XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

MrBacardi

Nytt intervju med sjåfør av en annen XC40 som også krasjet i Sandvika i november: https://www.budstikka.no/kare-dundret-rett-i-stolpe-med-elektrisk-volvo-jeg-ville-ikke-ha-bilen-etter-dette/s/5-55-2062990

SitatKåre Lindemann har lest tekniker Simen Huses uttalelser om fukt. Lindemann forteller at hans XC40 oppførte seg merkelig etter maskinbilvask dagen før stolpekrasjen.

– Etter bilvasken gikk bilens kameraer i svart. Dette var både ryggekameraet og kameraene som sørger for 360-visning av bilen. Dagen etter så alt til å være normalt igjen, og jeg kjørte som vanlig. Men så kom altså denne hendelsen med krasj i stolpen, sier han.

– Dette med kameraene sier noe om hvor sårbar moderne elektronikk kan være. Jeg blir skeptisk. Det virker som det er mye som kan gå galt, forteller den pensjonerte sivilingeniøren, som har jobbet med kvalitetssikring av IT-systemer for Det Norske Veritas.

– Hva tenker du når du leser Huses uttalelser om blant annet fukt?
– Litt skremmende, jeg må si det. Jeg blir betenkt, svarer Stabekk-mannen.

Volvo har tidligere avvist fuktproblemer.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Enda en pensjonist?

Minner om at feilen i USA var en softwarefeil og ikke hadde noe med fukt å gjøre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

MrBacardi

Obduksjonen er klar, døde av skadene sier obduksjonen:
https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-dode-av-skadene-1.17543955

Men jeg stusset litt på dette:
SitatVolvo mener dette er spekulasjoner basert på en feilaktig påstand om at førersetet i bilen har en vektsensor – noe det ikke har, sier Teige.

Litt overraskende at førersetet ikke har vektsensor i XC40?

hELgenen

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 27. august 2025, klokken 17:28Obduksjonen er klar, døde av skadene sier obduksjonen:

SitatVolvo mener dette er spekulasjoner basert på en feilaktig påstand om at førersetet i bilen har en vektsensor – noe det ikke har, sier Teige.

Kanskje de burde fortelle verden hva slags metode/sensor de bruker for å skru på bilen
..men Volvo gidder vel ikke det heller...

Marsto

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. august 2025, klokken 18:10
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 27. august 2025, klokken 17:28Obduksjonen er klar, døde av skadene sier obduksjonen:

Kanskje de burde fortelle verden hva slags metode/sensor de bruker for å skru på bilen
..men Volvo gidder vel ikke det heller...
100% enig.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

RJK

Ny akselerasjonshendelse, denne gangen stoppet bilen før den traff noe, men det skjede da sjåføren var i ferd med å gå ut av bilen.

Til og med dashcam-opptak, og feilmelding, men Volvo hevder førerfeil, selv om det virker svært lite sannsynlig ut...

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-skjot-fart-fanget-av-dashcam/327348
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 09:16Ny akselerasjonshendelse, denne gangen stoppet bilen før den traff noe, men det skjede da sjåføren var i ferd med å gå ut av bilen.

Til og med dashcam-opptak, og feilmelding, men Volvo hevder førerfeil, selv om det virker svært lite sannsynlig ut...

Kan ikke skjønne annet enn at dette må da være et bra utgangspunkt for videre diskusjon om bil eller fører feil. Nå skulle vært  et pedal cam som ytterligere ville oppklart saken.

Ingeniøren

Sitat fra: Marsto på søndag 07. september 2025, klokken 13:45
Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 09:16Ny akselerasjonshendelse, denne gangen stoppet bilen før den traff noe, men det skjede da sjåføren var i ferd med å gå ut av bilen.

Kan ikke skjønne annet enn at dette må da være et bra utgangspunkt for videre diskusjon om bil eller fører feil. Nå skulle vært  et pedal cam som ytterligere ville oppklart saken.

Tro ikke Volvo vil ha det...

De er happy med at Vegvesenet har godkjent deres konklusjon om fører feil. Håper de blir noe av rettsakene slik at såpekokerne i staten får passet sitt påskrevet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Marsto

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. september 2025, klokken 18:49
Sitat fra: Marsto på søndag 07. september 2025, klokken 13:45

Tro ikke Volvo vil ha det...

De er happy med at Vegvesenet har godkjent dere konklusjon om fører feil. Håper de blir noe av rettsakene slik at såpekokerne i staten får passet sitt påskrevet.
Ja, men det er å håpe at XC40 eiere prøver ut selv om det finnes egne muligheter for å installere et pedal cam,  kanskje? Det ser ut som dette fremdeles er et problem og det viktigste er at det kan bevises/avdekkes av egeninnsats om dette skulle skje med egen bil frem i tid. 

Jalla

Han sier det ikke er vektsensor i førersetet, ikke at det ikke er vektsensor i xc40. Det brukes i passasjersetet.
Det er normalt ikke vektsensor i førersetet på biler, men det er ofte posisjonssensor for å optimalisere airbag.

MrBacardi

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Radial

Uten å dra det for langt, så tar man ikke ut bare deler av dataene en "svart boks" i feks flyulykke. Man tar ut alt, og så må etterforskerne sile og vurdere alle data.

At man på andre farkoster plutselig velger å sile bort masse relevant data, er en merkelig tilnærming.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Etter den siste artikkelen så synes det ikke å være tvil om at noe er veldig feil i Volvoen, uansett om det var fører som trykket på gassen eller om det var teknisk feil. At bilen akselererer uten registrert vekt i førersetet og at airbag ikke ble utløst er jo helt på trynet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA