Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Sitat fra: Thomas Parsli på lør 25. mai 2019, kl. 09:53
Sitat fra: knut.aulie på lør 25. mai 2019, kl. 00:58
Sitat fra: o.b.lix på tor 23. mai 2019, kl. 10:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 22. mai 2019, kl. 09:32
Er ganske utrolig at 2 av 3 er nærmest helt uskadd når en ser skadene på bilen. Jeg begynner jo å tenke litt på folk i USA som har sagt at den gasser på av seg selv....og om det kan være tilfellet at det har vært opplevelsen her...

Alle tilfeller av at bilen gasser av seg selv har vært at folk ville trykke på bremsen, men trykket på gassen i stedet, og da skjer ting veldig fort i en Tesla. (Tesla logger jo alt som skjer)

I andre biler høres det når du gasser så der er det ikke like enkelt å skylde på bilen.
I en viss andel av sakene hvor bilen «gasser av seg selv» så er det gulvmatte som ligger på pedalen.

Var jo en stor sak med Prius for mange år siden og da var det flere tilfeller med gulvmatte på pedalen.

Jeg mener å huske at det fortsatt ikke er påvist en eneste teknisk feil i disse sakene (de ble etterforsket av NHTSA i tillegg til at produsentene tok de ekstremt alvorlig).

Revisjonist History har en fin episode om dette:

http://revisionisthistory.com/episodes/08-blame-game
tesla solgte gulvmatter som ga P85D gassheng.  sendte Tesla film av det. så produserte de nye matter.
de kalte aldri inn de gamle....

Hodetelefoner

https://youtu.be/nclcjKLFonA
det var veldig spesielt første gang det skjedde  :D :D :D :D :D

Muffinman

Hadde akkurat det samme på gummimatter til en ny Saab 9-3 i 2007. Måtte klippe vekk litt av matta for å fikse det.

o.b.lix

Sitat fra: Klykken på lør 25. mai 2019, kl. 16:22
Hvis en vask koster 2-300kr og de bruker over et kvarter på jobben kan du jo tenke deg lønna til de som utfører jobben. Kostnaden skal også inkludere mva, slitasje på utstyr, leie av lokale og evt arbeidsgiveravgift, pensjon etc.

Slik merker du det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

o.b.lix

Sitat fra: Thomas Parsli på søn 26. mai 2019, kl. 19:27
* For lav pris, gjerne halve prisen av de som driver seriøst
* Arbeidskraft som ikke snakker norsk eller engelsk

Hva er riktig pris?

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Det er ikke alltid det står biler i kø for vask. Det kan gå dager, kanskje til og med uker, med lite eller ingen jobb å gjøre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Sitat fra: o.b.lix på man 27. mai 2019, kl. 08:31
Sitat fra: Klykken på lør 25. mai 2019, kl. 16:22
Hvis en vask koster 2-300kr og de bruker over et kvarter på jobben kan du jo tenke deg lønna til de som utfører jobben. Kostnaden skal også inkludere mva, slitasje på utstyr, leie av lokale og evt arbeidsgiveravgift, pensjon etc.

Slik merker du det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Jejl

For endel år siden åpnet et nytt bilpleie/vaskefirma i Stavanger sentrum og de hadde et åpningstilbud på 149,- for utvendig og innvendig vask. Jeg stilte med en arbeidsbil som ikke var rengjort overhode på ca 1,5 år. 2 personer holdt på i 2 timer for å få bilen skikkelig ren. Det er sannsynligvis det beste eksempelet jeg har opplevd av underbetaling. Ellers vil tro at slike vaskefirmaer bør ha minst 1000 kr/time for å gå i pluss.

Klykken

Man kan tenke seg hvordan de ordner opp hvis de får til noe krøll. Eksempelvis tar bilen på en joyride, bulker eller skraper opp bilen. De seriøse som koster noen kroner ordner opp via sin forsikring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Hodetelefoner på søn 26. mai 2019, kl. 21:58
det var veldig spesielt første gang det skjedde  :D :D :D :D :D
Det kan jeg levende tenke meg. Det går ikke helt ubemerket når du bunner pedalen på en P85D......

Spinner

Sitat fra: Thomas Parsli på lør 25. mai 2019, kl. 09:53
Jeg mener å huske at det fortsatt ikke er påvist en eneste teknisk feil i disse sakene (de ble etterforsket av NHTSA i tillegg til at produsentene tok de ekstremt alvorlig).
Dette tok jo helt av og, folk påsto de hadde gass-heng i flere km uten å klare å stoppe og kræsjet inn i alt mulig. Problemet med dette er bare at det er minst tre måter å stoppe på selv om gassen er helt i bunn.
1. Trykk på bremsen (den er sterkere enn motoren).
2. Sett bilen i fri.
3. Skru av bilen (mister da riktignok servo og bremsekraft, men likevel et alternativ).

Massehysteri og forsikringssvindel om hverandre her :)

Thomas Parsli

Sitat fra: Spinner på man 27. mai 2019, kl. 20:58
Dette tok jo helt av og, folk påsto de hadde gass-heng i flere km uten å klare å stoppe og kræsjet inn i alt mulig.

Nettop det som gjør meg ekstra skeptisk til påstander om «plutselig akselerasjon» eller «brems som gir gass»...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tiger123

Sitat fra: Jejl på man 27. mai 2019, kl. 09:53
For endel år siden åpnet et nytt bilpleie/vaskefirma i Stavanger sentrum og de hadde et åpningstilbud på 149,- for utvendig og innvendig vask. Jeg stilte med en arbeidsbil som ikke var rengjort overhode på ca 1,5 år. 2 personer holdt på i 2 timer for å få bilen skikkelig ren. Det er sannsynligvis det beste eksempelet jeg har opplevd av underbetaling. Ellers vil tro at slike vaskefirmaer bør ha minst 1000 kr/time for å gå i pluss.

Sorry offtopic:

På veldig mange av disse bilvaskene er det ikke bare biler som vaskes..

cra

Det nærmeste jeg kommer "opphengt gass" er hvis jeg avbryter AP ved å vri på rattet, for ACC forblir på. Da kan det oppleves som at "gassen har hengt seg opp/det gis gass" hvis det plutselig ikke er biler foran lenger. (Jeg foretrekker å enten kjøre heltmanuelt eller helt på AP, og er ikek så begeistra for "midt imellom")
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorEl

Samme her AP eller manuell. Jeg bryter ikke av AP med å vri på rattet, men med bremsen, ellers så glemmer jeg at jeg ikke har AP i neste sving :-X Lett å glemme når man har et blått lys forran seg.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA