Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, man 13. okt 2025, kl. 19:27

« forrige - neste »

Svk

Hvordan ble det med denne momsen? Ingenting vedtatt?

arthur

Bransje-nettstedet Bilnytt.no har fulgt dette tett og melder nå at SV og MDG har fått gjennomslag for følgende justering:

«Stortinget ber regjeringen senke toppmomsgrensen for elbil med 150.000 kroner i statsbudsjettet for 2027 og 150.000 kroner i statsbudsjettet for 2028, forutsatt ESA-godkjenning.»

Dermed blir altså full moms utsatt med ett år.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleid=13627

Vaduz

Sitat fra: arthur på ons 03. des 2025, kl. 07:58Det er jo ganske utrolig at man i begynnelsen av desember ikke vet hvordan beskatningen vil bli fra og med noen uker frem i tid. Det er noe helt feil med den politiske styringen når denne er preget av så lite forutsigbarhet, dessverre!
At det blir en nedtrapping forventet jeg for lengst siden det vel er mange år siden det ble varslet, men at det ville skje som AP la det frem ville ha forbauset meg og var nok sikkert en bevisst "felle" slik at de hadde noe å gi sine "kamerater" i forhandlinger. I det hele ser det ut til at AP har fått det som de ville og at de små partiene har fått noe seire som koster lite og betyr enda mindre.

Vi vet det, 300k er momsfradraget fra 1/1-26. Nytt av i dag er at det synker med 150k i '27 og igjen i '28 om efta tillater.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på ons 03. des 2025, kl. 09:33
Sitat fra: arthur på ons 03. des 2025, kl. 07:58Det er jo ganske utrolig at man i begynnelsen av desember ikke vet hvordan beskatningen vil bli fra og med noen uker frem i tid. Det er noe helt feil med den politiske styringen når denne er preget av så lite forutsigbarhet, dessverre!
At det blir en nedtrapping forventet jeg for lengst siden det vel er mange år siden det ble varslet, men at det ville skje som AP la det frem ville ha forbauset meg og var nok sikkert en bevisst "felle" slik at de hadde noe å gi sine "kamerater" i forhandlinger. I det hele ser det ut til at AP har fått det som de ville og at de små partiene har fått noe seire som koster lite og betyr enda mindre.

Vi vet det, 300k er momsfradraget fra 1/1-26. Nytt av i dag er at det synker med 150k i '27 og igjen i '28 om efta tillater.

Vi visste det ikke i går. De 148.000 nye bileierne, som har kjøpt og betalt i år, har ikke visst det.

Men heldigvis ble det nesten som først foreslått. De som har kjøpt fått levert en flunk ny bil i 2025 med 0% rente i 3 år til f.eks. 535.000 kommer til å ha et meget pent "Total Cost of Ownership" om de selger om 4-5 år.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: Vaduz på ons 03. des 2025, kl. 09:33

Det eneste vi visste var hva AP sa, men ingenting om hvordan dette ble behandlet underveis eller hva som ville bli resultatet. Jeg har vært i kontakte med en rekke forhandlere om dette i det siste og INGEN av dem hadde noen formening  om hvordan dette vil ende opp og fortsatt er nok mye uklart mht f.eks x-tra ustyr og andre elementer som utgjør prisen på en bil vi som kunder vil kjøpe.

Gazer75

Merkeleg korleis dei spyttar på folk med dårleg råd. No har rikfolk fått kosa seg med null MVA fram til 2021 og så 500k fritak.
Når det kjem rimelegare bilar på markedet som folk flest har råd til då slenger dei på MVA frå første krone.
Skatteletten dei snakkar om utgjer så lite at ein må spare i 10 år for å dekke inn auken i pris på bil.

Hadde håpa å spare nok til å få råd til ein bil rundt 400k om 2-3 år, men å finne ein god bil til 320k + MVA blir ikkje lett. Med inflasjon og MVA så stig også bruktbil prisen.

Kjem nok til å vurdere brukt fossil som neste bil i protest. Kanskje ein ladbar hybrid om det finnest. Betalar jo i dag ekstra avgift for elbilen per år som utgjer ein tank med bensin. Denne differanse vil sikkert auke med åra.
2020 e-Golf (2023-)

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 03. des 2025, kl. 09:42Men heldigvis ble det nesten som først foreslått. De som har kjøpt fått levert en flunk ny bil i 2025 med 0% rente i 3 år til f.eks. 535.000 kommer til å ha et meget pent "Total Cost of Ownership" om de selger om 4-5 år.

Tipper det blir svært lite endring i prisene over nyttår. Bilbransjen har nok utnyttet den ekstreme etterspørselen godt, slik at de har litt å gå på til nyåret når de trenger å lokke folk til butikken igjen.

Vaduz

Sitat fra: Gazer75 på ons 03. des 2025, kl. 18:54Merkeleg korleis dei spyttar på folk med dårleg råd. No har rikfolk fått kosa seg med null MVA fram til 2021 og så 500k fritak.
Når det kjem rimelegare bilar på markedet som folk flest har råd til då slenger dei på MVA frå første krone.
Skatteletten dei snakkar om utgjer så lite at ein må spare i 10 år for å dekke inn auken i pris på bil.

Hadde håpa å spare nok til å få råd til ein bil rundt 400k om 2-3 år, men å finne ein god bil til 320k + MVA blir ikkje lett. Med inflasjon og MVA så stig også bruktbil prisen.

Kjem nok til å vurdere brukt fossil som neste bil i protest. Kanskje ein ladbar hybrid om det finnest. Betalar jo i dag ekstra avgift for elbilen per år som utgjer ein tank med bensin. Denne differanse vil sikkert auke med åra.

Du får jo langt mer for pengene på bruktmarkedet om budsjettet er stramt. Det har vært kjent i mange år at Norge har unntak for mva fra efta ut 2027 og ikke lenger. Kjøp en av de bilene noen «rike» har betalt for i dyre dommer i fem år til 60% avslag heller? Du får pene model 3/y i din prisklasse.

Gazer75

Sitat fra: Vaduz på ons 03. des 2025, kl. 19:47Du får pene model 3/y i din prisklasse.
Skal ha ein bil ikkje mobiltelefon :P Tesla er uaktuell så lenge dei har det meste av funksjonane sine på ein skjerm. Det gjeld for så vidt uansett merke. Gjeld også alle med touch baserte knappar på rattet.

Brukte bilar i den prisklassen om 2-3 år vil nok vere køyrd opp mot 100k og lite fristande. Spesielt ikkje så lenge det ikkje er ein standard og påliteleg måte å måle status på batteriet.

Ganske utruleg at vi som suveren nasjon ikkje kan bestemme eigne avgifter på ting. Litt skremmande i grunn.
2020 e-Golf (2023-)

OleBrum2

Jeg vil bare si en ting til tidligere tullete kommentarer her:

Det ble slik jeg sa. Det er spesielt Venstre som har sørget for elbilfordeler, de er ute av Stortinget.

AP vil ALLTID lesse på avgifter, spesielt på bil.
MDG som niljøparti vil at du skal gå, sykle, ta kolleltiv, IKKE kjøre bil
SV ser på dem som kjøper ny bil som de rike
SP ser ned på elbileiere.

Derfor kommer det nå moms fra 300 000 1. januar, og deretter er alle fordeler en saga blott om 2 år. Så kan privatbilister nok en gang bli statens melkeku.

Gazer75

Skal dei halde oppe elbil prosenten for nye bilar så må jo avgiftene på fossile bilar opp.
Kan bli bråstopp i bilsalet frå 2027/2028.

Sitat fra: Vaduz på ons 03. des 2025, kl. 19:47Du får jo langt mer for pengene på bruktmarkedet om budsjettet er stramt.
Har erfaring med at brukte bilar fort blir dyrare pga feil og manglar. Køyrt langt og/eller høg alder så aukar det på med reparasjonar av både det eine og andre.
2020 e-Golf (2023-)

daktari

Sitat fra: Gazer75 på ons 03. des 2025, kl. 21:22
Sitat fra: Vaduz på ons 03. des 2025, kl. 19:47Du får pene model 3/y i din prisklasse.
Skal ha ein bil ikkje mobiltelefon :P Tesla er uaktuell så lenge dei har det meste av funksjonane sine på ein skjerm. Det gjeld for så vidt uansett merke. Gjeld også alle med touch baserte knappar på rattet.

Brukte bilar i den prisklassen om 2-3 år vil nok vere køyrd opp mot 100k og lite fristande. Spesielt ikkje så lenge det ikkje er ein standard og påliteleg måte å måle status på batteriet.

Ganske utruleg at vi som suveren nasjon ikkje kan bestemme eigne avgifter på ting. Litt skremmande i grunn.
Du får en iX3 fra under 300.000 på Finn i dag. Gode biler, lite feil, bra luksus.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på ons 03. des 2025, kl. 22:57
Sitat fra: Gazer75 på ons 03. des 2025, kl. 21:22

Du får en iX3 fra under 300.000 på Finn i dag. Gode biler, lite feil, bra luksus.

Hadde ikke tørt å eie en bmw utenfor garanti, samt at den har en stor mangel som er viktig for nordmenn nemlig awd.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OleBrum2 på ons 03. des 2025, kl. 21:48Jeg vil bare si en ting til tidligere tullete kommentarer her:

Det ble slik jeg sa. Det er spesielt Venstre som har sørget for elbilfordeler, de er ute av Stortinget.

AP vil ALLTID lesse på avgifter, spesielt på bil.
MDG som niljøparti vil at du skal gå, sykle, ta kolleltiv, IKKE kjøre bil
SV ser på dem som kjøper ny bil som de rike
SP ser ned på elbileiere.

Derfor kommer det nå moms fra 300 000 1. januar, og deretter er alle fordeler en saga blott om 2 år. Så kan privatbilister nok en gang bli statens melkeku.

Nå vet jeg ikke hvilke kommentarer du karakteriserer som tullete, siden du ikke nevner det, men retten bør notere seg at AP's forslag var å ha full merverdiavgift i 2027. MDG og SV fikk fremforhandlet at mva ikke starter fra første krone likevel i 2027, men derimot fra krone nr 150.001.

Gidder heller ikke spole tilbake for å finne ut hva du sa.  ;D

Når det er sagt så vet en aldri hva fremtiden bringer. Hvis en spoler tilbake til f.eks. 2003, så var det ikke bare moms på biler, det var hk-avgift, vektavgift, CO2-avgift osv osv.... skal absolutt ikke utelukke at disse tingene kommer tilbake. Avgiftsinnføringen så langt er nok bare begynnelsen. Etter hvert som oljeproduksjonen reduseres vil nok regjeringen øke bilavgiftene for å finansiere andre ting. Akkurat nå er bil historisk billig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på ons 03. des 2025, kl. 18:54Merkeleg korleis dei spyttar på folk med dårleg råd. No har rikfolk fått kosa seg med null MVA fram til 2021 og så 500k fritak.

Ser og at i strømfylket NO2 så er det bare ca 60% som velger Norgespris. En kollega av meg fortalte meg at han ikke valgte Norgespris fordi "staten bare prøver å lure oss". Jeg gadd ikke begynne å diskutere, men er jo takknemlig for at han velger å ikke få støtte fra staten, sånn at han kan finansiere offentlige tilbud. Men å tro at Støre står og sier: "shit, Ronny Jøkkeru valgte ikke Norgespris - å nei å nei, jeg trekker meg" er å håpe på for mye. Samme med de som velger "fossilbil av protest" - et er egentlig ikke som merker det. I 2027 betaler en ca 90.000 i moms/avgift for en 500.000-kroners (eks moms) bil. I 2030 betaler du gjerne 250.000 i avgifter for samme bilen - det er det ingen som vet. Toget går nå  :D

For øvrig enig i at det begynner å bli mange gode bruktbilkjøp på markedet og. De 149.000 som har kjøpt seg ny elbil i år skal jo ofte bli kvitt den gamle elbilen. Er nok heller ikke sikkert at bensinprisen holder seg på dagens nivå fremover, selv om den ble forhandlet ned fra AP's opprinnelige forslag.

I

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA