Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lørdag 26. juli 2025, klokken 11:23

« forrige - neste »

What-a-watt

Noen her som har erfaring å dele?

ps. Fant denne, men den er laget av en tysker...

Daniel_0007

Han er og stor vw fan så vil kalle han litt partisk.
Model 3 2019 LR Rwd

Contango

Vi har både Tesla og Skoda, men jeg er ikke storbruker av AP/TA og det kan godt være at andre med mer erfaring vil vekte annerledes. Dessuten kjører jeg Skodaen mye mer enn Teslaen.
Jeg liker VAG marginalt best. Har ikke hatt mange fantombremser, og VAG er lysår bedre på fartsgrenser. Det er også lettere med filskift (har kun basic AP på Teslaen). Men ergonomien er noe bedre på Tesla (for en gangs skyld). Synes nok også at Tesla AP oppleves mer "selvsikker", og jeg føler av en eller annen grunn at den er tryggere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Foretrekker helt klart VW. Mye bedre interaksjon mellom bil og fører, der man sømløst kjører sammen i TravelAssist.

AP vil enten ha kontrollen absolutt, eller kaster den tilbake plutselig, omtrent som når en spøkefugl kaster en ball i trynet ditt og sier "catch".

Tesla har sabla mye pling-plong lyder fordi systemet ikke fungerer i synergi med fører.

Kvalitetsmessig er Travelassist enda bedre på å posisjonere rett i feltet på Ring 3 sine krappe svinger o.l., den vingler ikke ved motorvei-påkjøring og håndterer vei uten midtmerking og holder seg til høyre.  Mye raskere og mykere auto filskift også.

VW har er skikkelig bra på å justere ned fart til svinger, rundkjøringer og kryss. Man kan ha dette aktivt, men skrudd av auto justering til fartsgrense.

BMW Driving Assistant Professional er likt fungerende som VW, men VW er kanskje et lite knepp foran i kvalitet, uten at det blir avgjørende for kjøp.

Tesla sin har såpass mye ulemper at det er diskvalifiserend for kjøp.

Har middels/dårlig opplevelse med Nissan,  Kia og Merce.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Nå eier jeg ikke VAG, men BMW og Tesla, men har prøvekjørt VAG med Travel Assist. Er i hovedtrekk enig med daktari og Contago.

Det jeg (i motsetning til daktari) liker med Tesla er at det er den som kjører, og jeg overvåker. De andre systemene er designet motsatt. I tillegg gir ikke Tesla opp like fort som de andre, så det blir mindre inn/ut kobling. Det negative er at kjøringen er mere nøkkete, bremser alt for mye ned i svinger, fungerer dårligst med fartsgrenser og har mye fantombremsing med møtende biler. Og så savner jeg automatisk innkobling som de andre har.

Så med Tesla så blir det ett system som kjører mesteparten av tiden, men jeg må være obs på spesielt fantombremsing, mens med de andre må jeg hele tiden følge med på at de kobler ut og ta over.

Så hvem som er best blir litt avhengig av hva slags veier man kjører på, og preferanser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Travel Assist er vel fremdeles WIP (Work In Progress), mens Teslas AP-utvikling har stoppet opp til fordel for FSD. Vel og merk hvis man ser bort fra "Curve Assistant" som vel er en fadese.

Teslas AP ble utviklet i flg. amerikanske regler hvor nærmest alt er tillatt, og som først blir satt under lupen hvis ulykker oppstår. Dette i motsetning til europeiske lover hvor alt skal virke etter rigide regler før det kan implementeres. For de av oss som har hatt Tesla AP lenge, har dette vært en konstant nedtur etter at Tesla steg for steg har måtte tilpasse seg europeiske lover, og blitt kannibalisert i forhold til hva vi hadde fra starten.  Dette kan ha gitt VW en fordel utviklingsmessig.

Contango

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 09:40Det jeg (i motsetning til daktari) liker med Tesla er at det er den som kjører, og jeg overvåker.
Akkurat det jeg mente men ikke klarte å formulere like godt.

SitatOg så savner jeg automatisk innkobling som de andre har.
Her faller jeg litt av lasset. Hva mener du?

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Sitat fra: Contango på søndag 27. juli 2025, klokken 11:29
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 09:40Det jeg (i motsetning til daktari) liker med Tesla er at det er den som kjører, og jeg overvåker.
Akkurat det jeg mente men ikke klarte å formulere like godt.

SitatOg så savner jeg automatisk innkobling som de andre har.
Her faller jeg litt av lasset. Hva mener du?

Alle andre enn Tesla skrur på igjen selvkjøring når den mener det er trygt, etter et avbrudd.

Eksempel den selvkjører mot en krapp sving.

VW: lager en liten pling og deaktiverer, men fordi man kjører sammen med bilen går det fint, når veiene retter opp skrur den på igjen uten lyd. Annet eksempel er filskift, der man kan blinket, skifte fil, og den starter igjen uten lyd.

AP: prøver å ta svingen, starter så å svinge ve og høyre ganske kraftig, man må grupe hart i rattet for å få kontroll og styre. Folk blir kastet rundt. Når veien er rett må man plinge den igang igjen.

Filskift: hvis man ikke deaktiverer (plong) vil bilen kjempe mot at du styrer selv om du blinker, plong og et nøkkelord i rattet. Så må du pling den på igjen.

Det at Tesla tar kontrollen på en slik måte mener jeg gjør sjåførene sløve og er farlig, for min erfaring er at AP ikke klarer andre svinger enn andre systemer. Men AP håndterer dem på en dårligere måte.
Mine I-Pace videoer

What-a-watt

SitatFilskift: hvis man ikke deaktiverer (plong) vil bilen kjempe mot at du styrer selv om du blinker, plong og et nøkkelord i rattet. Så må du pling den på igjen.

AP med EAP har ikke dette problemet, men man har ca 5 sekunder på å starte filskiftet etter at retningsviseren er aktivert. Bommer man på det, og de 5 sekundene er over før filskiftet er gjennomført, kastes bilen brutalt tilbake til filen den forlot. Men alt foregår lydløst. (Bortsett fra banningen fra sjåføren)

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på søndag 27. juli 2025, klokken 12:23
SitatFilskift: hvis man ikke deaktiverer (plong) vil bilen kjempe mot at du styrer selv om du blinker, plong og et nøkkelord i rattet. Så må du pling den på igjen.

AP med EAP har ikke dette problemet, men man har ca 5 sekunder på å starte filskiftet etter at retningsviseren er aktivert. Bommer man på det, og de 5 sekundene er over før filskiftet er gjennomført, kastes bilen brutalt tilbake til filen den forlot. Men alt foregår lydløst. (Bortsett fra banningen fra sjåføren)
Automatisk filskifte fungerer fint med lett til moderat trafikk. I tett trafikk er det bare å glemme. Ellers er det sjelden den ikke greier å skifte fil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 27. juli 2025, klokken 12:13Eksempel den selvkjører mot en krapp sving.

VW: lager en liten pling og deaktiverer, men fordi man kjører sammen med bilen går det fint, når veiene retter opp skrur den på igjen uten lyd. Annet eksempel er filskift, der man kan blinket, skifte fil, og den starter igjen uten lyd.

AP: prøver å ta svingen, starter så å svinge ve og høyre ganske kraftig, man må grupe hart i rattet for å få kontroll og styre. Folk blir kastet rundt. Når veien er rett må man plinge den igang igjen.

Filskift: hvis man ikke deaktiverer (plong) vil bilen kjempe mot at du styrer selv om du blinker, plong og et nøkkelord i rattet. Så må du pling den på igjen.

Det at Tesla tar kontrollen på en slik måte mener jeg gjør sjåførene sløve og er farlig, for min erfaring er at AP ikke klarer andre svinger enn andre systemer. Men AP håndterer dem på en dårligere måte.
Var mere slik som du beskriver det før, nå har den bare blitt hyperkonservativ og slakker ned veldig før svingen, og gjennomfører den litt ujevnt.

Manuelt filskift er enkelt når man er vant til det, deaktivere, blinke, svinge, aktivere. Men mere tungvint enn på Travel Assist.

Ellers mener jeg AP frigjør meg til å heve blikket mere og følge med på trafikk, i stedet for fart og plassering i veibanen. Hvis man blir sløvere av det er man ganske sløv i utganspunktet...

Håvar

VAG har gjort veldig mye rett med Travel Assist
AP er ok, men for dårlig på fartsgrenser. Synes AP også er for hissig på å holde seg midt i fila, misforstå meg rett, jeg ønsker ikke ping-pong. Men i flettefelt og kryss hvor veien er gjort bredere for å slippe trafikk forbi på høyre side for biler som står stille og venter på fri bane til å svinge til venstre er den alt for ivrig på å kaste seg til høyre/venstre for å sentrere seg midt i veibanen igjen. Når veien foran er tom burde den beholdt avstanden til hvit ELLER gul linje et par sekunder så ville alt vært ok.

Det som irriterer meg (og spesielt samboeren min) mest er at avstand 7 på AP/TACC er alt for liten til bilen foran når en kjører på landevei eller motorvei.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

What-a-watt

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 12:36

Automatisk filskifte fungerer fint med lett til moderat trafikk. I tett trafikk er det bare å glemme. Ellers er det sjelden den ikke greier å skifte fil.

daktari

EAP har auto filskift ja, men koster 15.000 (?) ekstra.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på søndag 27. juli 2025, klokken 12:50
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 12:36

Jeg skriver vel ikke noe som motsier den skjermdumpen din.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA