Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

laumb

R2 vs R? Tanker?
Har fått ett uslåelig tilbud på vanlig R, nesten 4k under R2 - noe å vurdere?

Kan og muligens skaffe to sett R for 10990,- til andre medlemmer som er interessert.

Stig O

Leste at R2 var ca20-30 % bedre på is og hadde lavere rullemotstand. Husker ikke tallene nøyaktig, men har lagt de ut tidligere i denne tråden. R var jo en av de beste piggfrie dekkene omikke det beste, så med disse forbedringene var valget mitt av R2 enkelt.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

valvolainen

Lurer på om jeg ser feil noe sted?
Ifølge denne: https://www.interdekk.no/categories/winter_tires.php?search=nospikes&width=245&profile=45&diameter=19&x=22&y=9

Så koster et sett med R2 8720,-. Da må de hentes på lillestrøm og noen må legge de om. (200,- pr dekk??)
Så da lander vi på 9520,- ferdig pålagt felg. Skal de fraktes, legg på 360,-.

På bakgrunn av dette tror jeg at jeg kommer til å gå for pirelliene, da får jeg jo et sett med dekk som kan brukes .. eh. en eller annen gang for ca. en tusenlapp. I tillegg har jeg da originale tpm som en gang kan brukes på andre felger.

laumb

8720? Havnet på 11'000 når jeg trykka på linken?

valvolainen

Hah, det var underlig.
Synd jeg ikke tok screenshot isted eller rett og slett bestilte.
La de i kurven igjen og da var det lagt på litt på hvert dekk gitt.

laumb

Hrmf... Satt med kredittkortet klar til å bestille 5 sett og selge ut noen til 10'000 jeg nå. :P

Alpha

Har kjørt mange sesonger på Hakkapeliitta, først RSi, senere R og de har fungert helt utmerket, har absolutt ingenting å utsette på dekkene. Har nå kjørt 13 sesonger på piggfrie dekk i Tromsø.
Har naturlig nok ikke testet R2, men vil tro de er en naturlig videreutvikling fra R. Likevel kan det være greit å ta påstander som 30-40% bedre med en klype salt. Det høres mer ut som markedsføringsprat.
Dessverre lages R/R2 i for smale dimensjoner til bilen jeg har idag, så da må det bli over til piggdekk på denne sesongen. Hakka 7 lages opptil 295 som holder akkurat, og i 19". Hakka 8 i samme dimensjon, men har for mange pigger til å være lovlig i Norge(!!).

Stig O

Sitat fra: Alpha på lørdag 14. september 2013, klokken 18:52
Har kjørt mange sesonger på Hakkapeliitta, først RSi, senere R og de har fungert helt utmerket, har absolutt ingenting å utsette på dekkene. Har nå kjørt 13 sesonger på piggfrie dekk i Tromsø.
Har naturlig nok ikke testet R2, men vil tro de er en naturlig videreutvikling fra R. Likevel kan det være greit å ta påstander som 30-40% bedre med en klype salt. Det høres mer ut som markedsføringsprat.
Dessverre lages R/R2 i for smale dimensjoner til bilen jeg har idag, så da må det bli over til piggdekk på denne sesongen. Hakka 7 lages opptil 295 som holder akkurat, og i 19". Hakka 8 i samme dimensjon, men har for mange pigger til å være lovlig i Norge(!!).

10m kortere bremsestrekkning på is ,var noe jeg leste i vår da dekket ble introdusert. (Se første innlegg i denne tråden)
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

10 meter kortere bremselengde fra hvilken hastighet...?

Cowboystrekk

Er det flere enn meg som vurderer å drite i tpms og kjøpe vinterdekk fra f.eks megahjul? Har forstått det sånn at advarselen i displayet ikke er så forstyrrende. R2 med de billigste felgene som jeg synes ser bra ut koster bare 17k...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Stig O

Sitat fra: Muffinman på lørdag 14. september 2013, klokken 22:51
10 meter kortere bremselengde fra hvilken hastighet...?

Tror det er 50 km/t de bruker og 10m er ofte forsljellen på et godt nordisk piggfritt dekk og kontinentale vinterdekk, så dette er med andre ord en vesentilig forbedring. Det var også 5% bedring på rullemotstand. Dette er som sagt opplysninger jeg så ved introduksjon av R2. Riktige tall får vi vel ikke før til vinterens tester, men det er vel for sent for mange. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg kjøper. R2
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

TS

Skal kjøpe 19" piggritt og sitter med fingeren på avtrekkeren på en bestilling til Dekkhallen på Polarwheels 19" (lev. Januar) og Nokian R2, men ..

Ser at Nokian kun har F på EU merkingen når det kommer til våt asfalt, noe det er mye av på Østlandet og Vestlandet også på vinteren.

http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=32097385&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R2

På Tesla sin side står fortsatt kun data på R , og det har det samme, men mer rullemotstand :http://www.teslamotors.com/no_NO/models/tyrelabelling

Noen tanker om det??

Michelin X-ice finner jeg ikke data på i den dimmen, men i 17" er det F på våt asfalt og C på rullemotstand (samme som R , R2 er 5% bedre med sin B)

http://www.michelin.no/bildekk/michelin-x-ice-xi3
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

glaserud

Sitat fra: TS på søndag 15. september 2013, klokken 18:13
Ser at Nokian kun har F på EU merkingen når det kommer til våt asfalt, noe det er mye av på Østlandet og Vestlandet også på vinteren.

http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=32097385&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R2

Michelin X-ice finner jeg ikke data på i den dimmen, men i 17" er det F på våt asfalt og C på rullemotstand (samme som R , R2 er 5% bedre med sin B)

http://www.michelin.no/bildekk/michelin-x-ice-xi3

Nordiske vinterdekk er laget for snø og is, primært. Dekkmerkinga er for dekk generelt, og piggfrie nordiske dekk vil ha dårlig resultat på dette.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Stig O

For meg er ikke våt asfalt det største problemet i vinterhalvåret.Litt mere forsiktig med høyrefoten så har jeg mye å gå på i forhold til de dagene med underkjølt regn og isdannelse. De dagene, selv om de er få, er det mye viktigere med et dekk som er best mulig på is.( Da uten og bruke piggdekk selvfølgelig.)
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

TS

Sitat fra: Stig O på søndag 15. september 2013, klokken 18:25
For meg er ikke våt asfalt det største problemet i vinterhalvåret.Litt mere forsiktig med høyrefoten så har jeg mye å gå på i forhold til de dagene med underkjølt regn og isdannelse. De dagene, selv om de er få, er det mye viktigere med et dekk som er best mulig på is.( Da uten og bruke piggdekk selvfølgelig.)

Enig , jeg skal over fjell og land med passasjerer til vinteren, så det er vel best å sko bilen for de verste forhold .. Det kan ellers bli flaut eller farlig .. ::)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA