Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

OddB

SitatMartinezSC said:
"Opprinnelsesgaranti" er vel bare et visuelt marked styrt av meglere som tjener penger på det? http://www.tu.no/kraft/2012/06/11/du-kjoper-skitten-strom
Nei. ..som du ser av artikkelen har utlandet kjøpt mesteparten av opprinnelsesgarantiene til stømmen vår. Dermed sitter vi igjen med den skitne strømmen som er til overs i Europa. ...på papiret.
Noen kraftselskaper selger kun strøm med opprinnelsesgarantier, andre har egne abonnementer. påslaget er som regel under en krone om dagen og går til kraftselskapet.
Jeg byttet abonnement i det jeg bestilte bilen for å slippe den evinnelige kullkrafthetsen. og jeg anbefaler alle å gjøre det samme.  Det merkes ikke på strømregningen og kan umulig skade.

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Lille Lance

Sitat fra: DaX på torsdag 06. februar 2014, klokken 08:40
Elektrisk toppmodell – med rekkevidde på 70 mil!
tviler sterkt
Deres plan er nemlig å få ut en ny status-SUV med betegnelsen Q8. Denne skal kunne kjøres hele 200 kilometer lenger enn Model X, skriver tyske Auto Bild.

Hvis Audi klarer å realisere dette, tipper jeg bilen blir mye dyrere enn Tesla. Da blir det bare Spetalen & Co som har cash til noe sånt  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Hyperstress

Angående debatten i kveld.
Jeg sendte oppdatert info og "print screen" ang avstemningene "kjøp av fossil.." og "bil nr 1.." til Bellona, og fikk raskt svar:

Takk for nyttig input!
Det ligger an til ny TV-debatt I kveld, så jeg har videreformidlet mailen din til Frederic.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

krister461


ebbrey

Må kjøpe inn popcorn til ikveld ser jeg. 21.30 NRK1. Programmet blir også tilgjengelig for reprise på nett-tv.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. februar 2014, klokken 09:40
Angående debatten i kveld.
Jeg sendte oppdatert info og "print screen" ang avstemningene "kjøp av fossil.." og "bil nr 1.." til Bellona, og fikk raskt svar:

Takk for nyttig input!
Det ligger an til ny TV-debatt I kveld, så jeg har videreformidlet mailen din til Frederic.

Veldig bra. Om vi ikke kan velge talsmann, så kan vi i hvert fall prøve å sørge for at talsmannen vår er forberedt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ronny

Dersom noen vil trene argumentasjonsteknikken sin, anbefaler jeg bilistenes aksjonsgruppe på facebook. Der er det en del som sluker alt som er negativt om elbiler ukritisk. Det er flere med elbiler som har forlatt gruppen pga negativ tone mot elbiler. Jeg tror jeg blir den neste...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

19quiz76

Mail avsendt til programleder Erik Wold - fornavn.etternavn[at]nrk.no for de som vil gi ham skyts til i kveld :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

janmb

Sitat fra: MartinezSC på onsdag 05. februar 2014, klokken 23:16
"Opprinnelsesgaranti" er vel bare et visuelt marked styrt av meglere som tjener penger på det? http://www.tu.no/kraft/2012/06/11/du-kjoper-skitten-strom

Det er det hvertfall MIN oppfatning at det er. Å tro at det kommer miljøet tilgode om man betaler noen få kroner i året mer for strømmen er rimelig naivt. Ideen er god i teorien, men kan umulig ventes å ha noen praktisk effekt så lenge vi snakker om så liten økonomisk skala, kombinert med at mye av dette handler om politikk på høyt nivå og slettes ikke rådes over av de som får disse pengene i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:43

Det er det hvertfall MIN oppfatning at det er. Å tro at det kommer miljøet tilgode om man betaler noen få kroner i året mer for strømmen er rimelig naivt. Ideen er god i teorien, men kan umulig ventes å ha noen praktisk effekt så lenge vi snakker om så liten økonomisk skala, kombinert med at mye av dette handler om politikk på høyt nivå og slettes ikke rådes over av de som får disse pengene i det hele tatt.

Nå skal jeg overhode ikke henge meg opp i om du har rett eller feil her, men norsk el-produksjon er så å si utelukkende "ren" strøm. Mye av denne rene strømmen "eksporteres" til utlandet via opprinnelsesgaranti - helt uavhengig av i hvilken grad strømmen faktisk sendes over kabler eller ei, noe som gir motstanderne argumentet om at også norske el-biler kjører på "skitten" strøm.

Motargumentet er da at norske el-biler også kjører på ren strøm (både rent faktisk, og teknisk sett via garantiene) pga opprinnelsesgarantiene som Elbil-foreningen kjøper.

Så enten man tror eller ikke tror på systemet bak, så gir det oss i det minste ett godt motargument når "el-bil hatere" leter etter argumenter mot el-bil bruken.
Model S 85D

Tai

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:07
Mail avsendt til programleder Erik Wold - fornavn.etternavn[at]nrk.no for de som vil gi ham skyts til i kveld :)


Jeg tror ikke det er en god ide å nedlagte Ham med en haug mailer fra glødende tesla entusiaster.  Vi får bruke det talerør vi har i Hauge og heller gi ham litt info.,  noe som allerede er gjort. 

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

cra

I dagens VG kan vi lese en "avsløring" om at forbruket på mange biler slett ikke er så lavt som oppgitt:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10121649

Rekk opp hånda den som er overrasket over dette.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

19quiz76

Kanskje - men forrige debatt viste at både NRK og Hauge kunne trenge litt påfyll ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øggen

Sitat fra: janmb på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:43
Sitat fra: MartinezSC på onsdag 05. februar 2014, klokken 23:16
"Opprinnelsesgaranti" er vel bare et visuelt marked styrt av meglere som tjener penger på det? http://www.tu.no/kraft/2012/06/11/du-kjoper-skitten-strom


Jeg får strøm fra lokalprodusent, eller det vil si, tafjord her på sunnmøre. Til de betaler jeg nettleie men strømmen betaler jeg til Gudbrandsdal energi. Den blir vel fraktet fra gubrandsdalen og opp hit med lastebil  tenker jeg og det er vel ikke miljøvennlig :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA