Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:03Det var nytt for meg at alle biler er amfibiebiler, og at eneste grunn til at biler synker er fordi de har fått knust rute. Royal Society for the Prevention of Accidents i England mener derimot at vanlige biler synker på mellom 30 og 60 sekunder uansett. 

Har ikke sett den endelige rapporten, men legger med et bilde av stedet bilen skled ut i vannet.

https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a33545381/can-tesla-model-3-float/

Sa jeg at alle biler er amfibiebiler?

Dette er ren fysikk. Oppdrift. Les en gang til utsnittet fra artikkelen du viste til. "... as you only have 30 to 60 seconds to get those windows open before the car STARTS sinking and the water pressure kicks in".
Altså, bilen har ennå godt med oppdrift, men vann trenger inn, oppdriften fordufter gradvis. Så spørs det helt på tyngdepunkt, hvor gode tetninger det er, om man har fått noe skade som gir meg vanninnslipp i kabin.

Eller er det noe annet magisk som du kan forklare hvorfor Teslaer flyter så mye bedre enn andre?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 06. februar 2024, klokken 23:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:03Det var nytt for meg at alle biler er amfibiebiler, og at eneste grunn til at biler synker er fordi de har fått knust rute. Royal Society for the Prevention of Accidents i England mener derimot at vanlige biler synker på mellom 30 og 60 sekunder uansett. 

Har ikke sett den endelige rapporten, men legger med et bilde av stedet bilen skled ut i vannet.

https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a33545381/can-tesla-model-3-float/

Sa jeg at alle biler er amfibiebiler?

Dette er ren fysikk. Oppdrift. Les en gang til utsnittet fra artikkelen du viste til. "... as you only have 30 to 60 seconds to get those windows open before the car STARTS sinking and the water pressure kicks in".
Altså, bilen har ennå godt med oppdrift, men vann trenger inn, oppdriften fordufter gradvis. Så spørs det helt på tyngdepunkt, hvor gode tetninger det er, om man har fått noe skade som gir meg vanninnslipp i kabin.

Eller er det noe annet magisk som du kan forklare hvorfor Teslaer flyter så mye bedre enn andre?

Vel, jeg la allerede med en link som viser at en Tesla flyter bedre enn mange bensinbiler. Et kjapt google søk vil og vise deg hvordan Tesla kan fungere "som båt" over korte strekker. Dersom du ser under en Tesla (og sikkert andre elbiler) så er det en stor plate under bilen som er helt tett. Dette er for å beskytte batteriet. Batteri er ikke glad i vann, så det må beskyttes. Dette stopper også vann fra å trenge inn i bilen. Tesla har også gjort øvrige tiltak for å tette bilen ytterligere, så jeg fastholder min påstand at jeg foretrekker at mine barn treffer vannflaten med en Tesla fremfor en Ford Taunus fra 1982.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2024, klokken 06:00
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. februar 2024, klokken 22:56At det er noe galt forstår en jo når en kikker på en us made Tesla og en Berlin eller Kina. De burde holde samme kvalitet,men gjør det ikke. Og da tenker jeg mitt mhp bakenforliggende årsaker. Det kan være andre årsaker enn hva jeg skriver,det vet jeg jo ikke 100%,men det faktum at Tesla bygger bedre biler utenfor USA enn i USA må det jo finnes en forklaring på.
Nå er jo USA ganske stort, så man bør ikke dra alle over en kam. Opiodproblemene er mye større i noen stater (f.eks West Virginia) enn andre.

Du snakker som om det med byggekvalitet er en vedtatt sannhet, men har du førstehåndserfaring med byggekvaliteten på Model Y fra Texas f.eks? De eneste Teslaer vi har fått fra USA i Norge er bygd i Fremont.

Når det er sagt så er byggekvalitet ett resultat av kultur, både i samfunnet men først og fremst i ledelse og dermed det som forplantes nedover i fabrikkene.

Min erfaring fra fabrikker i USA (på vestkysten) er at det er lite arbeidsstolthet og man er der for å få lønn. For ledelsen handler det gjerne om å få mest mulig ut døra til minst mulig penger, og hvordan arbeiderne har det bryr man seg ikke så mye om. Skaper man ikke en positiv kulter med vilje til å levere bra produkter, og med streng kontroll før ting blir levert, så blir gjerne kvaliteten deretter.

Enig at kultur er viktig for å oppnå kvalitet. Jeg opplever at flere store,viktige bedrifter sliter i USA om dagen. Her er nok et eksempel :

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kan-bli-toft/80926741

Hvorfor det er blitt slik kan sikkert forklares på mange måter,men jeg vil påstå at dette også kan komme av et generelt samfunnsproblem. Ja,det er sikkert forskjeller fra stat til stat,men jeg opplever at det generelt er bedre kvalitet på det Tesla produserer utenfor USA enn i USA. Noen burde spørre Elon selv,men det ville muligens skapt ennå større problemer å påpeke noe slikt. Noe er uansett helt galt i USA om dagen da halve befolkningen vil ha en gammel wannabe diktator til makten og den andre halvparten en senil.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. februar 2024, klokken 06:00
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2024, klokken 06:00Hvorfor det er blitt slik kan sikkert forklares på mange måter,men jeg vil påstå at dette også kan komme av et generelt samfunnsproblem. Ja,det er sikkert forskjeller fra stat til stat,men jeg opplever at det generelt er bedre kvalitet på det Tesla produserer utenfor USA enn i USA. Noen burde spørre Elon selv,men det ville muligens skapt ennå større problemer å påpeke noe slikt. Noe er uansett helt galt i USA om dagen da halve befolkningen vil ha en gammel wannabe diktator til makten og den andre halvparten en senil.
Vet ikke jeg, har jobbet med folk fra mange forskjellige stater i USA, og det har vært store forskjeller. USA er nesten like diversifisert som Europa. Hadde vært interessant å se noen Y fra Texas. Har ikke noe erfaring med Texas selv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. februar 2024, klokken 06:05
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. februar 2024, klokken 06:00
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2024, klokken 06:00Hvorfor det er blitt slik kan sikkert forklares på mange måter,men jeg vil påstå at dette også kan komme av et generelt samfunnsproblem. Ja,det er sikkert forskjeller fra stat til stat,men jeg opplever at det generelt er bedre kvalitet på det Tesla produserer utenfor USA enn i USA. Noen burde spørre Elon selv,men det ville muligens skapt ennå større problemer å påpeke noe slikt. Noe er uansett helt galt i USA om dagen da halve befolkningen vil ha en gammel wannabe diktator til makten og den andre halvparten en senil.
Vet ikke jeg, har jobbet med folk fra mange forskjellige stater i USA, og det har vært store forskjeller. USA er nesten like diversifisert som Europa. Hadde vært interessant å se noen Y fra Texas. Har ikke noe erfaring med Texas selv.

Vel -her har du en kar som har sett på en :

https://www.youtube.com/watch?v=tnGw2_JDH1k

Måtte le når jeg så at den hadde sensorer foran, men ikke bak...osv...
Ville slikt noe forekomme ved f.eks Berlin?

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. februar 2024, klokken 05:54Vel, jeg la allerede med en link som viser at en Tesla flyter bedre enn mange bensinbiler. Et kjapt google søk vil og vise deg hvordan Tesla kan fungere "som båt" over korte strekker. Dersom du ser under en Tesla (og sikkert andre elbiler) så er det en stor plate under bilen som er helt tett. Dette er for å beskytte batteriet. Batteri er ikke glad i vann, så det må beskyttes. Dette stopper også vann fra å trenge inn i bilen. Tesla har også gjort øvrige tiltak for å tette bilen ytterligere, så jeg fastholder min påstand at jeg foretrekker at mine barn treffer vannflaten med en Tesla fremfor en Ford Taunus fra 1982.

Selvsagt, vil foretrekke det meste annet enn en bil fra 1982.

Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?

Nissan Leaf som vader:

Litt vurdering: https://eightify.app/summary/electric-vehicles/advantages-of-electric-cars-in-floods-mg-4-floating-solution

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler?

Dette blir jo litt humor - men kanskje Elon har planer om en amfibie versjon av model Y?
Dermed må de få orden på panelgaps og annet slik at bilen er skikkelig tett......... :laugh:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. februar 2024, klokken 12:55
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler?

Dette blir jo litt humor - men kanskje Elon har planer om en amfibie versjon av model Y?
Dermed må de få orden på panelgaps og annet slik at bilen er skikkelig tett......... :laugh:

Jeg tror kanskje Musk har bygget alle Teslaer såpass tette for å unngå å bli saksøkt når barfødt Dame 70 år får 400 volt gjennom seg da en Tesla kjørte forbi i 40 cm vanndybde  ;D

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. februar 2024, klokken 13:11
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. februar 2024, klokken 12:55

Jeg tror kanskje Musk har bygget alle Teslaer såpass tette for å unngå å bli saksøkt når barfødt Dame 70 år får 400 volt gjennom seg da en Tesla kjørte forbi i 40 cm vanndybde  ;D
Godt noen av de tenker på det... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. februar 2024, klokken 05:54Vel, jeg la allerede med en link som viser at en Tesla flyter bedre enn mange bensinbiler. Et kjapt google søk vil og vise deg hvordan Tesla kan fungere "som båt" over korte strekker. Dersom du ser under en Tesla (og sikkert andre elbiler) så er det en stor plate under bilen som er helt tett. Dette er for å beskytte batteriet. Batteri er ikke glad i vann, så det må beskyttes. Dette stopper også vann fra å trenge inn i bilen. Tesla har også gjort øvrige tiltak for å tette bilen ytterligere, så jeg fastholder min påstand at jeg foretrekker at mine barn treffer vannflaten med en Tesla fremfor en Ford Taunus fra 1982.

Selvsagt, vil foretrekke det meste annet enn en bil fra 1982.

Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?

Jeg har aldri sagt det er mer oppdrift i Tesla enn andre biler. Sier bare at den flyter lenger enn en del andre biler. Men dette er ikke pga høyere oppdrift. Det er mer pga høyere tetthet. Som en så i Oslo-fjorden så hadde de jo all verdens tid på å ta seg ut av vinduet.

Grunnen til at jeg nevner Taunus er fordi en ungdom ofte ikke har råd til en fancy ny bil. Dødsulykkene vi har sett i det siste er ofte med eldre biler.

Og ettersom jeg kun har 1 relativt ny bil, og det er en Model Y, er det jo den jeg vil låne bort til ungene når de skal villmannskjøre. Kan til og med legge inn maksfart om jeg vil. Jeg har ikke sammenlignet med andre elbiler ettersom jeg ikke har en, og ikke kan få tak i en, og at ungdommen sannsynligvis ikke har en.

Andre biler som jeg har hørt om aktivt jobber for høy vadehøyde er Rivian og I-Pace, men som sagt, jeg eier ingen av de, og kan dermed ikke låne bort noen av de.

automat

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?

For å spekulere: En fossilbil har en tung motor foran og drivstofftank halvfull av luft bak. Det gjør at den i vil flyte med nesa dypt ned, også før den blir fyllt med vann. I motsetning til en elbil. Med nesa dypt ned kommer det mer vann inn i gjennomføringene i torpedoveggen. Både fordi vannet når åpningene tidligere, og fordi vanntrykket blir større på større dyp.

Men dette vil være en potensiell fordel for allle elbiler, ikke bare Tesla.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SurSnasen

Sitat fra: automat på torsdag 08. februar 2024, klokken 13:38
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?

Nettopp. Tyngdepunktet på en elbil er sentralt plassert og lavt, og en elbil vil dermed ligge langt bedre i vannet enn en fossilbil med en tung snute. Er jo bare å sette en diger påhengsmotor på ei lita jolle så ser man hvor dårlig den setter seg på vannet.

Vanninntrengning får man uansett bil. Og denne Teslaen var intet unntak fra den regelen. Gikk jo til bunns. Jeg tar gjerne en nesten hvilken som helst elbil, fremfor en fossilbil som er tung i fronten (eller bakparten for den saks skyld) dersom jeg skulle endt opp med å sjøsette bilen. Du ender med å senke bilen uansett, men du har mer tid på deg før det skjer. Så lenge du velger å klatre ut av vinduene i stedet for å åpne dørene, riktignok.

For å spekulere: En fossilbil har en tung motor foran og drivstofftank halvfull av luft bak. Det gjør at den i vil flyte med nesa dypt ned, også før den blir fyllt med vann. I motsetning til en elbil. Med nesa dypt ned kommer det mer vann inn i gjennomføringene i torpedoveggen. Både fordi vannet når åpningene tidligere, og fordi vanntrykket blir større på større dyp.

Men dette vil være en potensiell fordel for allle elbiler, ikke bare Tesla.

Lynet

Ikke glem frunken, den er det veldig liten mulighet for at det trenger vann inn i såfremt bilen ikke er skadet ved en utforkjøring. Dette gir god oppdrift kontra en fossilbil med 200kg fossilmotor foran.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mobileum

I bilen som gikk ned i Oslofjorden var det vel frontpartiet som forsvant først?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mobileum på torsdag 08. februar 2024, klokken 22:58I bilen som gikk ned i Oslofjorden var det vel frontpartiet som forsvant først?

Ja, etter ganske laaaaang tid, slik at og sløve ungdom kan stenge av Snapchat, og rulle ned vinduet, før de går ut  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA