Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lør 26. jul 2025, kl. 11:23

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på fre 01. aug 2025, kl. 12:46
Sitat fra: CorsoDante på fre 01. aug 2025, kl. 08:57Mange, især Tesla-eiere (naturligvis), foretrekker varianten hvor bilen først og fremst kjører selv, og du assisterer, uten å koble ut for den minste ting. Mye av årsaken til at vi har Tesla. Nedsiden er litt mer drama når systemet først gir seg, og bittelitt (dels forutsigbar) fantombrems (lenge siden sist btw., men har kjørt mindre i sommer).

Men det er dette jeg ikke forstår, etter xx antall tusen kilometer med Audi, VW, Skoda og BMW sine tilsvar på "autopilot". Hva er det som "kobler ut for den minste ting"? Hva er disse "minste ting" som de kobler ut for? Det systemet som kobler ut aller mest er nettopp Tesla sitt system. Samt alle fartsjusteringene. Hva med 80-strekninger hvor jeg ikke kan bruke autopilot fordi Teslaen tror det er 60, til tross for at nærmeste 60-skilt er milevis unna? Eller plutselige dropp til 70 fordi den innbiller seg at den har havnet i ei ny 70-sone, og ikke vil fortsette i 77 slik vi har kjørt siste 8 km i nøyaktig samme 70-sone? Eller manglende resume-funksjon, som gjør at scrolleknappen må brukes febrilsk i tide og utide for å justere?

TA og andre systemer kobler ut ofte ved at de slutter å styre. Siden de kobler inn igjen automatisk merkes det ikke så mye siden man uansett må styre selv. Forventer man at bilen styrer hele tiden er det dog håpløst.

For de som kjører mye på motorvei som f.eks strekningen Sandefjord-Oslo som nevnt justerer jo ikke Tesla farten, så det merkes ikke så mye.

Så opplevelsen er veldig styrt av både hvor man ferdes og hva man ønsker av systemet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: daktari på fre 01. aug 2025, kl. 19:40
Sitat fra: Handyman på fre 01. aug 2025, kl. 17:59
Sitat fra: daktari på fre 01. aug 2025, kl. 16:18Så har dere sikkert glemt at da AP kom i 2014, så var det ingen overvåking av sjåfør.
Siden du skriver "dere" så lurer jeg på om du mener meg? Jeg er veldig klar over hvordan det fungerte før, men også hvordan det fungerer nå. Jeg skal gi deg rett i at det nok ble designet som "hands off" i utgangspunktet, men at det nå er et "hands on"-system.
Til info så overvåkes nå øynene (ikke bare ansiktet som tidligere) og man skal ikke ta øynene bort fra veien i mer en noen få sekunder før det kommer varsel. Rattet skal man likevel holde i hele tiden.
Du har overhodet ikke forstått hva jeg mener med "hands off". Les tråden på nytt.

Kort oppsummert: enten kjører AP, eller så kjører sjåføren. Det er ikke mulig med en sømløs interaksjon mellom bil og sjåfør. Det er designet for at sjåføren skrur på AP, og så holder seg unna. Man kan ikke justere svingen uten å slå av, man kan ikke justere posisjon i feltet uten å slå av, man kan ikke skifte fil uten å slå av osv.

Hvis man bare har kjørt Tesla så tror man dette er normalt og best, men det finnes altså bedre design.

Hadde AP vært et ekte level 3-system så er det ikke et problem lenger.
Slapp helt av. Jeg forstår godt hva du mener, og kjenner godt til alt du beskriver.
Jeg mener, som bla. UNECE og ETSC, at bruken av uttrykket "hands off" er misvisende og innebærer risiko. Systemene krever "hands on", selv om de betegnes "hands off". Så ja jeg skjønner hva du mener, jeg er dog usikker på om du er villig til å skjønne hva jeg mener.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Hva med andres løsninger? KIA/Hyundai? Mercedes?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på fre 01. aug 2025, kl. 21:45
SitatJeg er selvsagt åpen for at Tesla sin(e) kjøreassistent(er) er bedre enn Vw sin(e) på noen områder, men feks fantombremsing er et fenomen som helt klart er et Tesla problem og ikke et Vw problem. Da har man en vesentlig feil/mangel mener jeg.

Man lærer seg fort de situasjonene og stedene fenomenet kan oppstå, og hvordan man i de aller fleste situasjoner også kan unngå det. Forøvrig er forekomstene av av fantombremsinger blitt betydelig redusert gjennom OTA-oppdateringer av Navdatabasen som skjer kontinuerlig. Ingen nye biler er feilfrie når det kommmer til sofware. Noe VAG til de grader fikk merke:

EP 25 - Volkswagen's €20 Billion Software Disaster: How Poor Engineering Crippled the German Giant!

https://brix.consulting/blog/ep25_volkswagensoftwaredisaster/

Beklager at jeg har tatt livet av elefanten din, men håper det skjedde på en ærefull og smertefri måte.

ps. Jeg er ikke Tesla-fan, og jeg har bøttevis av innvendinger og innlegg både om ledelse, produkt, og daglig drift. Noe jeg har gitt tydelig uttrykk for her på forumet. Selvom Teslas ADAS fremdeles har noen gjenstående viderverdigheter, så kan jeg leve med de når jeg er superfornøyd med oppførselen på de hundrevis av timer, og tusenvis av kilometer, jeg har brukt systemet.

Jeg vet ikke helt om du svarer på det jeg skriver over , jeg tror vi misforstår hverandre litt her. Jeg har aldri hevdet at Vw totalt sett er bedre enn Tesla på software, det er gammelt nytt at vw særlig i starten hadde store utfordringer med software. Jeg har kjørt sikkert 100.000 km med den «gamle softwaren» og eneste «alvorlige» konsekvens for meg var et uladet 12v batteri da jeg leide en id3 for flere år siden i påvente av at de første id4 skulle komme til Norge. Ja, det var lite OTA den tiden jeg kjørte vw, men bilene fungerte ellers bra.

De første id3 kundene slet virkelig med store utfordringer , på de nyeste bilene som produseres nå, er det en helt ny verden. Ikke på Tesla nivå, men på et bra nivå mener jeg. De fleste, inkludert meg, er 100% enige i at vw hadde meget uheldig og klønete start da id bilene ble lansert -det var rett og slett uferdig og dårlig software i starten.

Ja, jeg vet at mange erfarne sjåfører enkelt takler/forebygger fantombremsing fordi man stort sett vet når slike situasjoner oppstår , men det fjerner jo ikke problemene.

Jeg registrerer at en god del erfarne Tesla eiere i Facebook grupper sier at de har mistet troen på at dette blir fikset, de har meldt dette inn til Tesla gjentatte ganger uten at det blir bedring.

Dette er ikke min elefant, du bør lese Tester som står i Motor , Tv2 og andre medier, samt følge med på hva en del Tesla entusiaster skriver i kommentar feltene på Facebook. Da tror jeg du vil skjønne at elefanten lever i beste velgående i en god del rom rundt i verden.

Det er godt at du er fornøyd med systemet, men mener du at systemet fungerer godt for nye og uerfarne brukere ? Jeg mener at et slikt system bør være enkelt og trygt for alle, ikke bare for erfarne brukere som kjenner til faren for fantombremsing. Slik er det ikke i dag, dette fungerer langt bedre hos vw og mange andre merker som ikke har fantombremsing.

Vi kan gjerne være uenige om fantombremsing er et betydelig problem eller ikke, jeg mener helt klart at slike feil ikke bør forekomme. Jeg tror som sagt mye av grunnen ligger i Musks meget omdiskuterte valg om å kutte ut radar og bare bruke kamera.

Tesla er utvilsomt bedre enn Vw på en del viktige områder, men jeg sliter med å finne eksterne kilder /testere som hevder at Tesla er bedre enn Vw på kjøreassitent på varierte norske veier. Jeg registrerer at ingen her eller i norske redaksjoner kan gi meg kilder som støtter et slikt syn.

Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

Øyvind.h

Sitat fra: Contango på fre 01. aug 2025, kl. 22:17Hva med andres løsninger? KIA/Hyundai? Mercedes?
Hadde HDA2 i Ioniq 5, og den var ikke tilstrekkelig komfortabel etter mitt syn.
Ved aktivering/deaktivering var det vanskelig å unngå nøkk. Dvs jeg slet med å aktivere eller deaktivere umerkelig.
I tillegg var den litt pingpong i kjørefeltet, og rattbevegelsene systemet gjorde virket litt nervøse. Kontinuerlige småkorreksjoner.
Men det var 3-4 år siden så den er sikkert bedre nå.
En kamerat vurderer EV9 og har tipset han om å teste autopiloten i den ettersom han bruker den en god del i Enyaqen.

I EQC hadde jeg Distronic plus. I 2020 syntes jeg ikke den var trygg nok i kjørefeltet. For øvrig kjørte den ganske komfortabelt. Automatiske feltskift gikk mykt og umerkelig, tilpasning til annen trafikk var komfortabel og hastighetsendringer var komfortable.
Mercedes har gjort mye med sine systemer siste år og leverer vel level 3 i enkelte biler, så sikkert vesentlig bedre nå i 2025 enn i 2020.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Jeg leser nesten aldri tester. De som utfører testene bør tydeliggjøre om de har fordommer mot noen merker, og ikke minst hvilken bil de selv ville velge eller eier. De fleste tester av elbiler dreier seg om rekkevidde, og lite om intrikate løsninger som de ikke har tid/evner til å finne ut av. Gjennomgående blir Tesla nesten alltid valgt som utgangspunkt for testene, og som testobjektet blir sammenliknet med. For meg gir de iallfall null verdi.

Når det gjelder valg av teknologi (radar, lider, ultralydsensorer, etc,) så interesserer de meg nesten like lite. Har ikke nok teknologisk innsikt til å gjøre meg opp en mening. Men tror og håper at bilprodusentene kommer fram til et tilfredsstillende nivå nærmest det de har skapt forventninger om. Uansett anvendt teknologi.

turfsurf

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på fre 01. aug 2025, kl. 22:21Jeg registrerer at en god del erfarne Tesla eiere i Facebook grupper sier at de har mistet troen på at dette blir fikset, de har meldt dette inn til Tesla gjentatte ganger uten at det blir bedring.
Tesla jobber jo nesten ikke med AP SW for Europa. Inntil FSD eventuelt blir sluppet vil vi få veldig lite forbedringer. I tillegg vil ikke HW3 eller eldre biler kunne bruke FSD software, så alle de kan nok glemme å få noe som er vesentlig bedre enn det de har nå.

Nå er jo HW5 lansert også, så om en stund blir det vel der utviklingen skjer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Handyman på fre 01. aug 2025, kl. 22:10
Sitat fra: daktari på fre 01. aug 2025, kl. 16:18Så har dere sikkert glemt at da AP kom i 2014, så var det ingen overvåking av sjåfør.
Siden du skriver "dere" så lurer jeg på om du mener meg? Jeg er veldig klar over hvordan det fungerte før, men også hvordan det fungerer nå. Jeg skal gi deg rett i at det nok ble designet som "hands off" i utgangspunktet, men at det nå er et "hands on"-system.
Til info så overvåkes nå øynene (ikke bare ansiktet som tidligere) og man skal ikke ta øynene bort fra veien i mer en noen få sekunder før det kommer varsel. Rattet skal man likevel holde i hele tiden.
Du har overhodet ikke forstått hva jeg mener med "hands off". Les tråden på nytt.

Kort oppsummert: enten kjører AP, eller så kjører sjåføren. Det er ikke mulig med en sømløs interaksjon mellom bil og sjåfør. Det er designet for at sjåføren skrur på AP, og så holder seg unna. Man kan ikke justere svingen uten å slå av, man kan ikke justere posisjon i feltet uten å slå av, man kan ikke skifte fil uten å slå av osv.

Hvis man bare har kjørt Tesla så tror man dette er normalt og best, men det finnes altså bedre design.

Slapp helt av. Jeg forstår godt hva du mener, og kjenner godt til alt du beskriver.
Jeg mener, som bla. UNECE og ETSC, at bruken av uttrykket "hands off" er misvisende og innebærer risiko. Systemene krever "hands on", selv om de betegnes "hands off". Så ja jeg skjønner hva du mener, jeg er dog usikker på om du er villig til å skjønne hva jeg mener.

Vi har debattert mange nok ganger til at jeg meget vel forstår hva du prøver å få til.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på lør 02. aug 2025, kl. 11:43
Sitat fra: Handyman på fre 01. aug 2025, kl. 22:10

Vi har debattert mange nok ganger til at jeg meget vel forstår hva du prøver å få til.
Jeg prøver ikke å "få til" noe som helst. Dette viser bare at du ikke ønsker å forstå meg. Jeg håper (og tror) i derimot at andre får med seg hva jeg prøver å si.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elbil kjøp 2025

Sitat fra: turfsurf på lør 02. aug 2025, kl. 08:58
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på fre 01. aug 2025, kl. 22:21Jeg registrerer at en god del erfarne Tesla eiere i Facebook grupper sier at de har mistet troen på at dette blir fikset, de har meldt dette inn til Tesla gjentatte ganger uten at det blir bedring.
Tesla jobber jo nesten ikke med AP SW for Europa. Inntil FSD eventuelt blir sluppet vil vi få veldig lite forbedringer. I tillegg vil ikke HW3 eller eldre biler kunne bruke FSD software, så alle de kan nok glemme å få noe som er vesentlig bedre enn det de har nå.

Nå er jo HW5 lansert også, så om en stund blir det vel der utviklingen skjer.

Ja, det er den forklaringen mange viser til når dette debatteres. Jeg har også hørt noen nevne at det ble verre da Musk bestemte at man utelukkende skulle bruke kamera og fjerne radar. Ikke vet jeg, men det gir jo mening at kamera neppe kan erstatte et system som både bruker kamera og radar/LiDAR.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på fre 01. aug 2025, kl. 23:07Jeg leser nesten aldri tester. De som utfører testene bør tydeliggjøre om de har fordommer mot noen merker, og ikke minst hvilken bil de selv ville velge eller eier. De fleste tester av elbiler dreier seg om rekkevidde, og lite om intrikate løsninger som de ikke har tid/evner til å finne ut av. Gjennomgående blir Tesla nesten alltid valgt som utgangspunkt for testene, og som testobjektet blir sammenliknet med. For meg gir de iallfall null verdi.

Når det gjelder valg av teknologi (radar, lider, ultralydsensorer, etc,) så interesserer de meg nesten like lite. Har ikke nok teknologisk innsikt til å gjøre meg opp en mening. Men tror og håper at bilprodusentene kommer fram til et tilfredsstillende nivå nærmest det de har skapt forventninger om. Uansett anvendt teknologi.

Jeg er klar over at ikke alle leser/ser så mange tester som meg, det er en hobby/interesse jeg har. Ved bilkjøp tyr jeg selvsagt til andre kilder/metoder også, da prøvekjører jeg først og fremst en rekke biler i tillegg og går inn på brukerforum også/snakker med bekjente som eier bilen/merket. Jeg leser selvsagt en del på produsentens hjemmeside også. Prøvekjøring vekter mest for min del.

Jeg er helt enig med deg i at alle som utfører tester blr tydeliggjøre bakenforliggende forhold som biler de eier/disponerer, evt fordommer /politiske forhold som kan påvirke og ikke minst om de eier aksjer eller har andre interesser som kan spille inn.

Jeg har flere ganger utfordret Norges mektigste bilredaksjon, Motor redaksjonen, til å offentliggjøre hvilke merker de disponerer/har disponert siste 3 år. Bare en ønsker å svare meg på det, hans husstand disponerer Tmy og Outlander. Jeg har utfordret et annet stort mediehus til å lage en sak som handler om hvilke biler norske motorjournalister disponerer. Fikk meget positiv respons, men jeg er redd de møter samme mur av taushet som jeg har møtt. Journalistene/mediene intervjuer jo andre kjendiser og profilerte personer ang bilhold og biler de disponerer, men selv vil de ikke si hva de kjører. Elbilforeningen er en av svært få som ofte er åpne på dette.

Jeg har også utfordret Motor og andre store medier på å lage en dypdykkende sak der de tester og sammmenligner førerassistanse system-det er de ikke interesserte i. I stedet så blir det litt tilfeldig ros eller kritikk av systemene, de burde hatt faste, omfattende og varierte ruter. Dette tar de seg ikke tid til, de velger heller å trekke enkelte merker. Jeg har systematisk gått gjennom et stort antall tester i Motor. Det er et konsern som opplever poengtrekk hver gang og som dermed skiller seg negativt ut: det er Vw.

Jeg har flere ganger bedt Motor skrive en uttalelse der de forklarer leserne hvorfor de mener Vw har dårligere kjøreassistent enn Tesla og andre merker - og om de faktisk mener at Vw sitt system er mer trafikkfarlig enn Tesla sitt system siden de trekker vw for dette og ikke Tesla. Også her nekter de å uttale seg.

Jeg spurte derfor Naf sin tekniske ekspertise om dette, siden jeg er Naf medlem. Der fikk jeg en helt annen fremstilling enn det Motor gir i sine tester.

Jeg har sett såpass mye unyansert og feilaktig fremstilling i feks Motor-det er mye av grunnen til at jeg bruker mye tid på å se saken(bilen) fra flest mulig sider/et bredt utvalg kilder. Journalister har mye makt , de skal vokte seg vel for å ikke operere i grenseland slik enkelte gjør.

Det er forståelig at Tesla ofte brukes som referanse når biler testes, men da må det føre til et sannferdig bilde der man ikke bare sammenligner forbruk, rekkevidde osv- også førerassistanse er en viktig faktor.

2ris

Mine ¢2-¢5 vedr. Teslas førerassistanse (gjelder MY fra '24, HW4, ingen førerassistanse utover standard inkludert):

Det klart største irritasjonsmomentet for mitt vedkommende er autopilotens (AP) takling av påkjøring fra høyre på motorvei (fletting). Som allerede nevnt - bilen legger seg da midt mellom linjene, med påfølgende (relativt brå) justering til venstre når påkjøringsfeltet (flettingen) slutter. Svak løsning, irriterende, og burde vært fikset for lenge siden. Direkte farlig hvis det er glatt. Kan løses ved å kjøre permanent i venstre fil....

Filskift når AP er aktivert - her må man trykke blinklyshendelen et "helt" trykk ned. Da kan man styre over i nabofeltet med kun en svært liten motstand. Trykker man kun et "halvt" trykk på hendelen, må man være svært bestemt (overstyre en betydelig motstand) for å styre over i nabofeltet. I begge tilfeller deaktiveres AP, men ikke adaptiv cruise (ACC).

Nag om å bevege rattet er et lite problem, dersom man hviler venstre arm i vinduskarm/armstøtte og holder rattet ca. "kl. 8". Vekten av hånden gir nok motstand til å holde nag unna. Usikker på om overvåking av ansiktet med kupékameraet påvirker dette (har dekket det til, selvsagt).

ACC funker ganske bra, men litt brå i saktegående kø. Avstand 7 er litt for kort etter mitt syn. Fantombremsing er svært ubehagelig, men dette problemet er tett knyttet til den faktiske strekningen man kjører.  På noen strekninger (motorvei) har jeg aldri merket det. Men det er såpass ubehagelig (og potensielt farlig) at man må være klar til å håndtere det dersom det skjer.

Skiltgjenkjenning - dette kan vel ikke bare være basert på kartdatabase? Den registrerer jo midlertidige skilt ved veiarbeid.

Summa summarum - ACC og AP funker greit hvis man kjenner begrensningene, og er klar til å håndtere dem. Det er også avhengig av hvilke strekninger man ferdes på. Systemene har betydelig forbedringspotensiale. Men det er tross alt bedre å ha AP enn å ikke ha det - det er f eks veldig nyttig hvis man skal plukke opp noe fra gulvet etc.

Bilen forøvrig er tipp topp, på de aller fleste måter.

Kjørte VW leiebil en ukes tid for et par år siden. Tror jeg holder en knapp på VW sin travel assist fremfor Teslas løsning, selv om de ikke er direkte sammenlignbare.

What-a-watt

Teslas EAP fikser de nevnte filskiftene helt upåklagelig, og uten de merkeligheter den har med bare AP. Men den er alt for dyr i forhold til hva den gir tilbake. Før de berømmelige endringene Tesla måtte implementere i forbindelse med EU-regler, hadde den en funksjon hvor bilen, med en destinasjon som krevet avkjøring fra motorveien innlagt i navigasjonen, helt uten inngrep saknet farten, aktiverte retningsviser, og selv styrte inn på avkjøringsfilen. Den gjør noe av det samme i dag, men man må selv passe på å aktivere retningslys når man kommer til avkjøringen.

SurSnasen

Sitat fra: CorsoDante på fre 01. aug 2025, kl. 13:38Spesielt å melde at alle Tesla-eiere vil foretrekke T.A. når en kar (som på ingen måte må sies å være en fanboi) her nettopp har prøvd begge og avdekket store svakheter med T.A., herunder at det melder seg av på landeveier.

Hvor har jeg hevdet ALLE? Kan gjenta en gang til hva som stod: "Jeg er temmelig sikker på at tonen blant mange Tesla-eiere hadde vært på et halleluja-nivå om autopilot hadde vært av typen Travel Assist på VW."

Hvilke svakheter er det som er avdekket med Travel Assist? Nå kom det jo frem at det gjaldt en smal vei, med stiplet hvitstripe. Og selvsagt, den er ikke ment å fungere der. Akkurat som Tesla sin autopilot. Jeg har prøvd mang en gang samme type vei med min Y. Og den er like ustabil den også. Plutselig alarm og brå slutt. Og møtende biler kan du bare glemme.

På vanlig landevei med heltrukken hvit og gul midtdeler er begge systemene like begrenset. Men for meg er autopilot mest irriterende å bruke på de veiene, da:
- fartsgrenser er et mareritt, og ofte feil i Tesla sin database
- bilen kan plutselig finne ut på å endre til for eksempel 70 helt ut av det blå. Ikke noe fartsgrenseskilt eller annet som skulle tilsi et bytte, midt i en helt fin 80-sone
- flettefelt og busslommer som ikke har hvitstriper er et mareritt
- flere ganger lar bilen seg også forvirre av tydelig markerte avkjøringer (til venstre), hvor den nøkker frem og tilbake og det til slutt brått må overtas
- curvature assist er et mareritt hvor den, etter mitt syn, bremser for mye ned, og ofte midt i en sving
- all bråbremsingen/nøkkingen når den synes det er herk med større kjøretøy i møte i en sving.

Det er fryktelig mange aktiveringer og deaktiveringer med autopilot. Og jeg savner helt enormt måten travel assist (eller andre tilsvarende systemer) er lagt opp, med sømløshet.

Uansett hvilket system man har så må man lære seg å bruke de. Lære seg begrensningene.

Og min Y er for tiden på 2025.20.6, HW4, og med 2025.26.4 som installeres så snart det blir anledning.

What-a-watt

Hear, hear:

SitatUansett hvilket system man har så må man lære seg å bruke de. Lære seg begrensningene.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA