TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

bb

Jeg har sendt mail til Tesla nå og spurt om bilen min som leveres i slutten av november kan fås på Hakkapelliita 8 i stedet for 7. Det hadde vært kjekt med 8ern, men 7ern er på ingen måte et dårlig dekk. Jeg hadde dem på Renault Laguna for noen år siden og de var de beste vinterdekkene jeg noensinne hadde hatt.

Edit: Fikk rask svar nå:
«Tesla måtte sette en større bestilling av Hakka 7 før 8 var tilgjengelig. Vi selger derfor foreløpig ikke 8 til kundene våre.»
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

vrom

Her var det litt mange sider å bla seg igjennom...

Er det noen på østlandet som velger Pirelli sottozero (dvs standardpakken til 15 000) ? Og som skal til fjells 5-10 ganger i løpet av vinteren ?

TesLars

Håper de kan bytte ut Sottozeroen med IceControl. Sistnevnte gjorde det bra på NAF testen.
Oslo
Black Model S

valvolainen

Sitat fra: vrom på torsdag 03. oktober 2013, klokken 11:02

Er det noen på østlandet som velger Pirelli sottozero (dvs standardpakken til 15 000) ? Og som skal til fjells 5-10 ganger i løpet av vinteren ?

Vi  bor på østlandet og er stadig over fjellet. Kommer til å gå for Nokian R2.

Aage M.

Ser at Pirelli scorer bra i NAF test.
Nest beste vinterdekk med pigg, og delt tredjeplass for piggfrie.
Jeg har fulgt debatten på forumet, hvor Pirelli på Tesla Model S, ikke levnes mye ære, for å si det forsiktig.
Er Pirelli-dekkene i NAF testen andre dekk enn de vi tilbys? Eller er det slik at dette er flotte dekk, men ikke på Tesla?

Nuvolari

Jeg går for sottozero. Jeg bor i oslo og skal til fjells 2-3 ggr i vinter. Jeg har tenkte å teste dekkene og se hvordan det går.

Best case: dekkene er gode nok til dette bruket
Base case: Dekkene en nesten gode nok men jeg trenger autosokk de siste 100m til hytta
worst case: dekkene er for dårlige til å kjøre på fjellet og jeg tar quattro'en på de 2-3 fjellturene i stedet

For 99,5% av kjøringen som skjer i oslo blir sottozero perfekt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

valvolainen

Sitat fra: Aage M. på torsdag 03. oktober 2013, klokken 12:18
Ser at Pirelli scorer bra i NAF test.
Nest beste vinterdekk med pigg, og delt tredjeplass for piggfrie.
Jeg har fulgt debatten på forumet, hvor Pirelli på Tesla Model S, ikke levnes mye ære, for å si det forsiktig.
Er Pirelli-dekkene i NAF testen andre dekk enn de vi tilbys? Eller er det slik at dette er flotte dekk, men ikke på Tesla?

Ja, pirellidekkene er ikke typiske 'nordiske vinterdekk'
Dekkene i naf-testen er helt andre dekk og har ingenenting med sottozero å gjøre.

Sottozero er kontinentale vinterdekk som er bergenet på 7 pluss grader, regn, og 240km/h på autobahn.
Dårlige snø/is egenskaper og veldig gode våt-kjølig-asfalt-egenskaper

Ingen slike dekk blir normalt testet i norden, da disse omtrent ikke selges. 'Nordiske vinterdekk' er mye mykere enn kontinentale vinterdekk og fungerer derfor dårligere på våt og tørr asfalt, men utrolig mye bedre på snø og is.

Cowboystrekk

Valvo: Ikke helt korrekt, kontinentale er gode på snø, forskjellene kommer først og fremst fram på is, bar og våt veg. Les f.eks fjorårets NAF-test, et dekk er, nokian WR tror jeg fast bestemt er et kontinentalt vinterdekk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

valvolainen

Sitat fra: taraquin på torsdag 03. oktober 2013, klokken 12:47
Valvo: Ikke helt korrekt, kontinentale er gode på snø, forskjellene kommer først og fremst fram på is, bar og våt veg. Les f.eks fjorårets NAF-test, et dekk er, nokian WR tror jeg fast bestemt er et kontinentalt vinterdekk.

Sant nok, de fungerer også greit på snøføre.
Fant ikke dette fra vinterdekktest ifjor, men har sett en test der de sammenligner kontinelntale vinterdekk og nordiske vinterdekk. Såvidt jeg husker konkluderer vel den testen med at det er grunn til at vi har nordiske vinterdekk.

På rent snøføre med mange minusgrader fungerer nesten også sommerdekk. De mest krevende veiene er de som ligger å vaker rundt 0, snøfall som slapser, fryser og tiner, store snøfall kombinert med dårlig brøyteberedskap og temperaturvariasjoner.

Forskjellene på dekkene er mindre på våt vei, og mye større på isføre.

Cowboystrekk

Sitat fra: valvolainen på torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:48
Sitat fra: taraquin på torsdag 03. oktober 2013, klokken 12:47

Sant nok, de fungerer også greit på snøføre.
Fant ikke dette fra vinterdekktest ifjor, men har sett en test der de sammenligner kontinelntale vinterdekk og nordiske vinterdekk. Såvidt jeg husker konkluderer vel den testen med at det er grunn til at vi har nordiske vinterdekk.

På rent snøføre med mange minusgrader fungerer nesten også sommerdekk. De mest krevende veiene er de som ligger å vaker rundt 0, snøfall som slapser, fryser og tiner, store snøfall kombinert med dårlig brøyteberedskap og temperaturvariasjoner.

Forskjellene på dekkene er mindre på våt vei, og mye større på isføre.
Om en leser EUs dekkmerking så vil ofte svært gode vinterdekk beregna for nordiske forhold skåre lavt på vanntesten, R2 har f.eks bunnkarakter. Kontinentale dekk skårer som regel alltid svært bra. På slaps kan faktisk også kontinentale duge da de både er bra på snø og vann. Men som en annen sa her på forumet, vinterdekk kjøper du med tanke på de få gangene noe virkelig skjer. Sommerdekk er en enklere sak :)

valvolainen

Sitat fra: taraquin på torsdag 03. oktober 2013, klokken 14:02
Men som en annen sa her på forumet, vinterdekk kjøper du med tanke på de få gangene noe virkelig skjer. Sommerdekk er en enklere sak :)

Kunne ikke dy meg:
Sitat fra: valvolainen på lørdag 10. august 2013, klokken 10:21
Vinterdekk kjøper man heller ikke for 90% av dagene man kjører med normalt føre - Man kjøper vinterdekk for de 10% der føret er helt jæ¤%&.

Øyvind.h

Sitat fra: valvolainen på torsdag 03. oktober 2013, klokken 12:05

Vi  bor på østlandet og er stadig over fjellet. Kommer til å gå for Nokian R2.
Jeg bor i Oslo, og selv her er det behov for gode vinterdekk mange ganger i løpet av en vinter! Bratte bakker, mye snø og varierende brøyting gjør det vel så utfordrende å komme seg rundt her etter snøfall som det er å komme seg opp siste kneika på fjellet. På fjellet er det stort sett nybrøytet hele veien frem, og føret er hardpakket snø. Å måtte kjøre ned og ta fart en ekstra gang på vei opp til hytta er ikke noe problem. Men å stå fast i bakken rett utenfor huset er pinlig. Men klart, det finnes områder i Oslo som er langt flatere enn Bekkelaget/Nordstrand-området!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vrom

Det er sant, hardpakket snø er jo sjelden et problem. Holke derimot..

Heller mer og mer mot å gå for Nokian, men pigg synes jeg fortsatt blir for drøyt

Heldigvis er vinterdekkene forsinket og man kan enda angre ...

FThorsen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. oktober 2013, klokken 15:29
Jeg bor i Oslo, og selv her er det behov for gode vinterdekk mange ganger i løpet av en vinter! Bratte bakker, mye snø og varierende brøyting gjør det vel så utfordrende å komme seg rundt her etter snøfall som det er å komme seg opp siste kneika på fjellet. På fjellet er det stort sett nybrøytet hele veien frem, og føret er hardpakket snø. Å måtte kjøre ned og ta fart en ekstra gang på vei opp til hytta er ikke noe problem. Men å stå fast i bakken rett utenfor huset er pinlig. Men klart, det finnes områder i Oslo som er langt flatere enn Bekkelaget/Nordstrand-området!

For og ikke snakke om den jævla saltingen de driver med selv om det er mange minusgrader. Smelter så vidt litt på dagen og så blir det is ila kveld/natt/morning. Da er det pigg (huff) eller bra nordiske piggfrie vinterdekk som fungerer.
Har kjørt med Hakka R dekk i 225/45/17 (mener jeg) på min BMW i flere vintre og har bare satt meg fast en gang og det var min egen feil (uten å gå inn på detaljer på det, men det var ganske så flatt, en sving og ett håndbrekk involvert)...
Jeg har dog kjørt forbi Volover som har stoppet å lagt på kjetting, SUV'er som har kommet skliende ned med rumpa først, og andre vanlige biler som stod fast i bakken. Så gode vinterdekk samt god teknikk kommer man veldig langt med!
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Cowboystrekk

Sitat fra: valvolainen på torsdag 03. oktober 2013, klokken 14:14
Sitat fra: taraquin på torsdag 03. oktober 2013, klokken 14:02
Men som en annen sa her på forumet, vinterdekk kjøper du med tanke på de få gangene noe virkelig skjer. Sommerdekk er en enklere sak :)

Kunne ikke dy meg:
Sitat fra: valvolainen på lørdag 10. august 2013, klokken 10:21
Vinterdekk kjøper man heller ikke for 90% av dagene man kjører med normalt føre - Man kjøper vinterdekk for de 10% der føret er helt jæ¤%&.
artig sammentreff at det var deg ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA