Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S og utstyr for barn (barneseter, barnevogner setetrekk osv)

Startet av Øyvind.h, fredag 16. august 2013, klokken 09:24

« forrige - neste »

Veggen

Sitat fra: TRM på mandag 11. august 2014, klokken 16:43
Noen som har testa setebelteforlenger fra http://www.seatbeltextenderpros.com/tesla-model-s-seat-belt-extender/

Har 3" rigid varianten.
Fungerer helt supert for å få festepunktet langt nok ut at ungene greier å feste beltene selv på pute og stol.
Greit at de er e4 sertifisert så sikkerheten ikke svekkes.

jahnarne

Sitat fra: TRM på mandag 11. august 2014, klokken 18:29
Sitat fra: jahnarne på mandag 11. august 2014, klokken 18:26
Jeg har to stk. setebelteforlengere her i Oslo/Bærum om noen trenger. Valgte en annen barneseteløsning, så da var det ikke behov for dem likevel. Selges for 150,- / stk eller 250,- for begge to (kostpris).
Er disse fra leverandøren som linket til over? Evnt lengde og type?
Samme leverandør ja. Mine er 8" og stive. Tror ikke det er noe forskjell på hvor de kan sitte, men har ikke brukt dem så kan ikke si det for sikkert.

kristmara

Sitat fra: Oakl på fredag 08. august 2014, klokken 13:45
Skal skifte ut barnesete fra bakovervendt (Cybex Sirona), til forovervendt.

Noen som har anbefaling av et sete som passer greit i baksetet på Model S? Har sett her på forumet at det kan være litt problematisk å komme til beltelåsen hvis setet er for bredt. Prioritet 1 er å ha et så sikkert sete som mulig.

Har hittil vurdert to alternativer:
- Cybex Solution Q-fix (har ikke sett noen test av dette, men siden det er arvtageren til Solution X2-fix som har kommet meget godt ut i test håper/tror jeg at den er minst like god)
- Recaro Monza Nova 2 SeatFix

Besafe iZi Up er helt genial å kneppe fordi den ikke har sånne håndtak. Da går det fint å kneppe tre seter. Min erfaring er at beltet også blir liggende riktigere over hoftene i dette setet enn i seter med håndtak. Om noe så blir selen liggende litt nærme halsen hvis du legger den inn i den åpningen du skal på nakkestøtta...
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

tjomswrx

#108
Sitat fra: jahnarne på mandag 11. august 2014, klokken 20:52
Sitat fra: TRM på mandag 11. august 2014, klokken 18:29
Sitat fra: jahnarne på mandag 11. august 2014, klokken 18:26
Jeg har to stk. setebelteforlengere her i Oslo/Bærum om noen trenger. Valgte en annen barneseteløsning, så da var det ikke behov for dem likevel. Selges for 150,- / stk eller 250,- for begge to (kostpris).
Samme leverandør ja. Mine er 8" og stive. Tror ikke det er noe forskjell på hvor de kan sitte, men har ikke brukt dem så kan ikke si det for sikkert.

Du har pm jahnarne.
S85

Oakl

#109
Da har jeg anskaffet nytt barnesete. Det ble en Multi-tech II som benyttes bakovervendt. Denne står bak passasjersetet.

Cybe Sirona ble flyttet til bak førersetet. Jeg er 191cm lang og det går jo greit, men sitter jo nærmere enn jeg skulle ønsket. Blir lite støtte under lårene og litt rett i ryggen. Men veiet opp  mot den økte sikkerheten for barna så føler jeg det blir riktig prioritering.

Prøvde izi+ også i bilen. Denne tar vesentlig mer plass (ca 9cm) fremover enn MT2.

BTW, dama i butikken fortalte nå at tidligere anbefaling om å sitte bakovervendt til minst 4 år nå er økt til 5 år.

Kristian O

Sitat fra: Oakl på søndag 24. august 2014, klokken 10:40
Da har jeg anskaffet nytt barnesete. Det ble en Multi-tech II som benyttes bakovervendt. Denne står bak passasjersetet.

Cybe Sirona ble flyttet til bak førersetet. Jeg er 191cm lang og det går jo greit, men sitter jo nærmere enn jeg skulle ønsket. Blir lite støtte under lårene og litt rett i ryggen. Men veiet opp  mot den økte sikkerheten for barna så føler jeg det blir riktig prioritering.

Prøvde izi+ også i bilen. Denne tar vesentlig mer plass (ca 9cm) fremover enn MT2.
Heilt enig i prioriteringa di  :)
Eit alternativ kan vere å montere MT2 i framsetet og Cybex i baksetet på passasjersida. Da må en voksen sitte i baksetet, men dette er et alternativ om det blir for trangt.
Har ikkje prøvd å montere bilstol i framsetet på TMS, men det har gått fint på andre biler.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

19quiz76

Mt2 kan ikke festes i framsetet pga forankringsselene, men Sironaen burde gå fint :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Kristian O

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 24. august 2014, klokken 10:57
Mt2 kan ikke festes i framsetet pga forankringsselene, men Sironaen burde gå fint :)
Jo det skal gå. Du tar forankringsselene under setet og fester de der. Trur dette står beskrevet i bruksanvisningene. Har montert MT bakovervendt i framsetet på en Galloper. Det fungerte heilt fint, men det blokkerte speilet  :-\
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Oakl

Sitat fra: Oakl på søndag 24. august 2014, klokken 10:40
Cybe Sirona ble flyttet til bak førersetet. Jeg er 191cm lang og det går jo greit, men sitter jo nærmere enn jeg skulle ønsket. Blir lite støtte under lårene og litt rett i ryggen. Men veiet opp  mot den økte sikkerheten for barna så føler jeg det blir riktig prioritering.

Glemte å nevne at det geniale med Sirona er jo at det kan roteres 90 grader når barna settes inn og tas ut,  så det vil si at så lenge barna ikke er med så er det god plass foran.

Olatho

Babyjogger City Elite passer fint i forgasjerommet. Selv uten å ta av hjulene, og med plass til litt annet dill man måtte ha med seg.




Må si at kombinasjonen av denne vogna og Maxi Cosi Pebble som bilsete er ganske behagelig, da bilsetet enkelt kan plasseres direkte i vogna hvis vi bare skal rundt på handletur eller noe sånt.

Cowboystrekk

Cybex x-fix ser kanskje ut til å gå 3 x i bredda ☺
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

darthy001

Som en lengre mann på ca 194-196cm(kveld-morgen ???) så lurer jeg på om det er mulig å montere ett spebarnsete(type Britax Baby-Safe Plus SHR II) i midten bak med isofox og samtidig ha en Cybex Sirona montert med isofix bak passasjersetet?

Så ett bilde av en tilsvarende løsning men kunne ikke se om det var isofix på begge setene.

Hvis det fungerer så hadde det jo gitt noe ekstra plass for far i forsetet på langturer.

Kristian O

Sitat fra: darthy001 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:03
Som en lengre mann på ca 194-196cm(kveld-morgen ???) så lurer jeg på om det er mulig å montere ett spebarnsete(type Britax Baby-Safe Plus SHR II) i midten bak med isofox og samtidig ha en Cybex Sirona montert med isofix bak passasjersetet?

Så ett bilde av en tilsvarende løsning men kunne ikke se om det var isofix på begge setene.

Hvis det fungerer så hadde det jo gitt noe ekstra plass for far i forsetet på langturer.

Dette går nok ikkje. Isofix er kun på sidene, ikkje i midten. Men du bør klare å få inn to seter likevel. Er det komplisert å feste babystolen uten isofix?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

darthy001

Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: darthy001 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:03
Som en lengre mann på ca 194-196cm(kveld-morgen ???) så lurer jeg på om det er mulig å montere ett spebarnsete(type Britax Baby-Safe Plus SHR II) i midten bak med isofox og samtidig ha en Cybex Sirona montert med isofix bak passasjersetet?


Så ett bilde av en tilsvarende løsning men kunne ikke se om det var isofix på begge setene.

Hvis det fungerer så hadde det jo gitt noe ekstra plass for far i forsetet på langturer.

Dette går nok ikkje. Isofix er kun på sidene, ikkje i midten. Men du bør klare å få inn to seter likevel. Er det komplisert å feste babystolen uten isofix?

Ok, manualen viser nemlig at det skal være isofix i midten på "noen" biler, men ikke funnet særlig med bilde av det..

For meg er det uaktuelt å bruke noe annet enn isofix grunnet sikkerheten. Får heller leve med litt mindre plass på langtur i ett år før eldstemann snur seg rett vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA