Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

OddB

Det er garantert flere deltakere. ..debatten er lang

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Havebigfun

Egentlig bør det plasseres en TMS i studio for å avkrefte dustepåstandene om liten sportsbil. Det går fortere enn å referere mål.
Fortrinnsvis en syvseter.

Tai

Burde Elbil foreningen eller TOCN kontaktet NRK for å få bli med i debatten? Det skulle da være mulig å finne en kyndig blant alle her inne.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

OddB

Det tar jeg som en selvfølge at NRK har gjort ....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hansen

"Nå er EU frempå igjen. Denne gangen er kravene så strenge at resultatet må bli mange null- eller ultra-lavutslippsbiler. To nye lovforslag skal gjøre susen."

http://mariuspaus.blogg.no/1391591123_eu_forlanger_rene_bil.html

cra

Sitat fra: NilsG på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:34
Bra bilde Kjølhodt! Til og med fruen lo når Spetalen påsto at Teslaen var en sportsbil uten plass til familien og med nesten ikke noe bagasjeplass. Er ikke sikker på at han har fått med seg at det er Model S som selger som hakka møkk nå, og at sportsbilen Roadster kun var et skritt på veien.....

Det var noe av det jeg tenkte også, mens jeg satt og ble flau på Spetalens vegne der han regelrett dreit seg ut helt opp til øra. Han må ha ligget i koma de siste åra og dermed satt likhetstegn mellom Tesla og Roadster.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

silver

Til Spetalen-påstandene: Strømmen til en norsk Tesla kommer ikke fra kullkraft. Årsaken til det er at Norge produserer mer kraft enn det som forbrukes. Derfor eksporterte Norge ren vannkraft til utlandet i fjor, og vil sannsynligvis gjøre det i mange år framover. Tesla går derfor på ren og fornybar energi- på vannkraft!
S85, Sølv, Panorama, Svart skinn (Performance), Karbon, Tech-pakke, Luftfjæring, Parkeringsassistent, Tåkelys, Lydpakke, Hattehylle

snurrehue

Sitat fra: silver på onsdag 05. februar 2014, klokken 22:33
Strømmen til en norsk Tesla kommer ikke fra kullkraft. Årsaken til det er at Norge produserer mer kraft enn det som forbrukes. Derfor eksporterte Norge ren vannkraft til utlandet i fjor, og vil sannsynligvis gjøre det i mange år framover. Tesla går derfor på ren og fornybar energi- på vannkraft!

Feil. Som regel stemmer det du skriver, men det er dessverre slik at vi faktisk ikke klarer å produsere nok strøm hele året til å dekke ethvert behov. Derfor må vi også importere ganske mye strøm hvert år. Mye kommer fra Sverige, men mye kommer også fra andre land med langt mindre ren kraft.
http://www.strombytte.no/node/128

sosolend

Om alle kjøper "Opprinnelses garanti" på strømmen tvinger vi produsentene til å levere nok fornybar energi i Norge. Jeg har gjort dette(på tross av at jeg ikke tror på klimakvoter). Da blir det et statlig anliggende å påse at kraftprodusentene oppfyller disse forpliktelsene. Jeg fyrer i tillegg med varmepumpe, så nå er familien snart 100% grønn :-)

Jejl

Har lest at veldig mange av vannkraftverkene i Norge begynner å bli gamle, og ganske rimelig kan oppgraderes til å yte opp mot 30% mer.
Tror nok at dersom det totale strømforbruket i Norge skulle øke med 5-6% etter at alle har gått over til elbil, at vannkraftverkene enkelt kan øke ytelsen med minst det tilsvarende.


Amoss

Sitat fra: snurrehue på onsdag 05. februar 2014, klokken 22:38
Sitat fra: silver på onsdag 05. februar 2014, klokken 22:33
Tesla går derfor på ren og fornybar energi- på vannkraft!

Feil.

Teknisk sett har du rett, men likevel tar du feil ;)

Siden EL-bilforeningen kjøper grønne sertifikater så kjører strengt talt i alle fall deres medlemmers biler (inkl. Teslaer) på ren og fornybar energi :) (om sertifikatene dekker mere enn bare medlemmenes biler vet jeg ikke...)

Jeg nærmest forutsetter at Tesla har sertifikater til sine superladere, siden han er opptatt av at disse kun skal levere ren og fornybar strøm...
Model S 85D

OddB

Nå har jeg etter beste evne lest statistikk hos SSB
https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/Define.asp?subjectcode=&ProductId=&MainTable=ProdElKraft&nvl=&PLanguage=0&nyTmpVar=true&CMSSubjectArea=energi-og-industri&KortNavnWeb=elektrisitetaar&StatVariant=&checked=true

og kommet til at mellom 1960 og 2011 eksporterte Norge 351 660 GWh, i samme periode importerte vi  176 848 GWh.
Det vil si at vi de siste 50 årene har eksportert dobbelt så mye strøm som vi har importert !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Porsgrunn

Sitat fra: snurrehue på onsdag 05. februar 2014, klokken 22:38
Sitat fra: silver på onsdag 05. februar 2014, klokken 22:33
Strømmen til en norsk Tesla kommer ikke fra kullkraft. Årsaken til det er at Norge produserer mer kraft enn det som forbrukes. Derfor eksporterte Norge ren vannkraft til utlandet i fjor, og vil sannsynligvis gjøre det i mange år framover. Tesla går derfor på ren og fornybar energi- på vannkraft!

Feil. Som regel stemmer det du skriver, men det er dessverre slik at vi faktisk ikke klarer å produsere nok strøm hele året til å dekke ethvert behov. Derfor må vi også importere ganske mye strøm hvert år. Mye kommer fra Sverige, men mye kommer også fra andre land med langt mindre ren kraft.
http://www.strombytte.no/node/128

Av en total produksjon årlig på i overkant av 130 tWh så går det vell stort sett i pluss.

Figur 2.3 Nettoeksport av elektrisk kraft – differanse mellom faktisk produksjon og faktisk forbruk
Kilde: NVE

MartinezSC

"Opprinnelsesgaranti" er vel bare et visuelt marked styrt av meglere som tjener penger på det? http://www.tu.no/kraft/2012/06/11/du-kjoper-skitten-strom

silver

Et uvanlig kaldt og tørt år kan føre til at Norge må importere kraft (slik som i 2010), men i et normalår produserer Norge i overkant av 130 terrawattimer. Forbruket er lavere enn det, og landet er derfor en netto krafteksportør. Dette bekreftes av NVE, SSB, Statnett og de fleste analyseselskap. Dessuten skal Norge sammen med Sverige finansiere utbyggingen av 26 terrawattimer innenfor støtteordningen for fornybar kraftproduksjon (elsertifikat) innen 2020- noe som vil øke kraftoverskuddet ytterligere. Derfor vil en norsk Tesla i all vesentlighet gå på fornybar energi i mange år framover.
S85, Sølv, Panorama, Svart skinn (Performance), Karbon, Tech-pakke, Luftfjæring, Parkeringsassistent, Tåkelys, Lydpakke, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA