Den store Tesla S - Sutretråden

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 06. januar 2013, klokken 13:34

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:05
Get Amped - Munich (DE) - 25-27 Jan 2013
Get Amped - Zurich (CH) - 01-03 Feb 2013
Get Amped - Antwerp (BE) - 07-10 Feb 2013
Get Amped - Hamburg (DE) - 15-17 Feb 2013
Get Amped - Copenhagen (DK) - 22-24 Feb 2013

What!? Norge er ikke med! Buhu

Det er vel stort sett samme årsak som at kristne misjonærer ikke setter opp butikk i Vatikanstaten, eller muslimske misjonærer ikke setter opp butikk i Mekka - de som er der er jo allerede omvendt til den riktige troen!  ;D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ebbrey

Og her er min sutreliste.

I prioritert rekkefølge

1. Oppvarmet frontrute (ville spart mye energi i forhold til full pupp AC)
2. Parkeringssensor (Hatt dette noen år nå, ja har blitt avhengi)
4. El innfellbare speil (Bilen er god og bred, mange ville hatt glede av denne funksjonen til smale garasjer og parkeringsplasser)
4. Oppvarmet ratt (sammen med oppvarmet rute, ville dette spart ENDA mere strøm på varmebehov i bilen om vinteren. Strømforbruket på feks setene er en brøkdel av ventilasjonsanlegget)
5. Adaptiv Cruise Control (aldri hatt, men burde fulgt med denne type bil imo)
6. Blindsone sensor (aldri hatt, burde fulgt med denne type bil imo)
7. Isofix (US versjonen har et annet system enn det vi har i europa håper heller på isofix)
8. Dab Radio (Bilen kommer med HD radio, noe vi ikke har. Det ryktes at Pano tak får noe ekstra radio greier men håper EU biler får DAB)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Maartensommer

I teknikkpakken står det "elektrokromatiske sidespeil".  Hva betyr dette på norsk?  El-innfellbare speil?

jkirkebo

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:06
I teknikkpakken står det "elektrokromatiske sidespeil".  Hva betyr dette på norsk?  El-innfellbare speil?

Niks, det betyr at de blender ned, dvs. blir mørkere om det kommer en bil med sterkt lys bak deg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Epleskreller

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:01
7. Isofix (US versjonen har et annet system enn det vi har i europa håper heller på isofix)

Har forstått det slik at systemet er isofix-kompatibelt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Gjermund

I prioritert rekkefølge

1. Oppvarmet frontrute (ville spart mye energi i forhold til full pupp AC)
2. Parkeringssensor (Hatt dette noen år nå, ja har blitt avhengi)
4. El innfellbare speil (Bilen er god og bred, mange ville hatt glede av denne funksjonen til smale garasjer og parkeringsplasser)
4. Oppvarmet ratt (sammen med oppvarmet rute, ville dette spart ENDA mere strøm på varmebehov i bilen om vinteren. Strømforbruket på feks setene er en brøkdel av ventilasjonsanlegget)
6. Blindsone sensor (aldri hatt, burde fulgt med denne type bil imo)
8. Dab Radio (Bilen kommer med HD radio, noe vi ikke har. Det ryktes at Pano tak får noe ekstra radio greier men håper EU biler får DAB)

Enig i ratt og rute, det andre bryr jeg meg lite om, mye mikkmakk vil bli mer som ryker etter hvert.

Gjermund

Fikk på e-post at det skal komme slik getting amped i Norge og, fint for oss som ikke bor i Oslo.

ebbrey

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:39
Enig i ratt og rute, det andre bryr jeg meg lite om, mye mikkmakk vil bli mer som ryker etter hvert.

Hadde jeg fått 2 punkter så høyt på lista skulle jeg vært veldig fornøyd :) Er ikke grådig heller!
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Oreo

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:40
Fikk på e-post at det skal komme slik getting amped i Norge og, fint for oss som ikke bor i Oslo.
Kanskje de vil vente til det blir mer stabilt vær/tørre veier?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Gjermund

Sitat fra: Oreo på onsdag 23. januar 2013, klokken 19:12
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:40
Kanskje de vil vente til det blir mer stabilt vær/tørre veier?

Skal de vente på stabilt vær og tørre veier på vestlandet tror jeg vi bare kan glemme det  :-\

OleJA

Det ser ut som Tesla har klart å rote til konstruksjonen av hele varmeapparatet: Temp. sensor er plassert inne i kanalen for varmluft istedenfor i kabinen slik at temperatur innstillingen blir upålitelig og flukterer mellom varm og kald luft  >:(

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/cabin-drafty

... the sensors are measuring the temperature of the air in the vents, not in the cabin. The temperature of the vented air will first overshoot the temperature you selected, then become cold and undershoot, and eventually approach the goal temperature. But this fluctuation typically prompts a reaction from the driver and passengers, such that we then change the setting again to a higher temp to start the process all over again.

Får meg til å lure på om den såkalte vintertestingen av Model S har bestått av en kald øl på nærmeste bar :o

Leaffen

Dette har sikkert vært sutret om før. Men jeg tar allikevel opp tråden igjen. På US modellen er den faste nakkestøtten (koseklumpen) for baksetepassasjerene nesten for en vits å regne. Nakkestøttene er ikke regulerbare. Og kun høye nok for personer under 150 cm. Voksne folk vil være i stor fare for å få nakkesleng, hvis man blir påkjørt bakenfra. Noen som har hørt noe om Tesla har bedre løsninger på gang for EU modellen?

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

OleJA

Hva er egentlig vitsen med dette EU senteret Tesla bygget ut i Nederland? Jeg leser på TMC forumet at EU lys, ladere og batterier skal monteres her. Sistnevnte vistnok fordi EU har toll på biler, men ikke på batterier. Dermed lønner det seg å importere en rimeligere halvfabrikat bil og sluttføre den i EU.

For oss på utsiden av EU virker dette som en gedigen flaskehals som vil forsinke og komplisere logistikken. Hvordan i all verden skal de få lastet og losset et bilfrakteskip med flere tusen EU Teslaer som må dyttes ombord?

Håper de tar til vettet og åpner en egen direktekanal til Norge og bygger våre biler ferdige ved fabrikken.

laumb

Alt dette er nok bare synsing
Jeg har enda ikke sett dokumentasjon på dette med at det er mer kostnadseffektivt å montere batteri i NL. Det høres usannsynlig ut for min del.

Ser for meg lys, Software, ladesystemer og skadesenter osv i NL.

Tapatalkin' from iTalatut...

Desdi

I prioritert rekkefølge

8. Dab Radio
Seconded
Enig med de fleste punkter, men spesielt de. Og så burde Xenon være standard - eller en egen option. (Som flere også har nevnt.)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA