Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?



For å spekulere: En fossilbil har en tung motor foran og drivstofftank halvfull av luft bak. Det gjør at den i vil flyte med nesa dypt ned, også før den blir fyllt med vann. I motsetning til en elbil. Med nesa dypt ned kommer det mer vann inn i gjennomføringene i torpedoveggen. Både fordi vannet når åpningene tidligere, og fordi vanntrykket blir større på større dyp.

Men dette vil være en potensiell fordel for allle elbiler, ikke bare Tesla.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SurSnasen

Sitat fra: automat på torsdag 08. februar 2024, klokken 13:38
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?



Nettopp. Tyngdepunktet på en elbil er sentralt plassert og lavt, og en elbil vil dermed ligge langt bedre i vannet enn en fossilbil med en tung snute. Er jo bare å sette en diger påhengsmotor på ei lita jolle så ser man hvor dårlig den setter seg på vannet.

Vanninntrengning får man uansett bil. Og denne Teslaen var intet unntak fra den regelen. Gikk jo til bunns. Jeg tar gjerne en nesten hvilken som helst elbil, fremfor en fossilbil som er tung i fronten (eller bakparten for den saks skyld) dersom jeg skulle endt opp med å sjøsette bilen. Du ender med å senke bilen uansett, men du har mer tid på deg før det skjer. Så lenge du velger å klatre ut av vinduene i stedet for å åpne dørene, riktignok.

For å spekulere: En fossilbil har en tung motor foran og drivstofftank halvfull av luft bak. Det gjør at den i vil flyte med nesa dypt ned, også før den blir fyllt med vann. I motsetning til en elbil. Med nesa dypt ned kommer det mer vann inn i gjennomføringene i torpedoveggen. Både fordi vannet når åpningene tidligere, og fordi vanntrykket blir større på større dyp.

Men dette vil være en potensiell fordel for allle elbiler, ikke bare Tesla.

Lynet

Ikke glem frunken, den er det veldig liten mulighet for at det trenger vann inn i såfremt bilen ikke er skadet ved en utforkjøring. Dette gir god oppdrift kontra en fossilbil med 200kg fossilmotor foran.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mobileum

I bilen som gikk ned i Oslofjorden var det vel frontpartiet som forsvant først?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mobileum på torsdag 08. februar 2024, klokken 22:58I bilen som gikk ned i Oslofjorden var det vel frontpartiet som forsvant først?

Ja, etter ganske laaaaang tid, slik at og sløve ungdom kan stenge av Snapchat, og rulle ned vinduet, før de går ut  :D
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. februar 2024, klokken 00:03
Sitat fra: Mobileum på torsdag 08. februar 2024, klokken 22:58I bilen som gikk ned i Oslofjorden var det vel frontpartiet som forsvant først?

Ja, etter ganske laaaaang tid, slik at og sløve ungdom kan stenge av Snapchat, og rulle ned vinduet, før de går ut  :D
Stenge av snap eller så? Nei, det blir nok live-streaming av eventen, i håp om at den går viral...! :D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 07:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. februar 2024, klokken 00:03
Sitat fra: Mobileum på torsdag 08. februar 2024, klokken 22:58I bilen som gikk ned i Oslofjorden var det vel frontpartiet som forsvant først?

Ja, etter ganske laaaaang tid, slik at og sløve ungdom kan stenge av Snapchat, og rulle ned vinduet, før de går ut  :D
Stenge av snap eller så? Nei, det blir nok live-streaming av eventen, i håp om at den går viral...! :D

Burde jo være noen "bra" Sentry opptak i den bilen der ja, USB pinnen bør vel overleve litt sjøvann?
Stor sjans for at de kan gå viralt, kanskje sjåføren er sporty nok til å sende dem inn til WhamBamTeslaCam :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på fredag 09. februar 2024, klokken 09:04
Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 07:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. februar 2024, klokken 00:03
Sitat fra: Mobileum på torsdag 08. februar 2024, klokken 22:58I bilen som gikk ned i Oslofjorden var det vel frontpartiet som forsvant først?

Ja, etter ganske laaaaang tid, slik at og sløve ungdom kan stenge av Snapchat, og rulle ned vinduet, før de går ut  :D
Stenge av snap eller så? Nei, det blir nok live-streaming av eventen, i håp om at den går viral...! :D

Burde jo være noen "bra" Sentry opptak i den bilen der ja, USB pinnen bør vel overleve litt sjøvann?
Stor sjans for at de kan gå viralt, kanskje sjåføren er sporty nok til å sende dem inn til WhamBamTeslaCam :)

Mvh
Hugo

Sentry sender vel så man kan se via appen om man vil?

Sjøvann er ikke veldig bra for metallet i pinnene, men tar jo tid før det blir kritisk ille.

Spørs hvor mye vann som har kommet inn til pluggen og kontakten der, og om det har kortsluttet pinnen.

MÅ først skylle av den og tørke den, og kanskje spraye på elektronikk-rens, så kanskje får man reddet opptakene etter det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 09:48Sentry sender vel så man kan se via appen om man vil?

Sjøvann er ikke veldig bra for metallet i pinnene, men tar jo tid før det blir kritisk ille.

Spørs hvor mye vann som har kommet inn til pluggen og kontakten der, og om det har kortsluttet pinnen.

MÅ først skylle av den og tørke den, og kanskje spraye på elektronikk-rens, så kanskje får man reddet opptakene etter det.
Dette må jeg ta vare på til neste gang jeg kjører utenfor bryggen.  ;)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

RJK

Sitat fra: Mobileum på fredag 09. februar 2024, klokken 09:57
Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 09:48Sentry sender vel så man kan se via appen om man vil?

Sjøvann er ikke veldig bra for metallet i pinnene, men tar jo tid før det blir kritisk ille.

Spørs hvor mye vann som har kommet inn til pluggen og kontakten der, og om det har kortsluttet pinnen.

MÅ først skylle av den og tørke den, og kanskje spraye på elektronikk-rens, så kanskje får man reddet opptakene etter det.
Dette må jeg ta vare på til neste gang jeg kjører utenfor bryggen.  ;)
Jeg anbefaler selvsagt å IKKE kjøre utenfor bryggen på sjøsiden!

Kan sende deg en oppskrift på dette, om du vil ha! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Enig i at det er større sjanser for å bli våt hvis man kjører utfor bryggen. Utenfor kan man nok alltids klare seg  :D.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

banZi

Altså, hva f driver denne Tesla'n med her på direkten?

https://www.dagbladet.no/video/live/uQFCrods

https://imgur.com/a/Q1CDqjB
https://imgur.com/xUMGrgb

Ikke nok med at han kjører feil retning i rundkjøring, han drar jo ut av rundkjøring i feil felt også...

2024 Tesla Model Y Performance

Mobileum

Ubåtkapteinen Harald Heide Steen: "Man ser ingen grenser under vann".



Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: banZi på fredag 16. februar 2024, klokken 08:39Altså, hva f driver denne Tesla'n med her på direkten?

https://www.dagbladet.no/video/live/uQFCrods

https://imgur.com/a/Q1CDqjB
https://imgur.com/xUMGrgb

Ikke nok med at han kjører feil retning i rundkjøring, han drar jo ut av rundkjøring i feil felt også...


Helt uavhengig av bilmerke er det dessverre mange som kjører ruset i trafikken. Aner ikke om det er tilfelle her, men er jo en mulig forklaring.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. februar 2024, klokken 09:00
Sitat fra: banZi på fredag 16. februar 2024, klokken 08:39Altså, hva f driver denne Tesla'n med her på direkten?

https://www.dagbladet.no/video/live/uQFCrods

https://imgur.com/a/Q1CDqjB
https://imgur.com/xUMGrgb

Ikke nok med at han kjører feil retning i rundkjøring, han drar jo ut av rundkjøring i feil felt også...


Helt uavhengig av bilmerke er det dessverre mange som kjører ruset i trafikken. Aner ikke om det er tilfelle her, men er jo en mulig forklaring.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA