Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: k1 på torsdag 01. februar 2024, klokken 17:02
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. februar 2024, klokken 16:57https://tv.vg.no/video/284765/tesla-havnet-i-oslofjorden-som-i-en-skrekkfilm

Ikke fredag helt ennå...men ubåt mode på vei til Tesla - første norske kunde har allerede testet

Ubåt mode i form av James Bonds hvite Lotus-ubåt har vi jo hatt i åresvis. At noen velger å teste den fysisk i sjøen tilhører vel heller sjeldenhetene...

Mulig det  - denne karen fullførte ikke  - men brukte samme metode........

Electric cars in Norway

Oppdatering nå kl 17 på nrk tv der brannmannen sa han vil fortsatt holde bilen under vannet fremover ca mellom 24-48 timer for det ryker av batteriene og de har ikke utstyr for dette.

Så her kan alle stikke nedom ila kvelden hvis de vil se en kunst installasjon med tittel "TMY in water" ;D

https://www.nrk.no/stor-oslo/

SurSnasen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. februar 2024, klokken 17:16Oppdatering nå kl 17 på nrk tv der brannmannen sa han vil fortsatt holde bilen under vannet fremover ca mellom 24-48 timer for det ryker av batteriene og de har ikke utstyr for dette.

Så her kan alle stikke nedom ila kvelden hvis de vil se en kunst installasjon med tittel "TMY in water" ;D

Flaks for de at RS Badstu kom til unnsetning! Tipper de raskt fikk varmen i seg.

RJK

Sitat fra: SurSnasen på fredag 02. februar 2024, klokken 13:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. februar 2024, klokken 17:16Oppdatering nå kl 17 på nrk tv der brannmannen sa han vil fortsatt holde bilen under vannet fremover ca mellom 24-48 timer for det ryker av batteriene og de har ikke utstyr for dette.

Flaks for de at RS Badstu kom til unnsetning! Tipper de raskt fikk varmen i seg.
Håper de ventet med sjampisen i badstua, i tilfelle "onkel" ville leke med "blåse-så-lenge -du-kan"-leken sin! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Er jo og utrolig flaks at de kjørte en Tesla Model Y. Når ungene mine skal kjøre bil skal de i hvert fall få låne min Model Y, både pga front-mot-front-sikkerhet, men og pga mange andre sikkerhetsting, som at bilen flyter om de skeiner ut i vannet. Er jo helt forferdelig å lese hva som kan skje ellers, som de på Moi, som sank til bunns, etter at de skled av veien, som var glatt:

https://www.nrk.no/rogaland/to-tenaringsgutter-omkom-etter-bil-havnet-i-vannet-pa-moi-i-lund-kommune-1.16335255
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: Syklist på mandag 05. februar 2024, klokken 11:09DN siterer Wall Street Journal:

https://www.dn.no/marked/elon-musk/tesla/wsj-elon-musk-har-tatt-lsd-og-ecstasy-med-medlemmer-i-tesla-styret/2-1-1593353

Det var vel ikke noen overraskelse. En må jo nesten være neddopet for å klare seg i et land der presidentkandidatene er på randen av senilitet og hvor den ene også er helt rabiat og ønsker å være den frie verdens diktator.

Man ser det jo dessverre også på bilene Tesla produserer i USA - det er fortsatt, utrolig nok, masse panelgaps og slikt som vi fant på 2013 model S her i Norge. Berlin og Kina produksjonen viser hva Tesla kunne klart med oppegående edru personer. Egentlig høres hele historien om neddopede styremedlemmer som en spøk, men når man ser hva de sliter med der borte i USA så er det nok rett dessverre.  Jeg tror ikke dette betyr så mye for kursen. Så lenge Tesla også har produksjon utenfor USA og landets egne innbyggere ikke bryr seg om panelgaps og annet Tesla snacks fordi de ser rette ut i deres øyne, og vi som bor utenfor USA kan få biler produsert fra andre steder - så går nok dette over også.

Det største problemet for Tesla nå er om fagforeningsbråket tar helt av i Europa med franske tilstander der bilkjøpere i Europa nekter å handle noe fra Tesla. Vi er ikke der ennå - men det kan fort skje.....

Counterpointer

Tviler på at styremedlemmene i Tesla monterer paneler på bilen 🤪

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 05. februar 2024, klokken 19:16Tviler på at styremedlemmene i Tesla monterer paneler på bilen 🤪

Nei,men USA har jo et samfunnsproblem fra topp til bunn som gjennomsyrer hele samfunnet. Burde være selvforklarende

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. februar 2024, klokken 19:24
Sitat fra: Counterpointer på mandag 05. februar 2024, klokken 19:16Tviler på at styremedlemmene i Tesla monterer paneler på bilen 🤪

Nei,men USA har jo et samfunnsproblem fra topp til bunn som gjennomsyrer hele samfunnet. Burde være selvforklarende
Det er nok bare selvforklarende for deg. Du mener ikke for alvor at Tesla har panelgaps (som de fleste bilprodusenter har btw) fordi fabrikkarbeiderne går på LSD?

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 05. februar 2024, klokken 21:52
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. februar 2024, klokken 19:24

Det er nok bare selvforklarende for deg. Du mener ikke for alvor at Tesla har panelgaps (som de fleste bilprodusenter har btw) fordi fabrikkarbeiderne går på LSD?

Jeg mener at samfunnsproblemer med opioder,annet dop og dårlig arbeidskultur lan gi utslag på kvaliteten på mange varer fra USA dessverre. De klarer ikke levere like bra kvalitet på f.eks bilproduksjon som kina,japan og europa. Og jeg mener dette kanskje kan tilskrives samfunnsproblemer i USA som blant annet opioder,stoff,manglende arbeidskultur i en del yrkesgrupper der. Dette er jo ikke et Tesla problem,men har over tid blitt mer et USA problem. Mange der borte må f.eks ha flere jobber for å overleve og da sier det seg vel selv at det kan gå ut over kvaliteten.
At det er noe galt forstår en jo når en kikker på en us made Tesla og en Berlin eller Kina. De burde holde samme kvalitet,men gjør det ikke. Og da tenker jeg mitt mhp bakenforliggende årsaker. Det kan være andre årsaker enn hva jeg skriver,det vet jeg jo ikke 100%,men det faktum at Tesla bygger bedre biler utenfor USA enn i USA må det jo finnes en forklaring på.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. februar 2024, klokken 22:56At det er noe galt forstår en jo når en kikker på en us made Tesla og en Berlin eller Kina. De burde holde samme kvalitet,men gjør det ikke. Og da tenker jeg mitt mhp bakenforliggende årsaker. Det kan være andre årsaker enn hva jeg skriver,det vet jeg jo ikke 100%,men det faktum at Tesla bygger bedre biler utenfor USA enn i USA må det jo finnes en forklaring på.
Nå er jo USA ganske stort, så man bør ikke dra alle over en kam. Opiodproblemene er mye større i noen stater (f.eks West Virginia) enn andre.

Du snakker som om det med byggekvalitet er en vedtatt sannhet, men har du førstehåndserfaring med byggekvaliteten på Model Y fra Texas f.eks? De eneste Teslaer vi har fått fra USA i Norge er bygd i Fremont.

Når det er sagt så er byggekvalitet ett resultat av kultur, både i samfunnet men først og fremst i ledelse og dermed det som forplantes nedover i fabrikkene.

Min erfaring fra fabrikker i USA (på vestkysten) er at det er lite arbeidsstolthet og man er der for å få lønn. For ledelsen handler det gjerne om å få mest mulig ut døra til minst mulig penger, og hvordan arbeiderne har det bryr man seg ikke så mye om. Skaper man ikke en positiv kulter med vilje til å levere bra produkter, og med streng kontroll før ting blir levert, så blir gjerne kvaliteten deretter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. februar 2024, klokken 12:52

Er jo og utrolig flaks at de kjørte en Tesla Model Y. Når ungene mine skal kjøre bil skal de i hvert fall få låne min Model Y, både pga front-mot-front-sikkerhet, men og pga mange andre sikkerhetsting, som at bilen flyter om de skeiner ut i vannet. Er jo helt forferdelig å lese hva som kan skje ellers, som de på Moi, som sank til bunns, etter at de skled av veien, som var glatt:

https://www.nrk.no/rogaland/to-tenaringsgutter-omkom-etter-bil-havnet-i-vannet-pa-moi-i-lund-kommune-1.16335255

Vet du hendelsesforløpet for ulykken på Moi, eller gjør du bare en antagelse?
Alle biler flyter når de kjører i vannet. Men så spørs det helt hvordan man treffer vannet. Blir dører slått løs, slik at vannet trenger inn umiddelbart? Er fører/passasjerer bevisst/ubevisst?
Elbiler generelt vil kunne ligge mer stabilt i vannet grunnet lavt og sentralt tyngepunkt. Ikke bare Model Y.

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 06. februar 2024, klokken 11:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. februar 2024, klokken 12:52

Vet du hendelsesforløpet for ulykken på Moi, eller gjør du bare en antagelse?
Alle biler flyter når de kjører i vannet. Men så spørs det helt hvordan man treffer vannet. Blir dører slått løs, slik at vannet trenger inn umiddelbart? Er fører/passasjerer bevisst/ubevisst?
Elbiler generelt vil kunne ligge mer stabilt i vannet grunnet lavt og sentralt tyngepunkt. Ikke bare Model Y.

Det var nytt for meg at alle biler er amfibiebiler, og at eneste grunn til at biler synker er fordi de har fått knust rute. Royal Society for the Prevention of Accidents i England mener derimot at vanlige biler synker på mellom 30 og 60 sekunder uansett. 

Har ikke sett den endelige rapporten, men legger med et bilde av stedet bilen skled ut i vannet.

https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a33545381/can-tesla-model-3-float/
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA