Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enerdel lithium batteri kasser.

Startet av Marsto, lørdag 31. august 2024, klokken 14:17

« forrige - neste »

worry

Helt nydelig gutta! Bra jobb.

Nå gjelder det å holde kassa rustfri gjennom bruk på salta veier. Holder i minst 20 år nå. :-)

Kunne ikke se jordingspunktet på kassa. Den som kobles til under luka. Eller har dere gjort om?
Think lithium

Warlock

Tror jordingsskruen er en cm til venstre for plastboksen eller så på de siste bildene, men er vel i skygge eller skult.
Du kan se den på noen av bildene lengre opp :)

worry

Se der ja. 👍

Sist jeg løftet opp et batteri, så glemte jeg å følge med på at jordkabelen var fri. Så det etter at alt var boltet og koblet. Jeg klarte så vidt å få tak i enden og fikk nok lengde til å koble til. Uaktuelt å ta ned batteriet igjen da.  :P
Think lithium

Marsto

Sitat fra: Warlock på søndag 03. november 2024, klokken 18:50Totalmengden vann i luft på ca 5 grader Celsius er vel noe slikt som 7 g vann pr m^3 og bare halvparten av det igjen på -5graderC.

siden du har 80% relativ luftfuktighet vil du faktisk nå metning før du går under 0 grader og kondens vil legge seg rundt om, det er jo hverken heldig med vann eller iskrystaller på kretskortene.

For videre grove overslag, la oss si det er en halv kubbikk med tromrom i kassa (det er nok mye mindre)
da har du rundt 80%*7g*1/2 = 2.8  ~ 3gram vann (eller 3ml) totalt i kassa (vi opererer med grove tall her, og runder oppover)... ikke allverden så hadde nok gått bra uansett...

Som du sier, begynner silicaen å suge til seg når det er mer enn ca 60% luftfuktighet den kan vel holde noe slikt som 40% av sin egen vekt med vann, og skifter farge gradvis, men det er tydelig når den er over 60% av oppsugningsevnen...
Posen din har ca 235gram silica gel så den kan holde på så mye som 94 gram vann (94ml) dvs mer enn 30 ganger det som befinner seg i kassa i det du skrur den sammen. Sikkert langt langt mer også.
Fargeskifte på puta skjer når den har tatt til seg en 50-60milliliter en plass...
Om kassa er passe tett vil det nok ta en del tid før du får noe utslag på indikatoren :D

Men blir det hull, det kommer inn en deciliter eller noe, vannet fordamper og suges opp, vil indikatoren nok skifte rimelig fort

Poenget med puta må vel bli at den alltid skal holde lufta i kassa under relativ luftfuktighet på 100% så det ikke legger seg noen form for kondens etc på kretskortene og øvrige elektriske komponenter, noe jeg tror den med letthet bør klare under normale forhold :)
Så bra å få en vitenskaplig tilnærming til fuktproblemene i batteri boksen. Ja, det er nok ikke mye tomrom i kassen når man ser hvor lite plass det er igjen når battericellene er montert. Jeg har veldig tro på at dette vil gjøre luftmiljøet i kassen kontrollert og jeg valgte å ikke legge på de gjennomsiktige plastbåndene som er lagt over åpningene i cellelokkene. Jeg tror det er bedre å ikke tildekke de naturlige åpningene i lokkene så lufta over rlec kortene kommer lettere ut og sirkulerer opp i silica gel boksen.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

:+1:

Skummelt nære dette nå.
Er Jonsvatnes Gule Fare ute å sladder i sludden så salt og småstein skremmes langt ut i grøfta allerede?

Marsto

Hahaha...nå må man følge med på veien snart. Noe gult på høyspent kan komme rasende forbi når som helst.
Hadde opprinnelig tenkt å legge en gummipakning rundt monteringsflensen med vurderte at den blir litt tykk så la et tykt lag med rustbeskyttende masse istedet. Tenker det vil bli bra når den klemmes og skvises mellom batterikassen og karosseriramma til batteriet. Her er noen bilder fra monterings jobben. 

Marsto

Her er detalj bilde av rustbeskyttende masse på flensen som klemmes sammen og batteriet ferdig oppløftet.

Marsto

Fuktkontroll boksen stikker perfekt opp gjennom luka under passasjer setet og jordingskabelen er skrudd på plass. Blir veldig spennende å se om boksen vil gjøre jobben med fuktkontroll rundt battericeller og rlec kort.

Warlock

Saus det inn så arkeologer om 1000år tror det er både riksregaliaene og en hemmelig kults aller helligste relikvie inni der!!

For de ytterste flensen ser jeg ikke helt at det trengs pakning heller, det viktigste er at vann ikke kommer i kontakt med stål (men helt greit at så mye vann ikke kommer forbi flensen). Der er det jo åpent i toppen, så fuktig luft fra kupeen kommer inn til det ytterste laget, samt langs og inni ledningsrørene (noen av de er det vel en service bulletin på å tette for å stoppe irring i kontakter) greit at det kan fordampe ut i toppen i alle fall :)

Siste er vel tykt lag på bunnplata så steinsprut etc ikke kakker hull inn til stålet der heller :)
10tusen lag med tektyl? :P

Marsto

Hahaha...Ja det er ikke så langt unna at vi som eier denne bilen allerede er en kult bevegelse. Det er vel akkurat nok eiere til å bli en rimelig voksen kult som kjører rundt på museumsgjenstander med veldig mange deler som kan karakterisers som relikvier, ja.
Når arkeologer graver opp noen av dem om 20000 år så åpner de en hel og fin tidskapsel bil med karosseri som ikke kan ruste opp.
Det blir vel å bruke opp hele rustmiddel bøtta så alt er godt dekket med rustbeskyttende masse.       

Marsto

Rustbehandling av undersiden på batterikassen har startet. Begynner med rusthindrende karosserispray og den er veldig drøy. Den er lett å påføre og må tørke minst ett døgn før Biltemas veldig tykke steinsprut masse skal på. 

worry

Hei,
Det blir bra greier ja. Bilen blir vel 10 kg tyngre nå.  ;)

Jeg er ikke helt med på det med museumsgjenstand. Vi snakker om 2010 modeller.
Helt ny bil i mitt hode.  ;D Kanskje heller det at jeg er helt steinalder.

Men, jeg ser på den nydelige batterikassa at du fortsatt har de fire hullene under i front åpne. Har dere vurdert verdien, eller problemet med de? Selv har jeg forsøkt å stenge dem, med forskjellige metoder.

Think lithium

Marsto

Hahaha...helt enig at den er ikke gammel i antall år. Håper de som fremdeles finnes på veien blir værende i mange år fremover. Kanskje det er mulig å finne noen om 15 års tid som kan registeres som veteran biler også. Hvem vet. Jeg tror jeg plugger hullene og håper at eventuell fuktighet i lufta på utsiden av batteriboksen inkludert rommet rundt HV kontakten luftes ut nå når luka under passasjer setet er åpen. De hullene er ganske uforståelig da de vender mot kjøreretningen og nederst mot bakken. Jeg tenkte i starten at vann ikke kommer inn da rommet er helt lukket, men det er ikke det. Hele batteribrønnen er åpen,så det må komme inn vann der når det er mye vann  i veibanen.   

Warlock

Jeg ville holdt de hullene åpne.
Ikke bare tror jeg de er der for en grunn, Think/Enerdel har nok vurdert det nøye før de boret opp de der, jeg tror det kan være lurt at de er der...
Så lenge man sauser inn metallet godt nok så vann og salt ikke når metall lever jo kassa i beste velgående, men om de hullene tettes er det vel ingen vei ut for vann som kan finne på å komme inn uønskede steder. Da vil man kunne ende opp med at kontaktene står i en suppe av vann, salt og annen skit som gnager rundt.
Det siste der høres i alle fall ikke bra ut, men nå står bilen vår i garasje og får ofte fin opptørking, andre kan jo vurdere dette annerledes...

Jeg sprayer forøvrig inn ganske mye tynnstoff og hulromsvoks inn der i ny og ne :P

Marsto

Sitat fra: Warlock på onsdag 06. november 2024, klokken 14:37Jeg ville holdt de hullene åpne.
Ikke bare tror jeg de er der for en grunn, Think/Enerdel har nok vurdert det nøye før de boret opp de der, jeg tror det kan være lurt at de er der...
Så lenge man sauser inn metallet godt nok så vann og salt ikke når metall lever jo kassa i beste velgående, men om de hullene tettes er det vel ingen vei ut for vann som kan finne på å komme inn uønskede steder. Da vil man kunne ende opp med at kontaktene står i en suppe av vann, salt og annen skit som gnager rundt.
Det siste der høres i alle fall ikke bra ut, men nå står bilen vår i garasje og får ofte fin opptørking, andre kan jo vurdere dette annerledes...

Jeg sprayer forøvrig inn ganske mye tynnstoff og hulromsvoks inn der i ny og ne :P
Ser den absolutt, men jeg er ikke sikker på om de hullene er egnet for så mye vann vi har på veiene her i landet. Jeg er av den oppfatning at hele den nedre delen av batterikassene er veldig lite gjennomtenkt, helt opp på nivå med en alvorlig produksjonsfeil. Batteriene er montert helt uten tettepakning hele veien rundt, kun metall mot metall så den nedre delen ruster fullstendig opp på noen få år, egentlig. Nå blir alt innsatt med tykk rusthindrende masse hele veien rundt på innsiden og tilsvarende på utsiden. Det bør ikke være mulig å få en dråpe vann inn mellom. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA