XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

hELgenen

Hva med Volvo XC40 - har det skjedd endringer på bilen? Jeg tenker spesielt på dette som er avdekket med dårlige tettede plateskjøter som åpner for fukt slik som flere har rapportert.

https://image.motor.no/320519.webp?imageId=320519&width=2116&height=1208&format=webp

Når Volvo selv ikke går ut og forteller alle detaljer om hva som endres på bilene hadde det vært interessant å sammenligne en 2023 vs 2025 modell...Og for de som sitter på en slik bil der det potensielt kan være dårlig tetning mellom plateskjøtene - så er det jo av særlig stor interesse å vite hva som KAN gjøres for å hindre fukt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på onsdag 09. juli 2025, klokken 21:29Det kan jo tenkes at det er så enkelt som at han (eller evt kona) kom til at tidsbruken ikke sto i forhold til utkommet. Det har alltid vært mer synsing enn fakta her, men de siste par årene har det blitt færre bidragsytere, mindre og mindre erfaringer å lære av og mer og mer meninger. Sannsynligvis fordi det spesielle ikke lenger er så spesielt, og det er mindre å utforske.

Kan virke som at hovedgrunnen er at de fleste bruker Facebook til modell-spesifikke diskusjoner/spørsmål. 10200 Facebook-medlemmer i XC40 elektrisk / EX40 gruppen:

https://www.facebook.com/groups/volvo.xc40.ex40.bev.group.norway
Tesla Model Y                         2021-

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Sitat fra: Contango på torsdag 10. juli 2025, klokken 09:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. juli 2025, klokken 08:41Kan virke som at hovedgrunnen er...
Ja, det gir mening.

Litt synd det er så få som diskuterer på slike åpne fora som dette og isteden kaster seg over sosiale mediegiganter som slike som Trump og vennene hans kan overvåke. Folk flest orker ikke å ha et bevisst forhold til medier..

eisa01

Noe av problemet er at Elbilforeningen ikke promoterer forumet, de linker ikke til det en gang fra forsiden sin elbil.no

I tillegg burde det ryddes litt opp, er nok noen underforum som kan kuttes (f.eks. Livsløpsanalyse) og det er alt for mange stickied utdaterte poster

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Rosstopher

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 17. juli 2025, klokken 08:08Grått hår - da må det jo være brukerfeil  :)

https://www.motor.no/aktuelt/kan-fukt-forklare-bilers-plutselige-akselerasjon/320827

Disse bilene har vel ikke brake-by-wire? Altså fukt i elektronikken kan ikke forklare at bremsepedalen ikke virker, for den er vel mekanisk? Våte skiver kunne ha vært forklaringen, men i dette tilfellet skjedde det under rygging, og han har sannsynligvis brukt bremsene før han skulle rygge.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

automat

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 08:41Disse bilene har vel ikke brake-by-wire? Altså fukt i elektronikken kan ikke forklare at bremsepedalen ikke virker, for den er vel mekanisk?

ABS kan overstyre pedaltrykk fra fører. Så man kan ikke utelukke at fukt i ABS-elektronikk kan forårsake bremsesvikt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Så utrolig snodig at den eneste feilen som alltid oppstår som følge av udokumentert fukt i XC40 er at bilen skyter fart rett i en garasjedør ved parkering.
Aldri skjer følgende:
-bilen nekter å kjøre
-bilen bremser 100% når.man forsøker kjøre
-bilen går i svart fordi et kretskort er kortsluttet
-bilen gir "feil på drivverk"-varsel
-stereo går på fullt
-alle lys blinker
-alle lys skrus av
-styringen går 100% mot venstre
-servostyring slutter å virke.

Men hver gang har noen forsøkt forsiktig parkering der de skulle  flytte foten fra gass til brems, og det er da denne mytiske fukt-feilen i elektronikken alltid  skjer.

Det er på tide at Motor og konspi-gjengen nå spleiser på noenXC40 fra høggern, demonterer alt med drivverket og hacker inn i programvaren og viser hvordan denne feilen faktisk oppstår.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: automat på torsdag 17. juli 2025, klokken 09:38
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 08:41Disse bilene har vel ikke brake-by-wire? Altså fukt i elektronikken kan ikke forklare at bremsepedalen ikke virker, for den er vel mekanisk?

ABS kan overstyre pedaltrykk fra fører. Så man kan ikke utelukke at fukt i ABS-elektronikk kan forårsake bremsesvikt.
Kan du legge frem noe som helst konkret som viser hvordan dette kan skje?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

automat

Sitat fra: daktari på torsdag 17. juli 2025, klokken 09:50
Sitat fra: automat på torsdag 17. juli 2025, klokken 09:38
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 08:41Disse bilene har vel ikke brake-by-wire? Altså fukt i elektronikken kan ikke forklare at bremsepedalen ikke virker, for den er vel mekanisk?

ABS kan overstyre pedaltrykk fra fører. Så man kan ikke utelukke at fukt i ABS-elektronikk kan forårsake bremsesvikt.
Kan du legge frem noe som helst konkret som viser hvordan dette kan skje?

Hele hensikten med ABS er jo å overstyre pedaltrykk, slik at hjulene ikke låser. Failsafe vil normalt være at ABS slutter å virke. I dagens biler er styringselektronikken svært avansert, med mange funksjoner flettet inn i hverandre. Hvilken garanti har man for at failsafe fungerer som forutsatt i alle feilsituasjoner?

Man vet at fuktighet i elektronikk kan gi mange uforutsigbare feil.

Med så mange kjente tilfeller av problemer med gass og brems på XC-40, så syns jeg det blir feil å lukke dette sporet som mulig feilkilde. Spesielt når det er påvist biler med dårlig fuging, med påfølgende fuktinntrening.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: daktari på torsdag 17. juli 2025, klokken 09:46Så utrolig snodig at den eneste feilen som alltid oppstår som følge av udokumentert fukt i XC40 er at bilen skyter fart rett i en garasjedør ved parkering.
Aldri skjer følgende:
-bilen nekter å kjøre
-bilen bremser 100% når.man forsøker kjøre
-bilen går i svart fordi et kretskort er kortsluttet
-bilen gir "feil på drivverk"-varsel
-stereo går på fullt
-alle lys blinker
-alle lys skrus av
-styringen går 100% mot venstre
-servostyring slutter å virke.

Men hver gang har noen forsøkt forsiktig parkering der de skulle  flytte foten fra gass til brems, og det er da denne mytiske fukt-feilen i elektronikken alltid  skjer.

Det er på tide at Motor og konspi-gjengen nå spleiser på noenXC40 fra høggern, demonterer alt med drivverket og hacker inn i programvaren og viser hvordan denne feilen faktisk oppstår.

Alle feilsituasjoner får naturlig nok ikke like mye oppmerksomhet. Jeg vil rangere det slik:
- Kritiske feil som medfører dødsulykke.
- Kritiske feil som medfører ulykke med alvorlig personskade.
- Kritiske feil som medfører ulykke med store materielle skader.
- Kritiske feil som medfører mindre ulykker.
- Kritiske feil der fører har klart å avverge ulykke.
- Feil som potensielt kan føre til alvorlige situasjoner
- Andre type feil.

Så er det slik at gjentatte feilsituasjoner fører til økt oppmerksomhet. Spesielt hvis feilen kan kobles til tilsvarende feil høyt oppe på denne lista.

Det er forøvrig ikke uvanlig at elektronikkfeil på biler kan gi merkelige symptomer. Som forsvinner med en resetting av bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Contango

Jeg tror ikke lenger på at det er mulig å få til en generell aksept for at hypoteser må begrunnes med empiri for å kunne defineres som sannsynlige. Dersom man vil tro at biler drar av sted på egen hånd, selv om ingen finner igjen elektroniske eller fysiske bevis for det, og selv om det stort sett alltid skjer under de samme omstendighetene, så tror man det. Det hjelper ikke å henvise til at vi mennesker er notorisk upålitelige i handlinger, observasjoner og hukommelse. Og det hjelper ikke at vi alle egentlig vet det så godt - fordi vi enten selv har gjort de mest stupide ting i trafikken eller sett andre gjøre det. Vi liker så altfor godt anekdotene fra troverdige mennesker. Det er akkurat det samme fenomenet som oppstår i vaksinediskusjoner, klimadiskusjoner, healing, og gud vet hva annet. Og når den ønskede hypotesen ikke bekreftes av fagfolk, ja - da er det fagfolkene som bedriver en konspirasjon.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

automat

Nå er det ingen som har drevet fagfellevurdert forskning på Sandvika-ulykken. Så å sammenligne denne diskusjonen med vaksinekonspiratører blir useriøst.

Spørsmålet er om myndighetene har gjort nok for finne den egentlige årsaken. Mangelfull politietterforskning har skjedd før.

Så må man huske at bilprodusenter ikke er uavhengige aktør i slike saker. De er en part, som også har sine egne interesser å ivareta.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Contango

Du understreker bare poenget mitt. Hypotesen din er velbegrunnet fordi du mener den ikke er sjekket ut ordentlig av "myndighetene". "Myndighetene" er sikkert noen med autoritet og kunnskap, men begrepet er passelig diffust til egentlig å være helt meningsløst. Kan du ikke heller være mer konkret. Hvem er det som ikke har gjort jobben sin her? Herr Olsen hos Biltilsynet i Sandvika? Hvis han ikke synes hypotesen din er verdt en undersøkelseskommisjon, så er det vel han det er noe galt med?
Og Volvo? Jo, de kan man ikke stole på for de vil vel aldri være ærlige om egne biler.

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA