Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lørdag 26. juli 2025, klokken 11:23

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 27. juli 2025, klokken 13:49
Sitat fra: What-a-watt på søndag 27. juli 2025, klokken 12:23
SitatFilskift: hvis man ikke deaktiverer (plong) vil bilen kjempe mot at du styrer selv om du blinker, plong og et nøkkelord i rattet. Så må du pling den på igjen.

AP med EAP har ikke dette problemet, men man har ca 5 sekunder på å starte filskiftet etter at retningsviseren er aktivert. Bommer man på det, og de 5 sekundene er over før filskiftet er gjennomført, kastes bilen brutalt tilbake til filen den forlot. Men alt foregår lydløst. (Bortsett fra banningen fra sjåføren)
EAP har auto filskift ja, men koster 15.000 (?) ekstra.
Og Travel Assist er gratis?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 12:36
SitatFilskift: hvis man ikke deaktiverer (plong) vil bilen kjempe mot at du styrer selv om du blinker, plong og et nøkkelord i rattet. Så må du pling den på igjen.

AP med EAP har ikke dette problemet, men man har ca 5 sekunder på å starte filskiftet etter at retningsviseren er aktivert. Bommer man på det, og de 5 sekundene er over før filskiftet er gjennomført, kastes bilen brutalt tilbake til filen den forlot. Men alt foregår lydløst. (Bortsett fra banningen fra sjåføren)
Automatisk filskifte fungerer fint med lett til moderat trafikk. I tett trafikk er det bare å glemme. Ellers er det sjelden den ikke greier å skifte fil.
Auto filskift med BMW funker fint i ganske tett trafikk også, trafikk Tesla ikke håndterte.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 13:51

Inkludert i en pakke eller kampanjemodeller.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 27. juli 2025, klokken 13:52
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 13:51

Inkludert i en pakke eller kampanjemodeller.
Akkurat, så likt med EAP. AP på Tesla er dog basisutstyr.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 27. juli 2025, klokken 13:51
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 12:36

Automatisk filskifte fungerer fint med lett til moderat trafikk. I tett trafikk er det bare å glemme. Ellers er det sjelden den ikke greier å skifte fil.
Auto filskift med BMW funker fint i ganske tett trafikk også, trafikk Tesla ikke håndterte.
Vel, ikke på i4 i Norge. Heller ikke automatisk fartsjustering. Klassisk upsell av BMW dette. Pussig nok virker det i utlandet.

What-a-watt

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 13:49Automatisk filskifte fungerer fint med lett til moderat trafikk. I tett trafikk er det bare å glemme. Ellers er det sjelden den ikke greier å skifte fil.
SitatJeg skriver vel ikke noe som motsier den skjermdumpen din.
Sjelden er jo relativt.  ;)

elbil kjøp 2025

Må først si at det er befriende å se en nyansert diskusjon rundt dette. Battery Life kan man kanskje si at er en tysk /Nederlandsk variant av vår Tesla Bjørn. De er begge nyanserte langt på vei, men er samtidig store entusiaster på hhv Tesla og Vw.

Jeg mener dette er elefanten i rommet når det gjelder Tesla. Meget sofistikerte biler på mange måter , som Battery Life her påpeker, men klare svakheter på kjøreassistenter.

Jeg har flere ganger utfordret Naf og Motor til å dypdykke inn i dette fordi de uten unntak trekker Vw poeng på sikkerhet grunnet feil ved kjøreassistent. Tesla slipper nesten hver gang unna med sine feil og mangler og blir svært sjeldent trukket. (De trakk poeng en gang etter at jeg skrev en kritisk kronikk rundt dette, men fortsetter i samme spor nå. )

Motor nekter å svare meg på om Tesla sitt system er sikrere enn vw sitt på norske veier , tross gjentatte forespørsler. En teknisk konsulent fra Naf ga meg dog svar på at vw sitt system totalt sett er best.

Elbilforeningen som selv kjører Tesla ,er klare i sik tale. Elbil24 opplevde mange fantombremsinger nylig da de testet Tmy J mot Zeekr. Tmy Juniper har i sommer hatt mange eiere som oppgitt forteller om feil med systemet, også meget erfarne og ellers godt fornøyde eiere. (Ref tmy Juniper forum på Facebook )

Så for min del er det merkelig at ikke flere store medier/testere ikke i større grad nevner dette viktige området.

Motor har vært såpass skråsikre og arrogante at jeg så meg nødt til å selv teste helt nye Teslaer den siste tiden. På motorvei fungerer det ok, men på smalere veier med motgående trafikk er den svært nervøs og gjør mange feil. Har omtrent aldri opplevd slikt på mine flere hundretusen km med ulike vw biler.

Jeg innrømmer glatt at Tesla har gjort store sprang på en del områder med nye model y og model 3, men på området kjøreassistent henger de fremdeles etter en del tyske, koreanske og japanske produsenter.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

What-a-watt

At motor-pressen heller lager artikler om Tesla enn VW har sin naturlige årsak. Antall klikk. Når det gjelder mangel på test av avanserte kjøre-assistenter ser man det samme på utenlandske nettsider også. Blir bare levnet noen sekunder, mens uvesentligheter som justering av LED-lys i kabinen blir nøye forklart og omtalt. Go figure. For meg personlig ligger fungerende ADAS høyest på min "kjøpe-nybil-liste".

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på søndag 27. juli 2025, klokken 14:57At motor-pressen heller lager artikler om Tesla enn VW har sin naturlige årsak. Antall klikk. Når det gjelder mangel på test av avanserte kjøre-assistenter ser man det samme på utenlandske nettsider også. Blir bare levnet noen sekunder, mens uvesentligheter som justering av LED-lys i kabinen blir nøye forklart og omtalt. Go figure. For meg personlig ligger fungerende ADAS høyest på min "kjøpe-nybil-liste".

Du har noen gode poeng som treffer bra, på noe ,men på annet er det nok andre grunner. Dette handler ikke om generelle nyhetsartikler, men om biltestene de uansett gjør av de ulike nye bilene på markedet.

I testene går de systematisk gjennom ulike kriterier som komfort, utstyr, kjøreegenskaper, Sikkerhet mm og deler ut opp til 10 poeng på hvert område. Poengene blir summert og biler med de høyeste poengsummene blir jevnlig nevnt i artikler/kjøpsguider og de med mest poeng blir ofte vurdert i kåring av årets bilkjøp.

Jeg forventer st seriøse medier som Motor tester biler etter samme kriterier , ikke med en mal for en produsent og en annen mal for Tesla
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

What-a-watt

Jeg er iallfall ikke interessert i poenger tildelt av "eksperter" med flere ulike agendaer.   Plukker heller ut de punktene som betyr mest for meg, og mitt bruk.

What-a-watt

Derfor bryr jeg meg lite om tester fra eksperter:

EuroNCAP om Tesla Model 3:

Til slutt får Model 3 87/100 poeng på sikkerhetsassistanse. Førerstøttesystemene får skryt, inkludert automatisk nødbrems som reagerer raskt på biler, fotgjengere og syklister. Bilen har også intelligent fartsholder med skiltgjenkjenning, filholderassistent som griper inn ved avvik, og et system som overvåker førerens oppmerksomhet. Varsling om manglende beltebruk er på plass for både foran og bak. Totalt viser systemene høy ytelse og bidrar til å redusere risikoen for ulykker, er konklusjonen i Euro NCAPs testrapport.

Tesla har ikke skiltgjenkjenning, men baserer seg på en utdatert database (som faktisk noen ganger klarer å sammenfalle med et fysisk fartsskilt). Hvis de virkelig tester, burde de omgående sett at det ikke stemmer.

Filholderassistent som bryter inn ved avvik: Er ikke det oppgaven til en filholder?

Automatisk nødbrems som reagerer raskt på biler, fotgjengere og syklister: Er vel nå påbudt? Det som ikke er påbudt er alle fantombremsingene .....

Sjekker de bilene, eller leser de bare manualene?

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på søndag 27. juli 2025, klokken 17:21Jeg er iallfall ikke interessert i poenger tildelt av "eksperter" med flere ulike agendaer.  Plukker heller ut de punktene som betyr mest for meg, og mitt bruk.

«Sjekker de bilene, eller leser de bare manualene?»

Jeg mistenker at man i en del tilfeller ikke tar seg bryet og tid til å grundig teste ut dette- da bør de i så fall opplyse om dette og de bør ha samme praksis overfor alle biler som testes.

Jeg er alt i alt enig med deg her, jeg vet stort sett hva jeg vil ha i en bil og prøvekjører stort sett grundig før kjøp dersom det er mulig.

MEN: jeg tror en del lesere lar seg påvirke noe av hva erfarne journalister mener om bilene de tester -bevisst eller ubevisst (skal som sagt innrømme at til og med meg et øyeblikk trodde på Motor når de i siste test skrev at de ikke opplevde fantombremsing eller andre feil med Tesla sin førerassistanse på nye Juniper )

Leser man tester av vw i motor får man helt klart inntrykk av at vw har mindre sikre biler enn Tesla og de fleste andre merker på norske veier, se vedlagte bilder med eksempler der vw får poeng trekk. Til og med på komfort får vw trekk for førerassistanse mens Tesla slipper unna med et langt dårligere system.

Testene er skrevet av en journalist som skal jobbe etter vær varsom plakaten og dens viktige verdier /og dermed skal gi et sant og redelig bilde av ALLE biler som testes.

daktari

Jeg tenker det er helt kritisk at automatisk fartsjustering kan skrus av som på BMW og VW.

På E18 inn til Oslo, fra Asker til Nesbru (Asker kommune?), har det dukket opp nye fartsskilter der det står 60 (06-10). Disse står hver 100 m omtrent, i tidligere 90-sone. Bilen varsler da 60 i fartsgrense, den leser ikke underskiltet.

Vet ikke hvordan Tesla på AP vil håndtere dette med tvungen auto fartsjustering.
Mine I-Pace videoer

Rosstopher

Sitat fra: daktari på søndag 27. juli 2025, klokken 12:13Filskift: hvis man ikke deaktiverer (plong) vil bilen kjempe mot at du styrer selv om du blinker, plong og et nøkkelord i rattet. Så må du pling den på igjen.

Jeg mistenker at du har erfaring med en gammel versjon av AP og/eller gammel software. Min med AP3 oppfører seg i hvertfall ikke sånn, og jeg trur aldri den har det. Når man setter på blinklyset reduseres det veldig hvor hardt man må dra i rattet for å deaktivere den og få bytte fil. Så lenge man husker å blinke så trenger man ikke å kjempe mot bilen og det oppleves som komfortabelt for passasjerene. At den gjerne kunne ha blitt aktivert igjen automatisk etter filskift er jeg enig i
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

What-a-watt

Som sagt, da må du ha EAP. Har en gang kjørt en Tesla uten EAP, og det ble mye styr. Med EAP går det som en drøm (bortsett fra de 5 sekundene, da). Bruker det vel 15-20 ganger når jeg kjører Vestfold-Oslo på E18. Helt supert!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA