Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S og utstyr for barn (barneseter, barnevogner setetrekk osv)

Startet av Øyvind.h, fredag 16. august 2013, klokken 09:24

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Oakl på fredag 08. august 2014, klokken 13:45
Skal skifte ut barnesete fra bakovervendt (Cybex Sirona), til forovervendt.

Noen som har anbefaling av et sete som passer greit i baksetet på Model S? Har sett her på forumet at det kan være litt problematisk å komme til beltelåsen hvis setet er for bredt. Prioritet 1 er å ha et så sikkert sete som mulig.

Om prioritet 1 er å ha et så sikkert sete som mulig bør du fortsette å ha bakovervendt sete. Du får seter som er bakovervendt opp til 25 kg .Med riktig montering er desse seta suverent bedre i ein kollisjon.
Dei er stor, men med Cybex og Multitech (til 25 kg) får vi fortsatt plass til ein voksen i midten. Det er trangere enn i f.eks Ford SMax, men bedre plass enn Mazda 6.
Om eg var deg ville eg tatt med bilen til ein forhandler fått hjelp med å montere setet i bilen.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

19quiz76

Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 21:12
[...]
Dei er stor, men med Cybex og Multitech (til 25 kg) får vi fortsatt plass til ein voksen i midten.

Kikket litt på Multi-Tech'en på barnas hus' nettsider - er du fornøyd med dette setet? Kan se ut som målene indikerer at det er vesentlig mindre dypt enn Max-Way, noe  som ville bedre plassen for de foran. Kan du dele litt tanker rundt valget av dette setet?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Kristian O

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 08. august 2014, klokken 22:19
Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 21:12
[...]
Dei er stor, men med Cybex og Multitech (til 25 kg) får vi fortsatt plass til ein voksen i midten.

Kikket litt på Multi-Tech'en på barnas hus' nettsider - er du fornøyd med dette setet? Kan se ut som målene indikerer at det er vesentlig mindre dypt enn Max-Way, noe  som ville bedre plassen for de foran. Kan du dele litt tanker rundt valget av dette setet?
Vi har Max- way også  :D
Max- Way gir bedre plass til den som sitter foran, men høydemessig holder nok Multi- tech litt lenger. Vår eldstemann ble 5 år i april, og har det helt fint i Multi- techen. Max- wayen har han straks vokst ut av.
I Teslaen stopper framsetet på forankringsselen, så det er godt mulig begge seta gir lik plass i framsetet. Alternativt kan forankringsselen festes rundt seteryggen på framsetet, men det har vi ikkje prøvd. Bakdelen med det er at framsetet ikkje kan justerast uten å etterstramme forankringsselene.
Multi- Tech kan i nødsfall benyttast framovervendt. Usikker på om det er ein fordel eller bakdel  :P
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

19quiz76

#93
Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 22:28
Max- Way gir bedre plass til den som sitter foran, men høydemessig holder nok Multi- tech litt lenger.

I Teslaen stopper framsetet på forankringsselen, så det er godt mulig begge seta gir lik plass i framsetet. Alternativt kan forankringsselen festes rundt seteryggen på framsetet, men det har vi ikkje prøvd.

Takk for nyttig svar, den skal uansett bare benyttes bakovervendt (kjøper nytt når de skal sitte fremovervendt, altså når de blir 16  ;) )

Kan jeg spørre hvor lang vedkommende er som sitter foran Multi-Tech'en?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Oakl

#94
Ja bakovervendt er nok bedre sikkerhetsmessig, men hadde egentlig avslått dette da jeg tok det for gitt at det blir for dårlig plass til meg foran da jeg er ganske lang i bena.

Har pr. i dag valgt å ha Cybex Sirona bak passasjersetet, og en babystol (BeSafe MaxiCosi) bak førersetet da vi ser at Sirona bygger noe mer en babysetet, og jeg har allerede førersetet lenger frem enn ønskelig med MaxiCosi. Antar at bakovervendt opp til 25kg vil bygge enda mer enn Sirona? MaxiCosi skal nå ut, og minste barnet flytter over i Sirona, og største flytter over i nytt sete.

Å ha plass til en voksen i midten er sjelden en problemstilling. Var mer bekymret for beltelåsen jeg har lest at noen plundrer med å få tak i da den havner under setet.

Skulle gjerne ha sett Solution X2-fix og Q-fix testet opp mot hverandre. Q-fix får man til 1900,- på Svinesund ser jeg.

Kristian O

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 08. august 2014, klokken 22:44
Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 22:28
Max- Way gir bedre plass til den som sitter foran, men høydemessig holder nok Multi- tech litt lenger.

I Teslaen stopper framsetet på forankringsselen, så det er godt mulig begge seta gir lik plass i framsetet. Alternativt kan forankringsselen festes rundt seteryggen på framsetet, men det har vi ikkje prøvd.

Kan jeg spørre hvor lang vedkommende er som sitter foran Multi-Tech'en?
Han er 112 cm, men kortere barn kan vere for lang og lengre barn kan ha mykje å gå på. Det er lengda fra rumpa til hodet som har betydning for når dei er for lang til bilstolen. Alternativt vekta.

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

19quiz76

Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 22:54
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 08. august 2014, klokken 22:44
Kan jeg spørre hvor lang vedkommende er som sitter foran Multi-Tech'en?
Han er 112 cm, men kortere barn kan vere for lang og lengre barn kan ha mykje å gå på. Det er lengda fra rumpa til hodet som har betydning for når dei er for lang til bilstolen. Alternativt vekta.
Beklager, var litt uklar - mente den voksne som sitter i forsetet som er foran Multi-Tech'en ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Kristian O

Sitat fra: Oakl på fredag 08. august 2014, klokken 22:45
Ja bakovervendt er nok bedre sikkerhetsmessig, men hadde egentlig avslått dette da jeg tok det for gitt at det blir for dårlig plass til meg foran da jeg er ganske lang i bena.

Har pr. i dag valgt å ha Cybex Sirona bak passasjersetet, og en babystol (BeSafe MaxiCosi) bak førersetet da vi ser at Sirona bygger noe mer en babysetet, og jeg har allerede førersetet lenger frem enn ønskelig med MaxiCosi. Antar at bakovervendt opp til 25kg vil bygge enda mer enn Sirona? MaxiCosi skal nå ut, og minste barnet flytter over i Sirona, og største flytter over i nytt sete.

Å ha plass til en voksen i midten er sjelden en problemstilling. Var mer bekymret for beltelåsen jeg har lest at noen plundrer med å få tak i da den havner under setet.

Skulle gjerne ha sett Solution X2-fix og Q-fix testet opp mot hverandre. Q-fix får man til 1900,- på Svinesund ser jeg.
Eg er også veldig lang i beina, men sitter greit forran Cybex. Har du skubbet bilstolen så langt bak som det går? "Platen" som barnet sparker i kan klistres inn i seteryggen. Det gir nokre ekstra cm i framsetet.

Besafe Maxicosi? Er ikkje Besafe og Maxicosi to ulike merker?
Om det er Maxicosi du har så trur eg det kan komme lenger bak om man dropper isofixen og heller bruker sikkerhetssele til å feste det. Press basen bakover og stram selen skikkelig. Det gir betydlig meir beinplass i framsetet enn isofix.
Om det er Besafe du har så har eg dessverre ikkje peiling.

Bakovervendt til 25 kg bygg nok meir enn Cybex ja. Vi prøvde fleire seter i Teslaen, og Cybex var det setet som ga best beinplass vi kunne finne opp til 18 kg.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kristian O

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 08. august 2014, klokken 22:55
Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 22:54
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 08. august 2014, klokken 22:44
Kan jeg spørre hvor lang vedkommende er som sitter foran Multi-Tech'en?
Han er 112 cm, men kortere barn kan vere for lang og lengre barn kan ha mykje å gå på. Det er lengda fra rumpa til hodet som har betydning for når dei er for lang til bilstolen. Alternativt vekta.
Beklager, var litt uklar - mente den voksne som sitter i forsetet som er foran Multi-Tech'en ;)
Du har ingenting å beklage. Leste innlegget ditt ein gang til, og ser at det er eg som er litt "uklar".
Den voksne framom Multitechen er 168. Ho sei ho har god plass. Eg (199 cm) har ikkje god plass der, så da må eg kjøre  ;) Sitter heilt ok med Cybex bak meg.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Oakl

Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 23:06
Eg er også veldig lang i beina, men sitter greit forran Cybex. Har du skubbet bilstolen så langt bak som det går? "Platen" som barnet sparker i kan klistres inn i seteryggen. Det gir nokre ekstra cm i framsetet.

Ja setet er presset helt inn mot ryggen. Har aldri forsøkt å ha den bak førerstolen, så det kan jo gå, men ser at passasjersetet må noe lenger frem med Sirona bak enn førersetet med Cabriofix.

Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 23:06
Besafe Maxicosi? Er ikkje Besafe og Maxicosi to ulike merker?

Jo, jeg som blandet litt i farten. Maxi-Cosi Cabriofix skulle det være.

Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 23:06
Om det er Maxicosi du har så trur eg det kan komme lenger bak om man dropper isofixen og heller bruker sikkerhetssele til å feste det. Press basen bakover og stram selen skikkelig. Det gir betydlig meir beinplass i framsetet enn isofix.

Basen står presset helt inn i ryggen også med isofix, så kan ikke skjønne at det skulle utgjøre så mye forskjell. Eneste må være at basen kanskje ligger litt dypere i setet inn mot ryggen og at det blir litt forskjell av den grunn. Men det går greit slik det er, og denne stolen skal uansett ut så det er jo ikke noe problem lenger.

Får ta meg en tur til en butikk og høre om det er mulig å prøve noen av de bakovervendte setene du har nevnt her i bilen før evt. kjøp.

19quiz76

Var og testa MT2 i butikken i dag, veldig godt sete som nok må stå på en av sidene hvis man har et sete til bak der (Max-Way får plass i midten, men kan ikke snus fremover når den tid kommer). I førersetet fikk jeg ok plass til bena foran MT2 (er 185cm, men har lange ben). Bestilte det på nett da jeg kom hjem (billigst hos lekmer.no pr i dag), så får vi se om det funker i praksis mht soving og daglig bruk. Mistenker at det blir litt vel oppreist stilling for barnet for en levelig benplass foran, i så fall setter jeg MT2 bak kona og kjøper et Cybex Sirona til han på 10mnd og setter det bak førerplass (har et HTS IZI X3 til ham nå, altfor stort bak fører). Litt surt å måtte kjøpe to stoler samtidig i så fall, men..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

TRM

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

jahnarne

Jeg har to stk. setebelteforlengere her i Oslo/Bærum om noen trenger. Valgte en annen barneseteløsning, så da var det ikke behov for dem likevel. Selges for 150,- / stk eller 250,- for begge to (kostpris).

TRM

Sitat fra: jahnarne på mandag 11. august 2014, klokken 18:26
Jeg har to stk. setebelteforlengere her i Oslo/Bærum om noen trenger. Valgte en annen barneseteløsning, så da var det ikke behov for dem likevel. Selges for 150,- / stk eller 250,- for begge to (kostpris).
Er disse fra leverandøren som linket til over? Evnt lengde og type?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Kimpala

Ja, jeg bruker sånne setebelteforlengere derfra. Men med stiv "reim" så dem står oppover mellom barnesetene. Funker fett
X
3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA