Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Bent

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 17:13
Jeg synes ikke vi skal blande gratis 16a stikk med hurtigladere.
Gratis 16A finnes i dag i praksis på alle bensinstasjoner i landet. Selvsagt har de utendørs 16A, fordi det er nyttig til daglig bruk, og personalet på bensinstasjoner er generelt veldig serviceinnstilte mennesker så man får alltids lov å bruke det om man spør. Det er ingenting som er hurtig med 16A selvsagt, enig i det. :)

Gratis 240V/32A trefas finnes på utvalgte bensinstasjoner (ofte de som har eller har hatt serviceverksted i bygget, verkstedet er ofte nedlagt men stikkene finnes der fremdeles) og igjen ikkenoe problem å få koble seg på om man spør. (Evt kan man kjøre til nærmeste rene verksted og spørre, men her er det litt varierende hvor godt man blir mottatt.) Dette kan oppfattes som iallefall i retning av en hurtig ladeløsning.

Jeg kan se for meg at man som lokketilbud installerer enten 240V/32A eller t.o.m. 400V/32A, begge trefas, til fri benyttelse. Installasjonene er billige, og strømmengden man leverer antagelig avstemt med hvor mye penger man kan forvente blir svidd av på pølse og brus mens de venter.

Jeg ville ikke tro at man vil bygge 90kW+ ladeløsninger basert på slike betraktninger, men kan kanskje bli motivert til å gjøre det hvis i samarbeid med det offentlige eller evt bilprodusenter.
Tesla Roadster, 25Mm

Harlex

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 17:13
Sitat fra: Harlex på fredag 04. januar 2013, klokken 16:38
"Liker"  Mye fornuftig har blitt skrevet siden jeg var sist innom "tråden" Jeg bor relativt usentralt til men har de siste dagene fått med meg at det er gratis ladepunkt på den lokale skolen og på lokalbutikken.  Lastet ned appen "ladenå!" hin dagen og slik jeg tolker den kryr det av ladepunkt som stort sett er gratis. Den kapitalistiske ideen noen har om å melke el-bilistene er etter min mening dårlig. De som er villige til å betale "skjorta" her på forumet ser for seg at det blir noen få ladinger a 3-400,- kroner i året. Hvis det er representativt så faller nok den forretningsideen i grus. Heldigvis... Tatt i betraktning alle gratisstasjonene så antar jeg at de fleste styrer unna betalingsløsninger. Jeg liker som sagt mcdonald, kro, bensinsinstasjon, kjøpesenterløsningene med gratis løsninger. Har stor tro på at eierne av disse løsningene får masse igjen for dette. Og selvsagt gratis superchargerstasjoner fra Tesla. Kan rett og slett ikke fatte at noen ønsker å bidra til å fjerne den aller aller viktigste goden man har med el-bil. Regjering og det offentlige er med, i tillegg tilbyr flere og flere bedrifter gratis lading, kjøpesentre osv. Det er mange gratis ladepunkt allerede. La oss heller jobbe for å få dem oppgradert til superchargere. Kjøper forøvrig fremdeles ikke argumentet med at en drøss ladere med en pris på 3-400,- per lading gjør noe som helst positivt for verdien av elbiler. Tvert imot som det har blitt nevnt så vil et nettverk av gratis ladere virkelig gjøre el-bil mer attraktiv. Incentiver som kollektivfelt, gratis bompenger, gratis ferge og 600,- i årsavgift kan med et pennestrøk fjernes av regjering. Så lett er det ikke med "drivstoffet" så la oss for Guds skyld ikke selv prøve å lage noe kapitalistisk marked for det... AMEN!

Jeg synes ikke vi skal blande gratis 16a stikk med hurtigladere. At McDonald har et stikk på parkeringsplassen koster ikke stort, og det gir tilsvarende liten verdi for brukeren. En supercharger derimot koster ganske mye i bruk, det er selvfølgelig flott hvis noen ser seg tjent med å sponse det, men jeg har bare ikke trua. Kan ikke se at det er en levedyktig modell. Javel, kanskje Tesla kan dele regningen på mange og få det til å gå rundt, men hva med alle de andre bilmerkene? Skal de også sette opp egne superchargere?

For meg er det svært verdifullt at jeg kan få tak i strøm når jeg trenger det, men jeg forventer ikke at noen andre skal plukke opp regningen. Selvfølgelig hyggelig men det virker så naivt og urealistisk. Akkurat nå er det bare noen få elbiler og det har en viss pr effekt, men alt dette kommer til å endres.

Jeg begriper ikke hvorfor dette er så verdifullt for enkelte, det er jo bare småpenger i bilholdsammenheng? Og hvis noen mener det ikke er småpenger, men store penger, hvordan kan du da forvente at noen bare skal gi det til deg?
Det burde være relativt enkelt å begripe at hovedgrunnen til at mange kjøper elbil er den gevinsten man får i form av reduserte driftskostnader. Jeg bruker 50 000,- i bare bensin t/r jobb per år. Så kommer MYE fritidskjøring i tillegg. Det er klart at 50 000,- i reduserte kostnader hadde en kraftig innvirkning på valget med å reservere en Tesla. Alle de andre reduksjonene som ikke er ubetydelig kommer allikevel i skyggen av drivstoffgevinsten. Gratis strøm er i stor grad et incentiv fra regjering og det offentlige. Her gies et gode som skal stimulere til mer miljøgevinst. Her er det utgifter (gratis strøm) men også store inntekter (blant annet miljø og helsegevinst) Noen "miljøfreaker" kan sikkert legge ut mye mer om dette.
Om det så kommer så mange el-biler at noen mener det blir for dyrt i forhold til "inntekter" så vil som kjent mange av incentivene forsvinne. Men nå er vi i 2013 og har 2-3%(?) elbiler. Incentivene er mange og gode både fra offentlig, bedrifter og varesalg. Vi kjøper jo el-bil nå som incentivene er på topp ikke sant? Det blir etter min mening tullete å diskutere hvordan vi skal redusere/fjerne incentivene før bilen er på tunet. Vi må beholde de godene vi har så lenge som mulig. Og hvem som skal betale hvis det er snakk om store penger? Incentivene.... Det er jo nettopp derfor man har incentiver. De offentlige bidra med strøm, de private bidrar likeså men får igjen i bøtter og spann ved salg av varer.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

#62
Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 17:13
For meg er det svært verdifullt at jeg kan få tak i strøm når jeg trenger det, men jeg forventer ikke at noen andre skal plukke opp regningen. Selvfølgelig hyggelig men det virker så naivt og urealistisk. Akkurat nå er det bare noen få elbiler og det har en viss pr effekt, men alt dette kommer til å endres.

Jeg begriper ikke hvorfor dette er så verdifullt for enkelte, det er jo bare småpenger i bilholdsammenheng? Og hvis noen mener det ikke er småpenger, men store penger, hvordan kan du da forvente at noen bare skal gi det til deg?
Helt enig. At noen ikke er villige til å betale det en superlader koster å etablere og drifte samt råvaren viser at regjeringen har gjort seg selv en bjørnetjeneste med fokus på gratis lading. Jeg betaler med glede det det koster å ha hurtiglader-tilbudet der jeg trenger det. Det innebærer betalingsløsninger så vel som løsninger man betaler for indirekte gjennom butikkhandel.

Når alle kostnader skal dekkes vil jeg fort tro man kommer opp i 2-3 kr per kWh, for pågangen på hurtigladerne vil være begrenset samtidig som man ikke klarer å selge så mye strøm. Ser noen nevnte at en stor Ishavsvei hurtigladerstasjon med diverse uttak hadde et maks trekk på 250kWh. Med et par kroner påslag på råvarekost (salgspris ca 2,70 per kWh) vil denne pumpen maksimalt dra inn 500,- per time. Ikke rare greiene, og dette er grunnen til at jeg har anslått en "pumpepris" på rundt 4kr/kWh.

For øvrig registrerer jeg at jkirkebo velger Touranen fremfor Leaf om prisen går opp til 2x44,- for hurtiglading. Om jeg forstår det rett var det da 88,- tur/retur som gjorde at du gikk over fra Leaf til Touran?


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: klauss på fredag 04. januar 2013, klokken 17:28
Det er en utfordring at folk drar på langtur i flokk. -Påske, fellesferie og jul, samt fredag ettermiddag og søndag.

Et problem for CHAdeMO-ladere og Leaf-eiere men langt de fleste Model S eiere kommer seg nok på hytta uten hurtiglading. Sommerferie og julefri har blitt spredt mye mer utover de siste årene, så der tror jeg ikke på noe stort problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. januar 2013, klokken 18:22
Helt enig. At noen ikke er villige til å betale det en superlader koster å etablere og drifte samt råvaren viser at regjeringen har gjort seg selv en bjørnetjeneste med fokus på gratis lading. Jeg betaler med glede det det koster å ha hurtiglader-tilbudet der jeg trenger det.

Dessverre er det nok for få som vil betale slike priser til at man får nok volum slik at prisene igjen blir lave nok. Derfor tror jeg hele dette opplegget med bedriftsøkonomisk lønnsom drift av både hurtiglading og treglading er en stor blindvei. Hvem vil betale 10,- pr. minutt på en hurtiglader i Trøndelag på vei til Nordkapp ? En Tesla som lader i 1,5 time må da ut med 900 kroner...

Abonnementsløsninger kan fungere for noen, f.eks en som pendler Fredrikstad-Oslo kan finne på å betale 299,- til Ishavsveien pr. måned for å kunne få tilgang til hurtigladerne underveis. Men om man må ut med ytterligere 299,- pr. måned til Eidsiva for å kjøre på hytta og 44,- pr. 15 minutt om man skal besøke farmor blir det fort dyrere enn å kjøre fossilt. Så i så fall må man samle seg om ett kort som virker i hele landet, for 299,- pr. måned eller noe slikt. Men da blir nok inntektene for lave til lønnsom drift igjen...

Sitat
For øvrig registrerer jeg at jkirkebo velger Touranen fremfor Leaf om prisen går opp til 2x44,- for hurtiglading. Om jeg forstår det rett var det da 88,- tur/retur som gjorde at du gikk over fra Leaf til Touran?

Det var vel tua som veltet lasset. Vinterstid tar det lang tid å kjøre elbil opp, men det er alikevel aktuelt om jeg kan spare endel hundrelapper. Sparer jeg mindre blir motivasjonen også mindre. Og nei, det dreier seg ikke om 88 kroner men på denne tiden ca. 8x44 kroner (4*44 hver vei), eller 352 kroner totalt. Det går med ca. 440 kroner til diesel og bompenger i Touranen eller ca. 90 kroner ekstra. Tidligere kunne jeg kjøre Leafen tur/retur på kr. 148-178,- til sammen og da var 250-300 kroner eller nesten 3 ganger så stor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mrm

#65
Tilgangen til Teslas superladning er priset til 12.750kr for 60kWh modellen, så da kan men vel anta at dette beløpet er lagt på toppen av prisen for de andre modellene.

Hvis Tesla selger 2000 slike biler i norge, tar de inn over 20 millioner på denne "avgiften".  Hvis det stemmer at de koster mellom 500.000 og en million å bygge en superlader,  så burde de vel lett kunne bygge 20 superladdere og dekke det meste av hovedårene i norge. 

Akkurat slik de sier i reklamen  :P
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

OleJA

Sitat fra: mrm på fredag 04. januar 2013, klokken 20:59
Tilgangen til Teslas superladning er priset til 12.750kr for 60kWh modellen, så da kan men vel anta at dette beløpet er lagt på toppen av prisen for de andre modellene.

Hvis Tesla selger 2000 slike biler i norge, tar de inn over 20 millioner på denne "avgiften".  Hvis det stemmer at de koster mellom 500.000 og en million å bygge en superlader,  så burde de vel lett kunne bygge 20 superladdere og dekke det meste av hovedårene i norge. 

Akkurat slik de sier i reklamen  :P

Yes, akkurat det samme innlegget jeg var iferd med å skrive :-)

Hadde gjerne betalt et par hundrelapper for hurtiglading, men ikke når Tesla allerede har solgt dette som en del av bilen. Er prinipielt imot å betale for den samme varen to ganger.

Så vidt jeg forstår så vil Teslas superchargers trådløst verifisere hver enkel bil før den får tilgang på laderen. Det er derfor en tenkbar løsning at Tesla på et tidspunkt begynner å selge bilene uten tilgang til superchargers. Evt. at dette blir en option eller et en faktureres for faktisk bruk.

Ser at enkelte, feks 'jkirkebo' forventer å superlade svært mye. Selv om dette vil gi Tesla en heftig strømregning, så vil dette være svært god reklame for Tesla: 'Kjører gratis 50.000km i året med Teslas nye superbil'. Trolig mye større effekt enn å bruke ett tilsvarende beløp på reklame.

På lang sikt er dette trolig ikke bærekraftig, så på et tidspunkt må nok nye Tesla eiere begynne å betale for lading.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på fredag 04. januar 2013, klokken 22:24
Ser at enkelte, feks 'jkirkebo' forventer å superlade svært mye. Selv om dette vil gi Tesla en heftig strømregning, så vil dette være svært god reklame for Tesla: 'Kjører gratis 50.000km i året med Teslas nye superbil'. Trolig mye større effekt enn å bruke ett tilsvarende beløp på reklame.

Nåja, jeg forventer ikke å kjøre mer enn ca. 20.000km i året. Dog vil det stort sett bli lengre turer, blir bilen tatt ut av garasjen så blir det nok minst 196km den dagen. Jeg forventer å hurtiglade en del ganger, men ikke nødvendigvis så mye hver gang. Har jeg f.eks vært på hytta kan den hende jeg må lade i Oslo (antar Tesla setter opp en hurtiglader på Alnabru) for å komme helt hjem, men da holder det med 15 minutter eller deromkring. Tilsvarende kan det hende jeg fyller opp et kvarter på vei til hytta om jeg kjører direkte hjemmefra istedenfor fra jobben (der jeg parkerer og lader gratis i Oslo). Men egentlig passer det bedre med 30-60 min. med 22kW på Dokka på vei oppover så jeg jobber litt med å prøve å få til noe der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: mrm på fredag 04. januar 2013, klokken 20:59
Tilgangen til Teslas superladning er priset til 12.750kr for 60kWh modellen, så da kan men vel anta at dette beløpet er lagt på toppen av prisen for de andre modellene.

Hvis Tesla selger 2000 slike biler i norge, tar de inn over 20 millioner på denne "avgiften".  Hvis det stemmer at de koster mellom 500.000 og en million å bygge en superlader,  så burde de vel lett kunne bygge 20 superladdere og dekke det meste av hovedårene i norge.
Det Tesla har sagt om dette er at ekstrapåslaget for supercharging-støtte går til å dekke ekstra kretser og utstyr i bilen, samt nødvendig manuell kalibrering pr bil som må til for at de strømstyrkene det er snakk om ikke skal ødelegge noe.

Hvis dét er riktig så vil det ikke være mye overskudd fra dette påslaget for å drifte ladernettverket med.
Tesla Roadster, 25Mm

Leaffen

#69
Mange gode tanker om superlading i denne tråden. Det vil bli helt fantastisk hvis dette faktisk blir en realitet. Tenk den tanken... Gratis strøm på langturer i uendelig tid.

Mulig dette er gammelt nytt for dere. Men på Teslaforumet i USA fant jeg en god presisering av hele superladerkonseptet til Tesla. Enda en gang er det GeorgeB som uttaler seg. Har virkelig sansen for grunntanken her. ENKELHET ser ut som å være budskapet. Enkelt og minst mulig fiksfakserier for å få fyllt på strøm. Ingen dyre betalingsløsninger. ++ til Tesla enda en gang.

Se post #109 litt ned på siden.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10375-Supercharging-option-pricing-60-kWh-pack-fee-discussion/page11

Spesielt interessant å lese etterfølgende poster og presiseringer fra GeorgeB. Enkelte ser ut til å sammenligne avklaringer med "avklaringer og løsninger fra oven". Hva blir det neste fra dette fantastiske firmaet, liksom?

Vi får virkelig bare håpe at Tesla får dette til i Norge også. Men jeg for min del frykter at hele grunntanken vil bli stoppet i "Norsk Politisk Kannibalisme". (Mitt eget uttrykk for å beskrive at politikerne kveler fremskrittet, til fordel for den skitne oljeindustrien som videre medfører økt politikerforrakt). Janteloven er nemlig sånn at det er ikke riktig at vi skal satse på individualisme. Man skal ikke tro man er noe. Spleiselagstankegangen er ikke sånn at noen skal få noe "gratis". Og hvis noen får noe gratis, vil jo det føre til mye mer individuell transport som igjen medfører mindre behov for kollektiv transport.

Hele problemstillingen med gratis superlading i Norge vil etter min mening strande på at noen må betale for strømmen. Finner Tesla en løsning på dette, og vi får politisk aksept for en sånn tankegang, vil vi få til en revulosjon. Til fordel for Teslaeiere og til ulempe for kollektivtrafikken.

Og for å være helt ærlig; Vi er nødt til å få til dette med kollektivtrafikk i sentrumsnære områder. Det er ingen løsning å fylle opp kollektivfeltene med elbiler!
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

ebbrey

Er helt enig med deg, unødvenig å fylle kollektivfeltene med elbiler. Jeg syns også elbiler skal betale bompenger :P Har ikke noe imot å være med på å finansiere fine flate veier til elbilen :)

Når det gjelder superchargers begynner jeg å bli sikker på at vi ser 1 i norge ikke lenge etter at de første bilene er levert. Det er reservert mange her, og det ville være naturlig for tesla og hvertfall hive opp 1. Hvor mange som kommer opp de neste årene langs hovedpulsårene blir spennende å se
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

mrm

Sitat fra: Bent på lørdag 05. januar 2013, klokken 02:06
Det Tesla har sagt om dette er at ekstrapåslaget for supercharging-støtte går til å dekke ekstra kretser og utstyr i bilen, samt nødvendig manuell kalibrering pr bil som må til for at de strømstyrkene det er snakk om ikke skal ødelegge noe.

Hvis dét er riktig så vil det ikke være mye overskudd fra dette påslaget for å drifte ladernettverket med.

Ok.  Men hvis de selger rundt 2000 biler, og det kun første året, blir uansett ikke kostnaden ved å invistere i f.eks 10 superladere mer enn 5000 per solgt bil, 1% av bilens kostnad. Jeg aner ikke hva det koster å drifte en slik, men kostaden for kun strømmen er vel ikke så ille.  Hvis alle 2000 i snitt bruker superladning 10 ganger per år, og fyller 50kWt til 1kr kWt, utgjør det 500kr per bil. 

Poenget mitt er at det relativt store antall biler som (trolig) blir solgt i norge, bør danne et økonomisk grunnlag for å sette opp en del superladere.  Og når dette samfaller med det som er ønsket til Tesla, burde det vel være rimelig sikkert at dette kommer på plass. 

Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

OleJA

Vet ikke om dere har lest dette blogg innlegget fra GeorgeB:

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/update-supercharging-and-60-kwh-model-s-orders

'We decided to include the necessary hardware in all cars (both 60 and 85 kWh cars) to allow Supercharging to be enabled at a later date. This would give anyone who finalized a 60 kWh car the option to include Supercharging after the Supercharger Event in September'

Dvs. alle US kunder som var tidlig ute med å konfigurere 60kWh modeller har supercharger hardware i bilen sin, men må betale en aktiveringsavgift for å få tilgang til laderne. (En skal vel ikke regne med at dette gjelder 60kWh europeiske modeller.)

Uansett så får dette meg til å tro at selve supercharger hardware i bilene ikke utgjør noen veldig stor kostnad, trolig er det bare noen ekstra kabler. Superchargeren består av 9 stk lademoduler som er identiske med den/de 10kWh laderne som allerede står i bilen. Dermed har bilen allerede software og hardware som trengs for å kommunisere med lader(ne). Litt ekstra kabling behøves nok pga høyere strømstyrke.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på søndag 06. januar 2013, klokken 15:41
Uansett så får dette meg til å tro at selve supercharger hardware i bilene ikke utgjør noen veldig stor kostnad, trolig er det bare noen ekstra kabler. Superchargeren består av 9 stk lademoduler som er identiske med den/de 10kWh laderne som allerede står i bilen. Dermed har bilen allerede software og hardware som trengs for å kommunisere med lader(ne). Litt ekstra kabling behøves nok pga høyere strømstyrke.

Hardware består nok av litt tykkere kabler (dvs. ganske mye tykkere siden de må tåle 250A istedenfor 80A) samt en kontaktor for å koble ladestrømmen forbi laderne og direkte til batteriet. En 250A kontaktor er nok en relativt heftig og stor sak.

SuperChargeren består av 12 slike moduler, og hver har to ladeuttak. Første bil får 90kW, neste får 30kW. Når bil nr. 1 ramper ned effekten vil bil nr. 2 få mer. Lades to 60kWh biler får sannsynligvis begge maks hele tiden, 60kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#74
Nå vil nok økonomene til Tesla vurdere investeringene i superladere i forhold til hva de håper på av tilleggs-salg om de etablerer et superlader nettverk. Antall biler solgt spiller nok ikke så stor rolle, men dersom de tror de får solgt, si 500 biler ekstra for hver superladestasjon som etableres kan det hende. Tesla som etablerer ladestasjoner kun for sine biler kan nok vurder det som lønnsom å tilby gratis lading i bilens levetid til de som handler bil en del år framover, og sponse dette via bilprisen.

Å tro at andre hurtigladere (CHAdeMO) vil bli driftet og vedlikeholdt på ekstra salg av av pølser, is og VG er etter min mening å tro på julenissen. (i beste fall 2 ekstra kunder per lader på dagens beste time)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA