Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Muffinman

Performance egenskaper på et vinterdekk? Jeez, for en gjeng nisser. Det er jo totalt uinteressant. Om vinteren bruker jeg alle ressurser på å holde meg på veien, ikke utnytte "performance-egenskapene" til bilen. Og jeg kommer til å kjøpe vinterdekk som gjør meg i stand nettopp det.


laumb

"Slalom and lane change ... Wet pavement".

Du burde svare han å legge trykk på at du ikke mener Wet pavement men "snowy and icy". Legg gjerne ved et par bilder av dårlig kjøreforhold.

Send med kopi til jguillen og elon (@osv..).

petersv

#572
Litt lesestoff:
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article363037.ece
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article5153
http://www.abcnyheter.no/motor/2012/10/02/de-beste-kontinentale-vinterdekkene45.ece
http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/5.gode-tips-og-r%C3%A5d-om-dekk

Sitat fra siste artikkel: "Det finnes to ulike hovedgrupper av piggfrie vinterdekk: De nordiske og de kontinentale. De nordiske er best på is og snø, mens de kontinentale er best på tørr og våt asfalt, samt i høye hastigheter. De fleste eksperter er enige om at nordiske vinterdekk egner seg best i Norge."

AttackOfTheMac

Måten de snakker om vinterhjulene på våt vei her får meg til å tro at sommerhjulene ikke duger på annet enn tørr vei...
Er det noen som har noe info om hvordan sommerhjulene er?
I Norge (i alle fall på vestlandet) betyr det som regel 10 grader og regn.
Duger disse på våt vei ?


petersv

Sitat fra: Thorbjorn på fredag 26. juli 2013, klokken 23:03
Måten de snakker om vinterhjulene på våt vei her får meg til å tro at sommerhjulene ikke duger på annet enn tørr vei...
Er det noen som har noe info om hvordan sommerhjulene er?
I Norge (i alle fall på vestlandet) betyr det som regel 10 grader og regn.
Duger disse på våt vei ?

Der har de kanskje truffet for deg, leveres med helårsdekk.

Hvor er performancelogikken blitt av på 19" sommerdekkene da?

jkirkebo

Sitat fra: petersv på fredag 26. juli 2013, klokken 23:05
Sitat fra: Thorbjorn på fredag 26. juli 2013, klokken 23:03
Måten de snakker om vinterhjulene på våt vei her får meg til å tro at sommerhjulene ikke duger på annet enn tørr vei...
Er det noen som har noe info om hvordan sommerhjulene er?
I Norge (i alle fall på vestlandet) betyr det som regel 10 grader og regn.
Duger disse på våt vei ?

Der har de kanskje truffet for deg, leveres med helårsdekk.

Ja, Goodyear-dekkene på 19" felgene er nok bedre på våt vei i +10 enn Michelin-dekkene på 21" felgene. Til gjengjeld taper de stort på tørr vei i +15-20 grader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Muffinman på fredag 26. juli 2013, klokken 22:55
Performance egenskaper på et vinterdekk? Jeez, for en gjeng nisser. Det er jo totalt uinteressant. Om vinteren bruker jeg alle ressurser på å holde meg på veien, ikke utnytte "performance-egenskapene" til bilen. Og jeg kommer til å kjøpe vinterdekk som gjør meg i stand nettopp det.
Blir mer og mer sikker på at disse Pirelli dekkene ikke er noe for meg.

TS

#577
Sitat fra: laumb på fredag 26. juli 2013, klokken 22:56
"Slalom and lane change ... Wet pavement".

Du burde svare han å legge trykk på at du ikke mener Wet pavement men "snowy and icy". Legg gjerne ved et par bilder av dårlig kjøreforhold.

Send med kopi til jguillen og elon (@osv..).
Sendte dette i eposten:
You can learn more by reading and watching tire tests performed by American "Tire Rack" in our neighbour country Sweden: http://www.mylittleportal.com/snow-winter-tires-nokian-RSI
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Teslafrank

hvilken dim blir vinterdekkene levert i?  Vet at de er 19", men bredde og profil?

jkirkebo

Sitat fra: Teslafrank på lørdag 27. juli 2013, klokken 00:21
hvilken dim blir vinterdekkene levert i?  Vet at de er 19", men bredde og profil?

245/45-19.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AttackOfTheMac


Celter

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Muffinman

Poenget med videoen er vel ikke at man skal overbevises om å kjøpe Nokian-dekk, men at man må kjøpe dekk for riktige forhold. Begge dekkene i videoen er jo Nokian, så den viser bare forskjellen på nordiske og kontinentale dekk.

petersv

Er vel ikke værre enn å si til de hos Tesla at vi dessverre ikke har så mye våt veibane, men is og snø om vinteren.

Det kan kanskje også være et poeng å poengtere at vi faktisk skifter dekk hver sesong, kan virke som om de tror vi kjører på vinterdekk året rundt.

Å be de kontakte Nokian er sikkert en god idé, men her virker det faktisk som om Tesla er litt "bedrevitere" og ikke vil "la seg belære." Kan sikkert ha noe med de ekspert-ingeniørene (jeg har lov å si det, siden jeg er det selv :P )

Celter

Sitat fra: Muffinman på lørdag 27. juli 2013, klokken 09:08
Poenget med videoen er vel ikke at man skal overbevises om å kjøpe Nokian-dekk, men at man må kjøpe dekk for riktige forhold. Begge dekkene i videoen er jo Nokian, så den viser bare forskjellen på nordiske og kontinentale dekk.

Poenget med reklamefilmen er å vise at hvis bor du i Norden bør du kjøpe Nokian dekk. Det kan godt være at filmen viser den aktuelle forskjellen på nordiske og kontinentale dekk, men jeg ville ikke feste min lit til en reklamefilm.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA