Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Tellus

Dette forteller det meste om hvor viktig det er for Tesla å pynte mest mulig på de kommende kvartalstallene. Egentlig helt latterlig, men det er som om de ikke makter å komme seg ut av en ond sirkel.

bmw2002

Sitat fra: GOS på tirsdag 20. mars 2018, klokken 18:32
Det hadde ikke vært særlig greit for de som venter på bilen sin. Det må finnes andre løsninger.

Så klart folk skal få bilen sin. Men Tesla bør betale en bot tilsvarende verdien

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 20. mars 2018, klokken 18:29
Gjentatte slike brudd bør straffes med inndragelse av verdien på lasten. Eneste som hjelper.
Ville nok fungert bedre å inndratt trekkvogn/henger. Ikke bare får man de utrygge kjøretøyene av veien, men da gir man useriøse selskaper en god grunn til å slutte å ta oppdrag med å levere ting til norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlaM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. mars 2018, klokken 19:12
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 20. mars 2018, klokken 18:29
Gjentatte slike brudd bør straffes med inndragelse av verdien på lasten. Eneste som hjelper.
Ville nok fungert bedre å inndratt trekkvogn/henger. Ikke bare får man de utrygge kjøretøyene av veien, men da gir man useriøse selskaper en god grunn til å slutte å ta oppdrag med å levere ting til norge.

Problemet er at det finnes fryktelig mange useriøse selskaper man må fjerne før problemet løses og går det tomt så kommer det nok nye til. Men hvis man tar ondet ved roten og straffer transportkjøper så er det løst på et blunk. Om de ikke vet hva de gjør første gang så har de ingen unnskyldning den andre.
'21 3LR

Øggen

Og det strømme på med nye lastebiler. Men alle blir stoppa. Ny bil tirsdag kveld.
Det e faktisk flaut at dei ikkje klare å ordne opp i slikt.
Som om ryktet ikkje va dårlig nok fra før....

https://www.tv2.no/broom/9755827/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jazzwheel

Sitat fra: Øggen på onsdag 21. mars 2018, klokken 10:57
Og det strømme på med nye lastebiler. Men alle blir stoppa. Ny bil tirsdag kveld.
Det e faktisk flaut at dei ikkje klare å ordne opp i slikt.
Som om ryktet ikkje va dårlig nok fra før....

https://www.tv2.no/broom/9755827/

I mellomtiden har NLF selv også kontaktet Drammen havn. De kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen om kapasitetproblemer. Til organisasjonen forteller havnedirektør Einar Olsen at det tvert i mot finnes kapasitet og at de ikke tror dette kan være årsaken til at Tesla har valgt å transportere sine nye biler via Gøteborg.

Dette siste ønsker ikke Tesla å kommentere ytterligere om til NLF.

Au...

Amoss

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 21. mars 2018, klokken 12:04
I mellomtiden har NLF selv også kontaktet Drammen havn. De kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen om kapasitetproblemer. Til organisasjonen forteller havnedirektør Einar Olsen at det tvert i mot finnes kapasitet og at de ikke tror dette kan være årsaken til at Tesla har valgt å transportere sine nye biler via Gøteborg.

Dette siste ønsker ikke Tesla å kommentere ytterligere om til NLF.

Au...

Men det var da snakk om her tidligere i vinter fra flere hold om problemer med Drammen havn? Godt mulig disse transportene ble planlagt på den tiden da de ikke kunne risikere å bli overrasket over at problemene enda ikke skulle være løst nå?

Merk at jeg med dette ikke på noen måte forsvarer Tesla valg av transportører...
Model S 85D

MrBacardi

Hm.... lastebil nr. 8 ble stoppet i går:
http://www.tungt.no/transportmagasinet/tesla-transport-nektes-kjoring-3750008

SitatI en mail til tungt.no ønsker Tesla imidlertid å nyansere uttrykket rundt Drammen Havn. Roland skriver følgende: - Kapasitetsutfordringene vi har omtalt gjelder den totale logistikken fra Drammen havn til bilene ankommer vårt klargjøringssenter, og involverer flere leverandører. Her har vi fått beskjed om at det ikke er kapasitet til å ta unna det volumet vi har. Vi spør vår norske logistikkleverandør regelmessig om når det er kapasitet til å møte våre behov, slik at vi kan gå tilbake til vår foretrukne løsning via Drammen havn.

Men hva skjer i mellomtiden? Tungt.no kontakter på nytt Tesla etter torsdagens kjøreforbud. Svaret vi får fra Roland er nøyaktig det samme han har uttalt til media i forrige uke:

- Tesla setter sikkerheten først, og forventer at våre leverandører gjør det samme. Kjøretøyene som brukes til å transportere våre biler skal være i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Vi jobber med å rydde opp i dette sammen med selskapet som er ansvarlig for lastebilene.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

daktari

I denne saken er det mye uklart - eller vi vet det er mange forskjellige agendaer. Hva ligger i det uthevede? Ågerpriser fra norske leverandører? Tesla som vil snu på skillingen?
"1 – har dere [NLF] klart å hjelpe dem [Tesla]? Eller rådgitt dem? 2 – hva tenker dere om at en større transportkjøper som Tesla er nødt til å be NLF om hjelp til slikt?

Stein Inge Stølen i NLF svarer slik:

- Vår dialog med Tesla begynte med utgangspunkt i at de viste til kapasitetsproblemer både ved Drammen havn og ved sine transportører i Norge. Hvis dette var tilfelle, kunne vi muligens bistått i å skaffe seriøse Fair Transport-bedrifter, enten i Norge eller Sverige. Nå har det derimot vist seg at problemene slett ikke befinner seg hos Drammen havn eller de norske transportørene, men etter det vi blir fortalt i Teslas manglende vilje til å inngå avtaler som tar høyde for det volumet de faktisk trenger å flytte."

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

o.b.lix

Tesla vil flytte store volum hvert kvartal, men de blir avkrevd å kjøpe samme kapasitet hver måned ?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

MrBacardi

Sitat fra: o.b.lix på fredag 23. mars 2018, klokken 11:31
Tesla vil flytte store volum hvert kvartal, men de blir avkrevd å kjøpe samme kapasitet hver måned ?

Ja, sånn tolker jeg det litt også her. Lite fleksibilitet i standardkontraktene kanskje?

Synes journalisten kunne gravd mer her.

Lynet

Hvilken transportør vil binde seg til å flytte 500 biler i løpet av en eller to uker pr kvartal, for deretter å la bilene stå i 10 uker?
Jo hvis jeg får tidobbel pris pr tur kan jeg inngå en slik kontrakt, men det vil nok ikke Tesla  >:(

Nei, her har Tesla litt å lære tror jeg.
Så hvordan det gikk med Lidl når de prøvde å ture frem som de ville i Norge.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

MrBacardi

Ser ut til at man nå får tatt problemet ved roten, norske Vegvesenet bistår Tesla med kontroll av lastebilene i Gøteborg:
https://www.nrk.no/ostfold/vegvesenet-kontrollerer-tesla-transportorer-i-goteborg-havn-1.13976170

Amoss

Og DA har dette endelig nådd Elon:
https://twitter.com/elonmusk/status/977653519078457344
Sitat
Electrek.Co @ElectrekCo
for 51 minutter siden

Tesla's car shipments in Norway keep being shut down for using 'dangerous' transporters, a truck crashed https://wp.me/p3P83g-gFN
8 svar 23 retweets 168 liker

Elon Musk @elonmusk
Svar til @ElectrekCo

I have just asked our team to slow down deliveries. It is clear that we are exceeding the local logistics capacity due to batch build and delivery. Customer happiness & safety matter more than a few extra cars this quarter.
14:08 - 24. mar. 2018
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA