Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enerdel lithium batteri kasser.

Startet av Marsto, lørdag 31. august 2024, klokken 14:17

« forrige - neste »

Marsto

Hei, hei. Jeg har drevet litt etterforsking på batteri kassene for Think City lithium og konklusjonen er svært begredelig. De er nesten umulig å finne i USA hvor de opprinnelig ble produsert og batteri kassene er snart umulig å finne i god stand. Jeg oppfordrer alle på forumet å sende en melding hvis en lithium think dukker opp spesielt til hugging eller til salgs. Kassene er som oftest helt gjennomrustet og blir ubrukelig så nå er vi nok helt på slutten av tilgjengelige kasser som fremdeles kan brukes.
Jeg er på utkikk etter en kasse i generelt god stand og spesielt for å finne ut om den kan reproduseres hos et plate verksted, dette med tanke for om det er mulig bygge kasser til en overkommelig pris frem i tid. Hvis noen her på forumet er i besittelse av en kasse som fremdeles er i brukbar stand hadde det vært fint få en melding om det. Det er ikke bra hvis de blir bare dumpet når behovet for kasser vil være  tilstede i lang tid fremover. Det er kassebunnen som ruster opp og blir ubrukelig. Derfor er den absolutt viktigst å ta vare på.
Legger ved et bilde tatt av bcx238h av hvordan den ser ut uten batteri cellene.
     
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Hei Marsto,
Vi har jo diskutert dette nylig, så du vet om min mening. Men jeg kan skrive litt her også.

Kassa er litt komplisert bygd opp, så den er ikke billig å reprodusere om det skal gjøres av et verksted for penger. Men den kan nok forenkles om man virkelig går inn for et slikt prosjekt. Da kanskje med modifikasjon til andre battericeller som mulighet.

Selv har jeg nå reparert flere rustskadde kasser, og ingen av de var mer ødelagt enn at reparasjon var enkleste, billigste og raskeste løsning. På noen kasser holdt det å slipe, lime og male flensen. På andre kasser måtte alle cellene ut.

Men det viktigste er å forhindre at skaden skjer. Dvs. behandle hele flensen, innfestingen og bunnplaten med rusthindrende midler regelemessig. Som du selv kommenterte, så er det ingen pakning mellom batteriflensen og karosseriet, så her kan vann og saltsprut lett komme forbi.
Think lithium

Marsto

#2
Hei worry. Takk for sist. Jada, akkurat som du beskriver er en reproduksjon veldig usikker men jeg er optimist til det siste, så nå er jeg i gang med å demontere min kasse for om mulig å få tilbud fra flere som kan være aktuelle for å gjøre en sånn jobb. Jeg er veldig nysgjerrig på hva det kan koste å produsere en når jeg bruker min som mal.

PS. Håper så mange som mulig kan treffes på Lillehammer om et par uker. Der er det mye spennende på programmet.

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Gogs

Vi tegnet en skinne til solcellemontering for et par år siden. Norsk Hydro produserte den for oss og det var temmelig overkommelig. Hvis kassen kan være i aluminium da?  ??? Norsk Hydro var jo også involvert i Think, så det kan godt hende de gjør dette rimelig for historisk verdi av Thinker som lever.
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Marsto

Hei gogs. Aluminium hadde vært et perfekt materiale å bygge batteri kasser med men det tror jeg ikke er sikkert nok. Det er ganske stenge krav til brannsikkerhet med høyspent lithium batterier og aluminium har alt for lavt smeltepunkt. Aluminium må også tåle vekten av tunge lithium celler og til slutt har man problemet med galvanisk tæring. Det er høyst gjeldene når saltvann er tilstede. Stål mot aluminium er katastrofe når salt er tilstede. Salte veier har vi enormt mye av her hvor veiene saltes i minst 6 måneder og da virker saltet som en katalytt. Aluminium er mye lavere i spenningsrekka enn stål så aluminium vil tæres opp veldig raskt egentlig hvis forholdene er ideelle.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Da har jeg funnet en ubrukt kasse i Portland, Oregon og fått den sendt til Norge. Den er en del av konksursboet til Enerdel hvor 50-60 komplette kasser ble solgt og havnet i Portland, Oregon. Kassene i seg selv var ikke så interessante i USA men battericellene ble utmontert og brukt til lagring av solenergi. De tomme kassene ble faktisk bare sendt til metall retur så sent som i 2021. Veldig trist. Nå starter jobben med å bytte kasse. Det går sakte men sikkert fremover så iløpet av høsten bør den være på veien igjen. Legger ved noen bilder.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Gogs

Så gøy å se!  :D  Alt for å bevare enda en Think.  :+1:
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

VWspirit

Du kunne jo bare ringt meg... har jo en strøken kasse stående i garasjen ::)
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Marsto

Neimen ka du sei...Så bra...litt sent nå for min del kanskje, men den informasjonen er nok viktig å ha fremover. Det viktigste er at den ikke blir skrotet.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Bra gjort Marsto! Ser at kassa di var veldig rusten ja.

Synd at kassa kom helt tom. Mye snacks som har blitt kastet skjønner jeg.

Fine og robuste løftehåndtak!
Det kan jo gjøres på flere måter. Jeg erfarte at det var fint å kunne løfte med en hånd. Flere steder måtte den andre benyttes til å flytte ledninger unna.
Think lithium

Marsto

#10
Warlock overbeviste meg om at precharge motstanden er ekstremt utsatt. Det er det ingen tvil om. Han byttet til den samme for meg omtrent på denne tiden i 2022 og nå ser den slik ut. Snart nedsmeltet så Mlec kortet er for verdifullt til å la den originale precharge motstanden fungere på kortet. Jeg kjøpte derfor på anbefaling fra Warlock en ny fra DigiKey så prosessen med å koble precharge vekk fra Mlec er igang. Her er noen bilder fra den byttede precharge på Mlec og hva som skal skje snart. Jeg har montert den nye DigiKey motstanden på framveggen til batterikassen. Nå gjenstår bare utkobling av precharge på Mlec kortet og innkobling av ny og forbedret versjon.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

#11
Da har vi hatt et nytting verkstedmøte med Warlock og en annen Trondheim Thinkers medlem for å vise hvordan den originale precharge motstanden på Mlec kortet kobles ut. På bildet er nå de to hvite ledningene tilkoblet og på bildet sees gul/rød merking hva som er gjort. Man kobler vekk den gule ledningen på precharge relè merket M3-1 og kobler til en av de hvite ledningene fra den nye motstanden. Det er 4mm ringkontakt som brukes der. Den andre hvite ledingen kobles til på hovedrelè med 8mm ringkontakt. Den frakoblede M3-1 gule ledningen fra precharge relèet må man påføre en krympestrømpe eller isolasjonstape og stripse så den ikke henger og slenger. Da er Mlec kortet sikret mot at den originale underdimensjonerte blå precharge eksploderer og brenner Mlec kortet.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

#12
Da har jeg og Warlock hatt en ny idèdugnad og vi kom frem til at vi må prøve å finne en enkel løsning på å trekke fuktig luft ut av Enerdel batterikassene. Vi landet på at vi åpner luka under passasjer setet og monterer en tett elektronikk boks https://www.aliexpress.com/item/32971069907.html rett ned på topplokket til batteripakken og borer mange hull gjennom boksen og metallet i topplokket til batteripakken. (Boring av hullene må kun gjøres når batterilokket er demontert fra batteripakken) Avfukter boksen monteres så den stikker opp gjennom lukehullet under setet. I boksen legger vi inn en Raze avfuktningspute som kan kjøpes fra Thansen. https://www.thansen.no/elektronikk/avfukter/raze-bilavfukter-235g-kan-gjenbrukes/n1108553/pn1413269/
Lokket på avfukter boksen kan lett skrues av for å gjenbruke avfukterputa ved å tørke den i microbølge ovn eller i steikovnen. 

Se bilder for bedre forståelse av hvordan vi tenker dette skal påvirke luftfuktigheten i batteripakken til det bedre.





 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

#14
Avfukter boks med gummipakning for vindustetting på undersiden som blir tett når den skrues ned mot batterilokket med 4mm rustfri maskinskruer og mutter. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA