Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Simen1

Selv om man ser helt bort fra problemstillingen med redusert V2-tilbud, så mener jeg det er klare fordeler ved å beholde V2 der det skal bygges ut med v3:
- Å beholde lade eksisterende ladepunkter er "gratis"
- Å fjerne eksisterende ladepunkter koster penger

For kundene vil X stk V2 + Y stk V3 oppleves som en fordel sammenlignet med kun Y stk V3.

Med unntak av Finnmark ser jeg på SC-nettverket i Norge som tilnærmet komplett i betydningen ingen sorte huller. Men kapasiteten må selvsagt øke i takt med antall biler og etterspørsel. Dvs. at mange V2-stasjoner bør utvides eller suppleres med stasjoner i mellom de eksisterende.

Helt nye stasjoner er naturlig å bygge ut med kun V2, siden det eksisterende V2 SC-nettverket allerede er dimmensjonert til det antall V2-biler som finnes på veiene.

Eksisterende stasjoner er naturlig å supplere med V3 i tillegg til eksisterende V2-ladere. Dette gir en overlapp som gjør det levelig for de som ikke har kjøpt CCS adapter ennå. Men på et eller annet tidspunkt et godt stykke inn i framtida, kanskje om 10 år, vil det være naturlig å oppgradere fra V2. For eksempel til V3 eller nyere teknologi (V4?).
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på fredag 11. september 2020, klokken 15:08
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. september 2020, klokken 12:16
Tar gjerne noen v3 utenfor CC Gjøvik også...
Hvis du har fulgt med på Facebook-gruppene i dag, så vet du at bønnene dine har blitt hørt. Tesla har søkt om å sette opp ladere på CC Gjøvik.

Det var gode nyheter! Da blir det å legge om ruta til hytta heretter. Null mer lading på Kiwi Dokka, da blir det CC Gjøvik og kjøring via Snertingdal. Kun 13km/17 minutter ekstra :)

CC Gjøvik har litt mer å by på mhp. spisetilbud også, enn Dokka sentrum ;)

Jeg sjekket gjennom FB-gruppene jeg er medlem av men fant ingenting om det der. Hvor så du det hen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Otkristo

Sitat fra: Ellemelle på fredag 11. september 2020, klokken 16:00
Tesla-eiere Norge.

Men her er dokumentet, så er vi plutselig on topic også :-)
https://innsyn.gjovik.kommune.no/postliste/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2020006268&fbclid=IwAR0SGvesOMwWTkjsuj4jMIjYKWfgldhrX0ja-Ywl1Hak1rLQFPgNzu60jDk
Nå går det unna! Nok en stasjon som ikke er på det offisielle kartet over nye stasjoner. Virker som kjøpesentrene har våknet opp :) :)

Bidda

Topp for meg også, kan da kjøre Holmestrand/Lier til Lillehammer etter R4  :+1:
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 14:57
Sitat fra: o.b.lix på fredag 11. september 2020, klokken 14:49
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. september 2020, klokken 14:31
Nylig så vi første eksempel hvor en V2 stasjon nedlegges i sin helhet og erstattes av V3. Dvs kutt i tilbudet uten CCS oppgradering.

Det er fordi denne V2-plassen skulle brukes av kjøpesenteret, og tror neppe det skaper presedens.
....og da snakker dere sikkert om Aksdal utenfor Haugesund.... hvor Tesla bekrefter at de ikke kommer til å stenge andre V2-ladere....men slike sannheter er alltid sanne bare en viss tid...og 3550,- for å oppgradere til å kunne lade med V3 er jo ikke veldig dyrt...
https://www.tu.no/artikler/tesla-stenger-supercharger-stasjon/498608
Jeg har ettermontert CCS og kan således lade i Aksdal, men jeg syns det er veldig rart de gjør dette der. Ber om misnøye. Hadde det vært en av de ca tusen mellom krsand og oslo hadde jeg ikke reagert, men Aksdal er eneste stasjonen mellom Vikeså og Bergen, så det betyr at en del Teslaer vil slite med å rekke mellom uten alternativer. Spesielt X med henger.

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på fredag 11. september 2020, klokken 16:00
Tesla-eiere Norge.

Men her er dokumentet, så er vi plutselig on topic også :-)
https://innsyn.gjovik.kommune.no/postliste/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2020006268&fbclid=IwAR0SGvesOMwWTkjsuj4jMIjYKWfgldhrX0ja-Ywl1Hak1rLQFPgNzu60jDk

Takker. Var ikke medlem av den gruppen, har ordnet det nå ;)

Ser ut til at det er ganske tidlig i prosessen da, jeg tviler litt på om denne blir operativ i år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: geear på fredag 11. september 2020, klokken 18:00
Aksdal er eneste stasjonen mellom Vikeså og Bergen, så det betyr at en del Teslaer vil slite med å rekke mellom uten alternativer. Spesielt X med henger.
Det er en SuC ved Osøyro. Likevel, 232km er langt for en X75 med campingvogn ja.  Det går jo gjerne litt strøm på fergekai og ferge også. Men jeg vil tro de fleste som kjører jevnlig med en slik konfigurasjon har enten Chademo eller CCS.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

232 er langt selv uten henger/vogn vinterstid for S60/X60/X75, hadde ikke startet fra ene enden med mindre enn 95% selv med X75.

Toalmar

Sitat fra: Ellemelle på fredag 11. september 2020, klokken 15:08
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. september 2020, klokken 12:16
Tar gjerne noen v3 utenfor CC Gjøvik også...
Hvis du har fulgt med på Facebook-gruppene i dag, så vet du at bønnene dine har blitt hørt. Tesla har søkt om å sette opp ladere på CC Gjøvik.
Ser at fra utlagt kart i dokumentet som er vedlagt forespørsel til Gjøvik Kommune så ønsker Tesla å installere disse på Nord siden av CC på Gjøvik. Har lagt ved ett utsnitt i tillegg som viser CC og parkeringen bedre så ser dere hvor dette er tenkt.
Blir spennende å se hvor på den gule avmerkingen de kommer. Denne delen av parkeringen er mye brukt, men da særlig på den brede del av markeringen.
Det er imponerende hvordan Tesla bygger ladestasjoner i forhold til de andre aktørene.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 11. september 2020, klokken 18:00
Ber om misnøye. Hadde det vært en av de ca tusen mellom krsand og oslo hadde jeg ikke reagert, men Aksdal er eneste stasjonen mellom Vikeså og Bergen, så det betyr at en del Teslaer vil slite med å rekke mellom uten alternativer. Spesielt X med henger.
Seriøst, med den lave prisen for CCS adapter skal man være bra rar for å bli sutrete over dette. CCS adapter gir og tilgang til kommersielle ladere, og v3 stolper gir alltid full effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#3956
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 15:47
Sitat fra: geear på fredag 11. september 2020, klokken 18:00
Ber om misnøye. Hadde det vært en av de ca tusen mellom krsand og oslo hadde jeg ikke reagert, men Aksdal er eneste stasjonen mellom Vikeså og Bergen, så det betyr at en del Teslaer vil slite med å rekke mellom uten alternativer. Spesielt X med henger.
Seriøst, med den lave prisen for CCS adapter skal man være bra rar for å bli sutrete over dette. CCS adapter gir og tilgang til kommersielle ladere, og v3 stolper gir alltid full effekt.
Nå var vel min bil en av de første som ble bygget om til CCS, og jeg betalte gladelig 5k, så JEG sutrer absolutt ikke, hvis det er det du insinuerer, men at noen var misfornøyde allerede da Lier ble bygget ut som v3 skal du ikke langt her inne for å finne. Lier og andre langs E18 var enkle å forsvare, men er ganske sikker på at Tesla har en syltynn sak hvis noen som ikke vil betale tar det videre på bakgrunn av Aksdal. De fleste har kjøpt bil med tilgang til den, fordi det var en av de første i Norge, og har nå mista tilgangen etterpå, og konsekvensen er lett dokumenterbar fordi det er et heftig trafikkert strekke, men unormalt langt mellom laderne. Men Tesla tar nok heller klagene og deler ut noen CCS-oppgraderinger, enn å ta kosten med v2-ladere i tillegg. Sannsynligvis veloverveid.

Caffe

Da ser det ut som at det skjer noe i Karasjok. Det er Luostejok Kraftlag SA som søker. De skal sette opp Enova ladere i Karasjok, men det kan se ut som i søknaden at Tesla er med på lasset.

Sitat fra: søknaden
Tesla har som krav til sine ladestasjoner skal ligge nært etablerte kafeer, butikker, bensinstasjoner o.l.

Jeg har også fått innsyn i saken og det ser ut som det er planlagt med 4 stolper med gjennomkjøring som kan ligne på Tesla.


Søknad:
http://postlister.avjovarre.no/EInnsyn_Kara/RegistryEntry/DocumentDetails/19142

Svar:
http://postlister.avjovarre.no/EInnsyn_Kara/RegistryEntry/DocumentDetails/19165

Lokasjon:
https://goo.gl/maps/7QoKR7h29GYFwk5t6
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

Otkristo

Sitat fra: Caffe på onsdag 16. september 2020, klokken 10:26
Da ser det ut som at det skjer noe i Karasjok. Det er Luostejok Kraftlag SA som søker. De skal sette opp Enova ladere i Karasjok, men det kan se ut som i søknaden at Tesla er med på lasset.

Sitat fra: søknaden
Tesla har som krav til sine ladestasjoner skal ligge nært etablerte kafeer, butikker, bensinstasjoner o.l.

Jeg har også fått innsyn i saken og det ser ut som det er planlagt med 4 stolper med gjennomkjøring som kan ligne på Tesla.


Søknad:
http://postlister.avjovarre.no/EInnsyn_Kara/RegistryEntry/DocumentDetails/19142

Svar:
http://postlister.avjovarre.no/EInnsyn_Kara/RegistryEntry/DocumentDetails/19165

Lokasjon:
https://goo.gl/maps/7QoKR7h29GYFwk5t6

Veldig bra funn dette!

emurof

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. september 2020, klokken 15:10
Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 14:06
Ny Supercharger kommer ved Vestby kjøpesenter
Nok en Supercharger som ikke står på Tesla sine offisielle kart over nye ladestasjoner.

Enda en merkelig plassering. Kun 27km fra Rygge SuC og 41km fra Solli SuC. Den burde helt klart ligget lengre nord, på Vinterbro (enten ved senteret eller ved McDonalds). Da ville man dekket E18 også og økt avstanden til Rygge&Solli med 17km.

Men klart, litt mer nyttig for meg denne enn Rygge eller Solli siden den havner 58km hjemmefra. Prioriteringene er dog merkelige når det er så mange andre ruter som ikke er dekket i det hele tatt.

Men er dette superladere da? Er det ikke mer Destination Charger med lavere effekt? Disse er jo ment plassert nettopp ved kjøpesentre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA