Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: glaserud på mandag 20. mai 2013, klokken 15:08
Ser at "Lading"-seksjonen på options-sida er endret:

SitatLading

Model S leveres med nødvendig utstyr for å lade hjemme eller på farten ved hjelp av enten offentlige ladestasjoner eller Tesla Supercharger nettverk. Dette utstyret inkluderer:

    Mobile connector
    Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
    Rød 400v eller Blå 230v adapter

Model S bruker en Type 2 ladeport som er kompatibel med de fleste offentlige ladestasjoner. Adaptere er tilgjengelig for kjøp.
Dette stemmer jo på en prikk med det en har ansett som helt selvfølgelig, men gir ikke svar på de mange spørsmål som diskuteres.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AttackOfTheMac

Går det an å få tak i en Mode 3 type 2 stasjon man kan sette opp hjemme ? Eller må man gå får Rød/blå industrikontakt?

Griffel

#62
Sitat fra: Thorbjorn på tirsdag 21. mai 2013, klokken 04:33
Går det an å få tak i en Mode 3 type 2 stasjon man kan sette opp hjemme ?
Ja.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. mai 2013, klokken 09:03
Sitat fra: Thorbjorn på tirsdag 21. mai 2013, klokken 04:33
Går det an å få tak i en Mode 3 type 2 stasjon man kan sette opp hjemme ? Eller må man gå får Rød/blå industrikontakt?
Ja.

Vil anta at Mode 3, Type 2 forutsetter tilgang til 400V? Dvs kun et alternativ til rød industrikontakt?

Griffel

#64
Sitat fra: OleJA på tirsdag 21. mai 2013, klokken 09:07
Vil anta at Mode 3, Type 2 forutsetter tilgang til 400V? Dvs kun et alternativ til rød industrikontakt?
Streng tatt ikke. Men dersom en bare skal ha 230V enfas uttak (les: har 230V installasjon hjemme) er jo et vanlig fastinstallert ladpunkt (et slik som feilaktig kalles hjemmelader) vell så hensiktsmessig.
Bruker en et Mode 3, Type 2 kontakt der en har 230V må det kobles mellom N og L1 og kan da ikke bruke til annet en 230V enfase lading og vil fungere på samme måte som de vanlige fastinstallert ladepunktene. En må da benytte en tilpasset ladekabel uten kladd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Epleskreller

Noen som har anbefaling/link til en rød stikkontakt (400V trefase) som kan brukes utendørs (på husveggen) og kobles i serie. Dvs. jeg har tenkt å legge ny kabel til garasjen (3*4mm2) som skal sikres med 20A. Denne tenkte jeg sette en rød industrikontakt på..

Trenger også en rød stikkontakt som skal være inne i garasjen. Denne trenger kun 16A, da har jeg litt strøm til ting som lys og garasjeportåpner når bilen står på ladning, dessuten har jeg ikke bestilt dobbellader.

PFSP-kabel er bestilt av lokal elektriker.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

PAS

har hatt el-firma   på befaring og han har vært i kontakt med teknisk sjef  på Tesla NOrge og fått beskjed om å vente med å sette opp laderen til de har alle data klare. Jeg har 400V i skapet 15 m unna p-plass. Men hovedsikringene i skapet er på 3 x 40Amp og elektrikeren var skeptisk til å legge opp 3x32 A til laderen, da jeg da ville ha lite reserver igjen til andre forbrukere. Med Twin charger er det vel også greitt nok med 3x16 ?, stort sett skal bilen stå i minst 12 timer og lade seg hjemme så det skulle rekke. Håper på leveranse medio juli og å legge opp ladestrøm skulle være relativt enkelt og kunne gjøres på noen dagers varsel ifølge lokalt el-firma, som dog vill ha nærmere "offisielle info" fra Tesla Norge før de begynte å sette opp ny kurs.
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

glaserud

Epleskreller: Trenger du ikke 4x4 for å koble opp TN-nettet ditt (L1, L2, L3, N)?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.


Epleskreller

Sitat fra: glaserud på tirsdag 21. mai 2013, klokken 18:47
Epleskreller: Trenger du ikke 4x4 for å koble opp TN-nettet ditt (L1, L2, L3, N)?

Jeg skjønner ikke alt dette, men jeg var veldig nøye og nevnte trefase, TN og 400v flere ganger. Jeg nevnte også at jeg da vel kunne få ut maks ca. 14kW, og han var enig i det.

Er det kanskje sånn at det er L1-3 som er de tre lederne og så går N via kobberskjermen, ref denne:
http://elby.no/Kabel/PFSP-Kabel/PFSP-kabel-CU-3x4-0-4-0mm2-ER-15-0mm-Graa-met
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

#70
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 21. mai 2013, klokken 19:02
Er det kanskje sånn at det er L1-3 som er de tre lederne og så går N via kobberskjermen, ref denne:
http://elby.no/Kabel/PFSP-Kabel/PFSP-kabel-CU-3x4-0-4-0mm2-ER-15-0mm-Graa-met
Nei!!! I et 400V TN installasjon trenger du 5 Leder. L1,L2,L3 og N isolert mens J er uisolert og del av skjermen. 4x4mm2 + 4mm2. Etter sikringsskapet skilles N og J fram til sikrinsskapet er det mulig at de er felles.
Rød kontakt og Mennekes er 5 polig inn.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Epleskreller

Huff da, da spørs det om ikke eletrikeren har bestilt feil  :(

Var så fornøyd da han mente det burde gå greit å trekke den gjennom 20mm røret fra sikringsskapet og ut av huset. 4*4mm2/4mm2 er vel litt tykkere.. feks  denne: PFSP 1KV 4X4/4MM2 GRÅ
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

fonberg

Tillater meg å stille et pat dobbeltladerspørsmål her, da jeg har skrevet kontrakt på bil uten dobbeltlader men vurderer å oppgradere:

-Hvilke typer ladestasjoner vil man kunne utnytte dobbeltlader på rundt om på veiene pr. i dag?

-Hvor finnes disse laderne i dag, og hvor kommer det til å bygges ut mye av disse i årene som kommer?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Griffel

Sitat fra: fonberg på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:38
Tillater meg å stille et pat dobbeltladerspørsmål her, da jeg har skrevet kontrakt på bil uten dobbeltlader men vurderer å oppgradere:

-Hvilke typer ladestasjoner vil man kunne utnytte dobbeltlader på rundt om på veiene pr. i dag?

-Hvor finnes disse laderne i dag, og hvor kommer det til å bygges ut mye av disse i årene som kommer?
Det er først nå disse er aktuelle så de er vel ikke så alt for mange idag (vanliger i andre land i Europa enn i Norge). Siden den følger EU standarden for AC lading og slike ladepunkt er svært mye rimligere å etablere enn CHAdeMO vil de på litt sikt bli dominerende. Med betalingsløsninger bør AC lading være rimligere enn DC pr. kWh siden infrastrukturen er betydlig rimligere (med unntak for Teslas superladere som er inkludert i bilprisen).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA