Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

toppi

Sitat fra: Sandvika på torsdag 11. desember 2014, klokken 12:58
Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 10. desember 2014, klokken 19:42
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 10. desember 2014, klokken 18:42
Sannheten er at køen oppstår pga fossilbiler som skal over kollektivfeltet, eller kollektivfeltet fletter inn i hovedfeltet.

Jeg har kjørt strekningen forbi Sandvika daglig i 12 år og kan ikke huske at kollektivfeltet hadde tilnærmet så mye kø før ... Påstår du virkelig at bussen ville måtte kjøre sakte i kø 1km før den kom til flettingen hvis det ikke var elbiler der?

Kjører på Blommenholm hver dag (fossilt noen mnd til dessverre). For meg så kan det se ut som om at kollektivfeltskiltet kommer alt for sent? De fleste fosilbilister fletter først med kollektivfeltet så mer eller mindre rett inn i køen ved første naturlige anledning. Her er det to felter så kollektivbrukerne har aneldning til å kjøre forbi på høyre side. Da flyter det greit. Dessverre så er det endel bilister som ikke begynner å flette før de kommer til start av kollektivsonen igjen. Her er det ikke er plass til å kjøre forbi på høyre side. Senest i dag var det en som ble stående å vente på plass i køen mens det bygget seg opp en stadig lengre kø av busser og elbiler bak.. Hadde skiltet blitt flyttet 30m bak så hadde disse kommet forbi på høyre side?

Tja, det er en påkjøringsrampe som kommer på E-18.
Dette er ikke et forbikjøringsfelt, og faktisk ulovlig å bruke en påkjøringsrampe som forbikjøringsfelt, uansett hva slags type kjøretøy man benytter.

Det korrekte er å kjøre påkjøringsrampen helt frem, så flette inn i høyre felt, og så flette inn i vanlig felt om man skal det, når kollektivfeltet starter.

Sier ikke at det ville blitt mindre kø om alle gjorde dette, det er uansett for mange biler som skal samme sted. Man må kanskje tenke nytt?

Stoppe trafikken inn på E-18 med lysregulering av og til.
Flytte kollektivtrafikken til venstre felt mellom 0600 - 1000, på E-18?
Lage lengre påkjøringsramper og faktisk merke disse som kollektivfelt, dvs kollektivtrafikken skal ut til høyre og forbi de som venter på å komme inn i vanlig felt?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Dennis

Bør heller gjøre feltet om til at kun 3+ i bilen kan bruke det. Bare tull at folk kjører rundt i små klovnebiler der sammen med matpakka si.

Dennis

http://www.tu.no/industri/2014/12/12/svarer-batteriskeptikerne--bare-begynnelsen-pa-en-batterirevolusjon

SitatTesla-batteriet forventes å tåle 500 fulle ladesykler. Med en rekkevidde på ca. 400 kilometer vil det gi ca. 200.000 kilometers kjørelengde, som ikke er så galt for en bil.

Så man kan ikke forvente at batteriet holder lengre enn 200 000? bare 500 sykluser :o På alle tidligere biler har jeg nå kaldt 200 000 akkurat ferdig innkjørt og mange år levetid igjen.

Hadde nå foreventet at en moderne bil idag skal kunne gå 300-400 000 før man må bytte store vesentlige deler.

Øyvind.h

Mollestad er tydeligvis ute på tynn is  ;D

Sitat fra: Dennis på fredag 12. desember 2014, klokken 12:26
Så man kan ikke forvente at batteriet holder lengre enn 200 000? bare 500 sykluser :o På alle tidligere biler har jeg nå kaldt 200 000 akkurat ferdig innkjørt og mange år levetid igjen.
Litt usikker på om du er ironisk, eller om du tror på det Mollestad hevder?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dennis

Jeg verken tror eller ikke tror, derfor jeg stilte spørsmålstegn bak 200 000 tallet.
For mener å ha lest alt fra 1000-1500 sykluser andre steder.

Muffinman

Hvis dette stemte vil det nok være kroken på døra for Tesla om kort tid. De ville aldri satset slik de gjør uten en batteriteknologi som holder bedre enn det som beskrives i TU.

Antall sykluser er en ting. Aldring er noe annet. Hvor mange år kjørelengden fordeles på vil også ha betydning for hvor langt batteriet holder. I Norge oppbevarer vi jo stort sett batteriene i lave temperaturer, og det bidrar i positiv retning.

Øyvind.h

Litt usikker på hvor jeg anbefaler å starte, for dette med batterislitasje/levetid/ladesykluser osv er sammensatt.
Jeg har selv lest uhorvelig mye om batteriers levetid, og dette kombinert med praktisk erfaring gjør meg lite bekymret.

Anbefaler å starte med følgende lenker. Her pirker du litt i overflaten :)

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=1479&d=1300050759

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10708-What-does-the-battery-degradation-curve-look-like/page3

http://www.pluginamerica.org/surveys/batteries/tesla-roadster/PIA-Roadster-Battery-Study.pdf

http://batteryuniversity.com/

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Hyperstress

Sitat fra: Dennis på fredag 12. desember 2014, klokken 12:26
http://www.tu.no/industri/2014/12/12/svarer-batteriskeptikerne--bare-begynnelsen-pa-en-batterirevolusjon

SitatTesla-batteriet forventes å tåle 500 fulle ladesykler. Med en rekkevidde på ca. 400 kilometer vil det gi ca. 200.000 kilometers kjørelengde, som ikke er så galt for en bil.

Så man kan ikke forvente at batteriet holder lengre enn 200 000? bare 500 sykluser :o På alle tidligere biler har jeg nå kaldt 200 000 akkurat ferdig innkjørt og mange år levetid igjen.

Hadde nå foreventet at en moderne bil idag skal kunne gå 300-400 000 før man må bytte store vesentlige deler.

Dersom 500 stemmer så er nok det sannsynligvis basert på fulle 0-100% sykluser på stor ladehastighet. Lader man batteriet i 0-90% i stedet så varer det 1000 sykluser, og 2000 sykluser for 0-80% (isolert sett). Så er det mange andre faktorer også. En kan lade saktere, slik vi stort sett vil gjøre, og da holder det lenger. Temperatur i Norge vil ytterligere forlenge levetid etc. Så kommer andre mer usikre faktorer inn, som kalenderalder, som jobber mot deg uansett hvor snill du er med batteriet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Espen Hugaas Andersen

Man må se på sammenhengen det ble sagt i. Det ble sagt i en sammenheng der poenget var å vise hvor gode de marine batteriene er. Da velger de færreste optimistiske tall for det de sammenligner med.

Du har eksempler på Roadster som har kjørt 200.000 km. Roadster brukte den mye dårligere LCO kjemien, mens NCA er forventet å vare mye lengre.

Jeg har regnet på det før, og vi kan nok forvente at et Model S batteri varer i området 400.000-800.000 km. (Når man kun ser på gradvis kapasitetstap.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mj

Slik jeg har forstått det er 1 ladesyklus tilsammen èn 100% lading, så f.eks 4x25% lading er 1 syklus. I en tidligere tråd er det skrevet om dette. Antall sykluser skal være vesentlig høyere en 500. Husker ikke tallet, men mener det var 2-3000
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Amoss

Sitat fra: mj på fredag 12. desember 2014, klokken 14:33
Slik jeg har forstått det er 1 ladesyklus tilsammen èn 100% lading, så f.eks 4x25% lading er 1 syklus. I en tidligere tråd er det skrevet om dette. Antall sykluser skal være vesentlig høyere en 500. Husker ikke tallet, men mener det var 2-3000

3000 er tallet jeg også husker. Og ettersom jeg har forstått så blir 4x25% lading egentlig mindre enn 1 syklus da batteriet ikke er i nærheten av ekstremitetene 0%SOC og 100%SOC?  Men skal ikke si noe alt for sikkert her. Bare siterer i fra hva denne prosessoren i linken jeg kom med svarte:
SitatMODERN CELLS LIKE THOSE IN TESLA CHARGED TO 4.0V SHOULD LAST A FEW DECADES, I SUSPECT, WITHOUT ANY ISSUE (SO KEEP YOUR CAR FROM RUSTING!). WHERE IS 4.0V RELATIVE TO STATE OF CHARGE? MAYBE 75%.
(noen andre i den tråden kom vist frem til at 4.0V skulle være på rundt 85% SOC)
Model S 85D

Pompel

Standard for 18650 cellene er vel 4.2V som 100%
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Hyperstress

Ja, og Tesla har satt 4.15 som 100% for å gi litt buffer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på fredag 12. desember 2014, klokken 16:47
Ja, og Tesla har satt 4.15 som 100% for å gi litt buffer.

... om de da ikke siden har satt det enda lavere?  Ref. folk som savner 20tkm etter v6?  Da havner kanskje 4.0V på 90%?
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA