NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 02. juni 2025, klokken 11:46

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på søndag 22. juni 2025, klokken 18:50Ja, Tesla får god hjelp av både NAF /Motor og en del andre norske biltestere som lar Model Y slippe unna lettere en en del konkurrenter.

Kan godt hende det er noen som lar Motors rekkeviddetest bestemme bilvalget, men det er nok ikke journalister sin fortjeneste at Tesla Model 3 og Y har solgt mer i juni enn alle de andre på topp 10-listen til sammen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

elbil kjøp 2025

Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. juni 2025, klokken 20:09
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på søndag 22. juni 2025, klokken 18:50Ja, Tesla får god hjelp av både NAF /Motor og en del andre norske biltestere som lar Model Y slippe unna lettere en en del konkurrenter.

Kan godt hende det er noen som lar Motors rekkeviddetest bestemme bilvalget, men det er nok ikke journalister sin fortjeneste at Tesla Model 3 og Y har solgt mer i juni enn alle de andre på topp 10-listen til sammen.

Det er klart at de selger mye grunnet gode totalpakker og entusiastiske eiere som også motiveres av perioder med gode «verve» /referal ordninger.

Men det er underlig at du ikke erkjenner at NaF og Motor, med 1,2 millioner lesere og femhundretusen medlemmer, har stor påvirkningskraft og  enorm lesermasse de når ut til.

Har du satt deg inn i Vær varsom plakaten som Motor styres etter ? Dette handler ikke bare om rekkevidde testen isolert, like mye om hvordan Motor og Naf velger å bruke et enormt interessant tallmateriale meget snevert. Og det handler mest om hvordan de velger å fremstille bilene i biltester i ettertid , der de er meget selektive på hva de tar med/hva de utelater -særlig når det gjelder Tesla.

Jeg er ikke ute etter å ramme Tesla, men jeg vil få frem en ukultur i Norges mektigste bilmedie/bilist organsisasjon. Journalister og store bilist organisasjoner har makt, derfor har man Vær varsom plakaten.

At vi som skriver her kan være unyanserte er en ting, men når journalister gjør slikt er det problematisk
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

SIS

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 22. juni 2025, klokken 17:57Apropos Model Y.... syk utleveringsmåned de har...NAF-testen har nok ikke skadet salget, nei.

Hinsides.. Hvor lenge kan de andre sitte stille å se på dette?

daktari

Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. juni 2025, klokken 20:09

Det er vel 0% rente som gjør det!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Jeg må si meg litt enig i Rosstopher. Hvis en så siste rekkeviddetest til Motor så var det en haug med biler som kjørte langt over 50 mil.

Så tror jeg mange synes det er flott med 0% rente I 3 år, fullstendig info på nett om pris og vilkår - må ikke kjenne noen for å få bra priser, nesten ikke ventetid, og alt utstyret inkludert, software som ikke er dårlig - 10 år med videreutvikling... og så ser en andre merker som spiser dekk, og noen som får kast i bremseskiver innenfor bilgaranti som får 15.000 i regning...
...sånn i tillegg til mye bagasjeplass, lavt forbruk, rask aks, hengerfeste inkl med 1600kg, osv osv... er jo ganske kjent modell, som mange assosierer med el-familiebil. Så mange vil teste den ut. Nesten alle kjenner en fornøyd Model Y eier. Litt sånn som med VW Golf for 25 år siden.

Hilsen en som har kjørt over 90.000 km med Model Y med 0 feil og 0 dekkskifte.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Hos OFV kan man finne månedsstatistikk:

2022 juni 2533
2023 juni 3127
2024 juni 2324

Så for meg så ser dette ut som en ganske vanlig juni for Model Y, kanskje heller litt skuffende mtp 0-rente og helt ny modell.

https://ofv.no/registreringsstatistikk
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SIS på søndag 22. juni 2025, klokken 22:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 22. juni 2025, klokken 17:57Apropos Model Y.... syk utleveringsmåned de har...NAF-testen har nok ikke skadet salget, nei.

Hinsides.. Hvor lenge kan de andre sitte stille å se på dette?

Ja, det verste er at de andre har ikke veldig mye å gå på økonomisk til å sette ned priser. Kanskje flere må kutte ut importører osv. Men jevner seg gjerne ut om rentekampanjen faktisk slutter 30.06. for Tesla-kjøpere.

Fyret

Jeg tenker helt uten tvil at det er prisen som gjør den interessant for folk, og legg til god rekkevidde pr krone.
Og så er det en mekanisme med at når den bare blir mer og mer vanlig, så henger flere og flere seg på.

Men det er bare min mening.

Skal sies at alle de jeg kjenner som har Y, er svært fornøyd. Men de har kjøpt bilen utelukkende pga at den er prisgunstig - og det er de helt åpne om også.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på søndag 22. juni 2025, klokken 22:45Hos OFV kan man finne månedsstatistikk:

2022 juni 2533
2023 juni 3127
2024 juni 2324

Så for meg så ser dette ut som en ganske vanlig juni for Model Y, kanskje heller litt skuffende mtp 0-rente og helt ny modell.

https://ofv.no/registreringsstatistikk

Du vet det er 7 utleveringsfager igjen av juni? Blir nok 1500+ biler til i juni...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Fyret på søndag 22. juni 2025, klokken 22:48Jeg tenker helt uten tvil at det er prisen som gjør den interessant for folk, og legg til god rekkevidde pr krone.
Og så er det en mekanisme med at når den bare blir mer og mer vanlig, så henger flere og flere seg på.

Skal sies at alle de jeg kjenner som har Y, er svært fornøyd. Men de har kjøpt bilen utelukkende pga at den er prisgunstig - og det er de helt åpne om også.

Ja, er nettopp de tingene. For veldig mange er det maks hva de kan strekke seg til, og den har lavt forbruk, og så er det je 192.000km garanti på både motor/drivverk og batteri, mens hos noen andre (VW) er det bare batteri som har ok garanti.

I tillegg har du 75.000 sannhetsvitner  :)

Klykken

Jeg fikk i tillegg en relativt god innbyttepris på min "gamle" Y, som var avgjørende for at jeg byttet. :) On par med Finn.no.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

elbil kjøp 2025

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 22. juni 2025, klokken 22:52
Sitat fra: Fyret på søndag 22. juni 2025, klokken 22:48Jeg tenker helt uten tvil at det er prisen som gjør den interessant for folk, og legg til god rekkevidde pr krone.

Ja, er nettopp de tingene. For veldig mange er det maks hva de kan strekke seg til, og den har lavt forbruk, og så er det je 192.000km garanti på både motor/drivverk og batteri, mens hos noen andre (VW) er det bare batteri som har ok garanti.

I tillegg har du 75.000 sannhetsvitner  :)

Prisen var lenge meget bra, nå er model y blitt en forholdsvis kostbar bil. Man kan få en god del gode alternativ nå til omtrent samme pris, noen hakket rimeligere, andre hakket dyrerer. På forbruk er det flere som omtrent matcher y, for min del må jeg betale noen tiere ekstra per måned -og jeg kjører i smitt 30.000 km årlig.

På garanti siden har jeg pleid å betale ca 4000 kr ekstra for 150.000 km garanti (Vw/Skoda/mfl har dette). På min Kia var det 7 år/150.000 km inkl. 

De fleste gode kasko forsikringer dekker motor , batteri og drivverk mm inntil 10-12 år/200.000 km.

Personlig ville jeg aldri kjøpt en bil til nærmere 600.000 kr som ikke har en velfungerende og fleksibel kjøreassistent på norske veier. Jeg har flere fornøye Tesla eiere i nær familie/ krets, omtrent samtlige innrømmer at de sjelden eller aldri bruker kjøreassistent grunnet mye feil. Det er en stor , vesentlig mangel.

Kan man leve uten en god Acc , så er model y en fin totalpakke. Personlig foretrekker jeg feks id7 og 4, nye skoda enyaq med flere.

Bra utvalget er stort, mye bra nå!

Tilbake til sakens kjerne: Naf sier at NAF/Motors oppdrag er at forbrukerne skal være «godt nok forberedt på hva som venter dem når de kjøper seg sin første elbil». Naf motor sier at man får 653 km rekkevidde på tilsvarende tur i tilsvarende vær dersom man velger en model y, ref testen og NaF sin elbil guide. En vanlig forbruker hadde nok avbrutt reisen på 54 mil og følt seg lurt. Hadde forbrukeren vært erfaren, hadde man kanskje strukket strikken til nærmere 60 mil. Cirka 5 mil av rekkevidden vil 99 prosent aldri våge seg på å utnytte - det advarer både Motor, NAF og Tesla sterkt mot å gjøre. Så Naf og Motor gjør ikke nye elbileiere en tjeneste ved å levere tester som dette-heller tvert i mot.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

Rosstopher

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på mandag 23. juni 2025, klokken 11:31Tilbake til sakens kjerne: Naf sier at NAF/Motors oppdrag er at forbrukerne skal være «godt nok forberedt på hva som venter dem når de kjøper seg sin første elbil». Naf motor sier at man får 653 km rekkevidde på tilsvarende tur i tilsvarende vær dersom man velger en model y, ref testen og NaF sin elbil guide. En vanlig forbruker hadde nok avbrutt reisen på 54 mil og følt seg lurt. Hadde forbrukeren vært erfaren, hadde man kanskje strukket strikken til nærmere 60 mil. Cirka 5 mil av rekkevidden vil 99 prosent aldri våge seg på å utnytte - det advarer både Motor, NAF og Tesla sterkt mot å gjøre. Så Naf og Motor gjør ikke nye elbileiere en tjeneste ved å levere tester som dette-heller tvert i mot.

Som du har merket er det ingen enighet her på forumet om at man bør stoppe med 20/10/5/0% igjen, så da tenker jeg det er greit at NAF kjører til bilene stoppe så lenge de er åpne om det.

Den linken du delte til hvor langt man kommer 100-20 og så med ett ladestopp til 80 var fin. Det gir nyttig informasjon. Jeg skulle også gjerne sett en oversikt der man legger opp premissene for turen i stedet for at bilen får bestemme. Altså f.eks. at etter man har kjørt i 3 eller 4 timer så bør man ha et ordentlig stopp på 15 minutter, og deretter et stopp på 10 minutter hver 2. time, eller noe annet lignende og realistisk. Og så kan det oppgis hvor langt man kommer med et slikt kjøremønster.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

elbil kjøp 2025

Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. juni 2025, klokken 12:08
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på mandag 23. juni 2025, klokken 11:31Tilbake til sakens kjerne: Naf sier at NAF/Motors oppdrag er at forbrukerne skal være «godt nok forberedt på hva som venter dem når de kjøper seg sin første elbil». Naf motor sier at man får 653 km rekkevidde på tilsvarende tur i tilsvarende vær dersom man velger en model y, ref testen og NaF sin elbil guide. En vanlig forbruker hadde nok avbrutt reisen på 54 mil og følt seg lurt. Hadde forbrukeren vært erfaren, hadde man kanskje strukket strikken til nærmere 60 mil. Cirka 5 mil av rekkevidden vil 99 prosent aldri våge seg på å utnytte - det advarer både Motor, NAF og Tesla sterkt mot å gjøre. Så Naf og Motor gjør ikke nye elbileiere en tjeneste ved å levere tester som dette-heller tvert i mot.

Som du har merket er det ingen enighet her på forumet om at man bør stoppe med 20/10/5/0% igjen, så da tenker jeg det er greit at NAF kjører til bilene stoppe så lenge de er åpne om det.

Den linken du delte til hvor langt man kommer 100-20 og så med ett ladestopp til 80 var fin. Det gir nyttig informasjon. Jeg skulle også gjerne sett en oversikt der man legger opp premissene for turen i stedet for at bilen får bestemme. Altså f.eks. at etter man har kjørt i 3 eller 4 timer så bør man ha et ordentlig stopp på 15 minutter, og deretter et stopp på 10 minutter hver 2. time, eller noe annet lignende og realistisk. Og så kan det oppgis hvor langt man kommer med et slikt kjøremønster.

Så du mener et forum som dette skal definere hva som er viktig og god forbruker informasjon til norske forbrukere ? Her er vi et relativt lite antall særskilt interesserte og stort sett meget erfarne elbil entusiaster som altså skal definere slikt. Mener du det ærlig talt er godt forbruker informasjon og at Naf og Motor tydelig informerer at 5 mil av rekkevidden blir kjørt etter 0 prosent / 0 km  og derfor frarådes ?
Hvor godt er dette presisert i Naf sin elbil kjøps guide eller i Motor sine artikler og tester?

Her mener jeg at Naf og Motor flere ganger presiserer at 10 prosent er et realistisk utgangspunkt -så de taler helt klart med flere tunger. Forbrukerrådet bør også komme på banen for å finne en forbruker vennlig definisjon. Wltp skaper mye usikkerhet, hva er det egentlig wltp legger opp til? At man skal måtte kjøre de siste 5-10 milene mens bilen piper og advarer oss om å lade snarest og i verste fall stopper opp i veikant eller skader batteriet?

Jeg er ellers enig med deg i at artikkel som du viser til er interessant og at man kunne laget flere spennende artikler med ulike scenario man får på virkelige lange turer. (Selv om artikkel du viser til legger opp til 80-90 mils turer med et ladestopp. De færreste kjører lenger enn det på en dag mener jeg..

Mitt hovedbudskap er at Naf og motor fremover må få frem flere nyanser og tall , ikke bare basere seg på tall som er helt urealistiske for forbrukerne.

I dag må man lete godt for å finne disse tallene, de ligger på Naf sine sider og får svært liten oppmerksomhet i norske medier - og ingen oppmerksomhet hos Motor selv. Det er svært underlig med tanke på at pressens oppgave er å opplyse leserne bredt /med flere kilder. Der svikter Motor.

Rosstopher

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på mandag 23. juni 2025, klokken 12:28
Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. juni 2025, klokken 12:08

Så du mener et forum som dette skal definere hva som er viktig og god forbruker informasjon til norske forbrukere ? Her er vi et relativt lite antall særskilt interesserte og stort sett meget erfarne elbil entusiaster som altså skal definere slikt. Mener du det ærlig talt er godt forbruker informasjon og at Naf og Motor tydelig informerer at 5 mil av rekkevidden blir kjørt etter 0 prosent / 0 km  og derfor frarådes ?
Hvor godt er dette presisert i Naf sin elbil kjøps guide eller i Motor sine artikler og tester?

Jeg kan ikke se at jeg har gitt uttrykk for de meningene du tilskriver meg her. Jeg opplever deg som aggressiv og konfronterende. Jeg tenker at det er like greit at jeg ikke svarer på spørsmålene dine, for det virker ikke som du egentlig er ute etter noen konstruktiv dialog.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA