Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lør 26. jul 2025, kl. 11:23

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: ProsjektX på ons 30. jul 2025, kl. 07:59Hvordan er VAG på avstand mot forankjørende? Tesla ligger dessverre på rundt 2.5 sekunder bare, på maks avstand "7", som er alt for tett i mange tilfeller.

Og hva med stop-and-go / køkjøring? Også der er Tesla helt elendig, spesielt på å sette igang igjen. Typisk går det lang tid før det oppfattes at bilen foran beveger seg, så da er det nesten bånn gass for å ta igjen, for deretter å bremse kraftig når forankjørende er inhentet... skikkelig kengkurukjøring og velger som regel å slå av
På Model S er avstandsinnstilling helt ok. Bruker aldri 7 da denne på motorvei gir så ator avstand at det er plass til flere busser mellom meg og forankjørende...

"Stop and Go" er bare forferdelig.

Stjerneglis

Sitat fra: turfsurf på man 28. jul 2025, kl. 08:54
Sitat fra: OlaM på man 28. jul 2025, kl. 08:05Litt off-topic siden tråden handler om å sammenligne to produsenter, men hvis du har (eller vurderer) S3XY Buttons så har den Continuous Autopilot som reaktiverer autopilot etter du har blinket og skiftet felt.

Hvis man klager over at man må kjempe mot AP ved filskifte så avslører man at man ikke blinker...  ;D
Det er jo faktisk genialt. Regner med commander har det også, har ikke så veldig lyst på de (u)sexy knappene...

Har ventet på en unnskyldning til å kjøpe commander.

Nå regner jeg med at du får noen andre ekstra funksjoner med på kjøpet av commander. Ellers er det bare 2 trykk med høyre spak for å reaktivere autostyring igjen etter forbikjøring?

Bilen kobler ut autostyring og går over til cruisekontroll når blinklyset aktiveres.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

turfsurf

Sitat fra: Stjerneglis på ons 30. jul 2025, kl. 08:21Nå regner jeg med at du får noen andre ekstra funksjoner med på kjøpet av commander. Ellers er det bare 2 trykk med høyre spak for å reaktivere autostyring igjen etter forbikjøring?
Jada, er jo ikke noen krise, men deilig å slippe plingingen. Alternativet er å jo å bli en av de som bor i venstrefila...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

Sitat fra: turfsurf på ons 30. jul 2025, kl. 08:25
Sitat fra: Stjerneglis på ons 30. jul 2025, kl. 08:21Nå regner jeg med at du får noen andre ekstra funksjoner med på kjøpet av commander. Ellers er det bare 2 trykk med høyre spak for å reaktivere autostyring igjen etter forbikjøring?
Jada, er jo ikke noen krise, men deilig å slippe plingingen. Alternativet er å jo å bli en av de som bor i venstrefila...
Commander hindrer også at man låses ut av autopilot fordi man øker fart over 150, feks ved forbikjøring (Tyskland). Og fjerner pling på fart som har kommet på nye biler (ISA).
2026 Model 3 Performance

OlaM

Sitat fra: ProsjektX på ons 30. jul 2025, kl. 07:59Og hva med stop-and-go / køkjøring? Også der er Tesla helt elendig, spesielt på å sette igang igjen. Typisk går det lang tid før det oppfattes at bilen foran beveger seg, så da er det nesten bånn gass for å ta igjen, for deretter å bremse kraftig når forankjørende er inhentet... skikkelig kengkurukjøring og velger som regel å slå av

I lengderetningen synes jeg at man må kjøre litt sammen med bilen, i stedet for at man er helt passiv. Litt som curvature assist, hvis du mater inn passelig med pedal gjennom svingen eller i det bilen foran starter så blir det hele mye mykere. Men det er ikke superbra og det passer jo dårlig med den rigide autopiloten i sideretningen. Må si det virker som VW er mye bedre på dette, men det tar forhåpentligvis en god stund før jeg har "brukt opp" min Model 3.
'21 3LR

What-a-watt

Har fått meg et par timer i en id.7 Tourer i dag. Hyggelig bekjentskap. Selvstyring: Super på motorvei, bortimot ubrukelig på landvei. Her vinner Tesla helt klart. Skjerm: Skriftstørrelse passer meg, og greit lesbar uten briller. Tesla har for små fonter for mitt syn. Fartsgrenselesing og herunder justering av fart er nesten perfekt. Supert at den reduserer farten i tide før skiltet, og ikke som Tesla etter. Elsker Apple CarPlay!

Mye bil for pengene: 499.990.-

SurSnasen

Sitat fra: What-a-watt på lør 26. jul 2025, kl. 11:23Noen her som har erfaring å dele?

Nå har vi hatt nesten 2500 km på norske, og litt på svenske, veier med Y'en i sommer. Motorvei, landevei, smale veier, og litt bytrafikk. Og jeg blir bare ikke venn med autopiloten. Faktisk er mengden autopilotbruk på langturene langt lavere enn hva jeg de siste årene har hatt med lignende systemer på andre biler (e-tron, ID.4, iX1, iX). Ingen av de andre har vært i nærheten av å ha så mange situasjoner som autopilot. Fartsgrensene som Y'en opererer med er ofte helt på trynet, og autopiloten justerer etter disse innbilte fartsgrensene.

Fantombremsinger i ny og ne. Skrik og hyl på svingete og smale veier hvor den plutselig finner på å være hysterisk fordi man nærmer seg stiplet hvitlinje. Bobiler, busser, campingvogner og lastebiler som ligger i motgående yttersving er alltid Joker Nord. Du vet aldri når den brått finner på å ville bråbremse eller lettere bremse for disse, og må alltid sitte med foten klar over wattpedalen.

Curvature assist er også en katastrofe. Ei 16-årig jente som setter seg bak rattet for første gang er mindre nervøs i trafikken enn curvature assist. Joda, den slakker plutselig av. Men den har også mange svinger hvor den plutselig kutter autopilot midt i svingen. Da er det ofte brått og brutalt.

Jeg liker fremdeles tilnærmingen til andre produsenter, hvor man styrer sammen med bilen. Bilen vil gjøre hovedjobben, og du passer på. Men man kan gjøre småjusteringen selv, uten å koble ut som man på Tesla. Og man kan overta i sving uten noen brå seremoni og utkobling.

daktari

Sitat fra: What-a-watt på ons 30. jul 2025, kl. 13:19Har fått meg et par timer i en id.7 Tourer i dag. Hyggelig bekjentskap. Selvstyring: Super på motorvei, bortimot ubrukelig på landvei. Her vinner Tesla helt klart. Skjerm: Skriftstørrelse passer meg, og greit lesbar uten briller. Tesla har for små fonter for mitt syn. Fartsgrenselesing og herunder justering av fart er nesten perfekt. Supert at den reduserer farten i tide før skiltet, og ikke som Tesla etter. Elsker Apple CarPlay!

Mye bil for pengene: 499.990.-
Ubrukelig på landevei? Det må du utdype.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

På litt svingete veier fungerer den ikke i det hele tatt. Må ha både midtstripe og kantstripe, og selv da kreves det konstant sjårførhjelp. Tesla må ha bare ha kantlinje for å aktivere selvstyring og å styre, og kan fremdeles autostyre hvis kantlinjen forsvinner. Om kanskje ikke like pålitelig.

Nå har jeg bare kjørt et par timer, og det meste på motorvei, så kanskje det er noen tricks jeg har oversett.

Øyvind.h

Versjonen av Travel assist som jeg har er ikke bra på smale veier med dårlig/fraværende markering. Om det er typen veier en primært kjører langtur på er nok Teslas autopilot bedre tror jeg.
Tilpasning til fartsgrense har jeg slått av, men har påslått tilpasning til strekning (justerer ift rundkjøringer, krappe svinger etc).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Jeg regner med at den id.7 Tourer jeg kjørte har siste SW-versjon. Den hadde gått 33 km. da jeg la vei med den  :D

Virker som Tesla også sier seg fornøyd med en synlig asfaltskjøt som erstatning for markert midtlinje når den først er aktivert..

OlaM

Sitat fra: What-a-watt på ons 30. jul 2025, kl. 16:10Virker som Tesla også sier seg fornøyd med en synlig asfaltskjøt som erstatning for markert midtlinje når den først er aktivert..

På veier som dette:

...så regner den gjerne den stiplede kantlinjen som en midtskillelinje det er ok å krysse, din kjørebane som venstrefeltet og asfaltskjøten som en heltrukken sperrelinje du for all del ikke må krysse.
'21 3LR

What-a-watt

Jeg har ikke opplevd det på min Tesla (Iallfall ikke noe jeg har reflektert over. Tror jeg.... ;) ).

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på ons 30. jul 2025, kl. 15:38På litt svingete veier fungerer den ikke i det hele tatt. Må ha både midtstripe og kantstripe, og selv da kreves det konstant sjårførhjelp. Tesla må ha bare ha kantlinje for å aktivere selvstyring og å styre, og kan fremdeles autostyre hvis kantlinjen forsvinner. Om kanskje ikke like pålitelig.

Nå har jeg bare kjørt et par timer, og det meste på motorvei, så kanskje det er noen tricks jeg har oversett.

Høres ut som rælet Toyota tilbyr, altså den typen som assisterer deg, og som ikke er egnet til å styre bilen selv (med de ulemper som dette innebærer på dårlig merkede veier). MEN som er hakket bedre på motorvei, og som helt klart er å foretrekke hvis man måler seg på komfort overfor passasjerer.

Ellers virker det som om flere bruker AP der det strengt tatt ikke skal anvendes. Dels forståelig, fordi AP lar seg aktivere, og ofte er på tilbudssiden, men dette vil påvirke opplevelsen. Litt rart at man da klager på at den melder seg ut, noe den gjør langt sjeldnere enn andre systemer (men på en mer høylytt måte..). Dette som gjelder;

TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Sitat fra: What-a-watt på ons 30. jul 2025, kl. 15:38På litt svingete veier fungerer den ikke i det hele tatt. Må ha både midtstripe og kantstripe, og selv da kreves det konstant sjårførhjelp. Tesla må ha bare ha kantlinje for å aktivere selvstyring og å styre, og kan fremdeles autostyre hvis kantlinjen forsvinner. Om kanskje ikke like pålitelig.

Fint hvis du kan oppgi hvilken vei vi snakker om.

Dette stemmer ikke med de veiene jeg kjører på. Har f eks kjørt hele veien mellom Vikersund og Hokksund uten avbrytelse på TA. Rv250

"Enveiskjørte" veier uten midtmarkering funker ikke, (bør vel heller ikke det), men de med to felt uten midtmarkering fungerer. Fv216
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA