Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 15:09
Sitat fra: RJK på torsdag 09. oktober 2025, klokken 14:13
Sitat fra: Svk på torsdag 09. oktober 2025, klokken 14:02LR har jo 600km.da kan jeg stortsett kjøre dit jeg vil uten stopp. Og heller saktelade om natta på campingplassen jeg havner på....
Så tenker 250kw holder lenge sammen med 600wltp. 
Hadde vel et langt ladestopp og ett kort sist jeg var idanmark med 400wltp.
(Rogaland-hvidesande)

Kommer en seg fra Haugesund til strømstad på 600wltp sommertid?
Ja, forutsatt at de tillater saktelading på campingplassen!

Men det understreker poenget mitt, at betydningen av ladefart er avhengig av brukerens behov. Samme med rekkevidde, forsåvidt! :)

Ser ut som du kan lade både sakte og fort i Strømstad. De har selvsagt egen Tesla Supercharger der også, i tillegg til masse sakteladere.
Tenker jeg ville tatt turen rundt, og unngått ferge for egen del. Og så heller stoppet og ladet på norsk SuC eller Ionity med passport-avtale.

Synes det var griskt å ta 15 kr/t i i parkeringsavgift i tillegg til ladeprisen. Og sakteladeprisen burde være billigere, for det koster de ikke i nærheten så mye i utstyr og adm som med raskere ladere.

Men vi er sikkert forskjellige der... 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

SitatTenker jeg ville tatt turen rundt, og unngått ferge for egen del. Og så heller stoppet og ladet på norsk SuC eller Ionity med passport-avtale.

Sjøsyk 🤮? Fokserød i Sandefjord har de fleste ladetilbydere. Også SuC.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 09. oktober 2025, klokken 16:42
SitatTenker jeg ville tatt turen rundt, og unngått ferge for egen del. Og så heller stoppet og ladet på norsk SuC eller Ionity med passport-avtale.

Sjøsyk 🤮? Fokserød i Sandefjord har de fleste ladetilbydere. Også SuC.
Nei, ikke sjøsyk. Elsker egentlig havet. Men det er jo fort endel raskere å kjøre rundt enn å ta ferga.

Vil heller nyte havet i en raskere dog mindre båt, der man virkelig kan få kjenne bølgene som slår mot båten. Men klart, artig og når en så stor båt driver og gynger frem og tilbake.

Fikk noen bilder og hint om mindre båt som går mellom Sandefjord eller var det Tønsberg og Fredrikstad. Så liten at man kan glemme tanken på å få med noen bil. Men interessant for turen sin del. Får vurdere det nærmere når det blir vår og sommer igjen, og kombinere det med å besøke søstera mi som har bosatt seg i området...!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

SitatMen det er jo fort endel raskere å kjøre rundt enn å ta ferga.

Nei

SitatMen klart, artig og når en så stor båt driver og gynger frem og tilbake.

Nei (Color Hybrid har effektive stabilisatorer. Merker knapt 2-3 meters bølgehøyde, og det er sjelden på denne strekningen.

SitatFikk noen bilder og hint om mindre båt som går mellom Sandefjord eller var det Tønsberg og Fredrikstad.

Det var på 60-tallet...

Fergen Sandefjord-Strømstad har også super Taxfree!

ps. Og ja. Jeg bor i Sandefjord...

https://www.colorline.no/om-oss/om-color-line/hybrid-skip


daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. oktober 2025, klokken 14:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:38Mercedes Benz CLA lader f.eks. enormt raskt:
(PS: Y-aksen starter ikke på 0, og ladingen viser ikke lading fra lav batteriprosent, og bare utført av en tilfeldig biltester)
Må si at ladekurven (som på Model Y) ikke er særlig gunstig.
Mente du CLA, som lader med ca 120 kW på 80%, at det ikke er gunstig?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 09. oktober 2025, klokken 17:14
SitatMen det er jo fort endel raskere å kjøre rundt enn å ta ferga.

Nei
Jamfør kartet ditt lengre opp, tar det 7 timer og 50 minutter å kjøre fra Haugesund via Drammen over Drøbak og til Strømstad.

Haugesund til Sandefjord er  så godt 6 timer, og da fergetur på 2t 30min. Så totalt blir jo det 10t 20 min.

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 09. oktober 2025, klokken 17:14
SitatMen klart, artig og når en så stor båt driver og gynger frem og tilbake.

Nei (Color Hybrid har effektive stabilisatorer. Merker knapt 2-3 meters bølgehøyde, og det er sjelden på denne strekningen.
Du snakker om en bestemt båt. Jeg snakker mer generelt. Men sist jeg tok ferge mellom Sandefjord og Strømstad, riktignok noen år siden, ble eks-kona sjøsyk, mens jeg koste meg med svaiingen pga bølgene.

Men og danskebåten har jeg reist flere ganger med, også i vind og med bølger som har fått den til å svaie relativt kraftig.

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 09. oktober 2025, klokken 17:14
SitatFikk noen bilder og hint om mindre båt som går mellom Sandefjord eller var det Tønsberg og Fredrikstad.

Det var på 60-tallet...

Fergen Sandefjord-Strømstad har også super Taxfree!

ps. Og ja. Jeg bor i Sandefjord...
Likevel finner jeg på nett at man kan ta "Flybåten" fra Husvik (kan ta båt fra Tønsberg til Husvik, Nøtterøy rundt på 2-4 timer) til Engelsviken (4-5 timers tur), selv om selve fjordkryssingen bare tar ca 25 min.

Kanskje en fordel å ikke være så forbanna påståelig..! ;)

"[color=rgba(0, 0, 0, 0.75)]Tur 7. Engelsviken og Elingaard Herregård (17 nautiske mil og 4-5 timer)[/color]
Engelsviken er en perle, viden kjent for sin fiskesuppe og Evert Taube sommershow. Fjord-
kryssingen fra Husvik til Engelsviken i Østfold tar kun 25 minutter. Turen kan utvides med skjærgårdscruise via Bolærne. Fra Engelsviken kjører vi Flybåtens turbuss gjennom vakkert bondelandskap til mektige Elingaard Herregård, en gang Rikskanssler Jens Bjelkes hjem (ca 10 min tur).
Rundt Elingaard er det vollgrav, bastioner og en stor flott hage. Vi får høre Elingaards interessante historie og se den flotte kjelleren med buehvelvninger. Etter en times omvisning og litt tid på egenhånd, returnerer vi til Engelsviken. Engelsviken Brygge Restaurant serverer alt av sjømat, men også annen mat, se www.engelsvikenbrygge.no.
Velkommen ombord!"

https://flybaten.no/chartercruise/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Vært å prøvekjørt idag. Hvilken farge er best med tanke på renhold/skitten bil? Hvit?

RJK

Sitat fra: Svk på fredag 10. oktober 2025, klokken 21:23Vært å prøvekjørt idag. Hvilken farge er best med tanke på renhold/skitten bil? Hvit?
Hvit bil er den som det er definitivt lettest å se at er skitten, så mange føler det er et herk å holden den ren. Sort er også en farge som man lett ser når er møkkete, men i mindre grad enn hvit bil.

Grå er den fargen som lettest skjuler hvor skitten bilen er, da tørr møkk på bilen gjerne er grå, naturlig nok siden mye av det er asfaltstøv og dekkstøv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Har sort nå.blir skitten med en gang. Hadde hvit pearl for noen år siden.følte den var ok med tanke på skitt.
Alle sier sølv er beste fargen. Men de 2 gråfargene til Y havner vel litt under «sort» da de er relativt mørke?

hELgenen

Hvit er den vanligste fargen på Tesla. Hvit er en farge der alt synes..fra skitt til flyverust.
Så hvorfor kjøpe den fargen om du da ikke har en spesiell preferanse for den fargen?

Kjøper selv aldri hvit bil.

RJK

Sitat fra: Svk på fredag 10. oktober 2025, klokken 22:24Har sort nå.blir skitten med en gang. Hadde hvit pearl for noen år siden.følte den var ok med tanke på skitt.
Alle sier sølv er beste fargen. Men de 2 gråfargene til Y havner vel litt under «sort» da de er relativt mørke?
stor forskjell på "blank sort", og grå, selv om det er ganske mørk gråfarge...

Bare prøv å gå opp til noen biler av de ymse fargene, fukt fingeren og dra fingeren litt over i ca samme høyde så det blir likest mulig.

Da kan du sammenligne synlig skitt mot hva du sitter igjen med av skitt på fingeren. Tipper du vil finne flere gråfarga biler som ser OK ut, men hvor du fort blir veldig mye skitten på fingeren enn du ville trodd ut fra en rask titt, så lenge den ikke ser nyvaska ut!

Jeg vil tro mørk grå er godt bedre enn "sølv/aluminium", men godt mulig det ikke er så stor forskjell
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 09. oktober 2025, klokken 18:15
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. oktober 2025, klokken 14:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:38Mercedes Benz CLA lader f.eks. enormt raskt:
(PS: Y-aksen starter ikke på 0, og ladingen viser ikke lading fra lav batteriprosent, og bare utført av en tilfeldig biltester)
Må si at ladekurven (som på Model Y) ikke er særlig gunstig.
Mente du CLA, som lader med ca 120 kW på 80%, at det ikke er gunstig?
Den stuper bratt ja. Selvfølgelig mye bedre enn Y, men fremdeles så avtar effekten veldig fort. Se f.eks på Taycan som lader med 300kW opp til 60% og 200 opp til 75%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Svk på fredag 10. oktober 2025, klokken 22:24Har sort nå.blir skitten med en gang. Hadde hvit pearl for noen år siden.følte den var ok med tanke på skitt.
Alle sier sølv er beste fargen. Men de 2 gråfargene til Y havner vel litt under «sort» da de er relativt mørke?
Quicksilver er ikke så mørk. Ellers mener jeg sort er verre enn hvit, siden alle swirls og riper vises veldig godt i tillegg til møkk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. oktober 2025, klokken 07:40
Sitat fra: daktari på torsdag 09. oktober 2025, klokken 18:15
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. oktober 2025, klokken 14:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:38Mercedes Benz CLA lader f.eks. enormt raskt:
(PS: Y-aksen starter ikke på 0, og ladingen viser ikke lading fra lav batteriprosent, og bare utført av en tilfeldig biltester)
Må si at ladekurven (som på Model Y) ikke er særlig gunstig.
Mente du CLA, som lader med ca 120 kW på 80%, at det ikke er gunstig?
Den stuper bratt ja. Selvfølgelig mye bedre enn Y, men fremdeles så avtar effekten veldig fort. Se f.eks på Taycan som lader med 300kW opp til 60% og 200 opp til 75%.

Jeg må si at jeg synes ladingen på Mercedes'n er ganske fantastisk. Særlig siden:
- Snittladefart på testen var over 180 kW
- 121 kW ved 75% batteri-fullhet
- 40 mils ekstra rekkevidde på 20 min.
- Bilen har kun forbruk på 1,2 kWh per mil ihht WLTP, og brukte litt over 1,4 på testen med 8-10 grader.
- bilen koster bare 600.000 for 710 km wltp og 4wd og 85 kWh batteri, så synes det er litt urettferdig å sammenligne med Porsche.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 11. oktober 2025, klokken 08:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. oktober 2025, klokken 07:40
Sitat fra: daktari på torsdag 09. oktober 2025, klokken 18:15
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. oktober 2025, klokken 14:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:38Mercedes Benz CLA lader f.eks. enormt raskt:
(PS: Y-aksen starter ikke på 0, og ladingen viser ikke lading fra lav batteriprosent, og bare utført av en tilfeldig biltester)
Må si at ladekurven (som på Model Y) ikke er særlig gunstig.
Mente du CLA, som lader med ca 120 kW på 80%, at det ikke er gunstig?
Den stuper bratt ja. Selvfølgelig mye bedre enn Y, men fremdeles så avtar effekten veldig fort. Se f.eks på Taycan som lader med 300kW opp til 60% og 200 opp til 75%.

Jeg må si at jeg synes ladingen på Mercedes'n er ganske fantastisk. Særlig siden:
- Snittladefart på testen var over 180 kW
- 121 kW ved 75% batteri-fullhet
- 40 mils ekstra rekkevidde på 20 min.
- Bilen har kun forbruk på 1,2 kWh per mil ihht WLTP, og brukte litt over 1,4 på testen med 8-10 grader.
- bilen koster bare 600.000 for 710 km wltp og 4wd og 85 kWh batteri, så synes det er litt urettferdig å sammenligne med Porsche.
Sammenlign med Zeekr 7x da, som ikke er noe dyrere.

https://evkx.net/models/zeekr/7x/7x_long_range_awd/chargingcurve/

Hele poenget er å slippe å skulle kjøre ned til 10% for å lade fort. Selvfølgelig er det veldig mye bedre enn Y, men den ladekurven har vært lik siden Model 3 kom i 2018. Faktisk dårligere.

Målet må jo være å slippe å planlegge med å lade på 10%.

Stor forbedring, men ikke i toppen. Der er kineserne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA