Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 29. april 2025, klokken 09:36Er det ikke V2-lading på den Lier-tomta fra før, så dette blir som en oppgradering? Eller er dette et litt annet sted?
Adressen er lik, ser på Google Maps at det ligger SuC-ladere der, noen Mer-ladere og Nio-ladere + NIO batteribyttestasjon på samme plass!

NIO er plassert på den grønne flekken i kartet, Mer-laderne rett ovenfor og Tesla SuC-ladere på siden til venstre, rett ved det hvite bygget på kartet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Andrewas

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 29. april 2025, klokken 09:36Er det ikke V2-lading på den Lier-tomta fra før, så dette blir som en oppgradering? Eller er dette et litt annet sted?
Jeg gjetter på at de gamle V2 laderne forsvinner når de nye er på plass.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

RJK

Sitat fra: SFJ på tirsdag 29. april 2025, klokken 10:31-
Selektivt bilde, fra før laderne var på plass.

Her er et annet bilde, der jeg har gått litt innover på tomta. Da får man se alt som var i ditt bilde, men med alt som er kommet på plass i mellomtiden, inkludert at motellet nå er malt i hvitt. De gamle SuC-stolpene antydes nede til venstre i bildet

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MuskElBil

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Otkristo

Vi avslører/publiserer nye Superchargerstajoner lenge før Tesla 😅
Bra Hafslo er under bygging👍🏻

Hjortefot

Da har Tesla fått NVE-konsesjon til (ny?) trafo i Grong. Tipper oppgradering av dagens V2-stasjon ved E6? Eller noe superspennende om man er konspiratorisk av seg. Korrespondansen med Grong kommune er unntatt offentlighet. 8)

Hellerudsletta, Sirdal og Tvedestrand ligger i trafokiosk-løyve-køen, så de prosjektene rusler og går, iallfall.
Model 3 LR - 2019

Gazer75

Skulestadmo 2 (Voss) er under bygging. Dei måtte flytte den til bak YX ved sida av bilvasken.
Kan virke som 16 stk. Gjekk ikkje rundt for å sjekke meir.
2020 e-Golf (2023-)

Gazer75

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2025, klokken 22:53Det er egentlig veldig gunstig for Tesla at de bruker 480V. Da kan de eie sine egne trafoer og betaler høyspenttariff for nettleien. Fordelen med det er at effektavgiften normalt er mye lavere for høyspenttilkobling.
Alle CPOs brukar så langt eg veit 480V og difor eig og driftar dei sine eigne nettstasjonar.
2020 e-Golf (2023-)

jkirkebo

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 24. mai 2025, klokken 08:39
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2025, klokken 22:53Det er egentlig veldig gunstig for Tesla at de bruker 480V. Da kan de eie sine egne trafoer og betaler høyspenttariff for nettleien. Fordelen med det er at effektavgiften normalt er mye lavere for høyspenttilkobling.
Alle CPOs brukar så langt eg veit 480V og difor eig og driftar dei sine eigne nettstasjonar.

CPO?

Det er ganske mange hurtigladeplasser rundt om i landet som ikke har egen trafo. Typisk de mindre med 2-4 uttak. Men godt mulig at det er mye 480V på de store hurtigladeplassene, skal sjekke trafoen neste gang jeg er i nærheten av en.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Gazer75

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. mai 2025, klokken 12:00Det er ganske mange hurtigladeplasser rundt om i landet som ikke har egen trafo.
Eg har endå ikkje sett eit stasjon som ikkje har eigen nettstasjon i nærleiken.

Sjekka litt og det står i specs at ein del modellar for Europa har 400V AC inn. Alpitronic (323-552V), Delta, ABB osv.
Har merka meg at i søknadar til NVE så har alle spesifisert 480V ut frå nettstasjon. Kan vere det er for å redusere tap og 480V er vel det høgaste som er støtta før ein er oppe å 690V utstyr?
Tesla brukar nok heilt sikkert 480V sidan det er ein vanleg 3 fase spenning i nord-amerika for større uttak.
2020 e-Golf (2023-)

goggo

Da er gravearbeidet i gang for Tesla laderne på YX Brønningsmyr (Ved klatretårnet, Lillesand Vest).
Denne ladestasjonen har det jo vært snakk om i mange år, men nå skjer det endelig.

I mellomtiden har alle disse satt opp ladere på denne energistasjonen, mens Tesla tydeligvis har vært stuck i papirarbeid/søknadsprosesser.
  • E.ON/Clever, 4 ladere
  • Kople, 8 Kempower stolper
  • Supercharge, 4 ladere
  • Uno-X, 4 ladere. Dette er egentlig lastebil-ladere, men jeg har bare sett personbiler lade her

Jeg har ikke tatt bilder, men det det ser ut som det blir veldig trangt der Tesla stolpene kommer på baksiden av stasjonen. Jeg har vanskelig for å se at det blir plass til mer enn max 8 stolper her.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Handyman

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 24. mai 2025, klokken 22:32Har merka meg at i søknadar til NVE så har alle spesifisert 480V ut frå nettstasjon.
Det er fordi 400V er dekket av netteiers leveringsplikt (monopol) via deres områdekonsesjon.
De fleste netteiere ønsker ikke å eie nettstasjoner på 480V (utenfor leveringsplikten), derfor må de som skal ha 480V selv søke konsesjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA