Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: TS på søndag 26. oktober 2014, klokken 21:13

Ja, akkurat som for de andre så er det et godt alibi for å få ned det totale utslippet på bilparken de selger, men det skaper ingen elbilrevolusjon.
De gjør det de må etter krav fra myndigheter.

Elbilrevolusjonen kommer i antall (slik Nissan selger), med biler som passer de store massene.

Og selv om Tesla faktisk klarte å produsere 500 000 biler i året, er det fremdeles kun ca 0,5% av verdens 100 millioner biler som produseres per år.

Med tanke på det, og at det fremdeles skal en del utvikling til, så er det faktisk ingen dum idé å starte med billigere biler (= mindre batteripakker), og da gjerne erstatte bil nr 2 først. Det er en helt grei strategi.

Man kan selvsagt være uenig, men det er en annen sak.

På mange måter er det faktisk VW som har gjort det mest revolusjonærende - de har satt eldrift inn i deres toppselgende modell, og lar den se helt lik ut som alle andre Golf. Det reduserer "forskjelligheten", og gjør det lettere for hvermannsen å velge elektrisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 21:20
Elbilrevolusjonen kommer i antall (slik Nissan selger), med biler som passer de store massene.

Og selv om Tesla faktisk klarte å produsere 500 000 biler i året, er det fremdeles kun ca 0,5% av verdens 100 millioner biler som produseres per år.

Med tanke på det, og at det fremdeles skal en del utvikling til, så er det faktisk ingen dum idé å starte med billigere biler (= mindre batteripakker), og da gjerne erstatte bil nr 2 først. Det er en helt grei strategi.

Man kan selvsagt være uenig, men det er en annen sak.

På mange måter er det faktisk VW som har gjort det mest revolusjonærende - de har satt eldrift inn i deres toppselgende modell, og lar den se helt lik ut som alle andre Golf. Det reduserer "forskjelligheten", og gjør det lettere for hvermannsen å velge elektrisk.

Hvis du er en veletablert bilprodusent med fabrikker, markedsførings- og distribusjonsapparat gir denne logikken mening. Men hvor lenge er det siden en bilprodusent har klart å etablere seg med en modell som er helt vanlig? Det har ikke skjedd på lenge, ikke siden kravene til en bil var mye enklere. Tesla valgte å introdusere seg på markedet med biler som vekker oppmerksomhet og som på introduksjonstidspunktet lå langt foran konkurrentene teknologisk. D-lanseringen er vel et godt bevis på at strategien virker etter hensikten. Når fikk en oppgradering av en modell fra en bilprodusent tilsvarende oppmerksomhet?

Planene for å lansere en folkelig modell er konkrete, og det bygges batterifabrikk som kan levere batterier i nødvendig skala. Ingen andre bilprodusenter gjør tilsvarende og vil heller ikke være i stand til å levere det antall folkelige elbiler Tesla vil om noen år om planen lykkes.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

NegativElektrode:

Jeg sier ikke at det Tesla gjør er "feil" - jeg synes det er kjempebra, og veldig spennende. Det er en gründerbedrift, og de har mange gode tanker. De produserer biler til "early adopters".

VW, for å ta et eksempel, er en etablert aktør, og kan ikke gjøre det samme. Det de derimot kan gjøre, og gjør, er å produsere en "bil til massene", slik at veldig mange flere vil kjøpe elbil. Ved å lage en elbil som er så "normal" (lik en bil som folk er vant med) som mulig, så er det en langt større del av befolkningen som vil føle seg komfortabel med å kjøpe elbil. "Den ser jo helt lik ut som min forrige bil".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

NegativeElectrode

@Rio VW skal ha skryt for overhodet lage elbiler, men noen hjertevarm satsning opplever jeg det ikke som. Problemet med VWs strategi er at de ikke drar nytte av egenskapene en elbil kan ha som bedre plass og vektfordeling. Det virker heller ikke som om de har noen plan for hvordan "folkeelbilene" deres skal kunne produseres i et antall så det får betydning. Så lenge tilgan gpå batterier er det største begrensningen på hvor mange elbiler som produseres må "noen" bygge fabrikker. De har ingen klar plan for hvordan bilene skal få tilgang til lading, og lener seg på andre aktører.

Det er forskjellene på folkebil-strategiene til VW og Tesla. VW kunne gjort mye mer, Tesla overpresterer i forhold forutsetningene ;)
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:31
@Rio VW skal ha skryt for overhodet lage elbiler, men noen hjertevarm satsning opplever jeg det ikke som. Problemet med VWs strategi er at de ikke drar nytte av egenskapene en elbil kan ha som bedre plass og vektfordeling. Det virker heller ikke som om de har noen plan for hvordan "folkeelbilene" deres skal kunne produseres i et antall så det får betydning. Så lenge tilgan gpå batterier er det største begrensningen på hvor mange elbiler som produseres må "noen" bygge fabrikker. De har ingen klar plan for hvordan bilene skal få tilgang til lading, og lener seg på andre aktører.

Det er forskjellene på folkebil-strategiene til VW og Tesla. VW kunne gjort mye mer, Tesla overpresterer i forhold forutsetningene ;)

VW har helt andre forutsetninger enn en gründerbedrift. Hvis (for å ta et ekstremt eksempel) alle Teslas batterier døde rett før garantitiden var ute, ville Tesla sannsynligvis gå konkurs "ytterligere problemer" (hvis du forstår).

Hvis 1 000 000 av VWs batterier dør under garanti måtte VW betale for nye (noe hele VW-konsernet måtte betale for), og selv fossilbildelen ville fått et elendig rykte. De satser med veldig mye større beløp.

====

Jeg tror dog du kan være ganske sikker på at noen hos VW har tenkt på hvor batterier skal komme fra. Det betyr ikke at de annonserer det, men jeg leste at en av utviklingssjefene sa at batterikassen var laget for å kunne brukes med batterier fra flere leverandører.

Hvis det viser seg at det er mangel på hurtigladere som er problemet, så er det jo intet problem for et firma som VW å spre 10 ganger så mange hurtigladere over Europa som det Tesla gjør.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

toppi

Vi er da på Tesla delen av forumet, er vi ikke?
Flott at noen synes Nissan, VW, etc har en god elbilstrategi, kanskje det kan få en egen tråd?

Jeg i alle fall er på jakt etter en elbil som kan erstatte eksosbilen fullt ut, det vil si at man kan kjøre når man vil, hvor man vil, akkurat som med eksosbilen.
(Ja, noen klarer seg med 12 mil, noen som er flott, men det er fortsatt ingen eksosbilerstatter for alle)

Det er dog tegn på at noen er i ferd med å våkne.
Samtalene mellom Tesla og BMW for eksempel er spennende.
Jeg tipper at BMW eller noen andre snart kjøper seg inn i SC nettverket til Tesla (og er med på videre utrulling)
En BMW i3 med dobbelt batteri vil da fort være en bil som du kan kjøre når du vil og hvor du vil.  :)

Godt mulig at det ikke er noe problem for andre å spre hurtigladenettverk på egen hånd, men vi venter altså på at det skal skje = våkne.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Amoss

Registrerer at trollene i fra kortrekkeviddeelbilmenigheten mener at folk bør tilpasse seg rekkevidden de "store" til en hver tid tilgodeser massene med, fremfor å velge en bil som dekker de reelle behovene. Ser også at de mener Tesla nærmest flopper selv om de selger alle bilene de klarer å produsere og øker produksjonstakten så raskt de overhode klarer med de tilgjengelige midlene, da en mer etablert bilprodusent med mer ressurser klarer å selge for en tredjedel av prisen. Og fysjameien dersom Tesla skulle finne på å etablere en hurtigladestasjon som leverer mer enn dobbelt ladehastighet av det kortrekkeviddebilene kan takle på ett sted som er utenfor rekkevidden til kortrekkeviddebilene.  Og ja, at Tesla har hatt en helt klar og åpen strategi hele tiden siden i alle fall 2006 om å komme med en langtrekkende elbil i "normal" prisklasse er rykter og tull, men at Nissan har hatt en kundeundersøkelse på om deres kunder kunne være villig til å betale for mer rekkevidde enn de har i dag - men fortsatt under minsterekkevidden til Tesla - og at VW kommer med noen løse antagelser om at de kanskje, dersom noen andre bygger ut og betaler for infrastrukturen, kanskje kan komme til å lage noen langtrekkende elbiler en gang i fremtiden - ja, da er dette vedtatte fakta at disse kommer - og så klart knuser Tesla på veien...

Jaja, dem om det...
Model S 85D

Rio

Sitat fra: toppi på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:07
Flott at noen synes Nissan, VW, etc har en god elbilstrategi, kanskje det kan få en egen tråd?

Nå omhandlet jo denne tråden nettopp den forvillede påstanden om at alle andre enn mitt "fotballag" sover, så da er det jo naturlig at folk med andre meninger skriver her.

Det er tross alt ikke en sekt (hvor alle må være enige i at Tesla er det eneste saliggjørende) det er snakk om, er det?

Eller?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Amoss på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:11
Registrerer at trollene i fra kortrekkeviddeelbilmenigheten mener at folk bør tilpasse seg rekkevidden de "store" til en hver tid tilgodeser massene med, fremfor å velge en bil som dekker de reelle behovene. Ser også at de mener Tesla nærmest flopper selv om de selger alle bilene de klarer å produsere og øker produksjonstakten så raskt de overhode klarer med de tilgjengelige midlene, da en mer etablert bilprodusent med mer ressurser klarer å selge for en tredjedel av prisen. Og fysjameien dersom Tesla skulle finne på å etablere en hurtigladestasjon som leverer mer enn dobbelt ladehastighet av det kortrekkeviddebilene kan takle på ett sted som er utenfor rekkevidden til kortrekkeviddebilene.  Og ja, at Tesla har hatt en helt klar og åpen strategi hele tiden siden i alle fall 2006 om å komme med en langtrekkende elbil i "normal" prisklasse er rykter og tull, men at Nissan har hatt en kundeundersøkelse på om deres kunder kunne være villig til å betale for mer rekkevidde enn de har i dag - men fortsatt under minsterekkevidden til Tesla - og at VW kommer med noen løse antagelser om at de kanskje, dersom noen andre bygger ut og betaler for infrastrukturen, kanskje kan komme til å lage noen langtrekkende elbiler en gang i fremtiden - ja, da er dette vedtatte fakta at disse kommer - og så klart knuser Tesla på veien...

Jaja, dem om det...

Hallelujah, og amen!

;)

(Jeg tror du allerede svarte på spørsmålet jeg skrev i innlegget over.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sigurdi

Problemet til VW er for tiden å få levert biler med varmepumpe i det heletatt.
Utrolig at dette er blitt utsatt og utsatt, varmepumpe er jo ikke noe Teknisk vannskelig, produsert på samme linje som golf. ;-)

e-Golf er en flott og genial bil som vil dette drastisk i pris når e-Golf versjon 2.0 kommer.
At de viser at de kan lage elbiler pga EU har kommet med CO2 krav som gjør at de må ha Elbil eller Hydrogenbiler i sortemanget, er ikke det samme som at de lager en bil for massene.
At Nissan solgte 47000 Leaf i 2013 i et segment med titalls millioner solgte fosil og ser ut til å komme litt høyere i 2014 er flott, men ikke engan dråpe i havet av bilene Nissan lager.
Tesla har faktisk ganske mange i sitt segment, (luksus sedaner så er det ikke millioner solgt i verden engang. :-) og fortjenesten på bilene de solgte i 2013 er ekstremt høy sammenlignet med det Nissan, BMW...., hadde på sine elbiler.
De må hjelpe til med å få ned prisen på batteriene, skal det bli lønnsomt å konkurrere ut tilsvarende fosil biler.
Er ikke 100 millioner biler verken produsert eller solgt i 2013 eller 2014, men kun mellom 65 og 80, henhold produsert og solgt i 2013.
Så si at VW, Nissan osv produserer biler i segmentet for små biler, pga en kan tjene penger er direkte feil.
Dette segmentet er det minst fortjeneste og en bil må produseres i hundretusener for breake even.
Har ikke klart å finne tall på hva Nissan har tjent på elbilsatingen sin, men tror dette er langsiktig og håper de gjør det bra.
Men som skrevet før, de vil ikke lage biler som konkurrerer ut sine egne, som de tjener mest på.

At Tesla ikke har kommet med en bil i 200-300 tusens klassen har ingen ting med at de ikke vil, men at de ikke kan, og har opplyst om dette i mange år.
De har ikke i dag tilgang på nok batterier, pga de trenger mer batterier en det som produseres totalt World Wide i år. (Altså alt til PC, Mobil, Elbiler osv)
Fabrikken er ikke bygd ut, og de må tjene store mengder penger for å bygge ut denne. (Det gjøres med Model S og X)
Batteriene er pr i dag ikke billige nok, og Tesla betaler ca halvparten pr Wh/kg en sine konkurenter allerede nå. ;-)
Giga fabrikken blir bygd for å få opp produksjon og ned pris, hva gjør konkurrentene?
Tesla kunne lagt en konkurent til i3, men ønsker ikke å bruke ressurser på dette, siden de mener det er og blir et nisje produkt.
Skal du selge et nisje produkt, må det være et dyrt nisje produkt, slik at du tjener mye penger om en selger få slik at en kan klargjøre seg for fremtiden.
En kan ikke selge få med liten fortjeneste og tro at en kan ekspandere. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Men desto mer imponerende at VW og Nissan og BMW lager slike biler, der Tesla ikke kan!

Det er jo langt viktigere å lage biler "for massene" enn for en nisje.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

toppi

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:14

Nå omhandlet jo denne tråden nettopp den forvillede påstanden om at alle andre enn mitt "fotballag" sover, så da er det jo naturlig at folk med andre meninger skriver her.

Det er tross alt ikke en sekt (hvor alle må være enige i at Tesla er det eneste saliggjørende) det er snakk om, er det?

Eller?

Jeg har da aldri sagt at Tesla er det eneste saliggjørende.
Jeg håper jo på konkurranse, det er jo det vi ser etter i denne tråden.
Og som sagt, det er ikke kortrekkeviddebiler, med dårlig ladestruktur vi leter etter  :o
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sigurdi

Les hva jeg skriver:
Tesla kan lage en i3 eller e-golf om de vil, men da kunne de ikke laget bilen for nettopp massene, på svært lang tid, pga de ville ikke tjent penger på den bilen.
En e-Golf v2.0 som har både pose og sekk.
Altså rekevidde og lav pris og først da vil elbil gå fra nisje produkt til å være et produkt for massene.
Ingen elbiler er noe annet en nisje produkt i dag.
VW klarer ikke engang å levere bilen til kunder som har bestilt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:15
Sitat fra: Amoss på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:11
...
...

Skal du svare meg noe som helst sted, så har du ett annet innlegg du bør svare på først. Ett innlegg der du kommer med noen drøye påstander om meg som jeg har bedt deg konkretisere.
Model S 85D

Rio

Sitat fra: toppi på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:26
Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:14

Eller?

Jeg har da aldri sagt at Tesla er det eneste saliggjørende.
Jeg håper jo på konkurranse, det er jo det vi ser etter i denne tråden.
Og som sagt, det er ikke kortrekkeviddebiler, med dårlig ladestruktur vi leter etter  :o

Nei, kanskje ikke deg personlig, men det blir som en Ferrari-eier som kritiserer vanlig VW Polo eier for å ha en elendig bil. Ikke alle har råd til Ferrari, selv om det er en flott bil. For de fleste av oss så er det langt mer interessant og relevant hvilke biler som er tilgjengelig til en pris som store deler av Europas befolkning kan betale.

Det kan virke som en overraskelse for enkelte, men det er faktisk produsert langt flere Toyota Corolla og VW Golf enn Ferrari. Selv om Ferrarier er langt mer spennende...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA