Den store Tesla S - Sutretråden

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 06. januar 2013, klokken 13:34

« forrige - neste »

RuneW

Sutre og sutre... er vel kanskje mer nysgjerrig/skeptisk til hodestøttene. Hvordan fungerer egentlig disse i praksis? Synes de virker litt små/smale.

Er hodestøttene i baksetene så små/lave/ustillbare som de ser ut på noen av bildene? Jeg har sett så mange forskjellige versjoner av disse at jeg ikke vet helt hva som egentlig gjelder...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OleJA

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 08. januar 2013, klokken 06:30
Førersetet burde kunne senkes enda litt lenger ned. Fant ikke helt go-posisjonen da setet helst skulle gått litt lenger ned.

(193cm med mye av lengden fordelt på rygg...)

Men ble litt liten tid til å fikle med det så får ta en ekstra prøvesitting ved første anledning.

Satt fint i alfa-modellen de hadde der tidligere, men den hadde ikke panorama tak.

193cm: Hvordan fungerte dette i baksetet da? Har hørt det kan være litt
lavt under taket der. Er selv nærmere 190 og litt bekymret for dette.

Ang panoramatak: Jeg trodde fordelen med dette var at det skulle bli bedre plass under taket, men det
virker som din erfaring er det motsatte?

Er det noen som har erfaring med panoramatak fra andre bilmerker: Medfører dette 'kulderas' fra taket om vinteren?

Øyvind.h

Jeg synes softwaren i bilen burde hatt færre bugs. Det er spennende at sw kan oppdateres over 3G/4G og gir nye funksjoner (eks stemmestyrt soltak mm), men jeg er skuffet over alle småfeilene som rapporteres. Tesla har en lang vei å gå med koding!

For øvrig savner jeg en modell med enda større batteri. Det er mulig å få tak i celler med høyere kapasitet, og det bør også være mulig å stappe enda flere celler inn i bilen.

Bare se hva folk har vært villige til å betale for signatur-bilene. Betalingsvilje finnes, så Tesla kan gjerne lansere dyrere alternativer! Legg gjerne på 60.000,- og gi meg tilgang til en bil med 105-110kWh batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på tirsdag 08. januar 2013, klokken 09:41
Ang panoramatak: Jeg trodde fordelen med dette var at det skulle bli bedre plass under taket, men det
virker som din erfaring er det motsatte?
Det jeg har hørt så langt er at panorama soltak gir klart bedra takhøyde, men det gir også litt tykkere kanter over dørene bak.
Dvs. hodet til passasjerene på hver side bak får bedre rom i høyden, men mindre rom mot takets kant over døren fordi denne kanten er tykkere i panorama-modellen pga takets skinner/mekanisme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

1.
http://www.teslamotors.com/no_NO/oslo finner jeg under KONTAKT: oslo@teslamotors.com.

Sender en email til denne adressen og får feilmelding:
""Error
The address "oslo@teslamotors.com." in the "To" field was not recognized. Please make sure that all addresses are properly formed.""

Forsøker på ny og får nå:
""Oslo_Admins@teslamotors.com
Your message can't be delivered because delivery to this address is restricted.""

2.
Er det mulig å få en liste over de email-adressene du trenger som TM kunde og reservasjonsholder og eventuelt reservasjonsannulerer?

3.
Eller er muligens CustomerEU@teslamotors.com den eneste du behøver?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Oreo

Sitat fra: RuneW på tirsdag 08. januar 2013, klokken 09:32
Sutre og sutre... er vel kanskje mer nysgjerrig/skeptisk til hodestøttene. Hvordan fungerer egentlig disse i praksis? Synes de virker litt små/smale.

Er hodestøttene i baksetene så små/lave/ustillbare som de ser ut på noen av bildene? Jeg har sett så mange forskjellige versjoner av disse at jeg ikke vet helt hva som egentlig gjelder...
+1
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

RunarBT

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:06
1.
http://www.teslamotors.com/no_NO/oslo finner jeg under KONTAKT: oslo@teslamotors.com.

Sender en email til denne adressen og får feilmelding:
""Error
The address "oslo@teslamotors.com." in the "To" field was not recognized. Please make sure that all addresses are properly formed.""

Forsøker på ny og får nå:
""Oslo_Admins@teslamotors.com
Your message can't be delivered because delivery to this address is restricted.""

2.
Er det mulig å få en liste over de email-adressene du trenger som TM kunde og reservasjonsholder og eventuelt reservasjonsannulerer?

3.
Eller er muligens CustomerEU@teslamotors.com den eneste du behøver?

"oslo@teslamotors.com." - Ta vekk . etter epost-adresse, så vil det fungere betre. :-)
"oslo@teslamotors.com"

Epleskreller

Ladekontakten skulle vært på høyre side, hadde passet best i garasjen :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

Jeg kan ikke fordra treverk i dashbordet på biler. Dette gikk av moten sammen med 'hest og kjerre'. >:(
'Pianoblank' kan til nød la seg høre. Det blir litt dumt å måtte kjøpe 'Performance' for å få et akseptabelt interiør

fredag

Duggproblemene som noen kanadiere har rapportert om.
Nakkestøttene.
Lav takhøyde i baksetet.
Blank, svart plastplate i grillen.
Kassen mellom forsetene er litt i veien
Mangler elektrisk oppvarmet frontrute, som er mer energieffektivt enn å blåse varmluft
Hadde ikke vært dumt med diesel/bensin/bioetanol-drevet kupevarmer
Felgene med propellfasong finnes ikke for 19" felger, kun 21" felger
Tilgjengelig vinterdekk er (foreløpig) ikke Nokian Hakka
Få offentlige ladestasjoner støtter noe særlig mer enn 16A
Hurtigladekartet viser nesten bare CHADEMO. Ikke mulig å kun få viste hurtigladeplasser som funker med Tesla
Litt dårlig oversettelse på de norske websidene
Må betale reservasjon til utenlandsk konto
Hvilket lands lov gjelder ved kjøp av bil direkte fra utenlandsk selskap?
Elbil gir ikke fritak for fartsgrenser (eller promillegrenser)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RuneW

Sitat fra: OleJA på tirsdag 08. januar 2013, klokken 13:22
Jeg kan ikke fordra treverk i dashbordet på biler. Dette gikk av moten sammen med 'hest og kjerre'. >:(
'Pianoblank' kan til nød la seg høre. Det blir litt dumt å måtte kjøpe 'Performance' for å få et akseptabelt interiør

+1
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. januar 2013, klokken 09:48
Jeg synes softwaren i bilen burde hatt færre bugs. Det er spennende at sw kan oppdateres over 3G/4G og gir nye funksjoner (eks stemmestyrt soltak mm), men jeg er skuffet over alle småfeilene som rapporteres. Tesla har en lang vei å gå med koding!
Har du en link til info rundt dette?

Ellers savner jeg:
Varme i speilene/frontrute
Sportsseter
Midtkonsoll
AWD
Adaptiv cruiscontrol
Parkeringssensor
Oppbevaringsrom/lommer i dører og i ryggen på forsetene
Rom til briller
Muligheten til å linke bilen opp mot MyTesla for å få informasjon og historikk over alt fra kjøreruter til forbruk og lading

gbzdoc

For de som lurer på dette med høyde og pano vs. ikke pano så er mine erfaringer etter ha teste de tre bilene som har vært i Norge følgende:

(Erfaringer gjort selv med mine 193 cm, fordelt på lang rygg, ikke fullt så lange bein.)

Uten Pano:
Fordeler - Sitter fint i forsetene
Ulemper - Ikke plass til hodet i baksetet. Må enten bøye hodet eller lene meg forover.

Med Pano:
Fordeler - Sitter relativt fint i hele baksetet, også på sidene. Men greit å nøye seg med to voksne der bak... ;)
Ulemper: Selv med førersetet helt nede og ryggen litt tilbake er det lett å plages av at man treffer siden på panotaket der det er skinner m.m. Hodet får helt klart begrensninger i hvor det kan beveges uten å skalle borti.

Men ta dette med en klype salt. Bilen uten Pano var alfa/beta modell. Og når jeg prøvekjørte med pano ble det litt stress og fikling. Fant meg ikke til rette for å si det enkelt. Men kan hende litt bedre tid til å prøve meg frem ville gitt bedre resultat.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på tirsdag 08. januar 2013, klokken 13:22

Pianosort (som  vel blir den riktige oversettelsen) hadde vært fullt ut akseptabelt om det var matt. Blank finish sier jeg nei takk til uansett materiale. Dessverre er det kun karbonfiber og en type treverk som tilbys med matt finish.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA