Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Bjoris

Det riktige tallet EL-Car er vel 400-500 gram, dieselen lages ikke på dieselpumpa, men det glemmes til stadighet i disse diskusjonene derfor er de også meningsløse.

OddB

Elon sa i Stavanger at belastningen fra batteriproduksjonen tilsvarer bilproduksjonen kg for kg. Så en bensinbil på 2,1 tonn har samme CO2-fotavtrykket som en Model S.
Hovedbestanddelene vektmessig i batteriet er aluminium og nikkel.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Stig O

Selger bilder gjennom bildebyrået Scanpix, så har ikke kontroll med hvor det blir brukt.


Sitat fra: Hyperstress på søn 31. aug 2014, kl. 12:44
Sitat fra: Ipadjove på søn 31. aug 2014, kl. 12:22
(første halvdel)

.. Og de har brukt bildet til StigO.. Har de fått lov til det da, StigO?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Car-El

Sitat fra: bjoris på søn 31. aug 2014, kl. 13:44
Det riktige tallet EL-Car er vel 400-500 gram, dieselen lages ikke på dieselpumpa, men det glemmes til stadighet i disse diskusjonene derfor er de også meningsløse.

Hentet fra: http://www.ecoscore.be/en/how-calculate-co2-emission-level-fuel-consumption

How to calculate the CO2 emission level from the fuel consumption?

Diesel:

1 liter of diesel weighs 835 grammes. Diesel consist for 86,2% of carbon, or 720 grammes of carbon per liter diesel. In order to combust this carbon to CO2, 1920 grammes of oxygen is needed. The sum is then 720 + 1920 = 2640 grammes of CO2/liter diesel.

An average consumption of 5 liters/100 km then corresponds to 5 l x 2640 g/l / 100 (per km) = 132 g CO2/km.

Petrol:

1 liter of petrol weighs 750 grammes. Petrol consists for 87% of carbon, or 652 grammes of carbon per liter of petrol. In order to combust this carbon to CO2, 1740 grammes of oxygen is needed. The sum is then 652 + 1740 = 2392 grammes of CO2/liter of petrol.

An average consumption of 5 liters/100 km then corresponds to 5 l x 2392 g/l / 100 (per km) = 120 g CO2/km.


Så da dieselslugga bruke 0,8 (sommer) og 0,9 (vinter), som er forsiktige tall blir da 2,112kg CO2 pr. mil (sommer) og 2,376kg CO2 pr. mil (vinter).
Og dermed har vel jeg under estimert CO2 utslippet alt for mye, men trodd på det bilfabrikkanten "lyver" om.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Thor2014

Sitat fra: Car-El på søn 31. aug 2014, kl. 15:09
Sitat fra: bjoris på søn 31. aug 2014, kl. 13:44
Det riktige tallet EL-Car er vel 400-500 gram, dieselen lages ikke på dieselpumpa, men det glemmes til stadighet i disse diskusjonene derfor er de også meningsløse.

Hentet fra: http://www.ecoscore.be/en/how-calculate-co2-emission-level-fuel-consumption

How to calculate the CO2 emission level from the fuel consumption?

Diesel:

1 liter of diesel weighs 835 grammes. Diesel consist for 86,2% of carbon, or 720 grammes of carbon per liter diesel. In order to combust this carbon to CO2, 1920 grammes of oxygen is needed. The sum is then 720 + 1920 = 2640 grammes of CO2/liter diesel.

An average consumption of 5 liters/100 km then corresponds to 5 l x 2640 g/l / 100 (per km) = 132 g CO2/km.

Petrol:

1 liter of petrol weighs 750 grammes. Petrol consists for 87% of carbon, or 652 grammes of carbon per liter of petrol. In order to combust this carbon to CO2, 1740 grammes of oxygen is needed. The sum is then 652 + 1740 = 2392 grammes of CO2/liter of petrol.

An average consumption of 5 liters/100 km then corresponds to 5 l x 2392 g/l / 100 (per km) = 120 g CO2/km.


Så da dieselslugga bruke 0,8 (sommer) og 0,9 (vinter), som er forsiktige tall blir da 2,112kg CO2 pr. mil (sommer) og 2,376kg CO2 pr. mil (vinter).
Og dermed har vel jeg under estimert CO2 utslippet alt for mye, men trodd på det bilfabrikkanten "lyver" om.

Men det er vel fortsatt langt fra sannheten?
Sies jo ingen ting om produksjonen av petrolium som må legges til?

Bjoris

#2405
Bare selv rafinieringsprosessen sies å bruke like mye energi på å skape en liter drivstoff som det en elbil bruker på en mil, og det er jo bare en liten del av prosessen fra råolje på bunnen av Nordsjøen til diesel på tanken. Det er jo sprøtt å tenke på at når den endelig er på tanken i bilen så er forbrenningsmotoren så ineffektiv at bare 30% av drivstoffet gir fremdrift, resten går i varme og eksos...

Det er jo rart at det er så lite fokus på dette ifht fokuset det er på energien som går med til å lage batterier... De som lager undersøkelsene vet selvsagt dette så eneste forklaring er at de ikke ønsker Elbilen skal fremstå i godt lys...

Teslanewbie

#2406
Igår gikk det en intervju med Will.i.am på norsk tv ... Han kjørte en hvit tesla P med beige interiør og utropte at dette var verdens beste bil...

Her er klippet fra intervjuet :
http://youtu.be/HPXmvC5rndw
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun



krister461

Ny elbil-artikkel:
http://www.klikk.no/motor/bil/article925125.ece

Her er det veldig mye jeg kunne kommentert, men mest forvirrende var deres forsøk på å forklare de forskjellige ladestandardene:


De har f.eks. to typer Schuko-uttak, "Husholdningsuttak" og "dedikert uttak", og selv om begge er 16A så vil de gi henholdsvis 6-8 timer og 4-5 timer lading fra 0-80% på en elbil. Hva slags elbil sier de ingenting om riktignok.

Hvordan er det mulig å surre sammen så masse i rot en figur som liksom skal forklare ting enkelt?

Mr.Hansen

Uffda, den nye E-Golf kan ikke ta imot mere enn 3,7kW AC. Bare hurtig ladning på Cambo ladere. Ikke så mang av de enda. Det er nesten 13 timer for 24kW. Lykke til!

Det er nesten som at de ikke vil at du skal bruke e-Golf til langkjøring.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

cairnz

Sitat fra: Mr.Hansen på fre 05. sep 2014, kl. 08:37
Uffda, den nye E-Golf kan ikke ta imot mere enn 3,7kW AC. Bare hurtig ladning på Cambo ladere. Ikke så mang av de enda. Det er nesten 13 timer for 24kW. Lykke til!

Det er nesten som at de ikke vil at du skal bruke e-Golf til langkjøring.
24 kWh / 3.7kW = 6.49h, ikke "nesten 13"
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Hansen på fre 05. sep 2014, kl. 08:37
Uffda, den nye E-Golf kan ikke ta imot mere enn 3,7kW AC. Bare hurtig ladning på Cambo ladere. Ikke så mang av de enda. Det er nesten 13 timer for 24kW. Lykke til!

Det er nesten som at de ikke vil at du skal bruke e-Golf til langkjøring.

VW tilbyr e-Golf med 7,4kW lader i USA. Den tilbys ikke her, og min mistanke om hvorfor går i retning av at VW holder på å utvikle en 11kW lader istedenfor for Europa. Evt. også med 22kW opsjon.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA