Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lørdag 26. juli 2025, klokken 11:23

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. august 2025, klokken 12:46
Sitat fra: CorsoDante på fredag 01. august 2025, klokken 08:57Mange, især Tesla-eiere (naturligvis), foretrekker varianten hvor bilen først og fremst kjører selv, og du assisterer, uten å koble ut for den minste ting. Mye av årsaken til at vi har Tesla. Nedsiden er litt mer drama når systemet først gir seg, og bittelitt (dels forutsigbar) fantombrems (lenge siden sist btw., men har kjørt mindre i sommer).

Men det er dette jeg ikke forstår, etter xx antall tusen kilometer med Audi, VW, Skoda og BMW sine tilsvar på "autopilot". Hva er det som "kobler ut for den minste ting"? Hva er disse "minste ting" som de kobler ut for? Det systemet som kobler ut aller mest er nettopp Tesla sitt system. Samt alle fartsjusteringene. Hva med 80-strekninger hvor jeg ikke kan bruke autopilot fordi Teslaen tror det er 60, til tross for at nærmeste 60-skilt er milevis unna? Eller plutselige dropp til 70 fordi den innbiller seg at den har havnet i ei ny 70-sone, og ikke vil fortsette i 77 slik vi har kjørt siste 8 km i nøyaktig samme 70-sone? Eller manglende resume-funksjon, som gjør at scrolleknappen må brukes febrilsk i tide og utide for å justere?

Jeg er temmelig sikker på at tonen blant mange Tesla-eiere hadde vært på et halleluja-nivå om autopilot hadde vært av typen Travel Assist på VW.

Hvordan håndterer du ustabilitetene til Tesla Autopilot? Sitter du der og slapper av, med to slappe fingre på rattet og føttene rett på matta? I så fall må det være noe alvorlige softwareforskjeller på din bil og min.

Kjører på HW4, 26.4, men har ikke vært mye drama på lenge, typ vinter.

Igjen; du er ute etter å flagge en one-size fits all, og da er du på barnehagen.

Jeg hviler en hånd på rattet, HW4 har ikke krav til nag (når det er lyst). Kjøring 2.0, helt genialt (for mitt bruk).

Lukter sur-kjerringa mot strømmen; omtrent ingen påstår (med unntak av deg) at andre støttesystemer (VAG/BMW/Toyota) er like aktive som AP utenfor motorveiene, men er assistansesystemer hvor sjåføren først og fremst kjører bilen. Er du uenig her også?

4 (ikke gjensidig ekskluderende) muligheter mht. forskjellene (begge er vel HW4?);

1) Gaslighting
2) Det er noe galt med bilen din (lite sanns.)
3) Vi kjører på ulike veier.
4) Ulik HW/Sw.

Spesielt å melde at alle Tesla-eiere vil foretrekke T.A. når en kar (som på ingen måte må sies å være en fanboi) her nettopp har prøvd begge og avdekket store svakheter med T.A., herunder at det melder seg av på landeveier. Men frister å forsøke, svigermor har en ID4 GTX med T.A. Er det OTA på disse, slik at jeg får prøvd siste versjon?
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: Handyman på fredag 01. august 2025, klokken 12:21Ja, "hands off" er et misvisende begrep for L2. Trodde derimot at noen andre systemer tillater å ta hendene av rattet kortvarig, i allefall i noen deler av verden.
I USA og Kina bl.a.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. august 2025, klokken 13:36
Sitat fra: What-a-watt på fredag 01. august 2025, klokken 13:30Jeg har allerede fulgt ditt råd, og som jeg synes er er godt. Kjørte VW id.7 Tourer som jeg synes virket som et godt valg. Inntil jeg testet TA. For ikke å kaste mere brennbart på bålet, avstår jeg for å bruke de adjektiver jeg synes ville være passende...

Da skal jeg få booket en prøvekjøring av ID.7 i neste uke, så får jeg sjekket opp mot Y'en om den virkelig er så ille.

Gjør det, og hvis du er i Oslo-området, så kjør ut til veibyggingen på Lysaker-Høvik. Flott sted å sammenlikne.

Øyvind.h

Hvorfor ikke ta E6 nordover? Kjør eksempelvis Oslo-Moelv. Da slipper du midlertidig omlagt vei under bygging, med mindre hovedpoenget er å kjøre bilen på den sikksakk omlagte delen av E18 for å finne et sted autopilot kjører bedre?

Med en kort prøvekjøring havner en fort bare i «uvant» og en kommer seg ikke ut av bobla. Husk å deaktivere tilpasning til fartsgrense, for det fungerer ikke feilfritt i noen bil dessverre selv om enkelte merker er vesentlig bedre enn andre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på fredag 01. august 2025, klokken 12:29
Sitat fra: Handyman på fredag 01. august 2025, klokken 12:21Ja, "hands off" er et misvisende begrep for L2. Trodde derimot at noen andre systemer tillater å ta hendene av rattet kortvarig, i allefall i noen deler av verden.
Tesla "tillater" det i ca. 15-20 sekunder.
Det er vel et myndighetskrav? Tesla (firmaet) sier vel at man skal holde i rattet når AP er aktivert. Tror ikke de nevner at man kortvarig ikke trenger å holde i rattet. Eller tar jeg feil?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. august 2025, klokken 13:39
I USA og Kina bl.a.
I USA var det vel slik frem til for en stund siden. Nå tror jeg at Tesla krever at man holder i rattet til en hver tid i også i USA. Men jeg har ikke sjekket "advarslene/vilkårene" som gjelder i USA.

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på fredag 01. august 2025, klokken 15:18
Sitat fra: What-a-watt på fredag 01. august 2025, klokken 12:29
Tesla "tillater" det i ca. 15-20 sekunder.
Det er vel et myndighetskrav? Tesla (firmaet) sier vel at man skal holde i rattet når AP er aktivert. Tror ikke de nevner at man kortvarig ikke trenger å holde i rattet. Eller tar jeg feil?
Derfor står "Tillater" i anførselstegn  :D

CorsoDante

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. august 2025, klokken 13:05
Sitat fra: CorsoDante på fredag 01. august 2025, klokken 08:57Folk har, selvsagt, ulike preferanser. Og da blir det infantilt å flagge at et system er bedre enn et annet, rent generelt. Det er renskåret barnehagenivå. Hva som er bedre for deg, og majoriteten, er noe ganske annet. 

Mange, især Tesla-eiere (naturligvis), foretrekker varianten hvor bilen først og fremst kjører selv, og du assisterer, uten å koble ut for den minste ting. Mye av årsaken til at vi har Tesla. Nedsiden er litt mer drama når systemet først gir seg, og bittelitt (dels forutsigbar) fantombrems (lenge siden sist btw., men har kjørt mindre i sommer).

Vel, i denne tråden kaller du jo i praksis Travel assist for "ræl". Tenker du det legger til rette for en voksen diskusjon?

Skal gi deg en liten Touché. Jeg kalte Toyotas system for ræl (FOR MEG), men ser at jeg trakk inn TA i samme setning. Hvilket bringer meg til;

Disclaimer; Aldri kjørt TA, men ønsker å prøve. Kan derfor ikke uttale meg om systemet. Like lite som om du kan uttale deg skråsikkert om 26.4 på HW4.

Har slitt med Toyotas variant en uke, og det var ... ræl. Men mer behagelig for passasjerene!

At du foretrekker VW har jeg ingen problemer med å forstå. Tenker mange også foretrekker Toyotas variant fremfor AP.

At noen tror at et system er über alles, für alles, er for meg en liten gåte. Det er under barnehagenivå.

God helg!
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på fredag 01. august 2025, klokken 15:20
Sitat fra: turfsurf på fredag 01. august 2025, klokken 13:39
I USA og Kina bl.a.
I USA var det vel slik frem til for en stund siden. Nå tror jeg at Tesla krever at man holder i rattet til en hver tid i også i USA. Men jeg har ikke sjekket "advarslene/vilkårene" som gjelder i USA.

Er vi på AP eller FSD(S) nå..?
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Sitat fra: What-a-watt på fredag 01. august 2025, klokken 11:58
Sitat fra: Handyman på fredag 01. august 2025, klokken 11:05
Sitat fra: daktari på torsdag 31. juli 2025, klokken 13:43AP er designet for å være "hands off".
Tesla krever dog at man har hendene på rattet til en hver tid.

Det kravet har alle biler med L2.
Feil.

Det som kreves er system som gjør at bilen vet at sjåføren følger med. Derfor kan Ford tilby BlueCruise som er level 2 hands off, men basert på øyesensor. Derfor tilbyr BMW  håndfri kjøring på motorvei i Tyskland og USA, også basert på øye-gjenkjenning.

Så har dere sikkert glemt at da AP kom i 2014, så var det ingen overvåking av sjåfør. Folk filmet at de satt i baksetet. Etter at han influenceren kappet toppen av bilen i en trailerkrasj kom "nag", og Tesla presset dette på plass ved å bruke ratt-mototen. (Smart, men ikke så bra som touch- eller ansiktsensor.) Derfor hevder jeg at AP sin interaksjon med fører er designet for hands off.

Myndighetene forstod fort at førerovervåking måtte være et krav, folk gjør mye dumt, spesielt når hypen er stor og troen fast, og Tesla måtte stramme inn på overvåkingen.

De andre favrikantene hadde knapt noe slikt i 2014/15, og  designet sine systemer for en annen type interaksjon med fører.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elbil kjøp 2025

Sitat fra: CorsoDante på fredag 01. august 2025, klokken 08:57
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på torsdag 31. juli 2025, klokken 20:30
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 20:12Men her får du faktisk førstehånds tester og erfaringer ....

Ja, det er absolutt interessant å få det, men det blir jo samtidig et meget begrenset utvalg her og de aller fleste er anonyme/noe dom kan være noe uheldig. Men det er definitivt interessant og jeg opplever det meste troverdig og nyansert -selv om de fleste av oss preges en del av hva vi er mest vant med og liker best.

Man finner et langt bredere og større utvalg av kilder i Facebook grupper der folk har åpen identitet og historikk. Der finner du også mange entusiaster som ellers liker bilen meget godt.

Testerne i elbilforeningen er kanskje den mest interessante kilden , de er selv eiere og entusiaster som ellers roser bilen med unntak av kjøreassistent. Tesla bjørn har også en del episoder i videoene sine som viser feil man ikke finner i vw sitt system.

Har som sagt i tillegg flere i nær krets med Tesla som også er fornøyde med unntak av kjøreassistent- har vært passasjer på langturer flere ganger og opplevd dette i praksis. Jeg kjenner ingen som påstår at Tesla er best på dette, selv om de ellers mener Tesla er best på det meste.

Dette legger du mye tid i, Salvigsen. Forståelig, dersom du kjøper (og selger) en bil i året (håper du importerer..). 

Folk har, selvsagt, ulike preferanser. Og da blir det infantilt å flagge at et system er bedre enn et annet, rent generelt. Det er renskåret barnehagenivå. Hva som er bedre for deg, og majoriteten, er noe ganske annet. 

Mange, især Tesla-eiere (naturligvis), foretrekker varianten hvor bilen først og fremst kjører selv, og du assisterer, uten å koble ut for den minste ting. Mye av årsaken til at vi har Tesla. Nedsiden er litt mer drama når systemet først gir seg, og bittelitt (dels forutsigbar) fantombrems (lenge siden sist btw., men har kjørt mindre i sommer).

Andre (sikkert majoriteten av de som kjører VAG og Toyota) foretrekker et system som hopper inn og ut sømløst, og som assisterer sjåføren. Med langt mindre drama, og langt mer behagelig for passasjerene. Dette passer særlig for de som ønsker mer konvensjonelle biler. Her finner vi nok mange relativt ferske Tesla-sjåfører, som synes det blir for mye drama ved utkobling. Kona mi er her, bruker aldri AP. Ellers et fantastisk menneske.

Og vet du hva; Jeg kommer alltid til å foretrekke, og velge, varianten som i størst mulig grad kjører selv, som har lav terskel for å kobles inn - og høy terskel for å kobles ut (med en liten alarm, av åpenbare årsaker). Allerede på L2-nivå. Denne varianten er perfekt for ruta til jobb, som i utstrakt grad er dimensjonerende for hva jeg foretrekker. Det føles som kjøring 2.0, ikke minst der den stopper for rødlys (og kjører ufortrødent videre på grønne lys, når det er en bil foran). Pr. nå er eneste kandidat Tesla (og et par kinesere?), men jeg håper inderlig at europeerne kommer etter, særlig Stellantis. Samtidig har jeg dyp forståelse for at andre foretrekker noe som er mer, skal vi si, dramafritt.

Ja ja, her angriper du person. Det kan jeg godt leve med, men slike hersketeknikker kan i verste fall skremme andre fra å delta i diskusjonen. Man bør heller holde seg til saken. Jeg velger å hoppe over slike angrep fra anonyme personer som gjemmer seg bak et tastatur.

Det er mye bra med forum som dette, men anonymitet kan misbrukes slik jeg mener man gjør her. Heldigvis svært få som tyr til slikt, det store flertallet holder seg til sak.

Ja, jeg bruker mye tid på å lese tester og erfaringer i ulike forum.

Jeg har fremdeles til gode å se tester der Vw sitt system komme dårlig /dårligst ut, men kom gjerne med kilder som evt viser at jeg tar feil.

Her er en del kilder jeg viser at det jeg hevder har rot i virkeligheten:

Elbilforeningen som selv er ivrige Tesla entusiaster /eiere skriver følgende:

«Testbilen (Vw id 5) er utstyrt med Førerassistentpakke+ (Travel assist) til 30.500 kroner. Også her ligger VW langt fremme. Kjøreassistenten (Travel Assist) holder deg elegant midt i kjørefilen, tilpasser hastighet etter trafikk og fartsgrenser, bremser mykt for hindringer og setter i gang igjen uten rykk og napp.

Systemet gjør også beregning av regenerativ bremsing når du ikke har det i bruk. Da brukes kartsystemet og info om trafikk som grunnlagsdata, slik at du triller når det er mest hensiktsmessig, men bremser akkurat passe når du tar igjen trafikk, nærmer deg kryss, lavere fartsgrenser også videre.

Det hele fungerer forbilledlig og skal bare bli enda bedre når veiene fylles med flere biler med samme teknologi. VW bruker nemlig svermdata fra kjøretøyene til å optimalisere kjøreassistenten.
Tesla har i flere år kommunisert at bilene deres er så godt som selvkjørende allerede, men på dette området ligger VW foran per nå. Ingen antydning til fantombremsing eller andre ulumskheter der i gården.»

Tesla model y P vinner totalt sett en duell der begge biler har klare styrker og svakheter; «Så får vi heller leve med fantombremsinger og noe dårligere komfort.»

https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

I en test av nye Model y J skriver Elbilforeningen : «VW id 7 er et godt valg. Mer komfort og BEDRE ADAPTIV cruise er det man vil like aller best».

Svenske Teknikens varld er kjent for sine svært pirkete og omfattende tester, Tesla har flere ganger vunnet /gjort det meget bra i disse testene. I nummer 13/2025 tester de VW id 7 mot Tesla model 3 og Peugeot e 5008. Tm3 gjør det også her meget godt, men på sikkerhet vinner id.7 klart over de to andre bilene. (Elgtest, bremselengde og filholderassistanse):

Filholder assistanse :
«Hur bra styr systemet mellan linjerna?
Tm3: «Ganske så bra, men inte like mjukt som de andre två bilarne i testet» (Vw id7 og e5008)
Id7: «Bilen styr lungt och fint og den «ser» långt frem - Riktig bra!»

Id7 stopper i egen fil 48 sekunder etter at man slipper rattet, tm3 stopper etter 66 sekunder.
Tm3 (2 ulike biler) blir ikke godkjent på bremselengde.

Elbil 24 testet nylig nye tmy og skriver at de flere ganger opplevde fantombremsing når førerassistanse var aktivert , «særlig under broer hendte det titt og ofte at bilen bremset fullstendig unødvendig»

Jeg viser også til TeslaBjørn som har kjørt både vw og Tesla flere tusen km i Norge. Jeg har sett en god del fantombremsing når han kjører Tesla, men kan ikke huske å ha sett tilsvarende mengde feil eller dette overhodet når han kjører VW.

Finansavisen rapporterte også om fantombremsing ved møte med en litt større bil,  jeg har aldri hørt at Vw sitt system gjør slike feil...

Jeg har ingen problem med at Tesla selger i bøtter og spann her i Norge og stort sett høster meget god kritikk som stort sett er fortjent , men jeg mener fremdeles at svakheter i kjøreassistent er elefanten i rommet i en del store media og blant en del entusiaster. Man bør gi et helt og sant bilde av saken/bilen , enten det er snakk om Tesla eller vw.

At enkelte her hevder TA avbrytes hele tiden og er elendig finner jeg ingen støtte i gjennom eksterne , åpne kilder.

Jeg er selvsagt åpen for at Tesla sin(e) kjøreassistent(er) er bedre enn Vw sin(e) på noen områder, men feks fantombremsing er et fenomen som helt klart er et Tesla problem og ikke et Vw problem. Da har man en vesentlig feil/mangel mener jeg.

Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 01. august 2025, klokken 16:18Så har dere sikkert glemt at da AP kom i 2014, så var det ingen overvåking av sjåfør.
Siden du skriver "dere" så lurer jeg på om du mener meg? Jeg er veldig klar over hvordan det fungerte før, men også hvordan det fungerer nå. Jeg skal gi deg rett i at det nok ble designet som "hands off" i utgangspunktet, men at det nå er et "hands on"-system.
Til info så overvåkes nå øynene (ikke bare ansiktet som tidligere) og man skal ikke ta øynene bort fra veien i mer en noen få sekunder før det kommer varsel. Rattet skal man likevel holde i hele tiden.

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 01. august 2025, klokken 17:59
Sitat fra: daktari på fredag 01. august 2025, klokken 16:18Så har dere sikkert glemt at da AP kom i 2014, så var det ingen overvåking av sjåfør.
Siden du skriver "dere" så lurer jeg på om du mener meg? Jeg er veldig klar over hvordan det fungerte før, men også hvordan det fungerer nå. Jeg skal gi deg rett i at det nok ble designet som "hands off" i utgangspunktet, men at det nå er et "hands on"-system.
Til info så overvåkes nå øynene (ikke bare ansiktet som tidligere) og man skal ikke ta øynene bort fra veien i mer en noen få sekunder før det kommer varsel. Rattet skal man likevel holde i hele tiden.
Du har overhodet ikke forstått hva jeg mener med "hands off". Les tråden på nytt.

Kort oppsummert: enten kjører AP, eller så kjører sjåføren. Det er ikke mulig med en sømløs interaksjon mellom bil og sjåfør. Det er designet for at sjåføren skrur på AP, og så holder seg unna. Man kan ikke justere svingen uten å slå av, man kan ikke justere posisjon i feltet uten å slå av, man kan ikke skifte fil uten å slå av osv.

Hvis man bare har kjørt Tesla så tror man dette er normalt og best, men det finnes altså bedre design.

Hadde AP vært et ekte level 3-system så er det ikke et problem lenger.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elbil kjøp 2025

Her er en del eksterne svenske/norske kilder jeg mener kan værenes viktig supplement til erfaringene som deles her. Kom gjerne med andre kilder fra norden dersom dere har det:

Elbilforeningen som selv er ivrige Tesla entusiaster /eiere skriver følgende:

«Testbilen (Vw id 5) er utstyrt med Førerassistentpakke+ (Travel assist) til 30.500 kroner. Også her ligger VW langt fremme. Kjøreassistenten (Travel Assist) holder deg elegant midt i kjørefilen, tilpasser hastighet etter trafikk og fartsgrenser, bremser mykt for hindringer og setter i gang igjen uten rykk og napp.

Systemet gjør også beregning av regenerativ bremsing når du ikke har det i bruk. Da brukes kartsystemet og info om trafikk som grunnlagsdata, slik at du triller når det er mest hensiktsmessig, men bremser akkurat passe når du tar igjen trafikk, nærmer deg kryss, lavere fartsgrenser også videre.

Det hele fungerer forbilledlig og skal bare bli enda bedre når veiene fylles med flere biler med samme teknologi. VW bruker nemlig svermdata fra kjøretøyene til å optimalisere kjøreassistenten.
Tesla har i flere år kommunisert at bilene deres er så godt som selvkjørende allerede, men på dette området ligger VW foran per nå. Ingen antydning til fantombremsing eller andre ulumskheter der i gården.»

Tesla model y P vinner totalt sett en duell der begge biler har klare styrker og svakheter; «Så får vi heller leve med fantombremsinger og noe dårligere komfort.»

https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

I en test av nye Model y J skriver Elbilforeningen : «VW id 7 er et godt valg. Mer komfort og BEDRE ADAPTIV cruise er det man vil like aller best».

Svenske Teknikens varld er kjent for sine svært pirkete og omfattende tester, Tesla har flere ganger vunnet /gjort det meget bra i disse testene. I nummer 13/2025 tester de VW id 7 mot Tesla model 3 og Peugeot e 5008. Tm3 gjør det også her meget godt, men på sikkerhet vinner id.7 klart over de to andre bilene. (Elgtest, bremselengde og filholderassistanse):

Filholder assistanse :
«Hur bra styr systemet mellan linjerna?
Tm3: «Ganske så bra, men inte like mjukt som de andre två bilarne i testet» (Vw id7 og e5008)
Id7: «Bilen styr lungt och fint og den «ser» långt frem - Riktig bra!»

Id7 stopper i egen fil 48 sekunder etter at man slipper rattet, tm3 stopper etter 66 sekunder.
Tm3 (2 ulike biler) blir ikke godkjent på bremselengde.

Elbil 24 testet nylig nye tmy og skriver at de flere ganger opplevde fantombremsing når førerassistanse var aktivert , «særlig under broer hendte det titt og ofte at bilen bremset fullstendig unødvendig»

Jeg viser også til TeslaBjørn som har kjørt både vw og Tesla flere tusen km i Norge. Jeg har sett en god del fantombremsing når han kjører Tesla, men kan ikke huske å ha sett tilsvarende mengde feil eller dette overhodet når han kjører VW.

Finansavisen rapporterte også om fantombremsing ved møte med en litt større bil,  jeg har aldri hørt at Vw sitt system gjør slike feil...

Jeg har ingen problem med at Tesla selger i bøtter og spann her i Norge og stort sett høster meget god kritikk som stort sett er fortjent , men jeg mener fremdeles at svakheter i kjøreassistent er elefanten i rommet i en del store media og blant en del entusiaster. Man bør gi et helt og sant bilde av saken/bilen , enten det er snakk om Tesla eller vw.

At enkelte her hevder TA avbrytes hele tiden og er elendig finner jeg ingen støtte i gjennom eksterne , åpne kilder.

Jeg er selvsagt åpen for at Tesla sin(e) kjøreassistent(er) er bedre enn Vw sin(e) på noen områder, men feks fantombremsing er et fenomen som helt klart er et Tesla problem og ikke et Vw problem. Da har man en vesentlig feil/mangel mener jeg.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

What-a-watt

SitatJeg er selvsagt åpen for at Tesla sin(e) kjøreassistent(er) er bedre enn Vw sin(e) på noen områder, men feks fantombremsing er et fenomen som helt klart er et Tesla problem og ikke et Vw problem. Da har man en vesentlig feil/mangel mener jeg.

Man lærer seg fort de situasjonene og stedene fenomenet kan oppstå, og hvordan man i de aller fleste situasjoner også kan unngå det. Forøvrig er forekomstene av av fantombremsinger blitt betydelig redusert gjennom OTA-oppdateringer av Navdatabasen som skjer kontinuerlig. Ingen nye biler er feilfrie når det kommmer til sofware. Noe VAG til de grader fikk merke:

EP 25 - Volkswagen's €20 Billion Software Disaster: How Poor Engineering Crippled the German Giant!

https://brix.consulting/blog/ep25_volkswagensoftwaredisaster/

Beklager at jeg har tatt livet av elefanten din, men håper det skjedde på en ærefull og smertefri måte.

ps. Jeg er ikke Tesla-fan, og jeg har bøttevis av innvendinger og innlegg både om ledelse, produkt, og daglig drift. Noe jeg har gitt tydelig uttrykk for her på forumet. Selvom Teslas ADAS fremdeles har noen gjenstående viderverdigheter, så kan jeg leve med de når jeg er superfornøyd med oppførselen på de hundrevis av timer, og tusenvis av kilometer, jeg har brukt systemet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA