Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Helge Alm

Hol-Aurland superchargeren burde vært flyttet til Lærdal! Nå er d kun 6,5 mil mellom superchargeren i Voss og dem i Hol-Aurland. Elendig service er det også på superchargeren i Hol-Aurland. Reiste hjem fra Bergen 3 dag jul, skippet Voss og kom til Hol-Aurland rett før 11 på dagen. 12 åpnet serveringen. Greit nok det i romjula på en måte, men at toaletter også var stengt er ikke akkurat kundevennlig. Som mann finner en alltid en løsning, men kone og datter var det verre med.

Som bosatt på Hedmarken og skal vestover, er det naturlig å kjøre Gjøvik-Dokka - Fagernes - Filefjell. Men du har ikke sjans til å komme til Hol-Aurland uten å mellomlade med mindre du topplader i Elverum og har S90, S100 eller X100 i vinterhalvåret. Jeg har chademolader så for meg går det greit, men for de som ikke har det, blir alternativet å reise innom superchargeren på Gol (ikke rart den er full ofte) for å lade. Jeg skulle derfor ønske de kom med en supercharger i Dokka.

Oppsummert:
Flytt supercharger i Hol-Aurland til Lærdal (blir da ca 10 mil til Voss, ikke 6,5 mil) og ny supercharger i Dokka-området. Det vil redusere topplading i Elverum og Gol, samt endre belastingen på laderen i Gol

Simen1

Sitat fra: Camiri på torsdag 28. desember 2017, klokken 21:30Alt som er gratis vil bli misbrukt, og jeg håper at Tesla avslutter gratis SC i nærheten av større byer. Var gjennom Åsane (Bergen) to ganger i julen - på langtur. Det var kø begge ganger, med kø av lokale som sikkert sparte noen kroner. Ville betalt gjerne for strømmen om jeg slapp å vente over en eller to ferger på fortsettelsen av reisen.
Når de først har solgt biler med lading for evig tid bakt inn i prisen så kan de ikke gå tilbake på det uten kundens samtykke. Det blir vanskelig/umulig uten å lokke med noe som frister bileierne mer. Jeg kunne godtatt oppgradering med AP og facelift i bytte for å frasi meg evig gratis SC.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Øyvind.h

AP og facelift er nok helt urealistisk. Opprinnelig ble Supercharger priset til ca 10k per bil. For meg ligger verdien i hvert fall ikke over dette. 

Ubegrenset lading på langtur ville man kanskje kunne byttet inn i 25% rabatt på grunnpakken i AP2.
De som misbruker laderne kan man fint gå målrettet mot. Og med nye batterier viser det seg jo at de ødelegger verdien av sin egen bil om de supercharger mye. Snakker om å spare kronestykker mens tusenlappene flyr  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Simen1

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. januar 2018, klokken 19:19De som misbruker laderne kan man fint gå målrettet mot.
Hva definerer du som misbruk? Folk har jo betalt for å kunne superlade hele bilens levetid. Dumt eller ikke, folk har betalt for det og kan ikke bare slutte å få det de har betalt for. Da lukter det saftige massesøksmål lang vei...

10K er nok godt under den verdien som "misbrukerne" vil godta for å frasi seg gratis superlading. Man trenger ikke få med seg alle på et slikt bytte, bare nok til at køene reduseres.

Kristian O

Har det ikkje stått "gratis superlading på langtur" e.l. ganske lenge?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Sitat fra: Kristian O på mandag 01. januar 2018, klokken 19:40
Har det ikkje stått "gratis superlading på langtur" e.l. ganske lenge?

Det har alltid stått det i nettbutikken der bilen selges. På siden som beskriver ladenettverket er det presisert at det settes opp for å kunne kjøre langtur.

Det er aldri solgt som et hjemmeladingsnettverk.

Man kan ikke lese litt av beskrivelsen (ubegrenset gratis) og hoppe over resten av beskrivelsen. Eller, man kan jo late som. Men man kommer ikke langt når beskrivelsen er så lett tilgjengelig.

Nylig har Tesla kvantifisert (400kWh/år) for å skjerme nettverket for storbrukere i tillegg til misbruk.

Uansett er det slik at misbruk meftører sparte kronestykker mens tusenlappene flyr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

saphran

Bergen må være det stedet i landet som har lavest tetthet av superladere per solgt Tesla? Burde vært doblet i Åsane, og utvidet med tilsvarende nye plasser lengre sør.

Jeg traff på en hissig mann ved de 6 superchargerne her i Bergen nylig. Han var forarget over at det var så mange bergensere som ladet der...(Antar han er vant til at det bare er langveisfarende ved laderne på østlandet...(?! :-O). Han har åpenbart ikke tenkt på at om man ankommer hjemstedet sitt med slunken tank så *kan* det være at en del har behov for å få opp kapasiteten igjen fortere enn hva de nødvendigvis har mulighet for hjemme.

GOS

Sitat fra: saphran på tirsdag 20. februar 2018, klokken 00:00
Bergen må være det stedet i landet som har lavest tetthet av superladere per solgt Tesla? Burde vært doblet i Åsane, og utvidet med tilsvarende nye plasser lengre sør

Da har du for eksempel glemt Stavanger regionen. Her er det altså 0
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kristian O

Sitat fra: GOS på tirsdag 20. februar 2018, klokken 06:51
Bergen må være det stedet i landet som har lavest tetthet av superladere per solgt Tesla? Burde vært doblet i Åsane, og utvidet med tilsvarende nye plasser lengre sør

Sunnmøre: 0
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

GOS

Jeg traff på en hissig mann ved de 6 superchargerne her i Bergen nylig. Han var forarget over at det var så mange bergensere som ladet der...(Antar han er vant til at det bare er langveisfarende ved laderne på østlandet...(?! :-O). Han har åpenbart ikke tenkt på at om man ankommer hjemstedet sitt med slunken tank så *kan* det være at en del har behov for å få opp kapasiteten igjen fortere enn hva de nødvendigvis har mulighet for hjemme.

Han burde ikke være hissig, men antagelig helt kurant å være skuffet over de 'lokale hjemmeladerne'. Også helt kurant om han er tøff nok til å ta det opp med dem på en høflig måte. SuC er beregnet for å muliggjøre langkjøring, ikke for at folk skal bruke den som hjemmelader. Mistenker at Åsane er som Lier hvor det er utrolig mange 'hjemmeladere', og det er ikke slik at det primært er fordi de akkurat har kommet hjem fra langtur. Jeg bor i Stavanger men har en leilighet i Oslo, uten lademulighet, og noen ganger i året kjører jeg dit. Jeg gidder ikke lenger å kjøre innom Lier for å se på køen grunnet 'hjemmeladere' nesten uansett når på døgnet jeg passerer. Jeg kommer dermed frem til leiligheten med relativt beskjeden rest på batteriet. Kjører heller rundt i nærområdet og finner til slutt en offentlig lader hvor jeg tross alt får fylt på langt over halv tank på de 16 timene jeg har lov å stå parkert.

Jeg håper Tesla gjør om alle storbynære ladere om til de nye City/Urban-laderne hvor det tas betalt og heller etablerer nye litt lengre fra byen. Det bør gjøres både med Åsane og Lier etter min mening, og det bør etableres slike City/Urban-ladere i f.eks Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

saphran

Sitat fra: GOS på tirsdag 20. februar 2018, klokken 06:51

Det har du rett i. Generelt bør de se litt nærmere på antallet biler vs antallet superladere, og ta hensyn til at hvis man skal på langtur er det ikke alltid at man kan utsette hurtigladingen til man er kommet halvveis.

Tesla sentralt ser kanskje ikke alltid forskjell på Oslo og resten av landet. Jeg bestilte service i Bergen via webben...(hvor min hjemmeadresse selvfølgelig er registrert) og fikk time på et verksted i Oslo nylig :-) Synd nesten, for ventetiden i Bergen er jo da 6 ganger så lang....

Simen1

Tromsø: Drøyt 1,5 til nærmeste superlader

Nå har jeg gratis superlading, men hadde ikke hatt noe i mot muligheten for å superlade til 1,4 kr/kWh hvis det var et alternativ.

geear

Som sikkert mange har fått med seg så kommer det SuC på Ålgård, som er knapt tre mil fra Stavanger sentrum og 1,5 mil fra Sandnes sentrum. Det vil nok være en del lokal Ålgård-trafikk, men tror man unngår mye av "hjemmeladingen" med denne plasseringen.

automat

Rudshøgda. Vil kunne gi Lillehammer en skikkelig avlastning. Og litt avlasting for Nebbenes.

Alternativt Hamar. Dårligere som avlasting for Lillehammer, men med riktig plassering i forhold til RV25 vil den også kunne avlaste Elverum. Omveien blir ikke så stor når ny 4-felt åpner på E6. Men Hamar gir risiko for hjemmeladere da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

o.b.lix

Sitat fra: GOS på tirsdag 20. februar 2018, klokken 07:19
Han burde ikke være hissig, men antagelig helt kurant å være skuffet over de 'lokale hjemmeladerne'. Også helt kurant om han er tøff nok til å ta det opp med dem på en høflig måte. SuC er beregnet for å muliggjøre langkjøring, ikke for at folk skal bruke den som hjemmelader.

Tjaaaaa, når jeg leser Supercharger Fair Use Policy, så sier de dette om "hjemmeladere":

SitatVi utvider kontinuerlig vårt globale nettverk av såkalte Supercharger-stasjoner for å muliggjøre langdistansereiser og for å tilby en ladeløsning for de uten øyeblikkelig tilgang til lading hjemme eller på arbeidsplassen

Dvs de som ikke kan lade hjemme, er velkommen til å lade på superladere. Så kan vi legge den ballen død.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA