NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 02. juni 2025, klokken 11:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på tirsdag 03. juni 2025, klokken 09:20I stor grad. Men de har gjort litt forandringer. De kjører ikke helt ned igjen, men kjører fram og tilbake på toppen når man først har kommet seg opp på fjellet. Så lenge man ikke stopper før 350km blir det i det minste jevnere.

Jeg tenker for elbiler i dag gir denne ruta mindre og mindre mening. De fleste kommer seg komfortabelt fram til hytta. En test fokusert på langtur hadde gitt mer mening. For eksempel Oslo - Stavanger. Her kan man snu dersom man kommer seg til Ålgård etter 522 km. Da har man en fin miks av motorvei, landevei og noen høydemeter over bl.a. kvinesheia og runaskaret.

Den veien begynner (heldigvis) å bli mer og mer motorvei, så blir gjerne litt vel mye motorvei.
Jeg synes de bare kunne kjørt løypen i dag, men i stedet for å surre rundt på "fjellet" så kunne de fortsatt til Trondheim, og enda lenger nordover. Hadde vært litt kult grafisk å sett hvor langt de kom. F.eks. hvem kommer helt til Namsskogan?
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Wow! Tydeligvis en person uten noen erfaring elbil som sitter og knoter med tastaturet hos Motor. Han skriver:
"Det er fortsatt slik at bilprodusentene anbefaler at du hurtiglader til maks 80 prosent, for å skåne batteriet."

og senere trekker han derfor fra 20% på rekkevidden pga dett i regnestykket, sånn at elbiler bare kjører egentlig 20 mil..??? Og så trekker han fra 10% til fordi man ikke tør kjøre når det er 10% igjen!!

Begynner å lure- har han lest vinter-testen til bladet han selv skriver for??

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. juni 2025, klokken 13:12Wow! Tydeligvis en person uten noen erfaring elbil som sitter og knoter med tastaturet hos Motor. Han skriver:
"Det er fortsatt slik at bilprodusentene anbefaler at du hurtiglader til maks 80 prosent, for å skåne batteriet."

og senere trekker han derfor fra 20% på rekkevidden pga dett i regnestykket, sånn at elbiler bare kjører egentlig 20 mil..??? Og så trekker han fra 10% til fordi man ikke tør kjøre når det er 10% igjen!!

Jeg lader aldri over 80% på hurtiglader..gjør noen det?
Videre kjører jeg sjeldent under 20%. Det laveste jeg noen gang har vært er 9%. Mao det praktiske området er jo mellom 20 og 80%. Sånn sett er den praktiske rekkevidden ca 60% av WLTP.
Og bare for å understreke..jeg har hatt elbil siden 2013 og 2 elbiler siden ca 2015..Og kjører ca 40-50k samlet på dem årlig..

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. juni 2025, klokken 13:34Jeg lader aldri over 80% på hurtiglader..gjør noen det?
Videre kjører jeg sjeldent under 20%. Det laveste jeg noen gang har vært er 9%. Mao det praktiske området er jo mellom 20 og 80%. Sånn sett er den praktiske rekkevidden ca 60% av WLTP.

Hurtiglader du mye? Vi hurtiglader ca 25% på vår primærbil. Kjører vi med henger blir det fort til at vi må lade over 80%. Siste hurtiglading kom vi inn med 7% og ladet til 93% kun fordi det var tiden vi brukte på å gå til spisestedet, spise lunsj og gå tilbake.

Generelt lader vi ofte over 80% når vi spiser lunsj. Ladestopp uten spising på lengre dagsetapper så lader vi stort sett til 70-80%, sånn at det passer å komme frem til neste lader med 10-15%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. juni 2025, klokken 13:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. juni 2025, klokken 13:12Wow! Tydeligvis en person uten noen erfaring elbil som sitter og knoter med tastaturet hos Motor. Han skriver:

Og bare for å understreke..jeg har hatt elbil siden 2013 og 2 elbiler siden ca 2015..Og kjører ca 40-50k samlet på dem årlig..
Hender jeg gjør det, om det ikke er kø, og jeg egentlig trenger å drepe litt mere tid.

Men se gjerne rundt deg. Er stadig de som absolutt skal lade til 90 og 100%. Vært ute for folk som har kommet ut og sjekket bilen sin som er passert 80 og kanskje er på over 90 %, burde se at det står kø, men likevel går inn igjen uten å flytte bilen sin. Og de kommer gjerne ut godt etter at bilen nådde 100 %.

Eneste grunnen til at det blir bevegelse i køen, er fordi andre flytter sine biler. Så selv om min bil lader tregt, så applauderer jeg faktisk at de har begynt med tilleggspris når man passererer 80 % SoC, eller har tidsbegrensning.

Dog, setter mer pris på 80%-grense enn tidsgrense, for det er ikke bileiers skyld at bilen lader tregt, det er produsenten sin skyld. Og man har helt sikkert god grunn for at man ikke skifter bil fortere enn andre skifter undertøy!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. juni 2025, klokken 13:53

Hender jeg gjør det, om det ikke er kø, og jeg egentlig trenger å drepe litt mere tid.

Men se gjerne rundt deg. Er stadig de som absolutt skal lade til 90 og 100%. Vært ute for folk som har kommet ut og sjekket bilen sin som er passert 80 og kanskje er på over 90 %, burde se at det står kø, men likevel går inn igjen uten å flytte bilen sin. Og de kommer gjerne ut godt etter at bilen nådde 100 %.

Eneste grunnen til at det blir bevegelse i køen, er fordi andre flytter sine biler. Så selv om min bil lader tregt, så applauderer jeg faktisk at de har begynt med tilleggspris når man passererer 80 % SoC, eller har tidsbegrensning.

Dog, setter mer pris på 80%-grense enn tidsgrense, for det er ikke bileiers skyld at bilen lader tregt, det er produsenten sin skyld. Og man har helt sikkert god grunn for at man ikke skifter bil fortere enn andre skifter undertøy!  8)

Tilbydere av ladeinfrastruktur burde ha krav til en dynamisk justering av prisene for de som lader over 80%. Ser  noen har det - men alle burde ha det.

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. juni 2025, klokken 15:19Tilbydere av ladeinfrastruktur burde ha krav til en dynamisk justering av prisene for de som lader over 80%. Ser  noen har det - men alle burde ha det.
Jupp, det hadde vært det beste!

Men krever kanskje mer tilgang til bil enn mange av produsentene liker. Tesla klarer det fint med sine biler på sine stasjoner, og ser ut til å klare det fint selv på min "offline"-bil, så burde jo være mulig. Men så lager de jo laderne og appen selv, noe endel ladeoperatører ikke gjør!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Motorjournalisten forstår i alle fall ikke forskjellen på prosent og prosentpoeng. Dersom en vil holde seg mellom 10%-80% på batteriet, og så sier at vinterrekkevidden går ned med 30%, så er reell rekkevidde mellom ladestopp (80%-10%)*(100%-30%) = 70% * 70% = 49% av sommerrekkevidden på 100% batteri, ikke 40% som angitt i kommentaren. Ikke en gigantisk forskjell, men 23% lenger rekkevidde (9 prosentpoeng).

Så kan en alltids diskutere hvor langt en strekker kjøring mot null. Er det godt med ladere, har jeg personlig ingen problemer med å planlegge ladestopp på ~10% (og så heller ta et tidligere alternativ dersom estimatet bommer mye). Og langkjøring på vinter har etter min erfaring mindre rekkeviddetap enn 30% i forhold til sommer, med 15-20%
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. juni 2025, klokken 15:22Men krever kanskje mer tilgang til bil enn mange av produsentene liker. Tesla klarer det fint med sine biler på sine stasjoner, og ser ut til å klare det fint selv på min "offline"-bil, så burde jo være mulig. Men så lager de jo laderne og appen selv, noe endel ladeoperatører ikke gjør!
Alle DC-ladere vet nøyaktig batteri-% i bilen, selv for en bil som er "offline" ellers. Så det er ikke noe teknisk problem å prise lading over 80% høyere dersom det er ønskelig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Bare en ting til om reporteren. Han skrev at vinterværet trekker kanskje 30% også, så da gikk han fra 70 til 40%. Men det han i realiteten har gjort er å ta vekk 30% av 100% og ikke 30% av de resterende 70%, så han gjorde en matematisk tabbe der og, siden han i realiteten trakk vekk dobbelt på 30%, for å ende på 20 mil for en 50 mil bil.

Uansett...
Hver gang jeg skal på langtur så skyver jeg opp lade-baren til 100% natten før, sånn at jeg får full rekkevidde tilgjengelig. Dette er helt ok å gjøre på en Tesla Model Y ihht manualen.

Hender ofte at jeg ender opp under 10% når jeg er på tur, men jeg har jo hatt Tesla'er i 10 år, så er jo vant med det, og rest-rekkevidden pleier å være ganske nøyaktig, så når jeg navigerer så vet jeg om jeg når frem eller ikke lenge før jeg er under 10%. I tillegg kan den kjøre litt under 0% og, som blir et slags reservebatteri.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Orbit på tirsdag 03. juni 2025, klokken 15:27Motorjournalisten forstår i alle fall ikke forskjellen på prosent og prosentpoeng. Dersom en vil holde seg mellom 10%-80% på batteriet, og så sier at vinterrekkevidden går ned med 30%, så er reell rekkevidde mellom ladestopp (80%-10%)*(100%-30%) = 70% * 70% = 49% av sommerrekkevidden på 100% batteri, ikke 40% som angitt i kommentaren. Ikke en gigantisk forskjell, men 23% lenger rekkevidde (9 prosentpoeng).

Så kan en alltids diskutere hvor langt en strekker kjøring mot null. Er det godt med ladere, har jeg personlig ingen problemer med å planlegge ladestopp på ~10% (og så heller ta et tidligere alternativ dersom estimatet bommer mye). Og langkjøring på vinter har etter min erfaring mindre rekkeviddetap enn 30% i forhold til sommer, med 15-20%

Nettopp. Ser vi skrev om det samtidig  :D  Tydeligvis ikke veldig gjennomtenkt det han skrev.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. juni 2025, klokken 15:34

Bare en ting til om reporteren. Han skrev at vinterværet trekker kanskje 30% også, så da gikk han fra 70 til 40%. Men det han i realiteten har gjort er å ta vekk 30% av 100% og ikke 30% av de resterende 70%, så han gjorde en matematisk tabbe der og, siden han i realiteten trakk vekk dobbelt på 30%, for å ende på 20 mil for en 50 mil bil.

Uansett...
Hver gang jeg skal på langtur så skyver jeg opp lade-baren til 100% natten før, sånn at jeg får full rekkevidde tilgjengelig. Dette er helt ok å gjøre på en Tesla Model Y ihht manualen.

Hender ofte at jeg ender opp under 10% når jeg er på tur, men jeg har jo hatt Tesla'er i 10 år, så er jo vant med det, og rest-rekkevidden pleier å være ganske nøyaktig, så når jeg navigerer så vet jeg om jeg når frem eller ikke lenge før jeg er under 10%. I tillegg kan den kjøre litt under 0% og, som blir et slags reservebatteri.

Samme her. Starter alltid med 100% eller nært oppunder. Lader underveis når det passer, og hvis barna leker fint eller vi koser oss med maten så kan godt bilen få stå å lade til 100%. Man skal jo ha det bra på tur og ikke bare stresse videre så fort som mulig. Kommer gjerne frem med under 10%. Det er ikke noe problem. Har flere ganger kommet frem med 3-4% fra langtur. Å ha som mål å ikke kjøre under 20% høres rart ut. Da har man en irrasjonell rekkeviddeangst. Det skader ikke batteriet og med 50 mil rekkevidde så er det jo fortsatt 10 mil rekkevidde igjen ved 20%.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Jejl

På langtur kjører vi ofte ned til rundt 2%. Å komme frem til ladestasjonen med mer enn 6-7% anser jeg som total feilberegning, og på eldre Model S blir du straffet hardt tidsmessig om du driver å lader mer enn nødvendig på hvert stopp.

ToWalkOrDrive

ToWalkOrDrive

Er meldt regn litt senere i dag, men fortsatt tørt og fint, men ikke særlig varmt.
92% rest i på batteriet på flere biler etter 50km, og forbruk ned på 13,5kWh / 100km på mange.
Er vel litt svak medvind så vidt jeg kan se.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA