Nye BMW i5

Startet av moonbuggy, fredag 24. april 2015, klokken 15:27

« forrige - neste »

LMOR

Tror du må sjekke litt før du slenger ut at sikkerheten er dårlig. Den er meget bra, spesielt hvis du kjøper full pakke. Når i3 ble testet, så talte ikke sikkerhetsutstyret med. Det eneste som trekker ned fra 5 stjerner er uvesentlige ting som mangel på beltevarsel bak.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Espen Hugaas Andersen

Om en bil er i *nærheten* av fire stjerner så vil jeg kalle sikkerheten dårlig. Model S fikk fem stjerner, og det var uten autobrems, og med defekte airbags.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Det som betyr noe er sikkerheten for passasjerene.

i3 scorer 86% mot 82% på Tesla S for voksne
og 81% vs 77% for barn.

Fint hvis du holder deg til fakta og ikke oppspinn.

Espen Hugaas Andersen

Om Model S hadde blitt testet med autobrems og fungerende airbags, så ville resultatene naturlig nok vært bedre. Men det er ikke bare passasjerene som betyr noe. Sikkerheten for fotgjengere betyr noe (57% vs 66%) og aktiv sikkerhet betyr noe (55% vs 77%).

Når det gjelder sikkerheten for barn så var det også slik at de fikk maks poeng på krasjsikkerheten. Det de ble trukket for var at de som testet bilen syns det var litt vanskelig å finne frem på skjermen, for å slå på/av airbag i passasjersetet. Jeg er ikke sikker, men om det var noe som trengte forbedring så har dette trolig blitt oppdatert på samtlige Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

epsilone6

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 15:00
Om en bil er i *nærheten* av fire stjerner så vil jeg kalle sikkerheten dårlig. Model S fikk fem stjerner, og det var uten autobrems, og med defekte airbags.

kan du utdype litt om disse defekte airbagene?

sfinxern

Hvorfor ble dette plutselig en BMW vs Tesla battle?

Espen, jeg tror du bare må akseptere at det er mange som synes i3 er en glimrende bil.

Hvis du er ute etter å ta noen, så bør du gå inn på et annet forum og heller angripe fossilbilene!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: epsilone6 på fredag 12. august 2016, klokken 15:43hvorfor var airbagene defekte?
Det var en bug i SW som gjorde at de ikke fyllte seg helt opp. Dette gjorde at hodet til passasjeren ikke ble fullstendig dempet av airbagen og slo hodet i dashbordet.

Trolig var det litt lang forsinkelse mellom krasjdeteksjon og airbag-aktivering. I etterkant ble dette rettet opp med en trådløs oppdatering på samtlige Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

epsilone6

interessant, takker for svar!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sfinxern på fredag 12. august 2016, klokken 15:45Hvorfor ble dette plutselig en BMW vs Tesla battle?

Espen, jeg tror du bare må akseptere at det er mange som synes i3 er en glimrende bil.

Hvis du er ute etter å ta noen, så bør du gå inn på et annet forum og heller angripe fossilbilene!
Jeg sier ikke at i3 er en dårlig bil, den selger jo greit nok i forhold til konkurrentene. Men den er ikke ett resultat av perfeksjonisme, som var det Sungrazer antydet at var grunnen til at BMW utsatte i5.

Om BMW var perfeksjonister ville de fortsatt ikke hatt en elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sfinxern

Hvis alle skulle ventet med å ha det perfekte produktet som dekker alles behov til enhver tid, så ville vi ikke hatt utvikling her i verden.

Det andre er det forretningsmessige. Ingen bilprodusenter med respekt for seg selv har råd til å sitte på gjerdet og se på elbilutviklingen. Renommé er også et viktig aspekt. Jeg tror at de produsentene som ikke har elbil i sortimentet mister markedsandeler.

BMW er et premium merke. Og jeg synes BMW har klart å opprettholde det gjennom i3. Jeg tror de fleste vil merke en enorm forskjell på Leaf og i3 hva angår dette.

Men som med alt annet, det finnes da massevis av andre bilprodusenter som er langt over BMW på både prestasjoner og ytelser. Men de har ikke den bredden i sortimentet sitt.

Model S er en fin bil det, men om jeg hadde lagt 500 000 oppå min i3 for å eie og kjøre en..? Nope. Model 3? Ja, muligens. Men det er fort 2.5 år før vi ser så mye av den her til lands. Mye kan skje på den tiden.

Inntil da skal jeg nyte i3 for hver eneste krone den kostet.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

//
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 15:14
Om Model S hadde blitt testet med autobrems og fungerende airbags, så ville resultatene naturlig nok vært bedre. Men det er ikke bare passasjerene som betyr noe. Sikkerheten for fotgjengere betyr noe (57% vs 66%) og aktiv sikkerhet betyr noe (55% vs 77%).
Fint at Tesla er bra, ville bare at det som står om i3 er fakta. i3 ble heller ikke testet med autobrems og fotgjenger deteksjon.
En liten bil vil aldri få topp score på fotgjengertesten fordi kroppen treffer vinduet for fort. Men hvorfor kjøre på en fotgjenger...
Når i3 ble testet så ville den fått mer enn 77% på aktiv sikkerhet hvis den hadde hatt varsel for setebeltene bak.
Ellers har informasjon om Tesla liten interesse på i3 forumet, men vi bør holde oss til fakta om i3 og i5.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sfinxern på fredag 12. august 2016, klokken 16:09Hvis alle skulle ventet med å ha det perfekte produktet som dekker alles behov til enhver tid, så ville vi ikke hatt utvikling her i verden.

Det andre er det forretningsmessige. Ingen bilprodusenter med respekt for seg selv har råd til å sitte på gjerdet og se på elbilutviklingen. Renommé er også et viktig aspekt. Jeg tror at de produsentene som ikke har elbil i sortimentet mister markedsandeler.

BMW er et premium merke. Og jeg synes BMW har klart å opprettholde det gjennom i3. Jeg tror de fleste vil merke en enorm forskjell på Leaf og i3 hva angår dette.

Men som med alt annet, det finnes da massevis av andre bilprodusenter som er langt over BMW på både prestasjoner og ytelser. Men de har ikke den bredden i sortimentet sitt.

Model S er en fin bil det, men om jeg hadde lagt 500 000 oppå min i3 for å eie og kjøre en..? Nope. Model 3? Ja, muligens. Men det er fort 2.5 år før vi ser så mye av den her til lands. Mye kan skje på den tiden.

Inntil da skal jeg nyte i3 for hver eneste krone den kostet.
Enig at man ikke bør vente på det perfekte produktet. Men jeg må innrømme at jeg er skuffet over at de store bilprodusentene er så tilbakeholdne med å lansere attraktive elbiler.

Om i5 var planlagt til 2017, ville ha 500 km helelektrisk rekkevidde, 150 kW CCS, hengerfeste og ville være tilgjengelig som både hatchback og stasjonsvogn, med pris fra 500.000 kroner, så hadde jeg ikke kritisert BMW for noen ting. Dette er ting som BMW ganske lett burde kunne få til, med de ressursene de har tilgjengelig. (Og personlig ville jeg nok kjøpt i5 stasjonsvogn.)

I stedet velger de å vente lengst mulig med å ta tak, kanskje til 2021, kanskje 2025. I tillegg er det jo rykter om at i5 skal være hydrogenbil, noe som kan stemme, om tanken er at de skal fortsette å utsette i5 til hydrogenbilmarkedet tar av.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tiger`n

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 18:26
Om i5 var planlagt til 2017, ville ha 500 km helelektrisk rekkevidde, 150 kW CCS, hengerfeste og ville være tilgjengelig som både hatchback og stasjonsvogn, med pris fra 500.000 kroner, så hadde jeg ikke kritisert BMW for noen ting. Dette er ting som BMW ganske lett burde kunne få til, med de ressursene de har tilgjengelig. (Og personlig ville jeg nok kjøpt i5 stasjonsvogn.)

I stedet velger de å vente lengst mulig med å ta tak, kanskje til 2021, kanskje 2025. I tillegg er det jo rykter om at i5 skal være hydrogenbil, noe som kan stemme, om tanken er at de skal fortsette å utsette i5 til hydrogenbilmarkedet tar av.
En slik modell ville nok hatt et smalt marked og delvis kannibalisert salget av egne modeller. Husk at andre land enn Norge nesten ikke kjøper elbiler da vanlige biler er relativt billige.
Hadde produksjonsantallet og salget vært stort nok til å dekke det inn tror du?
En ny modell utviklet, produsert og solgt koster vel fort et par mrd €, penger de trolig har større avkastning på ved å lage vanlige biler. Husk at et AS sin misjon er å skape størst mulig overskudd for sine aksonærer.

Kanutten

Det er virker som flere her på forumet ignorerer det faktum at folk flest ikke er så veldig interesserte i elbiler. Bilprodusentene lager de produktene det er etterspørsel etter - mange av elbil-modellene eksisterer mest fordi produsentene må tilby et antall slike for å etterkomme utslippskrav.

Selv om BMW's i3 selger godt her hjemme, er etterspørselen på verdensbasis forsvinnende liten i forhold til de øvrige bilene i sortimentet.

john

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 20:59
Det er virker som flere her på forumet ignorerer det faktum at folk flest ikke er så veldig interesserte i elbiler. Bilprodusentene lager de produktene det er etterspørsel etter - mange av elbil-modellene eksisterer mest fordi produsentene må tilby et antall slike for å etterkomme utslippskrav.

Selv om BMW's i3 selger godt her hjemme, er etterspørselen på verdensbasis forsvinnende liten i forhold til de øvrige bilene i sortimentet.

Er det ca 40 i3'er om dagen det produseres?

BMW produserer ca 800 3-serie om dagen bare i Munchen.. så ja, absolutt et nisjeprodukt utenfor Norge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA