Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, tor 18. sep 2025, kl. 09:57

« forrige - neste »

Breezec

Sitat fra: Contango på søn 11. jan 2026, kl. 15:59Ja, det kan godt være det er for optimistisk å tro at bilen blir oppgradert ila inneværende kvartal. De skal over på 4680 batterier i Berlin, men egenproduksjonen starter vel ikke før i 2027. Synes nok det allikevel er rart om de beholder dagens batteriteknologi et helt år til. Det er den for dårlig til.
Alle long range/P 3/Y gikk over til nytt batteri i Q4, så helt usannsynlig at det byttes igjen med det første.
2026 Model 3 Performance

Contango

Det hadde jeg glemt. Kanskje fordi 5M er så forglemmelig. Den ladekurven var avlegs da batteriet kom, og den er det enda mer nå dersom ikke Tesla kommer med en SW oppgradering. Hvis ikke noe skjer, lurer jeg på hvor lenge kampanjene kommer til å vare.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Tesla har nådd peak med sin 350/400V arkitektur, og en global øadeinfrastruktir som er låst til det nivået blir dyrt å oppgradere.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

eisa01

Sitat fra: Breezec på søn 11. jan 2026, kl. 12:48
Sitat fra: Contango på søn 11. jan 2026, kl. 09:37God oversikt. Stusser på mars leveranse (hvor ser man det, forresten?). Hvorfor det, når Tesla må ha voldsom overkapasitet i Berlin?
Berlin leverer til andre områder i starten av kvartalet, mye går til Canada. Så får markeder med kortere leveringstid bilene levert utover kvartalet. Dette for at produksjon og salg skal være i samme kvartal.

De må jo og ha tatt ned antall skift, gir ingen mening å ha folk på 24/7 og tvinne tommeltotter. Så kan fortsatt ha "normal" ventetid selv om produksjonen er på halv kapasitet

Handyman

Er det noen som sitter på info om at produksjonen i Berlin er redusert. Eller er det spekulasjoner?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tir 13. jan 2026, kl. 19:23Er det noen som sitter på info om at produksjonen i Berlin er redusert. Eller er det spekulasjoner?

Ser det nevnes at "production lines are running at full speed" i Berlin. Mulig de refererer til at den nye Long Range Premium Bakhjulstrukket bil nå er kommet i produksjon. Har vel sikkert vært en eller annen stopp for å gjøre klar til det skulle en tro: https://fakti.bg/en/avto/1027134-tesla-launches-long-range-budget-version-of-model-y-for-europe

Ser jo at i USA så har de begynt med 7 seter av vanlig Model Y igjen, samt gjort et par små endringer med mørkt vegg-interiør, og svart diffuser. Kanskje de skal begynne med det i Berlin og?
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Om Berlin har vært nede, er det sikkert pga tilpasning for nye batterier (Som i YL).
Er jo ikke hensiktsmessig å ha en spesial-batteripakke for YL, som ikke passer noen andre akselavstander (sies YL batteriet er fysisk større)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

terje3105

Jeg fulgte med på skipstrafikken før jul og lurer på om de også hadde en runde med produksjon til Storbritannia/Irland?
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Contango

Noen logisk årsak til at lagerbilene hos Tesla har en vesentlig høyere pris i oversikten men samme pris som en bestillingsbil når man går inn i hver enkelt?

Jeg tittet av nysgjerrighet forøvrig på Finn i November for å se hvor stort ras av bruktbiler det ville bli etter nyttår når alle som hadde bestilt ny bil skulle selge sin gamle. Jeg var jo helt sikker på at det ville flomme over av biler ift det som var tidlig i November. Men der tok jeg feil, gitt. Bare et par tusen flere biler totalt etter jul (3-4%), ca tre tusen flere elbiler (ca 16%), og faktisk færre Teslaer. Så endel byttet tilsynelatende sine eldre elbiler i nye Teslaer mens mange må ha beholdt den gamle de hadde. Kanskje de venter på at prisene skal stige frem mot sommeren eller evt bare har sin gamle Leaf som ekstrabil?
En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan selgere av brukte Teslaer på Finn kan be om mer penger enn nybil. Er det så mange dumme kjøpere?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på tir 03. feb 2026, kl. 21:30Noen logisk årsak til at lagerbilene hos Tesla har en vesentlig høyere pris i oversikten men samme pris som en bestillingsbil når man går inn i hver enkelt?

Jeg tittet av nysgjerrighet forøvrig på Finn i November for å se hvor stort ras av bruktbiler det ville bli etter nyttår når alle som hadde bestilt ny bil skulle selge sin gamle. Jeg var jo helt sikker på at det ville flomme over av biler ift det som var tidlig i November. Men der tok jeg feil, gitt. Bare et par tusen flere biler totalt etter jul (3-4%), ca tre tusen flere elbiler (ca 16%), og faktisk færre Teslaer. Så endel byttet tilsynelatende sine eldre elbiler i nye Teslaer mens mange må ha beholdt den gamle de hadde. Kanskje de venter på at prisene skal stige frem mot sommeren eller evt bare har sin gamle Leaf som ekstrabil?
En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan selgere av brukte Teslaer på Finn kan be om mer penger enn nybil. Er det så mange dumme kjøpere?

Tror en del er så dumme. De tenker ikke. De undersøker ikke. De regner ikke på det.
Tror for øvrig at mange selger bilene sine ganske raskt etter at de har bestemt seg for å kjøpe ny bil, for ikke å sitte igjen med en for mange. Da kan de og kansellere nybil-kjøpet om de ikke får det de vil for bruktbilen, om de bestemmer seg for å beholde den gamle.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA