Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Rio

SOC ved en gitt spenning varierer med temperatur.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi


Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 18:22
SOC ved en gitt spenning varierer med temperatur.
Så fordel med Tesla sine vannkjølte/varmede batterier som prøver å holde Temp innenfor samme grenseverdier hele året. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: sigurdi på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:01

Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 18:22
SOC ved en gitt spenning varierer med temperatur.
Så fordel med Tesla sine vannkjølte/varmede batterier som prøver å holde Temp innenfor samme grenseverdier hele året. :-)

Det er en fordel at batteriene ikke er for kalde eller varme, men det med SOC ved forskjellig temperatur kan man fikse ved å justere ladespenningen etter temperatur. Det er også det samme for vanlige blybatterier faktisk.

Og til VW Golf CityStromer, som hadde batterioppvarming (og luftig) allerede på 90-tallet.  Samtidig skal man huske at noen batterikjemier er mer sensitive enn andre, og at aktiv temperaturregulerig faktisk veier en del.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Og der går vi tilbake til Tesla i norske medier...



jkirkebo

#3186
Sitat fra: Koppa på søndag 14. desember 2014, klokken 10:56
http://www.ringsaker-blad.no/Tesla_satser_stort_i_Brumunddal-5-79-1905.html

Da fikk vi en bekreftelse på at Rygge utgår ihvertfall. Det har jeg mistenkt en stund nå, siden det drøyde så lenge. Er vel for kort vei til Drammen og Grorud fra Østfold. Brummunddal er sånn sett en viktigere plassering for neste service senter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. desember 2014, klokken 14:56
Da fikk vi en bekreftelse på at Rygge utgår ihvertfall. Det har jeg mistenkt en stund nå, siden det drøyde så lenge. Er vel for kort vei til Drammen og Grorud fra Østfold. Brummunddal er sånn sett en viktigere plassering for neste service senter.

Synd :(  Men joda, sikkert det rette sett i fra Teslas synspunkt. Får håpe det kan endre seg igjen når Model 3 nærmer seg....
Model S 85D

Haldenser

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. desember 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Koppa på søndag 14. desember 2014, klokken 10:56
http://www.ringsaker-blad.no/Tesla_satser_stort_i_Brumunddal-5-79-1905.html

Da fikk vi en bekreftelse på at Rygge utgår ihvertfall. Det har jeg mistenkt en stund nå, siden det drøyde så lenge. Er vel for kort vei til Drammen og Grorud fra Østfold. Brummunddal er sånn sett en viktigere plassering for neste service senter.

Vel, det er fortsatt behov for flere servicesentere mtp ventetid på service og evt garantirep. Rygge hadde sånn sett vært med på å ta av for "trykket" i det sentrale østland
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

jkirkebo

Sitat fra: Haldenser på søndag 14. desember 2014, klokken 16:08
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. desember 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Koppa på søndag 14. desember 2014, klokken 10:56
http://www.ringsaker-blad.no/Tesla_satser_stort_i_Brumunddal-5-79-1905.html

Da fikk vi en bekreftelse på at Rygge utgår ihvertfall. Det har jeg mistenkt en stund nå, siden det drøyde så lenge. Er vel for kort vei til Drammen og Grorud fra Østfold. Brummunddal er sånn sett en viktigere plassering for neste service senter.

Vel, det er fortsatt behov for flere servicesentere mtp ventetid på service og evt garantirep. Rygge hadde sånn sett vært med på å ta av for "trykket" i det sentrale østland

Det er jeg enig i, men som lokasjon for neste service senter er nok Brummunddal et bedre valg. Det avlaster nok Grodud/Skøyen like mye eller mer enn Rygge. Tipper det kommer noe i Østfold etterhvert, men Sarpsborg v/E6 er nok et bedre valg enn Rygge.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)


Foleson

Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Muffinman

Sitat fra: Foleson på mandag 15. desember 2014, klokken 13:38
http://bil.bt.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI7WA3sYF5Q

Skjønner egentlig ikke at det måtte så mange timer med superlading til....
S60 kanskje? Da kan man doble ladetiden i forhold til 85, jfr. bb sin videodokumentasjon.

Foleson

Virker nesten ikke slik, men han er så opptatt av "full tank" i artikkelen sin. Jeg skjønner ladetidene hvis han stoppet på hver superlader for å fylle 100%. Kanskje han aldri har blitt fortalt at 80% er både nok strøm og mye raskere med tanke på tidsbruk for å komme fra lader til lader?
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

cairnz

Sitat fra: Foleson på mandag 15. desember 2014, klokken 13:38
http://bil.bt.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI7WA3sYF5Q

Skjønner egentlig ikke at det måtte så mange timer med superlading til....

Det kommer nok fordi han har stått over 90% SOC på alle Superladerne.. Det er kun de laderne hvor du havner på 22kW-lading neste at det lønner seg å stå på SC til du lader med mindre enn 22kW. Det betyr at det burde vært nok med typisk 25-40 min (avg 35) på Setermoen, Innhavet, Saltdal, Mosjøen, Grong, Alvdal og Elverum, eller rundt 4 timer total lading. Gitt at han ikke har kjørt som en tufs, så burde det rekke med 2 timer i Trondheim - så total ladetid på 6 timer hadde nok vært mer "reellt".

Men, er det første gangen, så lader man nok heller 20 minutter ekstra hver plass, enn å stresse med rekkevidden.

Nok en gang ser vi at media skriver "lader gratis" - uten å nevne at kostnaden for å få superlading er inkludert i bilen (en kostnad som er ca 5% av en Leaf).

Elbilist

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA