Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 15:09
Sitat fra: RJK på I går kl. 14:13
Sitat fra: Svk på I går kl. 14:02LR har jo 600km.da kan jeg stortsett kjøre dit jeg vil uten stopp. Og heller saktelade om natta på campingplassen jeg havner på....
Så tenker 250kw holder lenge sammen med 600wltp. 
Hadde vel et langt ladestopp og ett kort sist jeg var idanmark med 400wltp.
(Rogaland-hvidesande)

Kommer en seg fra Haugesund til strømstad på 600wltp sommertid?
Ja, forutsatt at de tillater saktelading på campingplassen!

Men det understreker poenget mitt, at betydningen av ladefart er avhengig av brukerens behov. Samme med rekkevidde, forsåvidt! :)

Ser ut som du kan lade både sakte og fort i Strømstad. De har selvsagt egen Tesla Supercharger der også, i tillegg til masse sakteladere.
Tenker jeg ville tatt turen rundt, og unngått ferge for egen del. Og så heller stoppet og ladet på norsk SuC eller Ionity med passport-avtale.

Synes det var griskt å ta 15 kr/t i i parkeringsavgift i tillegg til ladeprisen. Og sakteladeprisen burde være billigere, for det koster de ikke i nærheten så mye i utstyr og adm som med raskere ladere.

Men vi er sikkert forskjellige der... 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

SitatTenker jeg ville tatt turen rundt, og unngått ferge for egen del. Og så heller stoppet og ladet på norsk SuC eller Ionity med passport-avtale.

Sjøsyk 🤮? Fokserød i Sandefjord har de fleste ladetilbydere. Også SuC.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 16:42
SitatTenker jeg ville tatt turen rundt, og unngått ferge for egen del. Og så heller stoppet og ladet på norsk SuC eller Ionity med passport-avtale.

Sjøsyk 🤮? Fokserød i Sandefjord har de fleste ladetilbydere. Også SuC.
Nei, ikke sjøsyk. Elsker egentlig havet. Men det er jo fort endel raskere å kjøre rundt enn å ta ferga.

Vil heller nyte havet i en raskere dog mindre båt, der man virkelig kan få kjenne bølgene som slår mot båten. Men klart, artig og når en så stor båt driver og gynger frem og tilbake.

Fikk noen bilder og hint om mindre båt som går mellom Sandefjord eller var det Tønsberg og Fredrikstad. Så liten at man kan glemme tanken på å få med noen bil. Men interessant for turen sin del. Får vurdere det nærmere når det blir vår og sommer igjen, og kombinere det med å besøke søstera mi som har bosatt seg i området...!
Bosted Oslo

What-a-watt

SitatMen det er jo fort endel raskere å kjøre rundt enn å ta ferga.

Nei

SitatMen klart, artig og når en så stor båt driver og gynger frem og tilbake.

Nei (Color Hybrid har effektive stabilisatorer. Merker knapt 2-3 meters bølgehøyde, og det er sjelden på denne strekningen.

SitatFikk noen bilder og hint om mindre båt som går mellom Sandefjord eller var det Tønsberg og Fredrikstad.

Det var på 60-tallet...

Fergen Sandefjord-Strømstad har også super Taxfree!

ps. Og ja. Jeg bor i Sandefjord...

https://www.colorline.no/om-oss/om-color-line/hybrid-skip

daktari

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 14:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 12:38Mercedes Benz CLA lader f.eks. enormt raskt:
(PS: Y-aksen starter ikke på 0, og ladingen viser ikke lading fra lav batteriprosent, og bare utført av en tilfeldig biltester)
Må si at ladekurven (som på Model Y) ikke er særlig gunstig.
Mente du CLA, som lader med ca 120 kW på 80%, at det ikke er gunstig?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 17:14
SitatMen det er jo fort endel raskere å kjøre rundt enn å ta ferga.

Nei
Jamfør kartet ditt lengre opp, tar det 7 timer og 50 minutter å kjøre fra Haugesund via Drammen over Drøbak og til Strømstad.

Haugesund til Sandefjord er  så godt 6 timer, og da fergetur på 2t 30min. Så totalt blir jo det 10t 20 min.

SitatMen klart, artig og når en så stor båt driver og gynger frem og tilbake.

Nei (Color Hybrid har effektive stabilisatorer. Merker knapt 2-3 meters bølgehøyde, og det er sjelden på denne strekningen.
Du snakker om en bestemt båt. Jeg snakker mer generelt. Men sist jeg tok ferge mellom Sandefjord og Strømstad, riktignok noen år siden, ble eks-kona sjøsyk, mens jeg koste meg med svaiingen pga bølgene.

Men og danskebåten har jeg reist flere ganger med, også i vind og med bølger som har fått den til å svaie relativt kraftig.

SitatFikk noen bilder og hint om mindre båt som går mellom Sandefjord eller var det Tønsberg og Fredrikstad.

Det var på 60-tallet...

Fergen Sandefjord-Strømstad har også super Taxfree!

ps. Og ja. Jeg bor i Sandefjord...
Likevel finner jeg på nett at man kan ta "Flybåten" fra Husvik (kan ta båt fra Tønsberg til Husvik, Nøtterøy rundt på 2-4 timer) til Engelsviken (4-5 timers tur), selv om selve fjordkryssingen bare tar ca 25 min.

Kanskje en fordel å ikke være så forbanna påståelig..! ;)

"[color=rgba(0, 0, 0, 0.75)]Tur 7. Engelsviken og Elingaard Herregård (17 nautiske mil og 4-5 timer)[/color]
Engelsviken er en perle, viden kjent for sin fiskesuppe og Evert Taube sommershow. Fjord-
kryssingen fra Husvik til Engelsviken i Østfold tar kun 25 minutter. Turen kan utvides med skjærgårdscruise via Bolærne. Fra Engelsviken kjører vi Flybåtens turbuss gjennom vakkert bondelandskap til mektige Elingaard Herregård, en gang Rikskanssler Jens Bjelkes hjem (ca 10 min tur).
Rundt Elingaard er det vollgrav, bastioner og en stor flott hage. Vi får høre Elingaards interessante historie og se den flotte kjelleren med buehvelvninger. Etter en times omvisning og litt tid på egenhånd, returnerer vi til Engelsviken. Engelsviken Brygge Restaurant serverer alt av sjømat, men også annen mat, se www.engelsvikenbrygge.no.
Velkommen ombord!"

https://flybaten.no/chartercruise/
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA