Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Simen1

#630
I min irritasjon over manglende superladere og en dag med lite å gjøre på jobben vil jeg bare repetere etterlysningen av følgende ladesteder:

- Töre i Nord-Sverige (planlagt 2018)
- Karesuando i Nord-Sverige/Finland

Dette vil knytte Troms til bottenvika og gjøre det mulig å kjøre mellom Tromsø og den Nord-Svenske solkysten.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Etter 8000 km på veien i Norge og Danmark i sommer, stort sett bare superladet, så vil jeg dele inn behovet for nye superladere slik:

1. Behov for økt kapasitet / antall ladestolper noen plasser på Østlandet (Lier, Lillehammer).

2. Behov for å åpne "korridorer" gjennom Finnmark og Nord-Sverige. Få ladestolper per sted.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Tulle

Sitat fra: Simen1 på mandag 13. august 2018, klokken 13:36
Etter 8000 km på veien i Norge og Danmark i sommer, stort sett bare superladet, så vil jeg dele inn behovet for nye superladere slik:

1. Behov for økt kapasitet / antall ladestolper noen plasser på Østlandet (Lier, Lillehammer).

2. Behov for å åpne "korridorer" gjennom Finnmark og Nord-Sverige. Få ladestolper per sted.
En superlader i Kautokeino er sterkt ønsket ja.

jorgen.jevne

Noen som vet om Tesla planlegger, eller i det minste har konkrete planer om, superladere langs E16 mellom Nes og Lærdal. Det er påfallende at det nå åpnes stasjon i Lærdal som er 40km fra Aurdal (hvor det er eksisterende 6 ladere), mens det mellom Nes i Ådal og Lærdal ikke er noen - strekning på 207km.

Dette er vesentlig for Valdrestrafikken, inkl. Beito, Valdresflya og nordover. Er også 108km fra Beitostølen til Otta over Valdresflya, som jo som kjent er vinterstengt.

Fagernes, Leira, Ryfoss, Vang, Tyin burde vel alle være kandidater på denne mye brukte strekningen?

Simen1

207 km mellom SC er helt greit strekningsmessig. Det er kun hvis det ofte er ladekø at de bør bygge en til i det området. Enten utvide eksisterende eller bygge et sted i mellom.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Amoss

Sitat fra: Simen1 på torsdag 20. september 2018, klokken 00:05
207 km mellom SC er helt greit strekningsmessig. Det er kun hvis det ofte er ladekø at de bør bygge en til i det området. Enten utvide eksisterende eller bygge et sted i mellom.

Sant nok. Men så er det jo flere enn en rute som kan være aktuell, som f.eks. Lærdal til Dombås/Bismo eller Oslo over Dokka. Og at Valdres generelt er ett populært reisemål i seg selv fra begge/alle sider. Og langt i fra alle har strøm på hytta :p

Så på eller nært Fagernes burde etter min mening være ett prioritert sted å få opp en superladestasjon. Og på Roa.
Model S 85D

turfsurf

+1 for den. Fagernes dekker og nord-syd over Valdresflya fra Gol/Geilo, og Roa er ett knutepunkt som og dekker nord/syd, øst/vest uten ladere i umiddelbar nærhet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Vi fra Hordaland er veldig bortskjemte med superladere og chademo, så vi har egentlig ingenting å klage på, men altså Fagernes er ikke ideelt for å kjøre Lærdal-Dombås over Valdresflya. Og vi har allerede fått en ugunstig plassering på Bismo. Så jeg stemmer på Ryfoss.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på torsdag 20. september 2018, klokken 12:08
Vi fra Hordaland er veldig bortskjemte med superladere og chademo, så vi har egentlig ingenting å klage på, men altså Fagernes er ikke ideelt for å kjøre Lærdal-Dombås over Valdresflya. Og vi har allerede fått en ugunstig plassering på Bismo. Så jeg stemmer på Ryfoss.

Nå er ikke det den veien jeg pleier å kjøre, men har observert mange debatter her på disse forumene der både den ene og den andre og den tredje veien har blitt diskutert opp og ned og i mente. Godt mulig det ikke er den *ideelle* plasseringen for denne spesifikke ruten, men Fagernes kan støtte kjøring mellom Lærdal og Dombås/Bismo. OG Lærdal til Oslo over Dokka, og Lærdal til Mjøsområdet osv. Samt trafikk med Valdres/Beitostølen som destinasjon. For kun å støtte den ene spesifikke ruten kan det sikkert være bedre plasseringer å velge mellom, men som en totalvurdering mener jeg fortsatt at Fagernes er det beste stedet.

At Bismo er feilplassert er vi nok helt enige om. Og feilplasserte Bismo forsterker behovet for Fagernes, så man slipper å "måtte" ta omveien for å lade på denne stasjonen dersom man kjører den veien.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: jlan på torsdag 20. september 2018, klokken 12:08
Vi fra Hordaland er veldig bortskjemte med superladere og chademo, så vi har egentlig ingenting å klage på, men altså Fagernes er ikke ideelt for å kjøre Lærdal-Dombås over Valdresflya. Og vi har allerede fått en ugunstig plassering på Bismo. Så jeg stemmer på Ryfoss.
Ryfoss vil kun dekke det ene tilfellet. Fagernes vil og dekke trafikk fra øst, i tillegg til syd/nordgående. Ryfoss er kun for de som kommer til/fra Lærdal.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Det er ca. 260 km fra Håbakken, der SuC Lærdal sannsynligvis vil komme, og til Dombås. Både Valdresflya og Sognefjellet er vinterstengt, så det er ikke aktuelt å kjøre denne strekningen på på den kaldeste tiden av året.

For alle formål bortsett fra Lærdal- Dombås vil det være mye bedre at SuC plasseres på Fagernes.

For de fleste Tesla vil det uansett være null problem å kjøre fra Lærdal til Dombås uten å lade på veien. For de som har X60 eller X75, så må de heller akseptere å lade noen minutter på ChaDeMO f.eks. på Beitostølen eller Vågåmo, evt. kjøre omveien om Fagernes eller Bismo om de vil lade på SuC i stedet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jorgen.jevne

Spørsmålet forblir:

Foreligger noen konkrete planer her? Annet enn ønsker fra vår side?

Preferansene mine er ikke så voldsomme, utover at jeg har hytta i Valdres (uten strøm) og hadde satt stor pris på lademuligheter i regionen (utover Nes). Når man da i tillegg ser på det totale fraværet av SuC i regionen (207km fra Lærdal til Nes), så ville det ikke være utenkelig at Tesla har noen planer i regionen?

Fagernes virker som et fint alternativ for de fleste formålene i og rundt Valdres.

THE

@jorgen.jevne, svaret er enkelt og greit, nei.

De eneste konkrete planene for nye superladere i Sør-Norge nå er Lærdal, Brummundal, og Røldal der de så vidt er i gang med bygging. Det er jo lov å håpe at det plutselig dukker opp noen superladere som ikke står på kartet til Tesla også. I fjor høst kom f.eks. Voss, Norheimsund, Hokksund, Sandefjord m.fl., og mener ingen av de sto merket som planlagt på kartet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

nie

...og Indre Arna som kom nå på sensommeren var også litt lyn fra klar himmel

jlan

For å holde diskusjonen i gang relanserer jeg  Hønefoss som alternativ til Roa. Ligger bl.a fint mellom Nes og Tøcksfors på E18-E16.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA