Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: moonbuggy på fredag 24. april 2015, klokken 15:27
Her er bilde av den nye i5 (USA markedet spesielt i fokus). (autobild idag).
Den bilen skal produseres i flere versjoner, også 4 hjulsdrift. Batteriet blir på 75kwt med rekkevidde 400km. Effekt 225 hp. (greit å ikke overdrive)
Vekten blir godt under 1500 kg.
Den ser jo riktig lekker ut ?
Som andre har påpekt, det der er en i8...
http://www.autoevolution.com/news/bmw-i8-final-specs-revealed-deliveries-to-start-in-june-photo-gallery-80499.html
Dette er en mulig i5:
http://www.autobild.de/artikel/bmw-i5-2019-vorstellung-5724265.html
Som på ditt bilde, er filnavnet på bildet under feil...
I videoen som ligger under "omtaler...", sier de at i5 er en hydrogen basert bil, som vil da sammen type form som i3.
Vi får håpe de tar feil, og at det blir en "normal" i5, og EL.
Sitat fra: LMOR på søndag 26. april 2015, klokken 13:52
I videoen som ligger under "omtaler...", sier de at i5 er en hydrogen basert bil, som vil da sammen type form som i3.
Vi får håpe de tar feil, og at det blir en "normal" i5, og EL.
Jeg vet ikke helt...håper i5 ihvertfall tilbys med fuel cell. Det blir omtrent som i3 med range extender. Kan lades til daglig og så bruker man hydrogen når man går tom.
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 28. april 2015, klokken 00:03
Sitat fra: LMOR på søndag 26. april 2015, klokken 13:52
I videoen som ligger under "omtaler...", sier de at i5 er en hydrogen basert bil, som vil da sammen type form som i3.
Vi får håpe de tar feil, og at det blir en "normal" i5, og EL.
Jeg vet ikke helt...håper i5 ihvertfall tilbys med fuel cell. Det blir omtrent som i3 med range extender. Kan lades til daglig og så bruker man hydrogen når man går tom.
En slik løsning ville jo vært bra hvis det ikke koster og veier for mye ekstra.
Men ser at Toyota sin modell veier 1850kg og har et batteri på 1,6kWh, så det er vel ikke så sannsynlig.
Munroe-videoen er nok noen måneder gammel - BMW har selv indikert at i5 vil komme til å bli en bensin-hybrid med lang elektrisk rekkevidde (125 km+) etter den videoen ble publisert...
http://www.bmwblog.com/2015/04/10/bmw-i5-rumored-to-be-on-track-for-2018/ (http://www.bmwblog.com/2015/04/10/bmw-i5-rumored-to-be-on-track-for-2018/)
PS! de som ønsker seg "fool cell" må snart sette igang å bygge fyllestasjoner ;) (det koster bare et par-tre statsbudsjett her i Norge) ;D ;D ;D
I stedet bør de pengene brukes til infrastruktur for lading.
Logistikken og infrastrukturen for Hydrogen er like lite effektiv som bensin/diesel. Gir også dårligere energiutnyttelse.
Når i5 kommer på markedet finnes det allerede både 3- og 5-seriehybrider. Så den må skille seg ut på et vis for å fortjene å være i i-serien. Enten fullelektrisk, fuel cell eller hybrid med range extender ala i3.
Er CCS rask nok som hurtiglader når batteriene blir mye større, feks 60-80 kWh?
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 28. april 2015, klokken 22:31
Når i5 kommer på markedet finnes det allerede både 3- og 5-seriehybrider. Så den må skille seg ut på et vis for å fortjene å være i i-serien. Enten fullelektrisk, fuel cell eller hybrid med range extender ala i3.
Er CCS rask nok som hurtiglader når batteriene blir mye større, feks 60-80 kWh?
CCS skal kunne klare 125A på 850V DC - det er litt i overkant av 106 kW kontinuerlig effekt: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Combined_Charging_System
Sitat fra: bromm på onsdag 29. april 2015, klokken 01:33
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 28. april 2015, klokken 22:31
Når i5 kommer på markedet finnes det allerede både 3- og 5-seriehybrider. Så den må skille seg ut på et vis for å fortjene å være i i-serien. Enten fullelektrisk, fuel cell eller hybrid med range extender ala i3.
Er CCS rask nok som hurtiglader når batteriene blir mye større, feks 60-80 kWh?
CCS skal kunne klare 125A på 850V DC - det er litt i overkant av 106 kW kontinuerlig effekt: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Combined_Charging_System
Og hvilke elbiler har batterier på 850V? ;) Den høyeste spenningen ligger vel på i overkant av 400V.
Forøvrig klarer CCS 200A.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. april 2015, klokken 11:44
Og hvilke elbiler har batterier på 850V? ;) Den høyeste spenningen ligger vel på i overkant av 400V.
Forøvrig klarer CCS 200A.
Jeg henviste til spesifikasjonen på selve kontakten iht. det som er listet i Wikipedia. Som for alle andre typer av slikt installasjons- og kontakt-materiell er det alltid anvisninger for max spenning (pga. forsikring mot gnistgap).
CCS er tydeligvis ratifisert etter det som står i den wiki-linken (jeg mente også ha sett høyere strøm-tall fra andre kilder tidligere, men antok at wikipedia var oppdatert). 200 Amp på 360-400V gir isåfall 72-80 kW max effekt.
Det er forøvrig ikke noe i veien for at man "teoretisk" kunne ha brukt høyere spenning, men det vil nok mest trolig være høyst usannsynlig at det vil komme til å skje ;)
Spørsmålet mitt gikk mer i retning av hvor sannsynelig det er at CCS-hurtigladerne landet rundt kommer til å bli oppgradert til å kunne gi høyere ladefart når biler med større batteri kommer. 20 minutter til 80% (best case) er akseptabelt, mens 3x ventetid begynner å bli rimelig kjedelig. Her er Tesla lenger fremme, noen av laderne er allerede over 100kW.
Sitat fra: TorAtle på onsdag 29. april 2015, klokken 14:04
Spørsmålet mitt gikk mer i retning av hvor sannsynelig det er at CCS-hurtigladerne landet rundt kommer til å bli oppgradert til å kunne gi høyere ladefart når biler med større batteri kommer. 20 minutter til 80% (best case) er akseptabelt, mens 3x ventetid begynner å bli rimelig kjedelig. Her er Tesla lenger fremme, noen av laderne er allerede over 100kW.
Tesla har ingen ladere med under 100kW effekt. Normalt får jeg 110-120kW fra start. Når jeg drar fra laderen er hastigheten gjerne nede i 40-50kW.
Her er noen data fra min S85 på en lading på SC
SOC 30 = ca 105KW - 265A - Start lading
SOC 35 = ca 100Kw - 265A - 2min 30sek
SOC 40 = ca 98 KW - 260A - 5min
SOC 45 = ca 90 KW - 238A - 7min 30sek
SOC 50 = ca 82KW - 220A - 10min
SOC 55 = ca 74KW - 197A - 13min 30 sek
SOC 60 = ca 66KW - 174A - 16min 45sek
SOC 65 = ca 60KW - 155A - 20min
SOC 70 = ca 55kw - 142A - 24min 30sek
SOC 75 = ca 50kw - 130A - 29min.
Som dere ser så får man ikke 100KW over tid, fra 0-100% kan det ta ca 1,5time. ( Då siste 5-10% går veldig seint)
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-i5-decision-final-stages
Siste nytt om i5
Det mest interessante her er at i3 ikke lengre har produksjonsutfordringer, så da bør i5 kunne baseres på karbonfiber. Håper de også oppgradere softwareplattformen denne gangen...
Eneste jeg krever av denne er plass til 3 barneseter og rekkevidde rundt 30 mil :)
Blir spennende å se designet på denne.
Sitat fra: LMOR på mandag 30. november 2015, klokken 15:13
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-i5-decision-final-stages
Siste nytt om i5
Det mest interessante her er at i3 ikke lengre har produksjonsutfordringer, så da bør i5 kunne baseres på karbonfiber. Håper de også oppgradere softwareplattformen denne gangen...
Ifølge Monroe som dissikerte I3 er produksjonsmetoden for I3 rasjonell opptil ca. 50.000 i året. For høyere produksjonstall er selvbærende karosseri og stansing av karosserideler langt mer rasjonelt og billigere. Personlig tror jeg BMW sikter mot langt høyere produksjonstall for en "familiebil" enn 50 000.
Isåfall ønsker jeg at de holder seg til små produksjonsserier :)
Jeg vil ha en karbon i5 som er en lenger og bredere versjon av i3. Innvendig plass som en 5 serie med utvendige mål som en 3 serie. 67 kW batteri, dual motor 4wd, 340 hk, vekt ca 1500 kg, reell rekkevidde ca 35 mil. Pris fra 379'
De kan hentete det meste av komponenter og produksjonsmetoder rett fra i3, og batteriene fra de nye 94A cellene til Samsung, som sannsynligvis kommer i i3 neste år. det er bare å få bilen på markedet asap.
Sitat fra: Taffelman på søndag 13. desember 2015, klokken 23:18
Jeg vil ha en karbon i5 som er en lenger og bredere versjon av i3. Innvendig plass som en 5 serie med utvendige mål som en 3 serie. 67 kW batteri, dual motor 4wd, 340 hk, vekt ca 1500 kg, reell rekkevidde ca 35 mil. Pris fra 379'
Høres ut som en veldig trivelig bil du har skissert der :)
Sitat fra: Taffelman på søndag 13. desember 2015, klokken 23:18
Isåfall ønsker jeg at de holder seg til små produksjonsserier :)
Jeg vil ha en karbon i5 som er en lenger og bredere versjon av i3. Innvendig plass som en 5 serie med utvendige mål som en 3 serie. 67 kW batteri, dual motor 4wd, 340 hk, vekt ca 1500 kg, reell rekkevidde ca 35 mil. Pris fra 379'
De kan hentete det meste av komponenter og produksjonsmetoder rett fra i3, og batteriene fra de nye 94A cellene til Samsung, som sannsynligvis kommer i i3 neste år. det er bare å få bilen på markedet asap.
Det er bilde av den du beskriver her:
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/i3/93715/bmw-i5-suv-exclusive-pics-show-i-brands-potential-future
Se der ja, en skikkelig norgesbil :)
Autoexpress har bommet litt på proporsjonene i den mockupen, men konseptet med i5 som Crossover er mer spennende enn en at den skal etterligne Tesla S.
Tror nok bilen blir litt mer anonym enn det som er skissert over ja. Fikk litt Mini Clubman-feeling av bakenden i mockupen. Fronten var litt for sportslig. ;D
Fronten er vel fra i8. Mange av disse mockup'ene er så dårlige at jeg forstår ikke hvorfor de blir publisert.
Rykter om en i6 også: http://www.bmwblog.com/2015/12/22/is-bmw-now-working-on-an-i6-sedan/
Sedan på størrelse med 3-serie.
Det sies i Amerikanske elbilkretser at i5 og i6 blir hybrider! Da er jo begge totalt ubrukelige. Jeg skal ihvertfall ikke ha bil belemret med dobbel drivlinje.
Siste rykte er ren EL:
http://www.itechpost.com/articles/17107/20160103/bmws-2020-i6-is-rumored-to-be-all-electric.htm
i5 crossover i 2017
i6 sedan i 2020
Nå er det i6 som beskrives som crossover...
http://www.bmwblog.com/2016/01/20/bmw-i6-crossover-likely-to-arrive-in-2020/
AutoBild skriver i dag at kommende 3-serie G20 kommer som eDRive Sport med 75-90kwh batteri. Det regner jeg med er en ren elbil uten REX.
Dette er nok 4 år frem i tid.
http://www.autobild.de/artikel/bmw-3er-g20-2018-erlkoenig-und-erste-infos-7071611.html (http://www.autobild.de/artikel/bmw-3er-g20-2018-erlkoenig-und-erste-infos-7071611.html)
Nok en rendering:
http://www.bmwblog.com/2016/02/02/new-rendering-shows-a-potential-bmw-i5-crossover/
- BMW execs are said to favor a new lithium-polymer battery, which is reportedly capable of tripling the energy capacity to about 500kWh, while cutting costs in half.
500kWt, er ikke det ekstremt mye? Skal stå 50 kanskje
Det må være 500 kWh per tonn, eller noe slikt. Altså 500 Wh/kg, som er veldig bra. Med 200 kg batteri har man da 100 kWh. Det er ikke umulig slike batterier er på markedet i 2020, men jeg tror det er for mye å håpe på.
i 1969 utviklet Ford et natrium-svovelbatteri på 330Wh/kg, men det viste seg at ulempen (batteriet krevde 300 grader celsius for å fungere ;)) gjorde det litt upraktisk. De var nok stuck på 25Wh/kg en god stund.
500Wh/kg tror jeg er veldig optimistisk - men for all del - jeg vil gjerne ha!
I teorien er det mulig å lagre ganske mye mer energi i batteriene både i forhold til vekt og volum. Allikevel gjøres det ikke fordi det er mange uløste problemer og utfordringer med det.
(http://epg.eng.ox.ac.uk/sites/default/files/Christoph/Degradation_mechanisms_cChristoph_Birkl_small.png)
En del av disse prosessene er ikke grundig forklart. Etterhvert som det kommer mer kunnskap om prosessene helt ned på nanonivå tror jeg nye barrierer vil brytes.
Alt fra atommikroskoper og supercomputere til måle og simuleringsutstyr er i rask utvikling.
Jeg tror at blant annet disse tingene vil sørge for at utviklingen iallefall ikke bremser opp, kanskje vil det kunne gå litt fortere.
500Wh/kg er nok litt optimistisk i 2020, men ikke helt umulig. Det krever bare 15% ;) i 5 år å gå fra 250 til 500. Med et middels gjennombrudd på veien kan det skje, uten er det nok tvilsomt.
Kommer dit vil vi nok helt sikkert gjøre, men kanskje det tar ti år.
Ny photoshopspekulasjon. http://www.bimmertoday.de/2016/02/03/bmw-i5-suv-crossover/ (http://www.bimmertoday.de/2016/02/03/bmw-i5-suv-crossover/)
Ny og ny, er vel akkurat samme som i den engelske artikkelen jeg linket til :)
i5 er crossover og kommer ikke før i 2021 ifølge:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/bmw-i5-ab-2021-elektroauto-wird-ein-crossover-752641.html
Grrr...
http://www.autobild.de/bilder/bmw-neuheiten-bis-2021-3426684.html#bild43 (http://www.autobild.de/bilder/bmw-neuheiten-bis-2021-3426684.html#bild43)
Her står det 2020.
Fortsatt bare rykter og spekulasjoner, men definitivt spennende.
http://blog.caranddriver.com/bmw-i-chief-i5-ev-model-coming-will-offer-optional-range-extender/
Muligens dårlig tegn at de skal tilby extender, det kan bety at rekkevidde på ren el er kort... Selv håper jeg på 300+ km hvis den skal være aktuell.
Sitat fra: JorgenM på onsdag 09. mars 2016, klokken 09:01
Muligens dårlig tegn at de skal tilby extender, det kan bety at rekkevidde på ren el er kort... Selv håper jeg på 300+ km hvis den skal være aktuell.
Stusset også litt på det.
Om bilen kommer om 1,5-2 år bør 120ah-batteriene til Samsung SDI være klare.Og da vil en batteripakke på knappe 40kwh passe i dagens i3. Det bør da være den enkleste sak å trøkke 70-80 kwh nedi en bil som er betydelig større. Jeg føler i dag at TMS70 er innafor komfortsonen rekkeviddemessig ,men bare såvidt. Jeg holder det for selvsagt at en i5 blir lettere enn TMS og at den dermed har et lavere forbruk.
Forklaringen ligger vel her:
We are not going to join the race about maximum range figures. Currently if you compare those figures and see what kind of energy investment is behind it, you often see the total carbon footprint of those models is higher than for a car with an internal-combustion engine. That doesn't make any kind of sense.
Både produksjon og forbruk burde vektlegges mer, da ville i3/i5 stilt i en helt annen klasse enn de andre elbilene. At carbon footprint på i3 er en brøkdel av Telsa, burde bety noe avgiftsmessig.
Noen har i hvert fall tatt tak i energiforbruket:
http://www.tu.no/artikler/tesla-eier-matte-punge-ut-93-000-i-ekstraskatt-for-hoyt-co2-utslipp/320958?utm_source=newsletter-2016-03-09&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-evening
BMW i5 SUV med range extender kommer sannsynligvis i 2020
http://www.themotorlife.com/bmw-i5-suv-range-extender-arrive-2020.html
Sitat fra: LMOR på onsdag 09. mars 2016, klokken 14:14
Noen har i hvert fall tatt tak i energiforbruket:
http://www.tu.no/artikler/tesla-eier-matte-punge-ut-93-000-i-ekstraskatt-for-hoyt-co2-utslipp/320958?utm_source=newsletter-2016-03-09&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-evening
Er vel som seg hør og bør når 96% av strømmen i Singapore lages av fossile brensler. Riktignok mest gass,men den er ikke uskyldig den heller.
Både fotavtrykket under produksjon og forbruk burde bygges inn i en ny modell for avgifter. Så kan ikke Borten Moe stoppe fordelene pga at en Tesla ikke er miljøvennlig nok.
På en fossil bil, blir forbruket indirekte straffet via CO2. Selv om vi har mye vannkraft i Norge, er det ingen grunn til å sløse det bort på en Tesla, hvis en kunne klart seg med en i3 ;)
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 11. mars 2016, klokken 08:37
Sitat fra: LMOR på onsdag 09. mars 2016, klokken 14:14
Noen har i hvert fall tatt tak i energiforbruket:
http://www.tu.no/artikler/tesla-eier-matte-punge-ut-93-000-i-ekstraskatt-for-hoyt-co2-utslipp/320958?utm_source=newsletter-2016-03-09&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-evening
Er vel som seg hør og bør når 96% av strømmen i Singapore lages av fossile brensler. Riktignok mest gass,men den er ikke uskyldig den heller.
Da er det vel mest praktisk å legge en avgift pr kWh? Da betaler man for strømforbruket, som er det som gir utslipp.
Sitat fra: Kristian O på fredag 11. mars 2016, klokken 14:09
Da er det vel mest praktisk å legge en avgift pr kWh? Da betaler man for strømforbruket, som er det som gir utslipp.
Begynner kanskje å bli litt off-topic dette nå, selv om det er relevant ift at i3/i5 ikke har så stort batteri, og en lettere konstruksjon, men dette blir jo det samme som for fossilt drivstoff. Der straffes du både ved kjøp av bil og ved bruk av drivstoff.
Avgiftsmodellen der man betaler for Wh/km i en engangsavgift er forsåvidt grei. Men man bør vente med dette til etter ca alle fossilbilene er faset ut, og man bør bruke riktige tall. Ikke 444 Wh/km når realiteten er nærmere 220 Wh/km.
Det ville vært like latterlig å avgiftsbelegge i3 utifra at den brukte ~350 Wh/km.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 11. mars 2016, klokken 14:48
Avgiftsmodellen der man betaler for Wh/km i en engangsavgift er forsåvidt grei. Men man bør vente med dette til etter ca alle fossilbilene er faset ut, og man bør bruke riktige tall. Ikke 444 Wh/km når realiteten er nærmere 220 Wh/km.
Det ville vært like latterlig å avgiftsbelegge i3 utifra at den brukte ~350 Wh/km.
Nå er det vel ingen av oss som kjenner testen i Singapore?
Renger med at det er er snakk om bykjøring med mye stopp og start. i3 fikk en rabatt på 180 000 der Tesla fikk + 90 000, så i3 fikk nok ikke 350 ;)
Vi vet heller ikke om de tok med livsløps footprint, der i3 er den eneste jeg har hørt om som har sertifikat på footprint?
i3 har ikke blitt testet i Singapore. Om jeg ikke tar feil har de tatt NEDC-resultatene for god fisk.
Det er kun Model S som har blitt testet da dette er en privat-importert bruktbil. Og de har *åpenbart* gjort alvorlige feil i måten testen har blitt utført.
Testen ble forøvrig gjort slik:
- Lad fullt opp.
- Kjør 11 km.
- Lad opp igjen, mens man måler hvor mye man putter inn igjen. Del dette tallet på 11.
Personlig mistenker jeg parasitttapet som den største feilkilden. De kan f.eks ha ladet fullt opp, deretter ventet noen dager før de kjørte testen og ladet opp igjen. Når det kun er snakk om 11 km vil de 20-50W i standbytap slå ut ganske lett på tallene.
EPA gjør dette betydelig bedre. De kjører bilen til den er tom, så lader de opp igjen. Da er påvirkningen av parasitt-tapet nesten null. Og i EPA testene er Tesla S85 målt til ca 219 Wh/km.
OK, med en EPA rating som gir Tesla 60% høyere forbruk ved bykjøring, og at det ikke bør være overraskende at forskjellen er enda større fra oppstart, siden Tesla er en større bil+.
Så bør det uansett være mer enn 20% forskjell ned til i3 i målingen.
Men det er jo ikke finregning på Singapore tallene som viktige her, men det at en i3/i5 og en Tesla likestilles miljømessig er en feil som en dag bør rettes opp, spesielt når en også tar med produksjonen/gjenvinning.
Poenget litt over her er at noen opplever det som negativt at BMW ikke ønsker å vinne rekkevidde kappløpet fordi de tenker miljøeffekten:
We are not going to join the race about maximum range figures. Currently if you compare those figures and see what kind of energy investment is behind it, you often see the total carbon footprint of those models is higher than for a car with an internal-combustion engine. That doesn't make any kind of sense.
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 16:13
OK, med en EPA rating som gir Tesla 60% høyere forbruk ved bykjøring, og at det ikke bør være overraskende at forskjellen er enda større fra oppstart, siden Tesla er en større bil+.
Det er tilnærmet ingen forskjell på bykjøring og langkjøring. EPA har målt 2015 S85 til 237,5 Wh/km i bykjøring og 231,5 på landevei. Du kan se tall her: http://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=Cars&path=1&year1=1984&year2=2016&vtype=Electric&pageno=7&sortBy=Comb&tabView=0&rowLimit=10
(Jeg skulle brukt ~235 Wh/km, tror jeg har sett på en 85D tidligere.)
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 16:13Så bør det uansett være mer enn 20% forskjell ned til i3 i målingen.
Men det er jo ikke finregning på Singapore tallene som viktige her, men det at en i3/i5 og en Tesla likestilles miljømessig er en feil som en dag bør rettes opp, spesielt når en også tar med produksjonen/gjenvinning.
Poenget litt over her er at noen opplever det som negativt at BMW ikke ønsker å vinne rekkevidde kappløpet fordi de tenker miljøeffekten:
We are not going to join the race about maximum range figures. Currently if you compare those figures and see what kind of energy investment is behind it, you often see the total carbon footprint of those models is higher than for a car with an internal-combustion engine. That doesn't make any kind of sense.
Helt klart at i3 er mer miljøvennlig enn en Model S. Men så er de jo også biler i helt forskjellige klasser. Model S er en konkurrent til biler som BMW 5-, 6- og 7-serie, mens i3 er mer en konkurrent til BMW 1-serie.
Spørsmålet er til hvilken grad man skal insentivere folk til å velge Model S i stedet for en BMW 6-serie.
Tror ikke vi trenger å krangle om dette. Vi er nok enige. Men hvis du ikke trenger mer enn i3 og bruker bilen i en by, så bør det premieres litt at vi velger i3 fremfor en Tesla S.
Ellers kjenner jeg EPA tallene godt, og poenget var ikke forskjell mellom by og landevei med Tesla, men i3 vs Tesla i by (138 mpg vs 88). Siden Singapore er by var det relevant.
De fleste av mine turer ligger godt under 11km.
Jeg vil gjerne ha en i5 som veier lite og bruker lite strøm. Jeg trenger en større bil med tilhengerfeste, og en Tesla X er uaktuell. At BMW prioriterer å lage miljøvennlige biler fremfor noen som kan kjøre langt, synes jeg er et klart + :)
Tesla S konkurrent til 6- og 7-serie? What :o
Han jeg kjøpte i3'n av hadde en S som han hentet meg i på flyplassen. Temmelig jalla dashbord og elendig skjerm. Setene osv var av tvilsom kvalitet. Å sammenligne dette med en 7-serie blir totalt feil, med mindre du mener 7-serie fra 90-tallet da :)
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 17:00
Tror ikke vi trenger å krangle om dette. Vi er nok enige. Men hvis du ikke trenger mer enn i3 og bruker bilen i en by, så bør det premieres litt at vi velger i3 fremfor en Tesla S.
Ellers kjenner jeg EPA tallene godt, og poenget var ikke forskjell mellom by og landevei med Tesla, men i3 vs Tesla i by (138 mpg vs 88). Siden Singapore er by var det relevant.
OK, skjønner hva du prøver å si. Men denne diskusjonen blir litt feil uansett hvilke tall vi bruker, da vi ikke vet om de kun har hatt bykjøring på testen.
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 17:00De fleste av mine turer ligger godt under 11km.
Det kan hende, men det er ingenting som tyder på at testen som ble utført i Singapore er realistisk forbruk for en gjennomsnittlig 11 km tur. Antar vi at to døgn med standbytap ble med på målingen, så vil forbruket være representativt for noen som kjører 2000 km/år. En gjennomsnittlig norsk bil kjøres 35 km/dag eller 13.000 km/år.
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 17:00Jeg vil gjerne ha en i5 som veier lite og bruker lite strøm. Jeg trenger en større bil med tilhengerfeste, og en Tesla X er uaktuell. At BMW prioriterer å lage miljøvennlige biler fremfor noen som kan kjøre langt, synes jeg er et klart + :)
Jeg ser ikke lang rekkevidde og miljøvennlighet som motsetninger. Har ikke en elbil lang rekkevidde fortsetter jeg å kjører dieselbil. Da er det bedre å kjøre en elbil med lang rekkevidde.
Jeg tenker også slik at om ingen støtter Tesla og andre selskaper som produserer elbiler, så vil det heller ikke lages elbiler. Og lages det ikke elbiler, så vil ikke teknologien bli bedre, slik at den kan ta over markedet. Det viktigste er å få fjernet fossilbilene fra markedet (som ikke har potensiale for miljøvennlighet), og når da elbilene har hele markedet kan vi fokusere på å gjøre elbilene mest mulig miljøvennlige.
Sitat fra: JorgenM på fredag 11. mars 2016, klokken 19:10
Tesla S konkurrent til 6- og 7-serie? What :o
Han jeg kjøpte i3'n av hadde en S som han hentet meg i på flyplassen. Temmelig jalla dashbord og elendig skjerm. Setene osv var av tvilsom kvalitet. Å sammenligne dette med en 7-serie blir totalt feil, med mindre du mener 7-serie fra 90-tallet da :)
Model S er ca like dyr som 7-serie og fortsatt selges det flere Model S enn 6- og 7-serie kombinert i USA. http://cleantechnica.com/2016/01/15/1-large-luxury-car-in-us-tesla-model-s-2015-sales-comparison/
Altså uansett hva du mener om Model S så har folk stemt med lommeboken.
Tesla er ikke i nærheten av en bil som 5,6,7, bortsett for akselerasjon, og programvare på skjermen.
Men Tesla S er mer miljøvennlig i Norge, men BMW mener altså at total footprint (og da snakker vi inkl. alle km den kjører) er større enn en 5,6,7 serie.
Men du har ikke kjørt en premium BMW med ALT av utstyr, hvis du mener Tesla er i nærheten.
MEN tilbake til tråden, det er her i5 kommer inn! (håper jeg). Jeg vil ha fokusert laserlys, infrarødt kamera, siste gen HUD, siste gen sensor fusion, kjøreegenskaper fra de beste BMWene, Comfort seats inkl. rumpemassasje og alt som trengs i en ultimate driving machine.
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 19:44
Tesla er ikke i nærheten av en bil som 5,6,7, bortsett for akselerasjon, og programvare på skjermen.
Men Tesla S er mer miljøvennlig i Norge, men BMW mener altså at total footprint (og da snakker vi inkl. alle km den kjører) er større enn en 5,6,7 serie.
Det er så klart bare tull. Da antar man kullkraft e.l. Kjører man på EU eller USA strømmiks kommer en Model S ut bedre enn en 5 serie i hvert fall innen 100k km. Kjører man 300k km er det ingen konvensjonell hybrid som er like miljøvennlig.
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 19:44Men du har ikke kjørt en premium BMW med ALT av utstyr, hvis du mener Tesla er i nærheten.
Jeg trenger ikke mene det. Salgstallene taler for seg selv.
Men uansett om en premium BMW var bedre enn en Model S på en del punkter og totalt, så trenger ikke Model S være bedre på alt for å være en *konkurrent*. Enhver bil vil alltid ha fordeler og ulemper i forhold til sine konkurrenter.
OK, gir meg. Jeg har nå forstått at salgstall beviser at en bil er premium.
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 17:00
Tror ikke vi trenger å krangle om dette. Vi er nok enige. Men hvis du ikke trenger mer enn i3 og bruker bilen i en by, så bør det premieres litt at vi velger i3 fremfor en Tesla S.
Ellers kjenner jeg EPA tallene godt, og poenget var ikke forskjell mellom by og landevei med Tesla, men i3 vs Tesla i by (138 mpg vs 88). Siden Singapore er by var det relevant.
De fleste av mine turer ligger godt under 11km.
Jeg vil gjerne ha en i5 som veier lite og bruker lite strøm. Jeg trenger en større bil med tilhengerfeste, og en Tesla X er uaktuell. At BMW prioriterer å lage miljøvennlige biler fremfor noen som kan kjøre langt, synes jeg er et klart + :)
Man må for all del ikke favorisere små elbiler med kort rekkevidde, det vil hemme utviklingen.
Sjefen har allerede begynt å spare til en I5, så håper det blir 5 seter med god rekkevidde. Da har BMW ett salg hvertfall. :)
Men BMW må få ut fingern...
Det snakkes om en konseptbil i 2018 og lansering i 2020, dvs levering tidligst i midten av 2021... Mao ca 5 år frem i tid.
Hvorfor tar det så lang tid? Med i3 og i8 er plattform, materialer og produksjonsmetoder utviklet og satt i system. Skal de finne opp "i"'en på nytt? Eller sitter de på gjerdet og holder igjen, mens de venter på at markedet skal bli klart?
Nær 300.000 Tesla reservasjoner på en weekend bør gi et lite hint...
Merkel vil ha 1 mill elbiler på vegen innen 2020 og pøser på med 20 mrd i insentiver. Jeg vil tro det er noe som blir diskutert på BMW-kontorene og at de kaskje får litt ekstra prioritet på dette.
http://www.tv2.no/broom/8027124/
På lang sikt er dette bra for oss som vil ha en BMW, men på kort sikt har BMW en utfordring med å produsere nok i-biler. Dermed slår dette negativt ut for oss i Norge i form av lengre leveringstid og litt mindre fokus på å bli mer konkurransedyktig.
i5 nevnes i denne artikkelen fra idag:
http://www.welt.de/motor/news/article154799752/Markenausblick-BMW.html
- Erst nach 2020 folgt ein völlig neues i Fahrzeug, genannt "BMW i NEXT". "Es wird alle Zukunftsthemen besetzen", sagt Krüger, "autonomes Fahren, digitale Vernetzung, intelligenter Leichtbau und die nächste Generation der Elektromobilität." Gerechnet werden kann mit einer elektrischen Reichweite von über 500 Kilometern.
50 mil rekkevidde hadde ikke vært meg i mot i alle fall, men dette er vel bare rykter foreløpig.
Rendering som ikke er lagt ut her tidligere. Bare en i3 XXL, men hadde i5 endt opp slik hadde jeg vært godt fornøyd :)
(http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2016/04/BMW-i5-rendering-750x423.jpg)
Sitat fra: JorgenM på lørdag 30. april 2016, klokken 08:26
Rendering som ikke er lagt ut her tidligere. Bare en i3 XXL, men hadde i5 endt opp slik hadde jeg vært godt fornøyd :)
(http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2016/04/BMW-i5-rendering-750x423.jpg)
Sånn sett hadde jeg vært helt fornøyd om BMW gjorde akkurat det samme som WV med e-golf. Lagde en helelektrisk bil som er helt lik som fossilen (http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160430/27a00e004fdae6ecf52e225a39f2fe09.jpg)
Mange som er flinke med Photoshop, men det er vel ikke et snev av realisme i disse illustrasjonene ;)
Det sies at BMW ikke vil lansere i5 før i 2019 fordi da kommer Samsung med en ny type batterier som er noe lavere i format enn dagens. No pressure, Samsung :)
Sitat fra: TM på lørdag 30. april 2016, klokken 10:13
Mange som er flinke med Photoshop, men det er vel ikke et snev av realisme i disse illustrasjonene ;)
Mitt forslag er helt realistisk
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 30. april 2016, klokken 11:58
Sitat fra: TM på lørdag 30. april 2016, klokken 10:13
Mange som er flinke med Photoshop, men det er vel ikke et snev av realisme i disse illustrasjonene ;)
Mitt forslag er helt realistisk
Elbilene må se ut som biler hvis de skal bli allemannseie (se på tesla). En i5 med såpass "sært" utseende som i3 vil bli tung å svelge for mange. Veldig mange synes jo i3 er rar og stygg.
Jeg ville heller hatt en "15" mils 3serie GT/X1/X3, til og med utseende som en 2005 modell X3 hadde vært ok, fremfor en "30" mils bil med snålt/rart utseende.
Forstår ikke at el-bil folket absolutt ønsker at el-bil skal se ut som "hei-se-på-meg-kjører-elbil" utseende.
Sitat fra: 02jan på lørdag 30. april 2016, klokken 17:42
Jeg ville heller hatt en "15" mils 3serie GT/X1/X3, til og med utseende som en 2005 modell X3 hadde vært ok, fremfor en "30" mils bil med snålt/rart utseende.
Forstår ikke at el-bil folket absolutt ønsker at el-bil skal se ut som "hei-se-på-meg-kjører-elbil" utseende.
+1
De som vil ha en "normal" bil får jo kjøpt det.
Hva med sære, men populære biler som:
Mini
2CV
Boble
Fiat 500
osv.
Jeg synes i3 har flott og unikt design både inni og utenpå. Hver sin smak.
Sitat fra: LMOR på lørdag 30. april 2016, klokken 18:13
De som vil ha en "normal" bil får jo kjøpt det.
Ja, én: VW Golf.
Leaf og Soul ser jo ikke ut, og er helt "plastic fantastic" innvendig.
i3 er mye mer forseggjort, men ser for spesiell ut - spesielt innvendig.
Om de små elbilene hadde vært identiske med "vanlige" biler tror jeg de hadde solgt enda bedre enn de gjør.
Jeg tror det er ganske opplagt at neste generasjon elbil blir en mye mer "normal" bil. i3 ble tross alt utviklet på et tidspunkt da batteriene hadde mye lavere energitetthet enn de vil ha i 2020. At det ble valgt karbon og pizza-kutter hjul var nødvendig å holde bilens vekt og energiforbruk nede på et minimum. Men det er åpenbart mange nok som liker designet på i3, så den vil nok være stort sett uforandret i noen år til. Ser fram til å få en i Protonic Blue :)
@TM
Sitat
Ser fram til å få en i Protonic Blue
Pell deg bakerst i køen. :P
Dette bildet her synes jeg så bra ut jeg da men. :)
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 30. april 2016, klokken 10:12
Sitat fra: JorgenM på lørdag 30. april 2016, klokken 08:26
Rendering som ikke er lagt ut her tidligere. Bare en i3 XXL, men hadde i5 endt opp slik hadde jeg vært godt fornøyd :)
(http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2016/04/BMW-i5-rendering-750x423.jpg)
Mee too, og jeg står først i Protonic køen.
I kø for ny i3 ?. For det er vel litt tidlig å stille seg i kø for en bil som ikke er lansert ;)
Slik 115.000 gjorde for Model 3 mener du? :P
Men jeg ville aldri gjort det. Selv ikke for en beamer :)
Sitat fra: JorgenM på søndag 01. mai 2016, klokken 08:07
Slik 115.000 gjorde for Model 3 mener du? :P
Men jeg ville aldri gjort det. Selv ikke for en beamer :)
Det blir vel litt annerledes. Jeg har ikke sett at BMW har hatt offisiell framvisning av i5 med prisantydning, spesifikasjoner og antatt produksjonsstart. Jeg reserverte Model 3 30.3.2016, men jeg håper at jeg slipper å kjøpe den ;)
Jeg tenkte å kjøpe både en ny i3 og i5 når den kommer.
Her blir det nok en lite brukt i5 slik som med i3 for å spare litt verditap på bekostning av perfekt utstyrt.
Sitat fra: LMOR på lørdag 30. april 2016, klokken 22:18
Mee too, og jeg står først i Protonic køen.
Jeg ser deg ikke. Jeg ligger allerede i sovepose utenfor Bilia på Skøyen for å være først i køen ;D
Sitat fra: TM på søndag 01. mai 2016, klokken 15:10
Sitat fra: LMOR på lørdag 30. april 2016, klokken 22:18
Mee too, og jeg står først i Protonic køen.
Jeg ser deg ikke. Jeg ligger allerede i sovepose utenfor Bilia på Skøyen for å være først i køen ;D
For sent, jeg har kontakter i Bremerhafen
Men litt seriøst, i5 er for tidlig, men på i3 har en kunnet skrevet seg på liste en stund, og hos BMW koster ikke det penger... ;)
Ja, da tipper at vi står på samme liste. Snakker vi om Bilia Skøyen ?
Nei, Vestlandet. Hver butikk har sin kvote og sin liste.
I denne artikkelen påstås det at i5 ("iX" / "i Next") vil bruke 'sheet metal' (= blikk / tynnmetall) i stedet for karbonfiber:
http://www.bmwblog.com/2016/05/11/latest-news-bmw-x2-x7-9-series-project-ix/
Sitat fra: JorgenM på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:35
I denne artikkelen påstås det at i5 ("iX" / "i Next") vil bruke 'sheet metal' (= blikk / tynnmetall) i stedet for karbonfiber:
http://www.bmwblog.com/2016/05/11/latest-news-bmw-x2-x7-9-series-project-ix/
"Just a few months ago, BMW announced its third model developed by the i Division –Project iX. The 3 Series-size EV hatchback is said to be made of sheetmetal rather than carbon fiber and will arrive before 2020."
Høres ut som neste EV, men ikke I5 synes jeg!
Men i3 er ikke på størrelse med en 3-serie, så at i5 er det, trenger ikke være feil.
Det blir helt merkelig for meg. Nå er det kun Tesla mod S og X som er fullsize elbiler, de trenger en konkurrent og det kunne godt ha vært i5 men da kan det ikke være enda en liten mellomklassebil.
Ny artikkel om "i NEXT" og 2021 nevnes som lansering, ellers ikke noe nytt:
http://www.bmwblog.com/2016/05/12/bmws-new-electric-flagship-car-inext-will-arrive-2021/
- the i NEXT will be, "our new innovation driver, with autonomous driving, digital connectivity, intelligent lightweight design, a totally new interior and ultimately bringing the next generation of electro-mobility to the road."
Oppsummering av i5-rykter og presentasjon i 2017 nevnes. Tar det med en trillebår salt.
http://www.greencarreports.com/news/1104200_bmw-i5-electric-crossover-suv-in-2019-latest-rumor-mill-roundup
Dette var i hvert fall det mest troverdige jeg har lest på lenge om i5.
Håper på en haug med 5/7-serie type gadgets som tilleggsutstyr.
Håper den kan trekke en tilhenger.
Hvis JA, da er det kun 1 bil i hustanden etter 2019.
+1
Blir trist å selge i3'n, men gledelig å selge diesel-kjerra. Avhengig av pris, men tipper vi venter ett år og kjøper en lite brukt via en BMW-forhandler som vanlig :)
70 kWh (usable) høres litt lite ut i 2019, selv med Carbonramme....
Imho
Bra nok for meg, greit å holde vekta litt nede også
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:14
70 kWh (usable) høres litt lite ut i 2019, selv med Carbonramme....
Imho
Hvis den skal være en Tesla Model Y-konkurrent så er kanskje ikke 70 kWh helt feil. Det er nok fort noe i dette området også Tesla vil legge seg på.
Jeg håper ikke det blir en i5 men en i3.5 som slekter direkte på 3-serien :)
Visstnok så setter BMWs i-avdeling elbilutvikling på vent og flytter fokuset over på selvkjørende biler:
http://blog.caranddriver.com/forget-evs-its-all-about-autonomy-now-bmw-recasts-its-i-division/
Veldig lite lekkasjer å finne om i5, fant denne italienske artikkelen idag (google translate)
http://www.omniauto.it/magazine/39223/bmw-i5-rendering
På størrelse med X5.
Minimum 320 km rekkevidde.
Ny rendering:
(http://www.omniauto.it/awpImages/articoli/620x350/39000-40000/bmw-i5-rendering_39223f35f2231911b3d01152bf5b44f55f469.jpg)
Stilig, men det er vel ikke noe mer bak denne enn at det er noen som er flinke med photoshop ?
Og blir den på størrelse med X5, så blir det ikke akkurat noen bil for mitt behov ???
Det er vel fantasifullt basert på rykter som noen mener å ha hørt, circa :)
Jeg håper den blir nærmere 1. generasjon X5 enn dagens i alle fall, altså noe a la dagens X3.
En rimelig antagelse må vel være at den blir større enn i3, men veldig lite sannsynlig at de starter med en Suv. Stasjonsvogn derimot
I følge Munro & Associates (nevnt i teardown video (https://www.youtube.com/watch?v=uDr4L6BzpP8)) kommer i5 til å bli en hydrogenbil, basert på brensellcelle fra Toyota. Ingen anelse om dette stemmer, virker litt rart.
Høres usannsynlig ut, og håper virkelig ikke det er tilfelle.
Litt søkt at Toyota og BMW skulle samarbeide!
Ja, det virker rart. Mener å huske at det var deling av teknologi: karbonfiberkonstruksjoner fra BMW og brenselcelle fra Toyota.
Hydrogen har vært fremtiden sitt drivstoff i snart 20 År! Ser ikke ut som det noensinne blir nåtidens.
Hørte også at best case scenario var 70 tusen biler worldwide i 2022 eller noe.......
Sitat fra: knut.aulie på fredag 08. juli 2016, klokken 23:54
Høres usannsynlig ut, og håper virkelig ikke det er tilfelle.
Litt søkt at Toyota og BMW skulle samarbeide!
Gammel artikkel, men om de ikke har sagt opp den bindende avtalen gjelder den vel fortsatt:
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0136503EN/bmw-group-and-toyota-motor-corporation-deepen-collaboration-by-signing-binding-agreements?language=en
Den videoen er fra april 2015, husk det.
BMW og Toyota har vel samarbeidet lenge. Mine foreldres Toyota Avensis har BMW-motor. Snart får vi se en sportsbil de har samarbeidet mye om, som kommer i egne versjoner, kanskje Z5 og Supra.
Hydrogen virker dødfødt, men for avgiftskåte politikere er det jo en våt drøm.
"Late 2021" nå...
http://www.bmwblog.com/2016/08/09/report-bmw-planning-major-push-electric-vehicles/
Personlig kjøper vi en Model S nå, men ser ikke bort fra at vi går for i5 når den engang kommer.
Vi bytter ut diesel Opel'n til fordel for enda en i3. Så venter vi på en i5. Hvis vi klarer oss fint med 2 i3, så blir det bare oppgradering av batteri i fremtiden. :)
Sitat fra: JorgenM på lørdag 09. juli 2016, klokken 09:59
ogen virker dødfødt, men for avgiftskåte politikere er det jo en våt drøm.
A new BMW 5 GT prototype was spotted in Spain during a testing session which highlights BMW's commitment to the somewhat controversial method of propulsion.
http://www.bmwblog.com/2016/08/09/bmw-5-series-gt-hydrogen-fuel-cell-prototype-spotted-testing/
Prosjekt i20/iNext: Ny BMW i5/i6 kommer 2021 og neste generasjon i3 i 2022
http://www.automobilemag.com/news/bmw-doubles-evs/ (http://www.automobilemag.com/news/bmw-doubles-evs/)
Synes det høres lenge ut. Innen den tid regner jeg egentlig med at konkurrentene har flere modeller på markedet allerede ??
Enig. Vi er vant med at en bilmodell varer 7 år for fossilbiler og det skulle jo tilsi at ny i3 kommer i 2020 og at det hadde vært optimalt å lansere en i5 i 2018. Men nå som kineserne har hyret teamet som bygget i3/i8 må kanskje BMW tenke nytt? Konkurransen om de beste ingeniørene er hard vil jeg tro.
<flammehemmende teppe på>Regner også med at det er et utslag av "Ordnung muss sein," og at BMW ikke slipper et "half assed" kjøretøy ut på markedet. Som visse andre gjør...</flammehemmende teppe av> ;)
Sitat fra: Sungrazer på fredag 12. august 2016, klokken 14:10<flammehemmende teppe på>Regner også med at det er et utslag av "Ordnung muss sein," og at BMW ikke slipper et "half assed" kjøretøy ut på markedet. Som visse andre gjør...</flammehemmende teppe av> ;)
Da ville de vel aldri sluppet i3?
Edit: Eller i8, for den saks skyld.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 14:18
Da ville de vel aldri sluppet i3?
Edit: Eller i8, for den saks skyld.
Grei ut om hva som er half-assed med disse? :-)
Sitat fra: john på fredag 12. august 2016, klokken 14:43Grei ut om hva som er half-assed med disse? :-)
i8 er jo en sportsbil som har dårligere ytelser enn SUVen Model X. Og den elektriske rekkevidden er jo fullstendig latterlig.
i3 er ikke noe dårligere enn de nærmeste konkurrentene, men den er jo ikke spesielt mye bedre heller. Den har lite brukervenlige bakdører, sikkerheten er dårlig, bare fire seter, den er lite aerodynamisk, lavere rekkevidde enn det BMW kunne fått til om de ville, meningene er veldig delt rundt utseendet, den har dårlig utvalg i dekk, osv.
Tror du må sjekke litt før du slenger ut at sikkerheten er dårlig. Den er meget bra, spesielt hvis du kjøper full pakke. Når i3 ble testet, så talte ikke sikkerhetsutstyret med. Det eneste som trekker ned fra 5 stjerner er uvesentlige ting som mangel på beltevarsel bak.
Om en bil er i *nærheten* av fire stjerner så vil jeg kalle sikkerheten dårlig. Model S fikk fem stjerner, og det var uten autobrems, og med defekte airbags.
Det som betyr noe er sikkerheten for passasjerene.
i3 scorer 86% mot 82% på Tesla S for voksne
og 81% vs 77% for barn.
Fint hvis du holder deg til fakta og ikke oppspinn.
Om Model S hadde blitt testet med autobrems og fungerende airbags, så ville resultatene naturlig nok vært bedre. Men det er ikke bare passasjerene som betyr noe. Sikkerheten for fotgjengere betyr noe (57% vs 66%) og aktiv sikkerhet betyr noe (55% vs 77%).
Når det gjelder sikkerheten for barn så var det også slik at de fikk maks poeng på krasjsikkerheten. Det de ble trukket for var at de som testet bilen syns det var litt vanskelig å finne frem på skjermen, for å slå på/av airbag i passasjersetet. Jeg er ikke sikker, men om det var noe som trengte forbedring så har dette trolig blitt oppdatert på samtlige Model S.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 15:00
Om en bil er i *nærheten* av fire stjerner så vil jeg kalle sikkerheten dårlig. Model S fikk fem stjerner, og det var uten autobrems, og med defekte airbags.
kan du utdype litt om disse defekte airbagene?
Hvorfor ble dette plutselig en BMW vs Tesla battle?
Espen, jeg tror du bare må akseptere at det er mange som synes i3 er en glimrende bil.
Hvis du er ute etter å ta noen, så bør du gå inn på et annet forum og heller angripe fossilbilene!
Sitat fra: epsilone6 på fredag 12. august 2016, klokken 15:43hvorfor var airbagene defekte?
Det var en bug i SW som gjorde at de ikke fyllte seg helt opp. Dette gjorde at hodet til passasjeren ikke ble fullstendig dempet av airbagen og slo hodet i dashbordet.
Trolig var det litt lang forsinkelse mellom krasjdeteksjon og airbag-aktivering. I etterkant ble dette rettet opp med en trådløs oppdatering på samtlige Model S.
interessant, takker for svar!
Sitat fra: sfinxern på fredag 12. august 2016, klokken 15:45Hvorfor ble dette plutselig en BMW vs Tesla battle?
Espen, jeg tror du bare må akseptere at det er mange som synes i3 er en glimrende bil.
Hvis du er ute etter å ta noen, så bør du gå inn på et annet forum og heller angripe fossilbilene!
Jeg sier ikke at i3 er en dårlig bil, den selger jo greit nok i forhold til konkurrentene. Men den er ikke ett resultat av perfeksjonisme, som var det Sungrazer antydet at var grunnen til at BMW utsatte i5.
Om BMW var perfeksjonister ville de fortsatt ikke hatt en elbil.
Hvis alle skulle ventet med å ha det perfekte produktet som dekker alles behov til enhver tid, så ville vi ikke hatt utvikling her i verden.
Det andre er det forretningsmessige. Ingen bilprodusenter med respekt for seg selv har råd til å sitte på gjerdet og se på elbilutviklingen. Renommé er også et viktig aspekt. Jeg tror at de produsentene som ikke har elbil i sortimentet mister markedsandeler.
BMW er et premium merke. Og jeg synes BMW har klart å opprettholde det gjennom i3. Jeg tror de fleste vil merke en enorm forskjell på Leaf og i3 hva angår dette.
Men som med alt annet, det finnes da massevis av andre bilprodusenter som er langt over BMW på både prestasjoner og ytelser. Men de har ikke den bredden i sortimentet sitt.
Model S er en fin bil det, men om jeg hadde lagt 500 000 oppå min i3 for å eie og kjøre en..? Nope. Model 3? Ja, muligens. Men det er fort 2.5 år før vi ser så mye av den her til lands. Mye kan skje på den tiden.
Inntil da skal jeg nyte i3 for hver eneste krone den kostet.
//Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 15:14
Om Model S hadde blitt testet med autobrems og fungerende airbags, så ville resultatene naturlig nok vært bedre. Men det er ikke bare passasjerene som betyr noe. Sikkerheten for fotgjengere betyr noe (57% vs 66%) og aktiv sikkerhet betyr noe (55% vs 77%).
Fint at Tesla er bra, ville bare at det som står om i3 er fakta. i3 ble heller ikke testet med autobrems og fotgjenger deteksjon.
En liten bil vil aldri få topp score på fotgjengertesten fordi kroppen treffer vinduet for fort. Men hvorfor kjøre på en fotgjenger...
Når i3 ble testet så ville den fått mer enn 77% på aktiv sikkerhet hvis den hadde hatt varsel for setebeltene bak.
Ellers har informasjon om Tesla liten interesse på i3 forumet, men vi bør holde oss til fakta om i3 og i5.
Sitat fra: sfinxern på fredag 12. august 2016, klokken 16:09Hvis alle skulle ventet med å ha det perfekte produktet som dekker alles behov til enhver tid, så ville vi ikke hatt utvikling her i verden.
Det andre er det forretningsmessige. Ingen bilprodusenter med respekt for seg selv har råd til å sitte på gjerdet og se på elbilutviklingen. Renommé er også et viktig aspekt. Jeg tror at de produsentene som ikke har elbil i sortimentet mister markedsandeler.
BMW er et premium merke. Og jeg synes BMW har klart å opprettholde det gjennom i3. Jeg tror de fleste vil merke en enorm forskjell på Leaf og i3 hva angår dette.
Men som med alt annet, det finnes da massevis av andre bilprodusenter som er langt over BMW på både prestasjoner og ytelser. Men de har ikke den bredden i sortimentet sitt.
Model S er en fin bil det, men om jeg hadde lagt 500 000 oppå min i3 for å eie og kjøre en..? Nope. Model 3? Ja, muligens. Men det er fort 2.5 år før vi ser så mye av den her til lands. Mye kan skje på den tiden.
Inntil da skal jeg nyte i3 for hver eneste krone den kostet.
Enig at man ikke bør vente på det perfekte produktet. Men jeg må innrømme at jeg er skuffet over at de store bilprodusentene er så tilbakeholdne med å lansere attraktive elbiler.
Om i5 var planlagt til 2017, ville ha 500 km helelektrisk rekkevidde, 150 kW CCS, hengerfeste og ville være tilgjengelig som både hatchback og stasjonsvogn, med pris fra 500.000 kroner, så hadde jeg ikke kritisert BMW for noen ting. Dette er ting som BMW ganske lett burde kunne få til, med de ressursene de har tilgjengelig. (Og personlig ville jeg nok kjøpt i5 stasjonsvogn.)
I stedet velger de å vente lengst mulig med å ta tak, kanskje til 2021, kanskje 2025. I tillegg er det jo rykter om at i5 skal være hydrogenbil, noe som kan stemme, om tanken er at de skal fortsette å utsette i5 til hydrogenbilmarkedet tar av.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 18:26
Om i5 var planlagt til 2017, ville ha 500 km helelektrisk rekkevidde, 150 kW CCS, hengerfeste og ville være tilgjengelig som både hatchback og stasjonsvogn, med pris fra 500.000 kroner, så hadde jeg ikke kritisert BMW for noen ting. Dette er ting som BMW ganske lett burde kunne få til, med de ressursene de har tilgjengelig. (Og personlig ville jeg nok kjøpt i5 stasjonsvogn.)
I stedet velger de å vente lengst mulig med å ta tak, kanskje til 2021, kanskje 2025. I tillegg er det jo rykter om at i5 skal være hydrogenbil, noe som kan stemme, om tanken er at de skal fortsette å utsette i5 til hydrogenbilmarkedet tar av.
En slik modell ville nok hatt et smalt marked og delvis kannibalisert salget av egne modeller. Husk at andre land enn Norge nesten ikke kjøper elbiler da vanlige biler er relativt billige.
Hadde produksjonsantallet og salget vært stort nok til å dekke det inn tror du?
En ny modell utviklet, produsert og solgt koster vel fort et par mrd €, penger de trolig har større avkastning på ved å lage vanlige biler. Husk at et AS sin misjon er å skape størst mulig overskudd for sine aksonærer.
Det er virker som flere her på forumet ignorerer det faktum at folk flest ikke er så veldig interesserte i elbiler. Bilprodusentene lager de produktene det er etterspørsel etter - mange av elbil-modellene eksisterer mest fordi produsentene må tilby et antall slike for å etterkomme utslippskrav.
Selv om BMW's i3 selger godt her hjemme, er etterspørselen på verdensbasis forsvinnende liten i forhold til de øvrige bilene i sortimentet.
Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 20:59
Det er virker som flere her på forumet ignorerer det faktum at folk flest ikke er så veldig interesserte i elbiler. Bilprodusentene lager de produktene det er etterspørsel etter - mange av elbil-modellene eksisterer mest fordi produsentene må tilby et antall slike for å etterkomme utslippskrav.
Selv om BMW's i3 selger godt her hjemme, er etterspørselen på verdensbasis forsvinnende liten i forhold til de øvrige bilene i sortimentet.
Er det ca 40 i3'er om dagen det produseres?
BMW produserer ca 800 3-serie om dagen bare i Munchen.. så ja, absolutt et nisjeprodukt utenfor Norge.
i3 er et pioner prosjekt, og de selger alle de klarer å produsere. Det er ikke kapasitet til å produsere flere karbonfiber biler enda.
Ellers produserer de litt mer enn 40 om dagen...
As of November 2015, the i3 ranked as the world's third best selling all-electric car in history. The i3 ranked third among all-electric cars sold worldwide both in 2014 and 2015. Global i3 sales passed the 50,000 unit milestone in July 2016.
Sitat fra: tiger`n på fredag 12. august 2016, klokken 20:16En slik modell ville nok hatt et smalt marked og delvis kannibalisert salget av egne modeller. Husk at andre land enn Norge nesten ikke kjøper elbiler da vanlige biler er relativt billige.
Hadde produksjonsantallet og salget vært stort nok til å dekke det inn tror du?
Det tror jeg absolutt. Salg på 200.000 per år burde vært lett oppnåelig. Markedet skriker ut etter fullverdige attraktive langtrekkende elbiler, men de store bilprodusentene velger heller å produsere små elbiler med rart utseende og lav rekkevidde.
Det kan godt hende dette er fordi de er redd for å kannibalisere salget av sine andre biler, men de bør tenke litt mer langsiktig. Om ikke BMW kannibaliserer sitt eget salg så vil noen andre ta salgene i stedet. I ett fritt marked kan man ikke holde tilbake utviklingen.
Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 20:59Det er virker som flere her på forumet ignorerer det faktum at folk flest ikke er så veldig interesserte i elbiler. Bilprodusentene lager de produktene det er etterspørsel etter - mange av elbil-modellene eksisterer mest fordi produsentene må tilby et antall slike for å etterkomme utslippskrav.
Poenget er vel at de store bilprodusentene nekter å lage elbiler som det er etterspørsel etter. Både Model S og Model X produksjonen er vel tre-fire ganger større enn i3 (120-160 biler per dag, sju dager i uka). Model 3 produksjonen er planlagt å bli noe sånt som 25 ganger større enn i3 (ca 1000 biler per dag, sju dager i uka).
Om BMW hadde tatt tak for fem år siden ser jeg ser ingen grunn til at ikke BMW kunne ha kommet med en Model 3-aktig bil først.
Sitat fra: LMOR på fredag 12. august 2016, klokken 22:49
i3 er et pioner prosjekt, og de selger alle de klarer å produsere. Det er ikke kapasitet til å produsere flere karbonfiber biler enda.
Ellers produserer de litt mer enn 40 om dagen...
As of November 2015, the i3 ranked as the world's third best selling all-electric car in history. The i3 ranked third among all-electric cars sold worldwide both in 2014 and 2015. Global i3 sales passed the 50,000 unit milestone in July 2016.
Masseproduksjon startet i september 2013, altså om man regner 4 uker per måned og arbeid sju dager i uka, 34 måneder og 50k biler, så tilsvarer det ett snitt på 50 biler per dag. Jeg vet ikke om 40 biler/dag er riktig, men det kan godt hende, om etterspørselen har falt litt de seneste månedene.
Her står i vanligvis etterettelige AMS at i5 skal bygges på neste generasjon 5 serie. Det skal bli en slags batteribil med forbrennings støtte. Altså en i5 REX type. .
En ren batteribil hadde antageligvis blitt alfor dyr og tung, med dagens batteriteknikk.
Synd for oss nordmenn med avgiftsystemet og stømprisene våre.
Fornuftig for de fleste andre markeder, og de markedene er vel viktigere enn steinrøysa vår..
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuer-bmw-5er-erlkoenig-2017-8947203.html
Sitat fra: Kanon på mandag 29. august 2016, klokken 21:21
Synd for oss nordmenn med avgiftsystemet og stømprisene våre.
Den var litt vanskelig å forstå. Ladbare hybridbiler har da nesten ingen avgifter (eks. BMW 225xe med 225 hk har ca 5000 i avgift). Dessuten har vi da også lave strømpriser, så hva er problemet i det du kaller "steinrøysa" ? Problemet er vel heller at avgiftene på hybridbiler er alt for lavt, så de som kjøper bensin og dieselbiler subsidierer de som kjøper ladbar hybrid.
Det er stikk i strid med rapportene fra bare 2 uker siden så håper AMS tar feil :)
Dårlig formulert kanskje. Hadde i5 blitt ren batteribil hadde den blitt momsfri, ihvertfall en stund.
Billig strøm er ikke et problem for oss. Relativ dyr strøm reduserer batteribilens fordeler i utlandet. Uren og vanskelig tilgjengelig er den og mange plasser. Egentlig mener jeg at en type REX er det mest fornuftige sånn som teknologien er idag. BMW har sikkert lyst på og tjene penger og, de lager tross alt ikke batterier.
i3 tror jeg ikke har svart til forventningene sultne aksjeeiere har til avkastning, og blir således et engangsprosjekt med karbonfiberplasten sin.
Dette er knotet ned med iphone.
Sitat fra: Kanon på mandag 29. august 2016, klokken 22:53
i3 tror jeg ikke har svart til forventningene sultne aksjeeiere har til avkastning, og blir således et engangsprosjekt med karbonfiberplasten sin.
i3/i8 ansees som veldig vellykket i BMW. De var aldri tenkt som noen storselgere, men de har brukt disse til å skalere karbonfiber produksjon og erfaring. Nå kommer det flere nye BMWer med strukturkompontenter delvis i karbon, som de første i bransjen. Og det kan jo bringe mye godt i fremtiden.
Det er ikke sikkert de kommer til å bygge flere biler i fullkarbon med det første, men de vet hvordan, hva det koster og kan hvis de vil.
Det er også grunnen til at bilene er aå "annerledes". Når de først skulle være radikale tok de den helt ut. Mange har klaget på at i8 er for treg ift 911/ Audi R8 etc, men det var aldri poenget å konkurrere. Begge bilene er forskjellig fra alt annet i markedet (iallfall som fantes når de kom). Tøft gjort å lansere en så "treg" sportsbil med 1,5L 3-sylindert motor når "hele verden" forventer dobbelturbo R6/V8..
Hvis de ville gjort det enkelt hadde de alle muligheter til å "ta en eGolf" og putte batterier i noe de har fra før.
Jeg synes det er tøft at de tør å gå foran og lansere noe så annerledes.
@john. Veldig bra skrevet synes jeg. De tør å være annerledes og det passer meg veldig bra :D
[/quote]
Jeg synes det er tøft at de tør å gå foran og lansere noe så annerledes.
[/quote]
Tja, det spørs om de går foran, hvis ingen kommer etter?
Missforstå meg gjerne rett: Vi har i3 og beundrer den for dens nytenkning/pionérarbeid, og har tenkt og ha den i mange år!!
Har dog lest at den slett ikke har innfridd håpene de hadde for salg/inntjening. Bl.a er det ledig tomt for fabrikk nr 2 i Leipzig. Produksjon av karbonplasten har heller ikke vist seg bæredyktig nok. Neste i3 blir visstnok mer konservativ med blanding av aluminium/stål/karbonforsterket plast.
At i5 ser ut til og bli og "ta en e-Golf" er vel dessverre en indikasjon på hva i satsingen ser ut til og bli.
kanon:
Enig. Jeg tror BMW gjorde et fullskala "eksperiment" med I3 bl.a. for å teste ut mulighetene med "nye" materialer, uten for mange kompromisser. Selv om BMW hevder at man tjener penger på I3, tror jeg man da regner inn utviklingskostnadene i et langt større perspektiv enn I3.
Monroe i USA, som plukket bilen fra hverandre, berømmer BMW for alle nyvinningene, men påpeker også de svakhetene du nevner. Virkelig volumproduksjon på denne måten blir for kostbart. Monroe selv tippet at neste generasjon modeller ville se et mer konservativt materialvalg, bl.a. for å gi mer rasjonell produksjon...
Hvordan fasiten blir, får tiden vise.
BMW-sjefene dropper Paris Motor Show for å diskutere deres elektriske fremtid:
http://www.bmwblog.com/2016/09/09/bmw-execs-skip-paris-motor-show-discuss-electric-cars/
Ryktene fra det møtet lekker vel om en måneds tid da :)
Det er litt foruroligende hvis ledelsen ikke har en klar strategi allerede. Kanskje de annonserer dette møtet for å villede konkurrentene og overraske markedet med en 3-serie som kan leveres med hel-elektrisk drivlinje tidligere enn antatt ?
Ja trauste, tyske sjefer har jo overrasket oss tidligere med i3 og i8 så man vet jo aldri hva de har i ermet :)
Personlig ville jeg aldri kjøpt el-versjonen av en bil man også får som fossilbil. Etter å ha sett under panseret på en e-Golf er jeg enda mer sikker på dette :o Men for massene er vel det veien å gå.
Sitat fra: JorgenM på mandag 29. august 2016, klokken 22:35
Det er stikk i strid med rapportene fra bare 2 uker siden så håper AMS tar feil :)
Tror dette er strategisk (politikk) De har ikke noe valg enn å svare. Disrupt eller bli disrupted.
Sitat fra: JorgenM på lørdag 10. september 2016, klokken 07:35
Ja trauste, tyske sjefer har jo overrasket oss tidligere med i3 og i8 så man vet jo aldri hva de har i ermet :)
Personlig ville jeg aldri kjøpt el-versjonen av en bil man også får som fossilbil. Etter å ha sett under panseret på en e-Golf er jeg enda mer sikker på dette :o Men for massene er vel det veien å gå.
Kan ikke si meg mer enig. Vurderte Kia Soul som en mulig kandidat da jeg syntes den så stilig ut. Prøvekjøreingen gjorde meg usikker men nå jeg åpnet panseret var jeg sikker på Kia skull jeg ikke ha. Så ut som et fossil motorrom det det manglet en hel masse.
Ja ikke sant :)
Her er "motorrommet" til e-Golf for dem som ikke har sett det selv:
(http://the-gadgeteer.com/wp-content/uploads/2014/08/vw06.jpg)
Helt enig, blir kvalm av å se slikt :P
Det samme gjelder batteripakker som ikke er flate og har elendig kjøling/mangel på oppvarming.
Sitat fra: JorgenM på lørdag 10. september 2016, klokken 10:44
Ja ikke sant :)
Her er "motorrommet" til e-Golf for dem som ikke har sett det selv:
(http://the-gadgeteer.com/wp-content/uploads/2014/08/vw06.jpg)
Slående likt den gamle Citroen Saxo Electriquen jeg kjørte rundt i før. Fungerte da helt fint den bilen :)
Sitat fra: MrBeery på lørdag 10. september 2016, klokken 10:59
Helt enig, blir kvalm av å se slikt :P
Ok, så hva er problemet?
Lurer også litt på hva problemet er. Jeg kan skjønne at man kan være skuffet over at det ikke er noen frunk, men å velge bort en bil pga utseende i et "teknisk rom" skjønner jeg ikke.
Hvorfor putte motoren foran når den kan puttes bak? Det er vel ikke slik at vi helst vil ha drift på framhjula hvis vi kan velge? Drivlinja på Tesla er genialt kompakt. I3 er ikke like bra, men bedre enn Golf. Synd de ikke pakket kraftelektronikken ved siden av motoren i stedet for oppå. Det er mye stag i løse lufta på høre side bak i i3-en. De kunne i det minste satt i en ekstra motor. 125 kW pr. hjul hadde vært akkurat passe :)
Sitat fra: Ferry på lørdag 10. september 2016, klokken 12:04Hvorfor putte motoren foran når den kan puttes bak? Det er vel ikke slik at vi helst vil ha drift på framhjula hvis vi kan velge? Drivlinja på Tesla er genialt kompakt. I3 er ikke like bra, men bedre enn Golf. Synd de ikke pakket kraftelektronikken ved siden av motoren i stedet for oppå. Det er mye stag i løse lufta på høre side bak i i3-en. De kunne i det minste satt i en ekstra motor. 125 kW pr. hjul hadde vært akkurat passe :)
De har jo plassert en ekstra motor til høyre bak på i3 på visse utgaver. 25 kW bensinmotor...
Det er den bensinmotoren som er roten til alt det onde. i3 er konstruert som hybrid fra starten av, og da er det gjort noen kompromisser. Fremdeles langt bedre enn e-Golf m.fl. men ikke like bra som Tesla.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 10. september 2016, klokken 11:44
Lurer også litt på hva problemet er. Jeg kan skjønne at man kan være skuffet over at det ikke er noen frunk, men å velge bort en bil pga utseende i et "teknisk rom" skjønner jeg ikke.
X2
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Kanutten på lørdag 10. september 2016, klokken 11:24
Sitat fra: MrBeery på lørdag 10. september 2016, klokken 10:59
Helt enig, blir kvalm av å se slikt :P
Ok, så hva er problemet?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29711.0.html
Sitat fra: bno på lørdag 10. september 2016, klokken 19:18
Sitat fra: Kanutten på lørdag 10. september 2016, klokken 11:24
Sitat fra: MrBeery på lørdag 10. september 2016, klokken 10:59
Helt enig, blir kvalm av å se slikt :P
Ok, så hva er problemet?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29711.0.html
Tror ikke jeg orker å lese en hel tråd for å få svar på et enkelt spørsmål. Jeg har kjørt en eGolf i et års tid, og ikke si noe annet enn at den fungerer helt utmerket. God å kjøre, god bagasjeplass og generelt god kvalitetsfølelse. Hva mer kan man egentlig be om? (Utover MYE bedre rekkevidde). At den muligens ser litt uryddig ut under panseret har jeg aldri ofret en tanke.
Sitat fra: Kanutten på lørdag 10. september 2016, klokken 19:43
Sitat fra: bno på lørdag 10. september 2016, klokken 19:18
Sitat fra: Kanutten på lørdag 10. september 2016, klokken 11:24
Sitat fra: MrBeery på lørdag 10. september 2016, klokken 10:59
Helt enig, blir kvalm av å se slikt :P
Ok, så hva er problemet?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29711.0.html
Tror ikke jeg orker å lese en hel tråd for å få svar på et enkelt spørsmål. Jeg har kjørt en eGolf i et års tid, og ikke si noe annet enn at den fungerer helt utmerket. God å kjøre, god bagasjeplass og generelt god kvalitetsfølelse. Hva mer kan man egentlig be om? (Utover MYE bedre rekkevidde). At den muligens ser litt uryddig ut under panseret har jeg aldri ofret en tanke.
Trolig fordi du ikke aner hva som er hva under der :D. Helt greit det for det er jo et lokk som dekker over galskapen slik at du ikke ser det. For øvrig synes jeg ikke golfen er så ille, Kia'n er mye verre...
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. september 2016, klokken 20:35
...Trolig fordi du ikke aner hva som er hva under der :D.
Korrekt! :) Spiller ingen rolle så lenge det fungerer
Dette er way off topic .....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Litt mer on topic, selv om det ikke gjelder i5, men denne tråden kunne godt ha emnet 'Fremtidige BMW elbiler'.
New Strategy At BMW: CEO Krueger wants to start an electric offensive:
http://www.bmwblog.com/2016/09/11/new-strategy-bmw-ceo-krueger-wants-start-electric-offensive/
"- BMW will also offer fully electric versions of the MINI, the BMW 3 series and the X4 SUV"
Dette var jo veldig interessant . I forhold til i5 betyr det vel at den dyttes enda lengre frem i tid siden både 3 serie og X 4 nevnes, men ikke i5.
X4 er vel mer en konkurrent til Tesla M3 enn alternativ til S som 5 serie ville vært.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leste i en artikkel fra Engadget at:
"- While the company would still offer ground-up EV designs like the i3, the new strategy would greenlight electric versions of some of BMW's most important vehicles, including the 3-series sedan, X4 crossover and iconic Mini."
så i5 er fortsatt på sporet og blir nok langt mer spennende enn de ombygde damp... unnskyld, fossilbilene.
Elektrisk X4 blir nok langt dyrere enn Model 3. Billigste X4 idag starter på litt over 600k.
Elektrisk 3-serie derimot kan være direkte konkurrent til Model 3 :)
Det store spørsmålet nå med nye elbilmodeller er når de faktisk kommer. Kommer i5 samtidig med helelektriske utgaver fra Audi og Mercedes er det en helt annen sak enn om den kommer først.
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/13/0925/Elbil/slr-tesla-p-rekkevidde (http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/13/0925/Elbil/slr-tesla-p-rekkevidde)
Det haster med nye modeller. Det spørs om ikke Opel Ampera e blir en formidabel konkurrent til de fleste el-biler, ikke minst i USA, hvor prisen blir under 30k USD (med 7k subsidier). Det er langt billigere enn f.eks. I3 med langt bedre plass og et batteri på hele 60 kwt.
Rekkevidden EPA, som er rimelig realistisk, blir oppmot 400km. Leveransene starter i løpet av året.
LG batteripakkene er kjent for god kvalitet. Den som finnes i "gamle" Volt eller Ampera har så langt ikke hatt et eneste bytte av batteripakker. Noen av bilene i USA har kjørt ekstremt langt, uten av batteripakkene er vesentlig svekket.
Ja det blir meget spennende fremover. Hadde nok bytta ny i3 i en Bolt/Ampera-e om jeg kunne fått den strax :P Men fortsatt en del usikkerhet rundt ekstrautstyr (ACC) og hvordan kjøling/varming av batteri håndteres.
En av hovedårsakene til at ingen Volt/Ampera har slitt med batteriet kan vel være pga. de benytter ekstremt lite av kapasiteten (60 ish %)?
Ampera-e er vel for liten til å kunne være konkurrent til i5!
i3 derimot er jo ille ute nå, hvis det bare er acc som er i dens favør.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, når det gjelder rekkevidde (og kanskje pris) så er den ille ute. Det som virkelig taler for, iallfall for min del, er: 99 % rustfri løsning, batterikontroll (muligens like bra på Chevy/Opel) og bakhjulstrekk.
Sitat fra: MrBeery på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:25
Ja, når det gjelder rekkevidde (og kanskje pris) så er den ille ute. Det som virkelig taler for, iallfall for min del, er: 99 % rustfri løsning, batterikontroll (muligens like bra på Chevy/Opel) og bakhjulstrekk.
Bakdører 
Sent from my iPhone using Tapatalk
i5-artikkel idag.
Tar den med en spade salt.
Nå er den ikke lenger crossover, men SUV og skal komme på markedet i 2017. Det siste tviler jeg på er mulig...
"- All-electric BMW i5 SUV could be on the way"
http://www.carbuyer.co.uk/news/154849/all-electric-bmw-i5-suv-could-be-on-the-way
Det virker som ikke mange har fått med seg at BMW faktisk er et premium merke. Dyrere enn vanlige billige merker. :)
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 13. september 2016, klokken 11:16
http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/13/0925/Elbil/slr-tesla-p-rekkevidde (http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/13/0925/Elbil/slr-tesla-p-rekkevidde)
Det haster med nye modeller. Det spørs om ikke Opel Ampera e blir en formidabel konkurrent til de fleste el-biler, ikke minst i USA, hvor prisen blir under 30k USD (med 7k subsidier). Det er langt billigere enn f.eks. I3 med langt bedre plass og et batteri på hele 60 kwt.
Rekkevidden EPA, som er rimelig realistisk, blir oppmot 400km. Leveransene starter i løpet av året.
LG batteripakkene er kjent for god kvalitet. Den som finnes i "gamle" Volt eller Ampera har så langt ikke hatt et eneste bytte av batteripakker. Noen av bilene i USA har kjørt ekstremt langt, uten av batteripakkene er vesentlig svekket.
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 14. september 2016, klokken 18:25Det virker som ikke mange har fått med seg at BMW faktisk er et premium merke. Dyrere enn vanlige billige merker. :)
Det er vel akkurat det som er litt av bekymringen. i3 er en premium-bil som på ingen måte klarer å måle seg med ett billigmerke. BMW bør altså virkelig stå på for å forbedre i3.
Synes de måler seg greit mot det som er på markedet nå.
Absolutt. Helt frem til Ampera-e kommer til Norge til våren. De har altså litt tid.
Er det sånn at ebilkunder er helt merkenøytrale?
Kunder på vanlige biler, der er det jo ikke slik at kunden sliter med å velge mellom en Kia sportage og en BMW X3?
Det er jo helt forskjellige kunder med helt forskjellig betalingsvilje. Økonomi/premiumsegmentet etc.
Ikke noe av dette har noe å si i elbilmarkedet?
Sitat fra: john på onsdag 14. september 2016, klokken 23:35
Er det sånn at ebilkunder er helt merkenøytrale?
Selvfølgelig ikke, men i mye mindre grad enn på fossil imho.
På grunn av magert utvalg egentlig, tvinges store grupper til merker de egentlig ikke ville vurdert hvis utvalget var større.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: john på onsdag 14. september 2016, klokken 23:35
Er det sånn at ebilkunder er helt merkenøytrale?
Kunder på vanlige biler, der er det jo ikke slik at kunden sliter med å velge mellom en Kia sportage og en BMW X3?
Det er jo helt forskjellige kunder med helt forskjellig betalingsvilje. Økonomi/premiumsegmentet etc.
Ikke noe av dette har noe å si i elbilmarkedet?
Det har helt klart en betydning. Men det er forskjell på å levere en elbil med en premium-merke i fronten, og å faktisk levere en premium-elbil.
Tesla er et premum-merke, men hvor mye tror du de hadde solgt om rekkevidden var halvparten av i dag, og man kun kunne benytte CCS?
Folk er villige til å betale mer penger for noe som er bedre; de er mindre villige til å betale mer penger for noe som er dårligere.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. september 2016, klokken 07:30
Det har helt klart en betydning. Men det er forskjell på å levere en elbil med en premium-merke i fronten, og å faktisk levere en premium-elbil.
Tesla er et premum-merke, men hvor mye tror du de hadde solgt om rekkevidden var halvparten av i dag, og man kun kunne benytte CCS?
Folk er villige til å betale mer penger for noe som er bedre; de er mindre villige til å betale mer penger for noe som er dårligere.
Du understreker det jeg sier. Det eneste du peker på er rekkevidden, igjen.
Kriteriene for hva som er premium på elbil er tydeligvis rekkevidden, ikke så mye annet.
Folk kjøper koreanske "billigbiler", amerikanske biler med tvilsom kvalitet og sære franskbrød. Rare greier.
Sitat fra: john på torsdag 15. september 2016, klokken 09:59
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. september 2016, klokken 07:30
Det har helt klart en betydning. Men det er forskjell på å levere en elbil med en premium-merke i fronten, og å faktisk levere en premium-elbil.
Tesla er et premum-merke, men hvor mye tror du de hadde solgt om rekkevidden var halvparten av i dag, og man kun kunne benytte CCS?
Folk er villige til å betale mer penger for noe som er bedre; de er mindre villige til å betale mer penger for noe som er dårligere.
Du understreker det jeg sier. Det eneste du peker på er rekkevidden, igjen.
Nå leser du temmelig dårlig!
Ladetypen er minst like viktig. Superladernettverket til Tesla er lysår foran alle andre inkludert BMW.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. september 2016, klokken 10:04
Nå leser du temmelig dårlig!
Ladetypen er minst like viktig. Superladernettverket til Tesla er lysår foran alle andre inkludert BMW.
Nei, jeg synes ikke det. For det eneste superladerne gjør er å hjelpe på rekkevidden. Altså også et rekkeviddeargument.
Da vil du ikke forstå, og det er din sak. Helt greit for meg, men like feil allikevel 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dere er verre enn skoleunger :)
Kan vi holde denne tråden til i5 og andre nye modeller fra BMW?
Denne tråden handler om nye i5. Ønsker du å debbatere Ampera e eller i3, så finnes det andre steder hvor det egner seg bedre enn i denne tråden.
Lars
Forum Admin
i3 ruster ikke. DET er en vesentlig egenskap imo.
Hvis nye i5 blir en SUV slik det ble linket til, så er rekkevidde eller den andre essensielle faktoren ladehastighet veldig viktig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Denne tråden handler om nye i5. Ønsker du å debbatere Ampera e eller i3, så finnes det andre steder hvor det egner seg bedre enn i denne tråden.
Lars
Forum Admin
Sitat fra: EinarV på torsdag 15. september 2016, klokken 12:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. september 2016, klokken 18:35
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 14. september 2016, klokken 18:25Det virker som ikke mange har fått med seg at BMW faktisk er et premium merke. Dyrere enn vanlige billige merker. :)
Det er vel akkurat det som er litt av bekymringen. i3 er en premium-bil som på ingen måte klarer å måle seg med ett billigmerke. BMW bør altså virkelig stå på for å forbedre i3.
Hvis du mener at i3 på ingen måte kan måle seg med disse andre merkene så lykke til i Amperaen. For meg er det mange andre ting som betyr mer enn rekkevidden og for meg er nok i3en og BMW teknologisk overlegen det meste på markedet. Det er nok grunnen til at jeg har beholdt F11 535i som nå nummer tre bil og ikke byttet den ut med en Tesla også, det er klasse forskjell på disse bilene. Har en liten følelse av at dagens iPad generasjon ikke skjønner hva av mekanikk som befinner seg mellom skjermen i midtkonsollen og bakken.
Som teknologiinteressert og relativt ung (33) opplever jeg det motsatt. Jeg forstår de enorme mengdene mekanikk som befinner seg i både elbiler og fossilbiler. Men den fossile drivlinjen fremstår for meg som tragisk nå i 2016. Brennbart stoff som skal antennes foran for å skape fremdrift gjennom et uendelig sett av bevegelige deler? Og motorens avfallsstoffer spys ut bak, med effekter på folks helse som vi ikke engang har klart å avdekke fullt ut (seneste er demens/alzheimer). For unge teknologiinteresserte er det rett og slett merkelig at man har bygget noe rundt det konseptet, og latt det skure og gå så lenge. I diskusjoner virker unge folk langt mer opptatt av teknologi og miljø enn godt voksne jeg har tilsvarende diskusjoner med.
Det er ikke uten grunn Tesla har de desidert mest fornøyde eierne og samtidig i snitt de yngste. I snitt velutdannede og bemidlede folk. En kundegruppe bilprodusenter drømmer om. Merket tiltrekker seg teknologiinteresserte. Mitt klare inntrykk er at disse menneskene ser mer gjennom fingrene med lavere reell og opplevd kvalitet. Ikke fordi de ikke forstår noe av bilen, men fordi de ikke er like «satt» og fortsatt villige til å prøve nye ting uavhengig av «klasse» eller andre båser.
Når det er sagt – min drømmebil er nok en kombinasjon av BMW og Tesla. Seter, serviceapparat, finish, og opplevd og reell kvalitet fra BMW. Muligens også en kombo på eksteriørdesign da BMW virkelig er gode på eksteriørdesign (ikke så imponert over interiør). Programvare, skjermløsning, drivlinje og ladeopplegg fra Tesla.
Denne tråden handler om nye i5. Ønsker du å debbatere Ampera e eller i3, så finnes det andre steder hvor det egner seg bedre enn i denne tråden.
Lars
Forum Admin
Litt sært å "kneble" en debatt på denne måten. Det utarter på ingen måte. I5 lar vente på seg. I mellomtiden kan vel gjerne peke på konkurrenter som gjør sine fremstøt ?
Rødblyanten blir vel autoritær i mine øyne....
hatt VW og tesla, spent på hvordan bmw elbil blir å ha.
hadde i5 vært i salg hadde jeg nok heller hatt en slik, jeg er der at jeg gjerne bytter bil hver 6-12mnd og bestiller den ny, om jeg taper <60.000 i året på dette er jeg superhappy.
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 15. september 2016, klokken 16:49
Litt sært å "kneble" en debatt på denne måten. Det utarter på ingen måte. I5 lar vente på seg. I mellomtiden kan vel gjerne peke på konkurrenter som gjør sine fremstøt ?
Rødblyanten blir vel autoritær i mine øyne....
Nja.. kunne vært løst med å skille ut diskusjonen i en egen tråd i alle fall.
Det ER en egen tråd, er nok mye derfor de ble så strenge også. Helt på sin plass, i alle fall etter 2 advarsler.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29096.0.html
Artikkel om i5 som SUV på BMWBLOG også idag, basert på samme ryktene som forrige jeg postet riktignok.
- Next i Division product could be BMW i5 SUV
http://www.bmwblog.com/2016/09/15/next-division-product-bmw-i5-suv/
Hvis BMW går vekk fra Carbon fordi det blir for dyrt, slik ryktene sier. Ser jeg ikke helt hvordan de skal klare å lage en lett SUV....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det noe konkret på hva i5 er/blir? Mini SUV med hengerfeste? Noen som vet, eller hva er ryktene?
BMW har ikke bekreftet noe som helst.
Toppsjefene skal ha krisemøte om elbilstrategien i slutten av september, etter det får vi kanskje noe bekreftet/avkreftet eller i det minste noen rykter :)
Sitat fra: JorgenM på torsdag 15. september 2016, klokken 21:02
BMW har ikke bekreftet noe som helst.
Toppsjefene skal ha krisemøte om elbilstrategien i slutten av september, etter det får vi kanskje noe bekreftet/avkreftet eller i det minste noen rykter :)
Ja ryktene om det møtet går jo alle veier fra å redusere til å sette full size batteri i alle std modellene.
Forøvring enig i at sensur er noe tull. Tenk om noen skulle være nødt til å lese noen argumenter for og imot Tesla etter 14 sider men kun ren spekulasjon. Ingenting er bekreftet av utseende, tidepunkter, nada. Og på tross av det har man klart å fylle 14 sider med ingenting og så må det sensureres når man snakker om noe med faktisk substans,
Jaja.
Sitat fra: ApeX på torsdag 15. september 2016, klokken 17:14
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 15. september 2016, klokken 16:49
Litt sært å "kneble" en debatt på denne måten. Det utarter på ingen måte. I5 lar vente på seg. I mellomtiden kan vel gjerne peke på konkurrenter som gjør sine fremstøt ?
Rødblyanten blir vel autoritær i mine øyne....
Nja.. kunne vært løst med å skille ut diskusjonen i en egen tråd i alle fall.
Hadde det enda vært en praktisk og enkel måte å gjøre det på. Å starte en ny tråd hver gang en diskusjon tar av er IKKE enkelt nok. Alt var bedre før sies det, og i dette tilfellet stemmer det også. Etter at usenet døde har det vært en evig september ;)
Is This the BMW i5?
http://www.autoguide.com/auto-news/2016/10/is-this-the-bmw-i5-.html
(http://autoguide.com.vsassets.com/blog/wp-content/gallery/bmw-i5-patent-october-3-2016/bmw-i5-patent-01.jpg)
En tidligere rendering for sammenligning. Kanskje ikke så langt fra virkeligheten:
(http://bmwi.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=1504276&stc=1&d=1475591933)
Ikke akkurat lekkert. Mer på den spesielle siden.
Kan se ut som bakdørene på den grå er motgående som på i3, mens på den hvite er de konvensjonelt oppsett.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Seneste ryktet sier at det er i4 og at i5 blir en litt sportsligere modell.
http://www.ibtimes.co.uk/electric-bmw-i4-hatchback-revealed-patent-drawings-1584910
Sitat fra: JorgenM på onsdag 05. oktober 2016, klokken 16:02
Seneste ryktet sier at det er i4 og at i5 blir en litt sportsligere modell.
http://www.ibtimes.co.uk/electric-bmw-i4-hatchback-revealed-patent-drawings-1584910
Ulogisk på den måten at sportsbiler og coupeer har partall og sedan og touring har oddetall for resten av BMW seriene.
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161005/60a32839213e0545cf4f1b2e22c04cf4.png)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det noe mer sannsynlig at disse illustrasjonene blir realisert enn om jeg selv setter meg ned med photoshop ? ;)
Hvis dette virkelig er patent-tegninger så er vel det realistisk? Veldig grove tegninger visstnok
Den hvite så da helt grei ut den. 5 seter med 60kwh batteri. Da har man en helt grei bil. :D
Sitat fra: JorgenM på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:41
Hvis dette virkelig er patent-tegninger så er vel det realistisk? Veldig grove tegninger visstnok
Ja, jeg trodde det var bare en ny rendering med ukjent opphav. Hvis det som står i artikkelen stemmer, så er dette absolutt en interessant nyhet :)
Ikke helt i5, men Mini (2019) og X3 (2020) i BEV versjon er nå bekreftet:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-30/bmw-set-to-roll-out-electric-mini-x3-to-counter-mercedes-push (https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-30/bmw-set-to-roll-out-electric-mini-x3-to-counter-mercedes-push)
En elektrisk X3 hadde jo vært helt suverent. X3 er veldig fin bil. 8)
Lakkert utgave av patentbildet. Ikke fra BMW:
(http://p5.focus.de/img/fotos/origs6038340/7548431866-w1280-h960-q72-p4/bmw-i5.jpg)
http://www.focus.de/auto/elektroauto/erweiterung-der-i-modellpalette-ab-2021-auto-insider-inext-ist-das-die-neue-e-limousine-von-bmw_id_6038335.html (http://www.focus.de/auto/elektroauto/erweiterung-der-i-modellpalette-ab-2021-auto-insider-inext-ist-das-die-neue-e-limousine-von-bmw_id_6038335.html)
Så bedre ut, men 5 serie stasjonsvogna som står hos naboen ser mye kulere ut 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. oktober 2016, klokken 19:56
Så bedre ut, men 5 serie stasjonsvogna som står hos naboen ser mye kulere ut 
Enda mer OT: BMW lanserte ny 5-serie i går. Det kommer en 530e hybrid, men kun med 9.2kWh batteri (ca 45 km rekkevidde), og uten firehjulstrekk.
http://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/5er/limousine/2016/modelle-ausstattungen/bmw-iperformance.html (http://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/5er/limousine/2016/modelle-ausstattungen/bmw-iperformance.html)
Jeg også leste/så video presentasjon av den nye 5-serie plug-in hybriden. Jeg la merke til at de nå putter "i-logoen" fra i3/i8 på siden av bilen nå og kaller det iPerfomance.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ny rendering basert på patentbildene:
(http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2016/10/BMW-i5-new-rendering-750x500.jpg)
Ellers intet nytt i artikkelen:
http://www.bmwblog.com/2016/10/17/bmw-i5-rendering-based-patent-leaks/
Artikkel om el-X3 også publisert idag:
http://www.bmwblog.com/2016/10/17/new-bmw-x3-edrive-scheduled-arrive-late-2018/
Rykter om elbil på størrelse med 3-serie:
http://www.bmwblog.com/2016/10/17/report-genuine-bmw-3-series-sized-electric-vehicle-works/
En versjon med bakhjulsdrift (235kW) og en med 4WD (300kW).
400 - 500 km rekkevidde.
Merker at rykter og uttalelser selv om de stammer fra BMW har liten verdi. Det er mye posisjonering for å virke best! Ref WV ID som skal ha 600 km rekkevidde osv.
Det er konkrete planer eller helst en kjørbar modell med lanseringstidspunkt som gjelder.
Patentegning var et lite lyspunkt, men det virker veldig langt frem.....
Det er jo bare å se på Bolt/Ampera-e som egentlig er klar men først leveres om et halvt år tidligst i Norge..... Eller Modell 3 som også er ganske ferdig men kommer tidligst i 2018 antagelig 2019 i Norge
Da blir det vel optimistisk med elektrisk X3 i 2018
Ja ser den :)
Håper likevel du synes det er OK at jeg legger ut rykter i denne tråden som er basert på en bil som ikke er særlig mer enn et rykte i seg selv. Eventuelt kan jeg jo starte en egen ryktetråd :)
Edit: jeg starter en egen tråd for rykter så blir det enklere å finne for dem som er ute etter slike nyheter :)
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:18
Merker at rykter og uttalelser selv om de stammer fra BMW har liten verdi. Det er mye posisjonering for å virke best! Ref WV ID som skal ha 600 km rekkevidde osv.
Det er konkrete planer eller helst en kjørbar modell med lanseringstidspunkt som gjelder.
Patentegning var et lite lyspunkt, men det virker veldig langt frem.....
Det er jo bare å se på Bolt/Ampera-e som egentlig er klar men først leveres om et halvt år tidligst i Norge..... Eller Modell 3 som også er ganske ferdig men kommer tidligst i 2018 antagelig 2019 i Norge
Da blir det vel optimistisk med elektrisk X3 i 2018
Tesla Modell 3 er langt fra ferdig, det er derfor den ikke er lansert. Tesla har lagt seg til en strategi og det er slikt de har overlevd. Så fort som de har konseptbilen klar, så åpner de for forhandsbestilling. Da får dem inn milliard beløp de kan bruke på utvikling. Utvikling av ny bilmodell fra første tegne strek til ferdig produkt ligger på 4-5år, de som gjør det fortere enn det lanserer ett halv ferdig produkt. Forskjellen mellom neste gen X3 og modell 3 er at det allerede kjøres prototyper av X3, og har gjort det i flere år allerede.
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:45
Ja ser den :)
Håper likevel du synes det er OK at jeg legger ut rykter i denne tråden som er basert på en bil som ikke er særlig mer enn et rykte i seg selv. Eventuelt kan jeg jo starte en egen ryktetråd :)
Edit: jeg starter en egen tråd for rykter så blir det enklere å finne for dem som er ute etter slike nyheter :)
Det var ikke meningen å hindre deg i å poste. Du trenger ikke lage ny tråd for min del. Beklager om det ble oppfattet negativt.
Jeg ville bare si noe om dette med at det er langt frem til lansering.
Sitat fra: JorgenM på mandag 17. oktober 2016, klokken 21:49
Ny rendering basert på patentbildene:
(http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2016/10/BMW-i5-new-rendering-750x500.jpg)
Ellers intet nytt i artikkelen:
http://www.bmwblog.com/2016/10/17/bmw-i5-rendering-based-patent-leaks/
Artikkel om el-X3 også publisert idag:
http://www.bmwblog.com/2016/10/17/new-bmw-x3-edrive-scheduled-arrive-late-2018/
En tanke; kan vi ta helt feil mht at dette blir I5 ( som jeg ikke har funnet noen bekreftelser på skal lages engang), men i stedet er den nye I3S??
Mer plausibelt det kanskje, ja..
Ingen dum ide det :)
At det der er facelift (og muligens i3s)
https://www.tu.no/artikler/bmw-satser-pa-a-selge-mange-suv-er-for-a-fa-rad-til-a-bygge-nye-elbiler/378390 (https://www.tu.no/artikler/bmw-satser-pa-a-selge-mange-suv-er-for-a-fa-rad-til-a-bygge-nye-elbiler/378390)
Igjen en bekreftelse fra BMW. I3 er en one-off.
Helelektriske drivlinjer skal integreres inn i BMWs kjernemerker, ifølge Krüger. I dag produserer BMW én helelektrisk bil, BMW i3. Denne produseres på en separat produksjonslinje i lavt volum.
Man ser for seg samme modell, litt tilpasset, med ulike drivlinjer.
BMW i3 var et avansert "utviklingsprosjekt". Materialer, vektreduksjon osv. osv., alt i en pakke. Totalt antagelig svært dyrt for BMW, men bokføringsmessig, fører man størsteparten av utgiftene på forskning/utvikling, slik at produksjonen av I3 bærer seg.
I fremtiden vil man trenge større volum og mer effektiv produksjon. Da blir det mindre karbon og mer produksjonsvennlige materialer. Kort sagt en BMW el-bil blir mer som E-golf. En standard modell med elektrisk drivlinje.
Så hold på I3en din, den blir et klenodium.
Har dere sett denne?
Jepp :)
Vi ble vel enige om at fronten ikke var så lekker, men uansett bare en privat konsept-tegning :)