Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

RJK

Det er selvsagt også verdt å ta med i betraktningene, så man kan få god i "spread shieeeeet'et" til TeslaBjørn fra hans 1000km-challenge.

Lengste jeg har kjørt, har krevd 2 ladinger under turen, og 1 slik at den er klar til førte etappe dagen etter. På min bil er det rundt 900 km på en dag.

Så lang rekkevidde som de lengstrekkende har nå, så rekker det gjerne med en lading + top-up før parkering, og den ene stoppen gjøres nesten garantert med et måltid samtidig. Så da er det kanskje bare like greit at det tar 30 min.

Men kjører man steder med høyere fart enn i Norge, går forbruket fort opp, og da kan det hende det vil være mer merkbart med raskere ladestopp underveis.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

LR har jo 600km.da kan jeg stortsett kjøre dit jeg vil uten stopp. Og heller saktelade om natta på campingplassen jeg havner på....
Så tenker 250kw holder lenge sammen med 600wltp. 
Hadde vel et langt ladestopp og ett kort sist jeg var idanmark med 400wltp.
(Rogaland-hvidesande)

Kommer en seg fra Haugesund til strømstad på 600wltp sommertid?

RJK

Sitat fra: Svk på I går kl. 14:02LR har jo 600km.da kan jeg stortsett kjøre dit jeg vil uten stopp. Og heller saktelade om natta på campingplassen jeg havner på....
(Rogaland-hvidesande)

Ja, forutsatt at de tillater saktelading på campingplassen!

Men det understreker poenget mitt, at betydningen av ladefart er avhengig av brukerens behov. Samme med rekkevidde, forsåvidt! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Vært 3 steder 2 siste åra i danmark. Saktelader alle 3 steder. Er i Sverige nå,ladere på campingplassen her også

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 12:38Mercedes Benz CLA lader f.eks. enormt raskt:
(PS: Y-aksen starter ikke på 0, og ladingen viser ikke lading fra lav batteriprosent, og bare utført av en tilfeldig biltester)
Må si at ladekurven (som på Model Y) ikke er særlig gunstig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på I går kl. 14:02LR har jo 600km.da kan jeg stortsett kjøre dit jeg vil uten stopp. Og heller saktelade om natta på campingplassen jeg havner på....
(Rogaland-hvidesande)

Ikke for å pirke, men 600 km WLTP er med 20" felger, som ikke er standard på bilen. Velger du standard hjul (19") som de fleste gjør med god grunn så er det 629 km, så enda bedre  :)

Personlig ville jeg ikke kjørt Haugesund - Strømstad i ett strekk. Er helt greie seter, men SÅ gode er de ikke  ;) . Tror kanskje du bør strekke på beina / lade 10-15 minutter på denne 8-timers-turen  :)

Tesla Model Y                         2021-

Svk

Har jo pauser. Men hater ladepauser.
Denne gangen ble det diesel bil(leiebil) Ariyaen er på verksted etter sykkelskade.
Fint å slippe lading.
Hvilken type er nye batterier i LR?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på I går kl. 14:13
(Rogaland-hvidesande)

Ja, forutsatt at de tillater saktelading på campingplassen!

Men det understreker poenget mitt, at betydningen av ladefart er avhengig av brukerens behov. Samme med rekkevidde, forsåvidt! :)

Ser ut som du kan lade både sakte og fort i Strømstad. De har selvsagt egen Tesla Supercharger der også, i tillegg til masse sakteladere.

What-a-watt

Siste delen av turen Haugesund-Strømstad foregår vel med ferje Sandefjord-Strømstad som tar 2:30 t.  ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på I går kl. 15:06Har jo pauser. Men hater ladepauser.
Denne gangen ble det diesel bil(leiebil) Ariyaen er på verksted etter sykkelskade.
Fint å slippe lading.
Hvilken type er nye batterier i LR?

Vet ikke helt hva type batteriene er, utenom at de er pakket tettere / er flere enn før oppgraderingen.
Sånn utenom det så er det ganske digg å slippe å dille med app eller kort når en lader Tesla på Supercharger. Bare dytter inn støpselet, og virker hver gang.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 15:14Siste delen av turen Haugesund-Strømstad foregår vel med ferje Sandefjord-Strømstad som tar 2:30 t.  ;)

Og da med 2 øl, sånn at fruen kjører siste biten?  :)

What-a-watt

Nemlig. Ta 1700-fergen, så er øl og vin gratis i restauranten.

Svk

Tok ferja i 2022. men nå ble det bil hele veien.
Gratis øl er jo fint. Men fruen har ikke lappen.
Slippe apper er fantastisk. Knotet en del med apper sommeren 23 i danmark/tyskland. 2 ganger måtte jeg gi opp.

Svk

Kan jeg ikke legge inn lånesøknad før jeg bestiller?

Klykken

Det skjer under bestillingen. Du velger finansiering da. Alt skjer via appen om jeg husker riktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA