Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enerdel lithium batteri kasser.

Startet av Marsto, lørdag 31. august 2024, klokken 14:17

« forrige - neste »

Marsto

Hei, hei. Jeg har drevet litt etterforsking på batteri kassene for Think City lithium og konklusjonen er svært begredelig. De er umulig å finne i USA hvor de opprinnelig ble produsert og batteri kassene er snart umulig å finne i god stand. Jeg oppfordrer alle på forumet å sende en melding hvis en lithium think dukker opp spesielt til hugging eller til salgs. Kassene er som oftest helt gjennomrustet og blir ubrukelig så nå er vi nok helt på slutten av tilgjengelige kasser som fremdeles kan brukes.
Jeg er på utkikk etter en kasse i generelt god stand og spesielt for å finne ut om den kan reproduseres hos et plate verksted, dette med tanke for om det er mulig bygge kasser til en overkommelig pris frem i tid. Hvis noen her på forumet er i besittelse av en kasse som fremdeles er i brukbar stand hadde det vært fint få en melding om det. Det er ikke bra hvis de blir bare dumpet når behovet for kasser vil være  tilstede i lang tid fremover. Det er kassebunnen som ruster opp og blir ubrukelig. Derfor er den absolutt viktigst å ta vare på.
Legger ved et bilde tatt av bcx238h av hvordan den ser ut uten batteri cellene.
     
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei Marsto,
Vi har jo diskutert dette nylig, så du vet om min mening. Men jeg kan skrive litt her også.

Kassa er litt komplisert bygd opp, så den er ikke billig å reprodusere om det skal gjøres av et verksted for penger. Men den kan nok forenkles om man virkelig går inn for et slikt prosjekt. Da kanskje med modifikasjon til andre battericeller som mulighet.

Selv har jeg nå reparert flere rustskadde kasser, og ingen av de var mer ødelagt enn at reparasjon var enkleste, billigste og raskeste løsning. På noen kasser holdt det å slipe, lime og male flensen. På andre kasser måtte alle cellene ut.

Men det viktigste er å forhindre at skaden skjer. Dvs. behandle hele flensen, innfestingen og bunnplaten med rusthindrende midler regelemessig. Som du selv kommenterte, så er det ingen pakning mellom batteriflensen og karosseriet, så her kan vann og saltsprut lett komme forbi.
Think lithium

Marsto

#2
Hei worry. Takk for sist. Jada, akkurat som du beskriver er en reproduksjon veldig usikker men jeg er optimist til det siste, så nå er jeg i gang med å demontere min kasse for om mulig å få tilbud fra flere som kan være aktuelle for å gjøre en sånn jobb. Jeg er veldig nysgjerrig på hva det kan koste å produsere en når jeg bruker min som mal.

PS. Håper så mange som mulig kan treffes på Lillehammer om et par uker. Der er det mye spennende på programmet.

Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA