Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Nuvolari

Tesla hadde løst dette veldig elegant med å tilby 2 vinterdekk.

Sottozero dersom du kun kjører i byen hvor du kjører 99% på våt veibane. Her er sottozero er fantastisk dekk.

Hakka dersom du kommer til å kjøre på fjellet etc.

Da kan hver enkelt velge dekk til sitt bruk.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Balrog

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 27. juli 2013, klokken 09:43
Tesla hadde løst dette veldig elegant med å tilby 2 vinterdekk.

Sottozero dersom du kun kjører i byen hvor du kjører 99% på våt veibane. Her er sottozero er fantastisk dekk.

Hakka dersom du kommer til å kjøre på fjellet etc.

Da kan hver enkelt velge dekk til sitt bruk.

..og da vil Nokia Hakka nordisk piggfritt være det naturlige alternativet for de aller fleste nordenn, ettersom de verken kjører hele vinteren mellom to rundkjøringer på Alnabru mellom 0900 og 1700 som sikkert er brillefint med Pirelli Bolognese eller kjører opp og ned fjellet ved Ringebu hvor piggdekk (eller kjetting) er det eneste som duger.

Vi vil ha nordiske piggfrie vinterhjul. Målgruppen for Tesla MS i Norge er hovedsakelig folk som er opptatt av MILJØ og da MÅ det leveres PIGGFRIE nordiske vinterhjul.

Det må selvsagt ikke være Nokia, men dekk med tilsvarende egenskaper. Videoen til Nokia skulle ha vist det aller mest interessante, nemlig bremsing på is, bremsing på våt is, bremsing på is med lett snø og bremsing på snø som er de utfordringene vi har hvert år. Det er ikke uten grunn at jeg kjører Quattro i dag. Nissan Leaf med standardleverte "helårsdekk" har grep som oljesmurte plasthansker på vått eller isete verktøy.

Jeg kan ikke forstå hva som er forskjellen mellom Goodyeardekkene som er "M+S"=kontinentale helårsdekk og standard på bilen og Pirelli Cosa Nostre som også er harde kontinentale M+S-dekk.

Tesla MS er en bil som fortjener performance sommerdekk med godt grep på tørt og vått, og solide nordiske vinterdekk så folk ikke kjører seg i hjel. Det er grunn til å tro at enkelte av oss blir fristet til å kjøre som spanske lokførere med alt det vil medføre av tragedie og ELENDIG PR for Tesla, som Jeremy Clarkson ikke kunne gjort værre.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Epleskreller

Vi skulle startet en sånn petition for å få Tesla til å selge "nordiske" vinterdekk.

-->av trafikksikkerhetshensyn
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

Det var da voldsomt. I Stavanger regionen er det ikke hvert år det er snø eller is på veien, Pirelli vil helt sikkert fungere for en del her. Nå er vel heller ikke 15 k ublu pris for 4 felger så for de som vil ha andre dekk så er det jo bare å ta av pirelliene sette på andre. Jeg vet ikke hva nokinan dekkene kommer på i denne dimmensjone men total ekstra kost kan ikke velte regnestykket på en bil som koster for de fleste som har bestilt nærmere 650 - 700k. Hvis en i tillegg klarer å få solgt pirelliene til noen som bor i syden på finn så blir regnestykket enda bedre.

Når det er sagt så er jeg enig at det burde være fler dekkvalg men når det ikke er det så må en tilpasse seg det på beste måte...

Øyvind.h

Sitat fra: Balrog på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:09
Videoen til Nokia skulle ha vist det aller mest interessante, nemlig bremsing på is, bremsing på våt is, bremsing på is med lett snø og bremsing på snø som er de utfordringene vi har hvert år. Det er ikke uten grunn at jeg kjører Quattro i dag.
Quattro har vel null og niks å si for det du mener er mest interessant, dvs. bremsing?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:41
Det var da voldsomt. I Stavanger regionen er det ikke hvert år det er snø eller is på veien, Pirelli vil helt sikkert fungere for en del her.

Ja, det forusetter at man ikke har hytte i Sirdal eller lignende da. Men om man bare skal kjøre rundt i nærområdet holder vel vanligvis en Leaf fint? Skal man litt avgårde fra Stavanger og ikke skal kjøre langs kysten blir det fort skikkelig vinterføre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Amen!
Ser for meg aurland/hol/gol med kontinentale vinterdekk. Jeg kan ikke forstå hvordan en skal i det hele tatt klare det med under pari vinterdekk. Saltfilm på dekkene på vei oppover fjellsiden med islagt veibane. Det er jo slik det pleier å være. Blir nok til at man selv må skaffe seg Vinterdekk og heller ha et ekstra par under-pari sommerdekk.

Balrog

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:46
Sitat fra: Balrog på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:09
Videoen til Nokia skulle ha vist det aller mest interessante, nemlig bremsing på is, bremsing på våt is, bremsing på is med lett snø og bremsing på snø som er de utfordringene vi har hvert år. Det er ikke uten grunn at jeg kjører Quattro i dag.
Quattro har vel null og niks å si for det du mener er mest interessant, dvs. bremsing?

Jepp. Der skulle jeg satt et avsnittsmerke. Med Nissan Leaf/standard helårsdekk kan jeg ikke starte i slak oppoverbakke hvis det er hardpakket snø eller noe som ligner på is. Med A8 Quattro har jeg aldri klart å stå fast noe sted. TMS veier 2 tonn og har bakhjulstrekk. Dekkvalg er derfor svært kritisk BÅDE ift sikkerhet (veigrep ved oppbremsing og kjøring i svinger) og ift fremkommelighet (veigrep særlig i motbakke under vanskelige forhold). Quattro løser i hovedsak det siste problemet (antispinn 4 hjul), men har også innvirkning på veigrep i form av ESP med drivkraft på alle hjul.

Jeg antar at TMS vil ha et veigrep noe mellom min Audi A8 Q (som jeg har valgt Conti nordiske piggfrie dekk på) og Leafen med standard helårsdekk fra Bridgestone. Leafen ville fungert utmerket i vinter mellom rundkjøringene på Alnabru der Tesla har testet Pirelli. Men ved enhver utfordring har jeg følt at Leafen har hatt veigrep omtrent som Stiga Snowracer (akebrett). Kombinasjonen elendig veigrep og vanvittig med motorkraft er jeg redd kan ende tragisk. Jeg har noen års trafikkerfaring..

Hvem i dette landet har behov for kontinentale vinterdekk uten pigg? Slike dekk burde ikke vært tillatt solgt her til lands uten rød varseltrekant: "Er du sikker på at dette er lurt? Det kan bli det siste du gjør..."

Om ikke Tesla ønsker å tilby piggfrie nordiske vinterdekk får jeg bare som mange andre har konkludert med her kjøpe dekk og evt. felger selv hos 3. part. Pluss litt svart tape til dekktrykksvarsleren.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Øyvind.h

Sitat fra: Balrog på lørdag 27. juli 2013, klokken 12:35
Jeg antar at TMS vil ha et veigrep noe mellom min Audi A8 Q (som jeg har valgt Conti nordiske piggfrie dekk på) og Leafen med standard helårsdekk fra Bridgestone. Leafen ville fungert utmerket i vinter mellom rundkjøringene på Alnabru der Tesla har testet Pirelli. Men ved enhver utfordring har jeg følt at Leafen har hatt veigrep omtrent som Stiga Snowracer (akebrett). Kombinasjonen elendig veigrep og vanvittig med motorkraft er jeg redd kan ende tragisk. Jeg har noen års trafikkerfaring..
Helt enig i at bilen MÅ ha de beste dekkene tilgjengelig mtp vekt, effekt og bakhjulstrekk. Har de siste 12 årene klart meg med fwd, men det krever tidvis mer konsentrasjon og taktisk kjøring enn 4wd ville gjort. Og med rwd mister man muligheten til å flytte fronten sideveis om man skulle stå fast.
Ift. Leaf har jeg dog motsatt erfaring (har ikke sjekket dekkmerket). Leafen er så ekstremt enkel å dosere effekten på, og den har hatt forbausende godt grep steder jeg har opplevd som utfordrende. Det eneste jeg finner litt utfordrende med den er å merke når den spinner ettersom jeg ikke kan nyttiggjøre meg av motorlyden :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ErlingH

Hadde Dunlop SP WINTER SPORT 225/45 17 på en BMW M3 i flere vintre. Disse fungerte veldig bra, både på våt veibane og på snø og is. Denne bilen hadde sperre, ikke traction control, noe som gjør at en selv kan velge om en vil lirke seg av sted eller gi mer pådrag, ellers tror jeg den er forholdsvis lik TMS på vinterføre. Dette er jo såkalte kontinentale vinterdekk, som fungerer bra på norske forhold, og som kommer godt ut i flere tester. Vurderer disse på 18" eller 19" felg.
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

Eivind_Bergen

Sitat fra: ErlingH på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:49
Vurderer disse på 18" eller 19" felg.

Har du klart å finne noen 18" felg som klarerer kalippene da?

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:58
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:41
Det var da voldsomt. I Stavanger regionen er det ikke hvert år det er snø eller is på veien, Pirelli vil helt sikkert fungere for en del her.

Ja, det forusetter at man ikke har hytte i Sirdal eller lignende da. Men om man bare skal kjøre rundt i nærområdet holder vel vanligvis en Leaf fint? Skal man litt avgårde fra Stavanger og ikke skal kjøre langs kysten blir det fort skikkelig vinterføre.

Da er det jo slik som jeg sa at da må du kjøpe settet til 15k og legge om til noe annet og legge ut de ubrukte pirelliene på finn. Total kost under 10k ekstra på en bil til 600k pluss, det bør nok de fleste som har kjøpt Tesla kunne leve med. Hvis Tesla har en innkjøpsavtale med Pirrelli som gjør at alternativet for dem er å avmontere dekk på alle biler levert i Norge for å kunne levere annen gummi så kan jeg skjønne at de ikke er interessert i det...

Men som sagt bilen hadde helt sikkert fortjent bedre hvis de nordiske er mye bedre enn pirelliene, for det er det vel ingen som har sammenliknet enda er det vel??

ohh

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 17:22
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:58
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:41
Det var da voldsomt. I Stavanger regionen er det ikke hvert år det er snø eller is på veien, Pirelli vil helt sikkert fungere for en del her.

Ja, det forusetter at man ikke har hytte i Sirdal eller lignende da. Men om man bare skal kjøre rundt i nærområdet holder vel vanligvis en Leaf fint? Skal man litt avgårde fra Stavanger og ikke skal kjøre langs kysten blir det fort skikkelig vinterføre.

Da er det jo slik som jeg sa at da må du kjøpe settet til 15k og legge om til noe annet og legge ut de ubrukte pirelliene på finn. Total kost under 10k ekstra på en bil til 600k pluss, det bør nok de fleste som har kjøpt Tesla kunne leve med. Hvis Tesla har en innkjøpsavtale med Pirrelli som gjør at alternativet for dem er å avmontere dekk på alle biler levert i Norge for å kunne levere annen gummi så kan jeg skjønne at de ikke er interessert i det...

Men som sagt bilen hadde helt sikkert fortjent bedre hvis de nordiske er mye bedre enn pirelliene, for det er det vel ingen som har sammenliknet enda er det vel??
Det er vesentlig enklere - og sikkert også rimeligere - å kjøpe felger og vinterdekk fra andre. Vi har fått bekreftelse på at TPMSer ordner de på Tesla SC.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Kallagtunet

Hva har dere fått av tilbud komplett med felg, justert sensor og Nokian dekk (og mva)? Under 25k?

ErlingH

Sitat fra: Eivind_Bergen på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:52
Sitat fra: ErlingH på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:49
Vurderer disse på 18" eller 19" felg.

Har du klart å finne noen 18" felg som klarerer kalippene da?

Ifølge denne tråden tilbyr Ferdinand Motor 18" vinterhjul på Tesla, men vet ikke hvilken type felg det er.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7765.0

Synes det høres veldig interessant ut. Må sannsynligvis bli i dim 235/50R18 som ligger tett opp til 19" orginaldekkene i rulleomkrets. Pris ca. 2000,- per dekk.
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA