Den store Tesla S - Sutretråden

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 06. januar 2013, klokken 13:34

« forrige - neste »

Gjermund

Jeg skulle gjerne hatt ulakkert plast/gummi  list rundt bilen for å beskytte den brede lange bilene på parkeringsplasser imot dører...

jkirkebo

Sitat fra: stor66 på mandag 21. januar 2013, klokken 10:39
Litt miffed på at det må en service-mann til for å kalibrere dekktrykkssensoren hver gang man legger om fra sommerdekk til vinterdett og omvendt... :-\

Det kan hende de bygger funksjonaliteten inn i softwaren etterhvert. Siden kalibreringen er gratis vil jo det spare de litt gratisjobb på sikt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tk74

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. januar 2013, klokken 11:09
Litt miffed på at det må en service-mann til for å kalibrere dekktrykkssensoren hver gang man legger om fra sommerdekk til vinterdett og omvendt... :-\

Det kan hende de bygger funksjonaliteten inn i softwaren etterhvert. Siden kalibreringen er gratis vil jo det spare de litt gratisjobb på sikt.

At de i det hele tatt bruker et system som trenger sendere i felgene er utrolig i 2013 Hvorfor ikke gjøre som mange av de andre luksus merkene gjør, bruke ABS sensorene til og måle dette.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

tSla

Sitat fra: laumb på mandag 21. januar 2013, klokken 10:53
Sitat fra: tSla på mandag 21. januar 2013, klokken 10:48
Jeg liker ikke all plasten helt nede ved dørene, framme og bak. Når plasten er ny ser den sikkert fin og mørk ut. Etter litt tid vil sollys og andre ytre påvirkninger misfarge/bleke denne plasten og det ser dårlig ut. Nå kan sikkert denne plasten holdes mørk og fresh med litt owatrol eller black wow, men skulle ønske at det ikke var noe plast utvendig, og heller var hel-lakkert! Det ser litt billig ut  :-\

Men masse hvite prikker etter steinsprut, det slipper du. :)

Bak hjulene kan kanskje plasten hjelpe mot steinsprutskader. Men med en liten skvettlapp (mini-style, ikke sånn svær svømmefot) så hadde ikke dette vært noe stort problem. På min nåværende bil er det ikke steinsprut som jeg legger merke til ihvertfall. Jeg driver litt med detailing på fritiden, og er over gjennomsnittet opptatt av lakk og utseende. Lakken som er nede under dørene er av en litt seigere type som ikke "chipper" av. Det ser uansett mye bedre ut enn om alt skulle være kledd i plast. Under støtfangeren ved bakhjulene ser jeg antydninger til litt slitasje, men dette kan poleres opp igjen og bli bra. Framme på frontleppa er ikke steinsprut noe problem. Støtfanger og panser derimot er litt mer utsatt.... Men kan ikke plastlegge hele bilen  :P Uansett så synest jeg plasten ser litt billig ut.
Tesla Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: tk74 på mandag 21. januar 2013, klokken 11:14
At de i det hele tatt bruker et system som trenger sendere i felgene er utrolig i 2013 Hvorfor ikke gjøre som mange av de andre luksus merkene gjør, bruke ABS sensorene til og måle dette.

Høh ? Alle de store merkene bruker samme system i USA. Det er påbudt med dekktrykksensor der nå (eller fra neste år, er ikke 100% sikker). Det blir straks påbudt i EU også (2014 mener jeg det var). Hvordan kan en ABS-sensor måle dekktrykket ?

Jeg vet at f.eks VW har brukt et system som slår ut om et hjul ruller fortere enn de andre. Dette er ikke godt nok lengre, systemet skal også si ifra om du f.eks fyller for lite luft i alle hjulene.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Gjermund

Bedre med direkte trykkmåling enn indirekte. Det er i hvert fall min mening.

leafster

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. januar 2013, klokken 11:22
Dette er ikke godt nok lengre, systemet skal også si ifra om du f.eks fyller for lite luft i alle hjulene.

Da vil jo alle hjulene rulle for sakte. Enklere og mer genialt blir det ikke...

leafster

Sjekket litt nærmere opp. Ser ut til at system basert på ABS kun måler differanse på hastigheten og slår ikke ut før differansen utgjør en dekktrykksforskjell på 20-25%

Samtidig hadde jeg et sensorsystem i en fransk bil som jeg ble nødt til å få deaktivert på verkstedet pga feilmålinger.

Så da står valget mellom "pest eller kolera"  :P

petersv

Er vel som andre biler med det, er de progga, så er det ok. Kun når du kjøper nye hjul må det progges.

stor66

Sitat fra: petersv på mandag 21. januar 2013, klokken 13:20
Litt miffed på at det må en service-mann til for å kalibrere dekktrykkssensoren hver gang man legger om fra sommerdekk til vinterdett og omvendt... :-

Er vel som andre biler med det, er de progga, så er det ok. Kun når du kjøper nye hjul må det progges.
Tja. Det jeg har lest hittil er at de må kalibreres ved hjulbytte. Og at det var en duppeditt tilgjengelig for Roadster som gjorde det mulig å gjøre det selv, men at dette ikke finnes for MS...
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

petersv

Sitat fra: stor66 på mandag 21. januar 2013, klokken 16:50
Sitat fra: petersv på mandag 21. januar 2013, klokken 13:20
Litt miffed på at det må en service-mann til for å kalibrere dekktrykkssensoren hver gang man legger om fra sommerdekk til vinterdett og omvendt... :-

Tja. Det jeg har lest hittil er at de må kalibreres ved hjulbytte. Og at det var en duppeditt tilgjengelig for Roadster som gjorde det mulig å gjøre det selv, men at dette ikke finnes for MS...

Har vanskelig for å tro at det er tilfellet, men om det er det så er det nok noe som de fikser kjapt da det gir lite mening både praktisk og teknisk.

ebbrey

Get Amped - Munich (DE) - 25-27 Jan 2013
Get Amped - Zurich (CH) - 01-03 Feb 2013
Get Amped - Antwerp (BE) - 07-10 Feb 2013
Get Amped - Hamburg (DE) - 15-17 Feb 2013
Get Amped - Copenhagen (DK) - 22-24 Feb 2013

What!? Norge er ikke med! Buhu
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

laumb

Det er fordi det står en bil her fast, ebbrey. ;-)

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

ebbrey

Ahh, trodde dette get amped opplegget var litt show
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:05
Get Amped - Munich (DE) - 25-27 Jan 2013
Get Amped - Zurich (CH) - 01-03 Feb 2013
Get Amped - Antwerp (BE) - 07-10 Feb 2013
Get Amped - Hamburg (DE) - 15-17 Feb 2013
Get Amped - Copenhagen (DK) - 22-24 Feb 2013

What!? Norge er ikke med! Buhu
Nordmenn var de første i europa som fikk prøvekjøre Model S i stor skala, så vi må kanskje vente litt i denne omgang? De trenger sikkert ikke kjøre noen turne her uansett, for nordmenn kommer til å bestille bra med biler fra dem uansett :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA