Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

JohanH

SitatPer i dag kommer Model S med kun to dekkvalg også kan man velge å kjøpe vinterdekk i tillegg.

19" Goodyear Eagle RSA2, 245/45R19

eller

21" Michelin Pilot Sport 2, 245/35R21 til 22.250Kr.

I tillegg tilbyr vi Pirelli piggfrie vinterdekk på hjul til 15.000kr og Nokian piggdekk med felger til 23,400kr  hvis man velger å kjøpe de med bilen.

Hvis dette er Teslas offisielle holdning så er det jo bare tull. Jeg har stort sett hatt med to personer i Tesla å gjøre i min prosess: Heidi Torgnes og Helen Hendius. Jeg fyrer avgårde en mail til begge disse nå hvor jeg rett og slett skriver at det er helt uaktuelt for meg å motta bilen med (jeg har bestilt 19" hjul) "helårsdekk" uansett fabrikkat. Jeg kjøper gjerne hjul m/ vinterdekk fra Tesla, dersom de tilbyr et godt alternativ til en fornuftig pris, men uavhengig av dette er det kun ellers aktuelt å motta bilen med sommerdekk.

Balrog

Fikk også likelydende, men hyggelig mail fra Tesla. Jeg har meget god erfaring med Pirelli sommerdekk, men har aldri kjørt vinterdekk fra Pirelli. Nå er dekktestene i norsk motorpresse stort sett kjøpt med annonsering (legg merke til at testvinneren alltid har minst en helsides annonse i bladet), men jeg kan ikke huske å ha sett noe særlig om Pirellis piggfrie vinterdekk. Jeg er litt engstelig for at forskjellen på standard Goodyear helårsdekk og Pirelli piggfrie ikke er særlig stor, og ut fra teksten er jeg også litt usikker på om "på hjul" er på standard 19" -felgene ut fra prisforskjellen mot Nokia m/pigg. (Piggdekk skal jeg i hvertfall aldri mer ha.)

Har noen her personlig erfaring med Pirelli piggfrie?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

ebbrey

Det er jo nesten rim på veien når vi får bilene. Kan de ikke bare levere meg bilen med vinterdekk Hakka piggfrie takk. Ønsker ikke 2 sett med de 19" felgene. Liker dem ikke så godt.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Balrog

#303
+1

"19" Goodyear Eagle er typegodkjent for norge og fungerer veldig fint på sommeren også i norge.
Dette har fungert helt greit på våre nåværende demomodeller vi har hatt i norge.

Vi som et lite firma i vekst ser på alle muligheter for å kunne forbedre våre produkter og vi takker for all tilbakemelding vi mottar.

Din melding er godt notert og er viktig feedback for oss. Det vil absolutt bli videresendt. "
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

OleJA

Er det noen som har lenker til tester el. av disse dekkene som underbygger påstanden om at de ikke er egnet til bruk i Norge? Når jeg søker selv så finner jeg bare Goodyear Eagle F1, og det er vel ikke samme dekket som RSA2 som Tesla leverer?

Cobos

Jeg så nettopp en Mazda CX5 med Goodyear Eagle dekk i 19'' så det er tydelig at Goodyear selger en utgave av sine ørnedekk her i Norge. Ser ikke ut som jeg finner ut akkurat hvilken variant den hadde da.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:09
Jeg så nettopp en Mazda CX5 med Goodyear Eagle dekk i 19'' så det er tydelig at Goodyear selger en utgave av sine ørnedekk her i Norge. Ser ikke ut som jeg finner ut akkurat hvilken variant den hadde da.

Cobos

Spiller liten rolle hva som selges i Norge, bilen kommer med dekk fra fabrikken. Så lenge disse er godkjente i Europa trenger de ikke nødvendigvis selges her. Ekstra dekk får de sikkert sendt over fra USA i containere da dette nok er billigere enn å kjøpe fra norsk importør.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Det samme må vel kunne sies om Mazda også Kirkebø? Slik at Mazda CX-5 også utstyres med sommerdekk fra Goodyear som mest sannsynlig er godkjent i Norge.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

ebbrey

Sitat fra: OleJA på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:56
Er det noen som har lenker til tester el. av disse dekkene som underbygger påstanden om at de ikke er egnet til bruk i Norge? Når jeg søker selv så finner jeg bare Goodyear Eagle F1, og det er vel ikke samme dekket som RSA2 som Tesla leverer?

Eagle F1 og RSA2 er ikke samme dekket nei.

Eagle F1 (A2) kjører jeg på nå, vanvittig bra holdbarhet., Men støyer, så vil ikke ha dem på en stille MS
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

SimenT

Jeg lurer på om tråden kan deles opp i "ettermarked dekk og felg" og en egen diskusjon om hvilke dekk som leveres med bilen. Mye som kan sies om begge, men ettermarked drukner i den andre for øyeblikket :)
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Ingebrigt

Sitat fra: Balrog på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:48
Har noen her personlig erfaring med Pirelli piggfrie?
Fikk med et sett da jeg kjøpte fossilet for et par år siden.  De var greie på vått føre...

arv

Dette fant jeg fra en privatperson som har brukt Goodyear Eagle RSA2.     worst tires I ever had. Extreme thread wear and dangerous bald bands on the rear tires. Got alignment checked, nothing wrong, dealer totally unhelpful. Suicidally dangerous. Will never buy Goodyear again or a car with Goodyears as original equipment.

ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

OleJA

Sitat fra: arv på onsdag 26. juni 2013, klokken 11:38
Dette fant jeg fra en privatperson som har brukt Goodyear Eagle RSA2.     worst tires I ever had. Extreme thread wear and dangerous bald bands on the rear tires. Got alignment checked, nothing wrong, dealer totally unhelpful. Suicidally dangerous. Will never buy Goodyear again or a car with Goodyears as original equipment.

Var disse dekken på en Model S eller en annen bil?
Det har vel rapportert fra flere at overdreven camber vinkel på bakhjula på Model S kan medføre ujevn dekkslitasje - Dette er vel ikke nødvendigvis dekka sin feil?

arv

Dekkene var ikke på en Tesla. Men helårsdekk er ikke brukbart
20+ elementer – Visit Kijiji Ontario for Canada's most popular free classifieds ...
4 All Season Goodyear Eagle RSA II 225/50/r16 Paid $250/

ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Cronos

Har vi landet på noe hva gjelder vinterhjul?

Det var snakk om at hvis flere gikk for samme pakke (dekk/felger) så kunne vi gjøre en gruppebestilling.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA