Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S og utstyr for barn (barneseter, barnevogner setetrekk osv)

Startet av Øyvind.h, fredag 16. august 2013, klokken 09:24

« forrige - neste »

Lynet

Blir det bedre plass i forsetet med Cybex Sirona enn med BeSafe IZI combi isofix?
Kanskje noen kan måle med Sirona fra midt på nakkestøtten til kanten rett over blanklisten på toppen av daschbordet? Det er 86cm med BeSafe.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tromic

Dere som har ekstrasetene: Vi har to gutter på 3 og 5 år som sitter bakerst. Det slår meg at det er mye plass i brønnen i bagasjerommet selv om gutta sitter der. Er det forsvarlig å frakte ting der samtidig som setene er i bruk? Jeg tenker selvfølgelig på ting som naturlig passer nedi der og som ikke stikker  høyere opp enn dybden på brønnen. Men jeg klarer ikke å bestemme meg om dette er trygt eller ikke.

Jeg lurer også på om dere lar småfolket bruke Ipad bakerst. Spørsmålet er også her sett i forhold til sikkerhet.
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

Goku

Jeg legger poser med mykt innhold i bagasjerommet sammen med barna. Jeg ser ikke på det som et problem. Ipad og lignende tenkte jeg kun å bruke i vanlige barneseter med feste, men jeg har ikke funnet feste som passer enda. Ipad blir et farlig prosjektil ved et eventuelt krasj så det er greit at det sitter godt fast
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

TRM

Sitat fra: Tromic på mandag 20. juli 2015, klokken 18:06
Dere som har ekstrasetene: Vi har to gutter på 3 og 5 år som sitter bakerst. Det slår meg at det er mye plass i brønnen i bagasjerommet selv om gutta sitter der. Er det forsvarlig å frakte ting der samtidig som setene er i bruk? Jeg tenker selvfølgelig på ting som naturlig passer nedi der og som ikke stikker  høyere opp enn dybden på brønnen. Men jeg klarer ikke å bestemme meg om dette er trygt eller ikke.

Jeg lurer også på om dere lar småfolket bruke Ipad bakerst. Spørsmålet er også her sett i forhold til sikkerhet.
Jeg også er streng på sikkerhet, men har vurdert det som at en svær duffelbag (North Face, el) er trygt å ha der. Bagen bør ikke stikke så høyt opp at ikke ungene får bena litt ned i brønnen. Har erfart at de blir sliten i bena om bagasjen ligger for høyt der.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Kristian O

Frakter heller bagasje i dørken bak framsetene. Eventuelt i "sidebura" heilt bakerst. 
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

cirys1

Sitat fra: Kristian O på mandag 20. juli 2015, klokken 19:27
Frakter heller bagasje i dørken bak framsetene. Eventuelt i "sidebura" heilt bakerst.

Hva skjedde med frunken?

TRM

Sitat fra: cirys1 på mandag 20. juli 2015, klokken 19:30
Sitat fra: Kristian O på mandag 20. juli 2015, klokken 19:27
Frakter heller bagasje i dørken bak framsetene. Eventuelt i "sidebura" heilt bakerst.

Hva skjedde med frunken?
I frunken ligger barnevogna, ladekabler +++. På gulvet bak fremsetene passer to mindre duffelbager (North Face) helt perfekt. Stort sett fulle av klær, og behagelig for ungene å hvile bena sine på.

På langturer sitter to voksne foran, tre barn i midten, og bikkje i bagasjerommet. Ved siden av bikkja passer det fint inn med to svære duffelbagger oppå hverandre. Siderommene bak fylles opp med skotøy + diverse. Ski, sykler, kajakker går selvsagt på taket.

Har aldri hatt så lite plassproblemer som nå.

Var på vei hjem fra hyttetur her forleden dag. Samme oppakningen som nevnt over - minus en av de store duffelbagene bak. Stoppet på Plantasjen på veien. Fikk plass til 10 sekker hagejord (40 liter), 4 sekker kompostert jord (20 liter?), en rosebusk, + diverse småræl... Fikk noen blikk etter meg på parkeringa. :)
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

cirys1

Sitat fra: TRM på mandag 20. juli 2015, klokken 19:42
Fikk plass til 10 sekker hagejord (40 liter), 4 sekker kompostert jord (20 liter?), en rosebusk, + diverse småræl... Fikk noen blikk etter meg på parkeringa. :)

Bare vær litt obs på at du er kraftig overlastet iht. vognkort, tror bilen klarer det fint men tror ikke myndighetene vurderer noe annet enn vognkort visst man er innblandet i en ulykke..

TRM

Sitat fra: cirys1 på mandag 20. juli 2015, klokken 19:49
Sitat fra: TRM på mandag 20. juli 2015, klokken 19:42
Fikk plass til 10 sekker hagejord (40 liter), 4 sekker kompostert jord (20 liter?), en rosebusk, + diverse småræl... Fikk noen blikk etter meg på parkeringa. :)

Bare vær litt obs på at du er kraftig overlastet iht. vognkort, tror bilen klarer det fint men tror ikke myndighetene vurderer noe annet enn vognkort visst man er innblandet i en ulykke..
Er ikke nyttelasta 415 kg?
Fører - 90 kg
Passasjerer - 60 + 30 + 20 + 10
Hund - 18 kg
Bagasje - 40 kg
Reisetrille - 10 kg?
Diverse - 10 kg


Totalt 288 kg. Da har jeg 127 kg å gå på. Hvor mye veier 400 liter hagejord? Er nok nær maks nyttelast, men neppe en grov overtredelse.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Tromic

Sitat fra: cirys1 på mandag 20. juli 2015, klokken 19:30
Sitat fra: Kristian O på mandag 20. juli 2015, klokken 19:27
Frakter heller bagasje i dørken bak framsetene. Eventuelt i "sidebura" heilt bakerst.

Hva skjedde med frunken?

Tydelig at ikke alle MS-eiere kjører rundt med tre småunger i bilen ;)
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

cirys1

Sitat fra: TRM på mandag 20. juli 2015, klokken 20:04
Bare vær litt obs på at du er kraftig overlastet iht. vognkort, tror bilen klarer det fint men tror ikke myndighetene vurderer noe annet enn vognkort visst man er innblandet i en ulykke..
Er ikke nyttelasta 415 kg?
Fører - 90 kg
Passasjerer - 60 + 30 + 20 + 10
Hund - 18 kg
Bagasje - 40 kg
Reisetrille - 10 kg?
Diverse - 10 kg


Totalt 288 kg. Da har jeg 127 kg å gå på. Hvor mye veier 400 liter hagejord? Er nok nær maks nyttelast, men neppe en grov overtredelse.[/quote]

Utifra min kunnskap og løse beregninger så har han 250kg i bare jord+ alt det andre..  :P

Muffinman

Klikket meg inn her og trodde det var noe å lese om utstyr for barn. Dumme meg ;)

Hagejord og nyttelast...

TRM

Sitat fra: cirys1 på mandag 20. juli 2015, klokken 21:22
Sitat fra: TRM på mandag 20. juli 2015, klokken 20:04
Bare vær litt obs på at du er kraftig overlastet iht. vognkort, tror bilen klarer det fint men tror ikke myndighetene vurderer noe annet enn vognkort visst man er innblandet i en ulykke..
Er ikke nyttelasta 415 kg?
Fører - 90 kg
Passasjerer - 60 + 30 + 20 + 10
Hund - 18 kg
Bagasje - 40 kg
Reisetrille - 10 kg?
Diverse - 10 kg


Totalt 288 kg. Da har jeg 127 kg å gå på. Hvor mye veier 400 liter hagejord? Er nok nær maks nyttelast, men neppe en grov overtredelse.

Utifra min kunnskap og løse beregninger så har han 250kg i bare jord+ alt det andre..  :P
[/quote]

Hagejord er veldig lett jord, men hvor lett er ikke lett å finne ut av.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

pizzahjul

Sitat fra: Lynet på søndag 19. juli 2015, klokken 22:44
Blir det bedre plass i forsetet med Cybex Sirona enn med BeSafe IZI combi isofix?
Kanskje noen kan måle med Sirona fra midt på nakkestøtten til kanten rett over blanklisten på toppen av daschbordet? Det er 86cm med BeSafe.
Litt usikker på hva du mener, men jeg målte ca 82 cm fra toppen av dashbordet (fra den buede delen som er nærmest rattet) til omtrent midt på hodestøtta i førersetet (punktet som blir nærmest rattet). Da har jeg greit med plass til å snu og vippe Sirona-setet.

Muffinman

Endte opp med Britax og isofix adapter. Men ble fortalt at det ikke lenger finnes adapter mellom setet og Simo kombivogn på Barnas Hus forrige uke. Noen som vet?

Nå er vi vel på utsiden av Model S, men tar sjansen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA