Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Amper på tirsdag 02. juli 2013, klokken 20:42
dekksensorer burde bilen kunne oppdage selv uten å gå via tesla verksted.. dette er nok bare software som vi burde kunne trykke frem selv på skjermen..  min A8 finner ut av dette selv.. og finner ut hvilke sensor som sitter hvor..inkl. reservedekket..  :o

Hmm, i så fall må den ha 4 mottagere og 4 antenner. Det normale er kun 1 mottager og 1 antenne. Da vet ikke bilen hvilken sensor som sitter hvor. Det kan kodes med diagnoseapparat, eller det kan bygges inn i bilens software.

En vanlig softwareløsning på dette er at bilen bruker blinklys for å indikere hvilket hjul som skal kodes (f.eks venstre foran), så slipper du ut 0,5 bar trykk på det hjulet. Da får du en bekreftelse (langt blink el.lign)  og fyller deretter opp igjen. Gjenta for alle dekk. Når du slipper ut luft så skjønner bilen hvilken av de 4 sensorene som sitter på aktuell posisjon, siden trykket den rapporterer endres.

Brukes diagnoseapparat så holdes det inntil dekkene i en bestemt sekvens, deretter kobles apparatet til bilen og informasjonen lastes opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amper

det er en egen setting i menyen som resetter dekk og temp. avlesning for hjulene.. den bruker litt tid på det.. men aner ikke hvordan..  jeg synes temp. avlesning er godt og ha i tillegg gir det en rask og god indikasjon om det er en feil som utvikler mer varme i dekket..  det ville vært fint om Tesla har temp. avlesning også  :) 
P85D :o)

jkirkebo

Sitat fra: Amper på tirsdag 02. juli 2013, klokken 21:56
det er en egen setting i menyen som resetter dekk og temp. avlesning for hjulene.. den bruker litt tid på det.. men aner ikke hvordan..  jeg synes temp. avlesning er godt og ha i tillegg gir det en rask og god indikasjon om det er en feil som utvikler mer varme i dekket..  det ville vært fint om Tesla har temp. avlesning også  :)

Hmm, en tanke: Er dette typen som angir hvilket dekk som har lavt luftnivå? Eller er det bare et lys som angir at du må sjekke trykk i alle dekkene? Sistnevnte type virker på en helt annen måte, den bruker ABS-sensorene for å oppdage avvik i rulleomkrets. Den typen trenger da ingen sensorer eller koding, men den er heller ikke godkjent etter nye EU-krav.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JonI

Utifra denne tråden så ser det for meg ut som om tpms er av "rett type"

[url]http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11853-How-TPMS-is-reset-in-the-model-S/page3/[url]
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

Amper

P85D :o)

petersv

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2013, klokken 21:30
Sitat fra: Amper på tirsdag 02. juli 2013, klokken 20:42
dekksensorer burde bilen kunne oppdage selv uten å gå via tesla verksted.. dette er nok bare software som vi burde kunne trykke frem selv på skjermen..  min A8 finner ut av dette selv.. og finner ut hvilke sensor som sitter hvor..inkl. reservedekket..  :o

Hmm, i så fall må den ha 4 mottagere og 4 antenner. Det normale er kun 1 mottager og 1 antenne. Da vet ikke bilen hvilken sensor som sitter hvor. Det kan kodes med diagnoseapparat, eller det kan bygges inn i bilens software.

En vanlig softwareløsning på dette er at bilen bruker blinklys for å indikere hvilket hjul som skal kodes (f.eks venstre foran), så slipper du ut 0,5 bar trykk på det hjulet. Da får du en bekreftelse (langt blink el.lign)  og fyller deretter opp igjen. Gjenta for alle dekk. Når du slipper ut luft så skjønner bilen hvilken av de 4 sensorene som sitter på aktuell posisjon, siden trykket den rapporterer endres.

Brukes diagnoseapparat så holdes det inntil dekkene i en bestemt sekvens, deretter kobles apparatet til bilen og informasjonen lastes opp.

Nok med en. Man korrelerer mot ABS sensor. Dette er gammel teknologi. Iallefall 7-8 år.

Stig O

Driver og bestiller dekk og felger. Har bestilt Michelin Super Sport i 245/35-21, men ser at lasteindeksen er bare Y91 altså 620 kg. Forhandleren mener dette er godt nok. Noen som vet tillat totalvekt på bilen?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på mandag 08. juli 2013, klokken 10:09
Driver og bestiller dekk og felger. Har bestilt Michelin Super Sport i 245/35-21, men ser at lasteindeksen er bare Y91 altså 620 kg. Forhandleren mener dette er godt nok. Noen som vet tillat totalvekt på bilen?

Lastindeksen på Model S skal være minimum 96 etter hva jeg kan se, når jeg henter opp de kjente reg-nummerne i appen "bil&henger" på iPhone.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig O

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. juli 2013, klokken 13:54
Sitat fra: Stig O på mandag 08. juli 2013, klokken 10:09
Driver og bestiller dekk og felger. Har bestilt Michelin Super Sport i 245/35-21, men ser at lasteindeksen er bare Y91 altså 620 kg. Forhandleren mener dette er godt nok. Noen som vet tillat totalvekt på bilen?

Lastindeksen på Model S skal være minimum 96 etter hva jeg kan se, når jeg henter opp de kjente reg-nummerne i appen "bil&henger" på iPhone.

OK!
Fikk nettopp mail om at den var på 96 i Europa på Micheline Super Sport. Var visst ikke det samme i Amerika!!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Milzit

Jeg fikk mail fra Helene i Tesla om at de var klar over at Pirelli dekkene ikke var veldig populære i Norge og at de ser etter andre løsninger og dette måtte testes først. Mer info skal komme i løpet av et par uker.

fonberg

Sitat fra: Milzit på tirsdag 09. juli 2013, klokken 03:54
Jeg fikk mail fra Helene i Tesla om at de var klar over at Pirelli dekkene ikke var veldig populære i Norge og at de ser etter andre løsninger og dette måtte testes først. Mer info skal komme i løpet av et par uker.

Ang. vinterdekk-kandidater til nordisk bruk: det finnes jo mange års erfaring med flere biler som kan sammenlignes med Tesla Model S på vitale mål: BMW 7-serie, Jaguar XJ, Mercedes S-serie, BMW 5-serie GT osv.
Alle er bakhjulstrekkere med sammenlignbar størrelse, vekt, effekt og hjuldimensjon.

Hvilke dekk kjøres disse bilene på i Norge?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Raggis

Ser på bildene av EU demo bilene i tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8405.0.html at disse står på Michelin dekk.

Nuvolari

Sitat fra: Raggis på tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:21
Ser på bildene av EU demo bilene i tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8405.0.html at disse står på Michelin dekk.

Standard 21" dekk er Michelin pilot sport.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

fonberg

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:33
Sitat fra: Raggis på tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:21
Ser på bildene av EU demo bilene i tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8405.0.html at disse står på Michelin dekk.

Standard 21" dekk er Michelin pilot sport.

-jepp, dekket Tesla tilbyr på 21" pakken er OK!

Det vi derimot reagerer på er to ting:
(1) Dekket Tesla planlegger å levere med standard 19" felg, som er et såkalt helårsdekk (Goodyear RSA2). Helårsdekk er det ingen som bruker i Norge på biler av dette kaliberet.
(2) Piggfritt vinterdekk: Tesla planlegger å tilby vinterdekk-pakke med piggfritt dekk fra Pirelli.

Det som er betenkelig er:
(1) Man må betale over 22.000,- ekstra for å få sommerdekk levert med Tesla Model S!
(2) Tesla planlegger å tilby vinterdekk-pakke fra en dekkprodusent (Pirelli) som til dags dato har dårlig historikk når det gjelder piggfri vinterdekk for nordiske forhold.

Løsningene fra Tesla må bli:
(1) Tesla tilbyr et sommerdekk med standarddekkpakken. Enten i stedet for, eller som alternativ til, helårsdekket Goodyear RSA2.
(2) Tesla tilbyr vinterdekkpakke med et piggfritt vinterdekk som har god historikk under nordiske forhold. Mest aktuelle dekk er vel Nokian og Conti. Hvis ikke dette kommer på plass vil de fleste av oss kjøpe vinterdekkpakke et annet sted. Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt: hvilke piggfri vinterdekk brukes i Norge på biler som BMW 7-serie, Mercedes S-serie og Jaguar XJ?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amper

Sitat fra: fonberg på tirsdag 09. juli 2013, klokken 10:10
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:33
Sitat fra: Raggis på tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:21
Ser på bildene av EU demo bilene i tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8405.0.html at disse står på Michelin dekk.

Standard 21" dekk er Michelin pilot sport.

-jepp, dekket Tesla tilbyr på 21" pakken er OK!

Det vi derimot reagerer på er to ting:
(1) Dekket Tesla planlegger å levere med standard 19" felg, som er et såkalt helårsdekk (Goodyear RSA2). Helårsdekk er det ingen som bruker i Norge på biler av dette kaliberet.
(2) Piggfritt vinterdekk: Tesla planlegger å tilby vinterdekk-pakke med piggfritt dekk fra Pirelli.

Det som er betenkelig er:
(1) Man må betale over 22.000,- ekstra for å få sommerdekk levert med Tesla Model S!
(2) Tesla planlegger å tilby vinterdekk-pakke fra en dekkprodusent (Pirelli) som til dags dato har dårlig historikk når det gjelder piggfri vinterdekk for nordiske forhold.

Løsningene fra Tesla må bli:
(1) Tesla tilbyr et sommerdekk med standarddekkpakken. Enten i stedet for, eller som alternativ til, helårsdekket Goodyear RSA2.
(2) Tesla tilbyr vinterdekkpakke med et piggfritt vinterdekk som har god historikk under nordiske forhold. Mest aktuelle dekk er vel Nokian og Conti. Hvis ikke dette kommer på plass vil de fleste av oss kjøpe vinterdekkpakke et annet sted. Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt: hvilke piggfri vinterdekk brukes i Norge på biler som BMW 7-serie, Mercedes S-serie og Jaguar XJ?


en liten kommentar til bentenkligheten din.
1)
Overgang fra rimlig 19" dekk til 21" lavprofil performancedekk er vesentlig.. det samme er prisene på 19" og 21" felger når du tar både design og størrelse i betraktning.. om det skal være 22000 i mellom kan diskuteres.. men ville ikke tro at 15000 ville unormalt.. uansett Tesla driver butikk.. hva koster samme forskjell fra Bmw & de.. (de leverer sannsynligvis ikke PS2 pga. prisen på dekke i det hele tatt - tipper jeg)

2)
fiks egne felger & dekk hvis de ikke er i stand til å levere et godt alternativ. Dekktrykk kontrollen kommer det helt sikkert enkle løsninger på.. Tesla har sannsynligvis basert dette på systemer som er i bruk allerede tipper jeg.. jeg har blitt fortalt det finnes billlige ebay saker dette til min Audi for lenge siden..
P85D :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA