Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: valvolainen på lørdag 08. juni 2013, klokken 14:26
Satse på at det ikke blir i alaska.

Jeg oppfattet det i alle fall helt klart at det var snakk om en supercharger nær polarsirklen i Norge. Men, som nevnt, så vil vel hele Norge vært "nært polarsirkelen" for en sørafrikaner fra California :p
Model S 85D

Epleskreller

E6 på Saltfjellet da, fin gimmick, men kan blåse vel surt om vinteren.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

D.O

Sitat fra: Amoss på lørdag 08. juni 2013, klokken 15:11
Sitat fra: valvolainen på lørdag 08. juni 2013, klokken 14:26
Satse på at det ikke blir i alaska.

Jeg oppfattet det i alle fall helt klart at det var snakk om en supercharger nær polarsirklen i Norge. Men, som nevnt, så vil vel hele Norge vært "nært polarsirkelen" for en sørafrikaner fra California :p
dette var noe Elon sa på aksjonærmøtet, men han sa polarsirkelen og nevnte ikke Norge. Polarsirkelen kan være flere steder i denne sammenheng. Men hvis det er i Norge, så er det perfekt og da må det også komme en mellom trondheim og saltfjellet også :) Jeg har gitt tips om plassering i Nordland tidligere så får håpe det blir.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Amoss

Sitat fra: D.O på lørdag 08. juni 2013, klokken 15:31
dette var noe Elon sa på aksjonærmøtet, men han sa polarsirkelen og nevnte ikke Norge.

http://www.teslamotors.com/2013shareholdermeeting
Spol frem til ca 1 time og 4 minutter.

Da sier han noe ala dette:
There will be some supercharger stations that is very far north. We will have some in Norway that is like right on the arctic circle - that will not have a lot off sun in the winter.

Det er altså snakk om solceller på SC stasjonene.

Model S 85D

D.O

Ja, du har rett :) han sa faktisk rett på polarsirkelen i Norge. perfekt! Glad jeg var så ufornuftig (i andres øyne) å bestille bilen, blir bare bedre og bedre. Blir bil ferie til neste år?, og da helt uten drivstoff utgifter. :) er faktisk imponert over hvor mange som ikke greier å se alle fordelene. En bil som normalt ville kostet 1,2-1,7 mill til 500-700 tusen, er jo 1 million kr spart  ;) og samtidig få redusert årsavgift, fri bomring,parkering, ferge og ikke minst ingen drivstoff utgifter... Glad mange er så trangsynte og håper det varer lenge!
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

Sitat fra: D.O på lørdag 08. juni 2013, klokken 19:22
Ja, du har rett :) han sa faktisk rett på polarsirkelen i Norge. perfekt!
Det han sa var det vil bli noen i Norge, og så forklarte de som ikke viste hvor langt nord Norge er (flertallet av de som var til stedet) at det vil si nær polarsirklen. Altså en beskrivelse av hvor Norge befinner seg, ikke hvor i Norge SCen blir installert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Nå er vel ikke sørnorge plaget med at der ikke er sollys på vinteren, slik han sa? Da må du nærmere polarsirkelen. Så jeg håper at det var geografisk det han sa.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

#142
Sitat fra: D.O på lørdag 08. juni 2013, klokken 20:05
Nå er vel ikke sørnorge plaget med at der ikke er sollys på vinteren, slik han sa? Da må du nærmere polarsirkelen. Så jeg håper at det var geografisk det han sa.
I Oslo leverer solen i Januar under 10% av hva den leverer i Oslo i Mai.
I Oslo leverer solen i Januar ca 20% av hva den leverer i sanDiego i Januar.
Dette var for å forklare at her kjøper vi hydropower.

Over året får de ca.66% mer ut av solpanelene i sanDiego enn i Oslo selv om vi i Mai, Juni, Juli har vel så mye å hente som i California. Sett fra California ligger Norge omtrent på polarsirklen litt nord og litt sør.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Sitat fra: Griffel på lørdag 08. juni 2013, klokken 20:15
Sitat fra: D.O på lørdag 08. juni 2013, klokken 20:05
Nå er vel ikke sørnorge plaget med at der ikke er sollys på vinteren, slik han sa? Da må du nærmere polarsirkelen. Så jeg håper at det var geografisk det han sa.
I Oslo leverer solen i Januar under 10% av hva den leverer i Oslo i Mai.
I Oslo leverer solen i Januar ca 20% av hva den leverer i sanDiego i Januar.
Dette var for å forklare at her kjøper vi hydropower.

Over året får de ca.66% mer ut av solpanelene i sanDiego enn i Oslo selv om vi i Mai, Juni, Juli har vel så mye å hente som i California. Sett fra California ligger Norge omtrent på polarsirklen litt nord og litt sør.

Litt "off topic" men tror dere ikke at Tesla vil sette opp solcellepanelene som hører til SC i et land der strømmen er dyrere og det er mer sol enn i Norge? Ser for meg at Tesla etablerer større solcelepaneler i sør-Europa og at de "de norske" solcellepanelene blir montert der.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

19quiz76

EM sa vel på forrige shareholder-meeting at land med dårlig soltilfang ville få sine sc'er forsynt med annen fornybar energi hvis mulig. Les: Norge=vannkraft
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 10. juni 2013, klokken 23:22
EM sa vel på forrige shareholder-meeting at land med dårlig soltilfang ville få sine sc'er forsynt med annen fornybar energi hvis mulig. Les: Norge=vannkraft

Solceller fungerer bra i Norge også det. I Sverige finnes det ganske mange private anlegg og de har ikke så veldig mye mer sol enn oss ;)

Jeg kommer ihvertfall til å forsyne min MSP med solstrøm. 5170W med paneler (22x235W) er bestilt og skal snart opp på taket. De bør produsere ca. 4500kWh pr. år, noe som er nok til å kjøre ca. 20.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#146
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 02:21
Solceller fungerer bra i Norge også det. I Sverige finnes det ganske mange private anlegg og de har ikke så veldig mye mer sol enn oss ;)
Jeg går da ut fra at du er totalkunde og selger den strømmen du ikke får bruk selv billig.

Men for et internationalt firma som prøver å tjene penger, er det bedre å invester i solpaneler i f.eks Tyskland enn i Norge hvor det er garantert tap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 02:21
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 10. juni 2013, klokken 23:22
EM sa vel på forrige shareholder-meeting at land med dårlig soltilfang ville få sine sc'er forsynt med annen fornybar energi hvis mulig. Les: Norge=vannkraft

Solceller fungerer bra i Norge også det. I Sverige finnes det ganske mange private anlegg og de har ikke så veldig mye mer sol enn oss ;)

Jeg kommer ihvertfall til å forsyne min MSP med solstrøm. 5170W med paneler (22x235W) er bestilt og skal snart opp på taket. De bør produsere ca. 4500kWh pr. år, noe som er nok til å kjøre ca. 20.000km.

Er det mulig å spørre hva et slikt anlegg koster ferdig montert? Hva er forventet levetid på et slikt anlegg?

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

#148
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. juni 2013, klokken 07:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 02:21
Solceller fungerer bra i Norge også det. I Sverige finnes det ganske mange private anlegg og de har ikke så veldig mye mer sol enn oss ;)
Jeg går da ut fra at du er totalkunde og selger den strømmen du ikke får bruk selv billig.

Men for et internationalt firma som prøver å tjene penger, er det bedre å invester i solpaneler i f.eks Tyskland enn i Norge hvor det er garantert tap.

Du mener plusskunde? Ja. Får Nordpool spot for strømmen som mates inn på nettet pluss et nettleietillegg på ca. 5 øre siden den strømmen er uten overføringstap.

Nord-Tyskland har ikke spesielt mye mer sol enn oss så en evt. mye bedre lønnsomhet der er pga. subsidier og høyere strømpris.

Uansett er det ikke garantert tap i Norge. Jeg regner med en nedbetalingstid på 10-16 år, avhengig av hvor mye jeg får brukt selv (da kompenseres jo også nettleie fullt ut) og hordan strømprisen utvikler seg. Panelenes levetid er som kjent mye lengre, gjerne 30-50 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 07:58
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. juni 2013, klokken 07:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 02:21
Solceller fungerer bra i Norge også det. I Sverige finnes det ganske mange private anlegg og de har ikke så veldig mye mer sol enn oss ;)
Jeg går da ut fra at du er totalkunde og selger den strømmen du ikke får bruk selv billig.

Men for et internationalt firma som prøver å tjene penger, er det bedre å invester i solpaneler i f.eks Tyskland enn i Norge hvor det er garantert tap.

Du mener plusskunde? Ja. Får Nordpool spot for strømmen som mates inn på nettet pluss et nettleietillegg på ca. 5 øre siden den strømmen er uten overføringstap.

Nord-Tyskland har ikke spesielt mye mer sol enn oss så en evt. mye bedre lønnsomhet der er pga. subsidier og høyere strømpris.

Uansett er det ikke garantert tap i Norge. Jeg regner med en nedbetalingstid på 10-16 år, avhengig av hvor mye jeg får brukt selv (da kompenseres jo også nettleie fullt ut) og hordan strømprisen utvikler seg. Panelenes levetid er som kjent mye lengre, gjerne 30-50 år.

Så 4500kWh / år - ca 1kr spart pr. kWh = 72'000kr spart på 16 år?
Er investeringskostnaden rundt 70'000kr?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA