Enerdel lithium batteri kasser.

Startet av Marsto, lørdag 31. august 2024, klokken 14:17

« forrige - neste »

worry

Hei,
Mod av precharge er noe som må legges inn i programmet. Takk for detaljer!  :+1:

Og jeg likte løsningen på fuktfjerning og overvåking. Lett tilgjengelig.
Men kommer den ikke i konflikt med setet når det skyves fram?
Think lithium

Marsto

Heisann, worry. Neida, den går klar av setet med god margin og denne boksen er ideel. Større bokser gjør det vanskeligere å få på plass batteriet. Det eneste som må gjøres er å jekke opp bilen tilsvarende boks høyden for å få batteriet på plass igjen. ;) 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

:+1:
Blir også ca 2-3cm klarning til "flyttebøyla" på setet, og setet går godt over boksen (og skjuler den litt når setet er normalt fremtrekt) :)


worry

Veldig bra! God løsning.
Jeg er litt langt unna en Think akkurat nå, så jeg fikk ikke sett selv. 🙂
Think lithium

Marsto

12 år og 120000 km kjøring i saltsuppa her i Trondheim har skylda her, ja. Tenker dette må være Norges mest rustede Enerdel batterikasse. Det skal bli flott å få montert en ny som aldri har stått i en bil. Bunnen av battericellene må også få seg en runde med rustbehandling før de løftes inn i den nye kassa.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Oh Shit!!!!

Frykter egentlig hvordan det ser ut inni vår, den har aldri vært plukket ned....
Får ta ny runde med epoxy brunox og tektyl nå når vinterdekkene skal på..
(ja, jeg lukker øynene, og utsetter nok et år :P)

Marsto

Haha...det kan bli veldig spennende, ja. Så lenge bilen går og ikke klager på noe er alt bra. Vi fikk uten tvil noen varsler med power limit og høyspent feil etter noen år med daglig kjøring på den mest saltede veien i Trondheim, nemlig E6 gjennom byen. E6 gjennom Trondheim har null toleranse for snø og is og derfor er det som å kjøre konstant i saltvann i 5-6 mnd. i året.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Sakte men sikkert kommer en ny batteri kasse på plass. Bare spennings sammenkobling igjen. Håper det ikke blir en storsmell når tenninga settes på for første gang, men bare noen fine kontaktor tilkoblings lyder.

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

 :+1:
Ser veldig lovende ut altså...
Ikke så mye igjen nå :)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marsto på lørdag 02. november 2024, klokken 15:07Sakte men sikkert kommer en ny batteri kasse på plass. Bare spennings sammenkobling igjen. Håper det ikke blir en storsmell når tenninga settes på for første gang, men bare noen fine kontaktor tilkoblings lyder.


Marsto :+1: den kassa er eyecandy for å si det slik. Takk for at du deler disse bildene med oss.

Marsto

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 03. november 2024, klokken 08:48
Sitat fra: Marsto på lørdag 02. november 2024, klokken 15:07Sakte men sikkert kommer en ny batteri kasse på plass. Bare spennings sammenkobling igjen. Håper det ikke blir en storsmell når tenninga settes på for første gang, men bare noen fine kontaktor tilkoblings lyder.


Marsto :+1: den kassa er eyecandy for å si det slik. Takk for at du deler disse bildene med oss.
Electric cars in Norway, Bare hyggelig det, vet du. Jeg er stor tilhenger av å dele så mye som mulig om disse bilene. Det er ikke mange igjen på veien så jeg tror alle bidrag hjelper oss som eier dem til å holde dem på veien.  :+1: 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

#26
"It`s alive" sitert worry, again. Testet og alt ser ut til å være greit. Nå gjenstår bare småplukk og montering.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

#27
Mer "eyecandy" sitert Electric cars in Norway.  Fuktighetsboksen montert på venstre side av topplokket så får vi se om den gjør jobben.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

#28
Relativ luftfuktighet i garasjen er 80.6% ved montering. Blir spennende å se om silica gel puta gjør jobben på innsiden av batterikassen. Silica gel putene skal begynne å virke når relativ luftfuktighet overstiger 50-60%.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

#29
Totalmengden vann i luft på ca 5 grader Celsius er vel noe slikt som 7 g vann pr m^3 og bare halvparten av det igjen på -5graderC.

siden du har 80% relativ luftfuktighet vil du faktisk nå metning før du går under 0 grader og kondens vil legge seg rundt om, det er jo hverken heldig med vann eller iskrystaller på kretskortene.

For videre grove overslag, la oss si det er en halv kubbikk med tromrom i kassa (det er nok mye mindre)
da har du rundt 80%*7g*1/2 = 2.8  ~ 3gram vann (eller 3ml) totalt i kassa (vi opererer med grove tall her, og runder oppover)... ikke allverden så hadde nok gått bra uansett...

Som du sier, begynner silicaen å suge til seg når det er mer enn ca 60% luftfuktighet den kan vel holde noe slikt som 40% av sin egen vekt med vann, og skifter farge gradvis, men det er tydelig når den er over 60% av oppsugningsevnen...
Posen din har ca 235gram silica gel så den kan holde på så mye som 94 gram vann (94ml) dvs mer enn 30 ganger det som befinner seg i kassa i det du skrur den sammen. Sikkert langt langt mer også.
Fargeskifte på puta skjer når den har tatt til seg en 50-60milliliter en plass...
Om kassa er passe tett vil det nok ta en del tid før du får noe utslag på indikatoren :D

Men blir det hull, det kommer inn en deciliter eller noe, vannet fordamper og suges opp, vil indikatoren nok skifte rimelig fort

Poenget med puta må vel bli at den alltid skal holde lufta i kassa under relativ luftfuktighet på 100% så det ikke legger seg noen form for kondens etc på kretskortene og øvrige elektriske komponenter, noe jeg tror den med letthet bør klare under normale forhold :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA