Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lør 26. jul 2025, kl. 11:23

« forrige - neste »

Klykken

Håper på at det går an å abonnere pr måned på EAP/FSD når det blir lansert i sin helhet i Europa. Hadde vært greit å hatt i sommerferien, da det er mest langkjøring. Dvs én måned i året for min del.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

elbil kjøp 2025

Danske FDM, NAFs søsterorganisasjons medlemsblad Motor har også testet både VWs og Teslas kjøreassistenter.

Tesla har flere ganger fått toppkarakter fra FDM i tester og vunnet gruppetester, men på området kjøreassistent er FDM klare i sin dom: VWs TA er klart bedre enn Tesla sitt assistent system.

God Kjøreassistent blir i flere tester trukket frem som 1 av 3 PLUSS punkter når Vw biler testes, mens Tesla får tilsvarende «MINUS» trekk når MINUS punkt deles ut, grunnet mer dårlig fungerende assistent system (se vedlagte bilder).

«Hvor gode er Teslas assistentsystemer?
Men netop assistentsystemerne er et af Model Y's svageste punkter. Der findes ikke en fartbegrænser, som i mange af konkurrenterne. Den adaptive fartpilot har ikke en knap til at genoptage seneste hastighed, og man kan ikke let skifte mellem at få styrehjælp eller blot at køre med den adaptive fartpilot.
Man kan kun slå styrehjælpen fra i en undermenu på skærmen, og for at aktivere den igen skal bilen holde helt stille, og gearvælgeren skal sættes i P. Det er ikke godt nok.
Især fordi styrehjælpen er lidt svær at samarbejde med. Drejer man bare lidt på rattet for at justere på retningen, slår den fra. Og når den slår fra, slår den adaptive fartpilot også fra. Og siger en binglyd. Og når man så aktiverer assistenterne igen, så siger den et ganske højt bing igen.
Gearvælgeren sidder i skærmen på Tesla Model Y
Gearvælgeren er rykket ind i skærmen, og det fungerer o.k. Det er relativt nemt at ramme den rigtige retning, når du swiper yderst til venstre på skærmen. Men det er svært at finde i blinde, fordi der ikke er en kontakt eller vippearm.
Det gælder også, når man i basismodellen skifter vognbane, hvor systemet slår fra, selvom man blinker. Bilen bremser på grund af regenereringen, og så skal man trykke ,,aktiver" igen på en knap på rattet. Hele tiden akkompagneret af to gange dobbelt bing-bing lyde.
Der er heller ikke en håndsensor i rattet, så nogle gange beder bilen om, at man drejer lidt på rattet for at sikre, at man er aktivt til stede. Men – du har nok gættet det – når man så drejer lidt for meget, så slår alle systemer fra, og der lyder et bing-bing, og så skal man igen aktivere fartpiloten på ratknappen.
Et ekstra minus, som gælder for den adaptive fartpilot, der jo skal holde en sikker afstand til andre bilister, er, at det kamerabaserede system ikke er godt nok til at læse trafiksituationen. Så nogle gange bremser den for biler i andre vognbaner.
Vi oplevede også at den bremsede for modkørende trafik, hvor alle holdt sig i deres egen vognbane. Det er ikke godt nok og betyder, at Tesla samlet set må siges at have et af markedets dårligste assistentsystemer.»

https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-y-forbedret-tesla-driller-fortsat

Vw:

«Gode køreassistenter i VW ID.7
På motorvejen og på de større landeveje kan man i den grad få god hjælp af assistentsystemerne. Den adaptive fartpilot fungerer upåklageligt, og den arbejder sammen med oplysninger om den lokale hastighedsgrænse, som den får enten fra navigationsanlægget eller fra de vejskilte, man møder på ruten.
Det fungerer virkelig godt det meste af tiden, og det betyder, at bilen selv justerer farten efter fartgrænserne. Det gør den endda i så god tid, at man rammer præcis 50 km/t., når man kører ind i en byzone, hvilket er godt for trafiksikkerheden og mindsker risikoen for uforvarende at blive blitzet. Det var meget få steder, vi oplevede en fejlfunktion fra systemet, så alt i alt kører man gerne med det.
På de større veje får man også stor hjælp med at fastholde bilen midt i vognbanen, og den del fungerer også rigtig godt. Den baserer placeringen på både de aktuelle streger på vejen, data fra navigationsanlægget og oplysninger om, hvor andre VW-biler tidligere har været placeret lige her. Der er indbygget en pulsføler i rattet, så hvis man blot holder let på rattet, slipper man for irriterende advarsler, som man ellers oplever i mange andre biler.»

https://fdm.dk/motor/biltest/vw-id7-laekker-familiebil-med-flot-udstyr

Man finner en rekke flere danske eksempler der vw trekkes frem som langt bedre enn Tesla på assistent system. Jeg finner ikke tilsvarende der Tesla sies å ha bedre system enn VW sitt. Jeg mener dette sier mye om at Vw på området kjøreassitent, er betydelig bedre valg.

Som tidligere nevnt, i ulike brukerforum finner man også klar støtte for dette. Eiere klager på mye forskjellig i Vw grupper også , men kjøreassistent er svært sjeldent nevnt-  i Tesla forum er det et betydelig problem en god del klager på- også meget erfarne eiere.

Jeg mener helt klart at et godt kjøreassistent system må være enkelt å bruke for nye brukere, det bør ikke kreve erfarne brukere for at man skal kunne unngå farlige/ubehagelige situasjoner som fantombremsing mm.

Alle forhandlere uansett merke bør la nye eiere få en grundig innføring i dette ved overtakelse av bil.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

What-a-watt

Så fint. Da kan vi vel utrope VW til vinner. Men ikke mitt valg!

What-a-watt

Sitat fra: What-a-watt på man 04. aug 2025, kl. 16:28Så fint. Da kan vi vel utrope VW til vinner. Men ikke mitt valg!

Surret artikkelen viser til med å skifte fra EAP til TACC er ikke tilfelle med min bil. Kun et klikk med hendelen for på/av, og kan gjøres i 150 km/t....

What-a-watt

Kan det være at man tester med vanlig AP på Tesla, og ikke EAP?

OlaM

På Juniper er det vel ingen spak, men knapp på rattet som enten kan bety TACC eller AP. Har du satt den til AP så får du ikke TACC. På nippet til deal breaker for min del. Noen i denne tråden hadde et tips til workaround: https://elbilforum.no/index.php?topic=68899.0
'21 3LR

What-a-watt

Noen her som har en TMY/TM3 med EAP? (eller FSD hvor EAP inngår)

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

turfsurf

Må i så fall være nye Juniper, eller om man har aktivert "one click" for AP.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Har aldri vært på FB, og denne saken er ikke viktig nok for meg til å gjøre det nå. Jeg uttaler meg om Tesla Model S med EAP/FSD.

What-a-watt

TMY eller TM3 har én ting til felles hos meg. De står ikke engang på ønskelisten min. Ett av kravene, og faktisk det viktigste for meg, er et førerassistent-system som oppfyller mine ønsker. VW id.7 Tourer dekker bortimot alt med hensyn til design, kvalitetsfølelse, teknikk, osv. Og ikke minst 600 meter hjemmefra til Møller! Men altså, fra mitt synspunkt, for dårlig autonomi. (Min siste bil før Teslaen var forresten en Passat GTE) Men jeg har tid til å vente... (og i ventetiden koser jeg meg med gratis lading 4 km. fra nærmeste Supercharger)

Handyman

Jeg tror rett og slett at danskene ikke de helt vet hvordan systemet funger ved filskift. Fartsholderen avbrytes ikke ved filskift hvis du drar blinkeren hele veien. Her tror jeg bare de har bliket til første trinn. Høye pling dempes med å aktivere Joe mode. Ellers skal jeg gi dem rett i det meste.

Tillegg: at det er forskjell på første og andre trinn på binkhendelen på vanlig AP, skyldes kanskje at man med EAP kvitterer med å dra til første trinn dersom systemet selv initierer filskift, mens når man selv initierer det så starter man prosessen ved drar til trinn to.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Kan nevne en passant at BMW starter filskift med både "kort" blink og "lang" blink, begge håndteres heelt likt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elbil kjøp 2025

Også i franske medier får Tesla mye ros, men også kritikk for kjøreassistent:

Tm3:
«En Tesla tilbyr også avanserte kjørehjelpemidler, spesielt med det forbedrede Autopilot-alternativet (€3800) på vår testbil. Hastigheten kan programmeres presist, men husk at i Teslaer viser speedometeret den faktiske hastigheten, uten optimisme. På motorveien, under «amerikanske» kjøreforhold med flytende trafikk, følger sedanen banen jevnt og sikrer effektive halvautomatiske filskift, foreslått på skjermen og utløst av blinklyset. Men du må ofte gi rattet et dytt for å forsikre systemet om førerens aktsomhet. Dette er slitsomt og kunne vært unngått med et kapasitivt ratt som registrerer tilstedeværelsen av en hånd.

Mer irriterende, semi-autonom kjøring kan noen ganger gi merkelige reaksjoner , for eksempel når motorveien går fra 2 til 3 kjørefelt, eller ved å tilby å bytte kjørefelt for å ... bli med i nødfeltet. En annen klage er at med autopiloten aktivert er det umulig å foreta et lite avvik for å la en motorsykkel passere, for eksempel uten å deaktivere systemet, noe som forårsaker en ubehagelig reaksjon fra styringen og en for markant nedbremsing til at du må kompensere ved å akselerere på nytt: veldig irriterende. Til slutt er de nå uunngåelige varslene om overhastighet heldigvis enkle å deaktivere med et klikk på visningen av fartsgrenseskiltet. For filskiftevarslingen må du gå inn i dashbordmenyene. Irriterende! Og hvis du graver for mye i grensesnittmenyene, vil dashbordsystemet minne deg på å være årvåken, og straffen kommer etter noen advarsler: slutt på assistert kjøring for denne økten!»

https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-tesla-model-3-performance-2024-encore-plus-forte-30035446.html

Tmy:

«Merk at testversjonen vår manglet alternativet Enhanced Autopilot, noe som sjelden gledet oss, noe vi igjen bemerket i testen av den nye Tesla Model 3 Performance . Det semi-autonome systemet som følger med som standard, og som fungerer som en adaptiv cruisekontroll med filskifte, er helt tilstrekkelig, men heller ikke uten kritikk. Mellom de små bremsinger uten noen åpenbar grunn og fraværet av et kapasitivt ratt som krever at du regelmessig "rister" på rattet for å få assistansepersonellet til å forstå at du ikke sover, er det til syvende og sist ikke særlig behagelig over lange avstander.»

https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-tesla-model-y-grande-autonomie-propulsion-2024-vraiment-mieux-30035579.html

Tekst er oversatt av Google, jeg kan dessverre ikke fransk.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA