Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

turfsurf

Tidligere var jo Tesla årsmodell på årsskiftet, men det følger vel bare VIN?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Tesla endrer kontinuerlig på bilene sine, og det er sjelden/aldri noe større endringer relatert til nyttår. Det neste "store" som skal skje, og som man vet om, er vel HW5.

MyMuffin

Sitat fra: hemi på mandag 06. oktober 2025, klokken 14:43når vil dere si det er akseptabelt å kalle en bil 2026 modell for tesla? vurderer kjøpe sent i okt/nov/des for å komme nærmest mulig neste år, ref gjennsalgsverdi

Tja, min model 3 highland, hentet ut i november 2023 står tydelig oppført hos Tesla som 2024 modell.
2026 Model Y Juniper
2024 Model 3 LR Highland - Solgt i 2025
2022 Model Y (familietralla) - Nå konebil
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

hemi

så da gjenstår det bare, når skal man trykke bestill? er egentlig ok spec nå, og jeg er klar, men med det sagt haster det ikke er den som kom på fredag, da 2026? kommer hw5 tidlig 2025? sent 2025 og blir hw5?

hørte noen snakke om ny 16" skjerm også på den versjonen som ble lansert fredag? og potensielt v2l og v2h hw der

turfsurf

Blir litt gjetting, men tipper den siste oppdateringen (og Performance) blir -26. Med denne oppdateringen fikk vel LR samme skjerm som P (dvs 0,1" større men mye høyere DPI). Den er virkelig bra.

HW5 er det største spørsmålet, og det som ville holdt meg fra å trykke på knappen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Noe annet som er nytt etter siste update? Ser wltp nå er 600

turfsurf

600 er med 20". Estimert 629 med 19". Har vel fått den nye skjermen med 16" og dobbel DPI.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Mangler bare litt høyere ladehastighet da.der er kineserene noen kilowatt foran.om det betyr noe. 250 er vel raskt nok?

What-a-watt

Ikke noe som er "raskt nok"! Vi sa det om rekkevidde den gang vi hadde elbiler som klarte 300 km. Konkurransen om rekkevidde og ladehastighet vil være der i mange år. Fossil-biler fyller tanken på 3-4 minutter, og gir deg rekkevidde på 600 km +. Det er vel det første målet for elbiler også.

Svk

Valget står mellom Tesla y og smart #5.
#5 lader 400/22. er jo veldig bra.
Kineser pakket inn i Tysk glanspapir...

Men så var det ladenettverket og det lave forbruket til tesla.enkel og grei bil.ingen knapper som samler støv


https://www.elbil24.no/pro/test-en-av-de-mest-attraktive-bilene/83623659

Sorry,betalingsmur.
Jeg har betalt å skal lese testen nå

SurSnasen

Sitat fra: Svk på torsdag 09. oktober 2025, klokken 07:56Men så var det ladenettverket og det lave forbruket til tesla.enkel og grei bil.ingen knapper som samler støv


Ladenettverket er åpent nå, så det argumentet faller bort.
Og mangelen på knapper irriterer meg titt og ofte i Teslaen. Spesielt når automatikken (fjernlys og regn) er så elendig som den er.

Klykken

Test infotainment skikkelig da. F.eks det å slå av fartsgrense-varselet som er påbudt på nyere biler. På Tesla er det bare å trykke på fartsgrensesymbolet på displayet så er det av. Dette må gjøres for hver tur i alle biler. Tesla er helt rå på software og at alt er "enkelt".
Plingplong for alt som foregår er også en gedigen nedtur i en bil. Sånn sett hadde ikke jeg giddet Smart.

Ser ellers at #5 sliter med ladehastighet hvis du ikke finner 800V-lader.

Ellers, #5 Brabus er absolutt en interessant bil til bare 500 løk da. Test her også: https://elbil.no/smart-5-brabus-provekjort-endelig-en-smart-losning/

SitatSorry,betalingsmur.
Jeg har betalt å skal lese testen nå
Er bare å oppdatere og trykke ESC før betalingsbeskjeden kommer, så er artikkelen åpen (på PC i alle fall).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Daniel_0007

Sitat fra: Svk på torsdag 09. oktober 2025, klokken 07:56Valget står mellom Tesla y og smart #5.
#5 lader 400/22. er jo veldig bra.
Kineser pakket inn i Tysk glanspapir...

Men så var det ladenettverket og det lave forbruket til tesla.enkel og grei bil.ingen knapper som samler støv


https://www.elbil24.no/pro/test-en-av-de-mest-attraktive-bilene/83623659

Sorry,betalingsmur.
Jeg har betalt å skal lese testen nå


Sikler sjøl på #5 men har hørt at leveranse tiden er ganske syk, typ 6-9 måneder.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Svk på torsdag 09. oktober 2025, klokken 07:26Mangler bare litt høyere ladehastighet da.der er kineserene noen kilowatt foran.om det betyr noe. 250 er vel raskt nok?
Tesla er ihvertfall svært rask i starten, men det jeg har sett av ladekurver, er at den effekten får man bare helt i starten, og om man er lavt nok SoC. Så faller effekten dess høyere SoC man har. Man må gjerne avbryte ved ca 60-65 % SoC, og heller stoppe oftere, for mest effektiv kjøring.

Flere av disse 800V-bilene med virkelig lynrask lading, kjører jo nesten full spiker helt frem til 70-80% SoC, så man kan holde på ihvertfall til det punktet. Og flere har jeg sett har god fart også til 90 %, og først da dabber det raskt ned.

Men om det er et problem for teorien eller vil faktisk ha praktisk betydning, kommer mest an på om man kjører så mye og langt til stadighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#44
Sitat fra: RJK på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:30
Sitat fra: Svk på torsdag 09. oktober 2025, klokken 07:26Mangler bare litt høyere ladehastighet da.der er kineserene noen kilowatt foran.om det betyr noe. 250 er vel raskt nok?
Tesla er ihvertfall svært rask i starten, men det jeg har sett av ladekurver, er at den effekten får man bare helt i starten, og om man er lavt nok SoC. Så faller effekten dess høyere SoC man har. Man må gjerne avbryte ved ca 60-65 % SoC, og heller stoppe oftere, for mest effektiv kjøring.

Flere av disse 800V-bilene med virkelig lynrask lading, kjører jo nesten full spiker helt frem til 70-80% SoC, så man kan holde på ihvertfall til det punktet. Og flere har jeg sett har god fart også til 90 %, og først da dabber det raskt ned.

Men om det er et problem for teorien eller vil faktisk ha praktisk betydning, kommer mest an på om man kjører så mye og langt til stadighet.

For min del må ikke jeg vente på bilen når jeg kjører lengre turer i Norge (jeg må ha pause oftere enn bilen). Men det er selvfølgelig enormt individuelt. Men lavt forbruk gjør og at Model Y får mange lade-kilometer per lademinutt. Selv om effekt i kW kan være høyere på mange biler, blir mye av dette spist opp av høyrere forbruk. Har ikke satt meg inn i Smart 5 på dette området. Men noen biler lader og vesentlig raskere enn Tesla Model Y. Men akkurat nå har de jo økt rekkevidden og på Model Y, hvis du ikke får en lager-bil. Da har ladefart enda mindre å si, siden du kommer frem før du lader, eller må bare lade bitte litt.

Mercedes Benz CLA lader f.eks. enormt raskt:
(PS: Y-aksen starter ikke på 0, og ladingen viser ikke lading fra lav batteriprosent, og bare utført av en tilfeldig biltester)
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA